PDA

Vis full versjon : mrstfu: '93 850 - Turid - Tråden kan stenges.



Sider : 1 2 3 [4] 5 6

jacobsen
12/08/11, 00:24
En pappagutt som har hatt opptil flere 240er og nå en 850..?
isåfall veldig sjeldne saker det vil jeg si.. :p

Lithander
12/08/11, 00:26
Er vel ikke direkte pappagutt selv om far har mye penger når man må betale klær, bil, bensin og alt selv..
Attpåtil kjøre Volvo, sier seg selv egentlig :)

Daniel V
12/08/11, 09:53
En pappagutt som har hatt opptil flere 240er og nå en 850..?
isåfall veldig sjeldne saker det vil jeg si.. :p


Er vel ikke direkte pappagutt selv om far har mye penger når man må betale klær, bil, bensin og alt selv..
Attpåtil kjøre Volvo, sier seg selv egentlig :)

Bra gutta! :D

Godt noen har skjønt det :p

gaupe
12/08/11, 10:01
Spiller ingen rolle, du bor på Nordstrand. Case closed.

Var det eit godt argument?

Tore
12/08/11, 10:04
Var det eit godt argument?

Forventer du at hans definisjon av godt argument skal være så universelt at det faktisk også er et godt argument for oss utenforstående? :eek:

gaupe
12/08/11, 10:11
Forventer du at hans definisjon av godt argument skal være så universelt at det faktisk også er et godt argument for oss utenforstående? :eek:

Nei, mrstfu er og blir eit mysterium for meg :)

BTW, skifta du tannstanga samtidig som du skifta endeledda? Viss ikkje, er jo det slendrian :rolleyes:

Tore
12/08/11, 10:15
Nei, mrstfu er og blir eit mysterium for meg :)

BTW, skifta du tannstanga samtidig som du skifta endeledda? Viss ikkje, er jo det slendrian :rolleyes:

Tenker du på min bil nå? Har indre og ytre endeledd liggende i garasjen for å "snarlig" bytte, men tenkte ikke å ta tannstanga nei? Burde jeg det? Eneste problemet er at ene ytre endeledd er slitent og jeg ville ta "hele greia" en gang for alle... Blir vel mye mer jobb om tannstanga skal byttes "uten grunn"?

gaupe
12/08/11, 10:31
Tenker du på min bil nå? Har indre og ytre endeledd liggende i garasjen for å "snarlig" bytte, men tenkte ikke å ta tannstanga nei? Burde jeg det? Eneste problemet er at ene ytre endeledd er slitent og jeg ville ta "hele greia" en gang for alle... Blir vel mye mer jobb om tannstanga skal byttes "uten grunn"?

Tannstanga har eg inntrykk av er ein slitedel på desse bilane, syns eg begynner å kjenne på litt slitasje der på den svarte. Er vel konsekvensane av å ha gått for mykje med 19" hjul.

mrstfu
14/08/11, 02:25
Var det eit godt argument?

Lar Tore svare på den.


Forventer du at hans definisjon av godt argument skal være så universelt at det faktisk også er et godt argument for oss utenforstående? :eek:

Nei, mrstfu er og blir eit mysterium for meg :)

Har inntrykk av at samtlige som IKKE er originalnisser som deg, er og vil alltid være mysteriumer:D

BTW, skifta du tannstanga samtidig som du skifta endeledda? Viss ikkje, er jo det slendrian :rolleyes:

Skifta ikke tannstanga, nei. Lommeboka tillater ikke den utgifta akkurat nå, men kan hende den burde byttes, har litt svetting og tidvis lekkasje av servoolje, slarket er hvertfall eliminert. Og jeg trur ikke denne bilen har gått mye med 19" felger, er vanskelig nok å finne 18" i 4x108:D... BTW, hvor sitter oljerøra på tannstanga?

Fatters bytta de røra nå nylig, og svingfølelsen blei en helt annen, sier han (V70N). Om de røra er alt som må byttes for å fjerne en lekkasje, er jo det gull butikk... Er det samme på 850/x70? Sitter pakningene på røret, eller i selve tannstanga?

gaupe
15/08/11, 12:12
Skifta ikke tannstanga, nei. Lommeboka tillater ikke den utgifta akkurat nå, men kan hende den burde byttes, har litt svetting og tidvis lekkasje av servoolje, slarket er hvertfall eliminert. Og jeg trur ikke denne bilen har gått mye med 19" felger, er vanskelig nok å finne 18" i 4x108:D... BTW, hvor sitter oljerøra på tannstanga?

Fatters bytta de røra nå nylig, og svingfølelsen blei en helt annen, sier han (V70N). Om de røra er alt som må byttes for å fjerne en lekkasje, er jo det gull butikk... Er det samme på 850/x70? Sitter pakningene på røret, eller i selve tannstanga?

Den med tannstanga var til Tore, sidan han er jo den som er petimeteret her :)

mrstfu
19/08/11, 10:34
Den med tannstanga var til Tore, sidan han er jo den som er petimeteret her :)

Riktig:D

Da kanskje Tore har noe input på dette? Hvor tror du en evt lekkasje høyst sannsynlig kommer fra?

Som sagt, på V70N sitter pakningene ved røra fra servooljetanken på selve rørene, en lekkasje her løses ved å bytte røra, og ikke hele tannstanga... Hvordan er det på 850/X70?

Daniel V
19/08/11, 11:03
Som sagt, på V70N sitter pakningene ved røra fra servooljetanken på selve rørene, en lekkasje her løses ved å bytte røra, og ikke hele tannstanga... Hvordan er det på 850/X70?

Du må bytte hele bilen. :)

gaupe
19/08/11, 11:04
Riktig:D

Da kanskje Tore har noe input på dette? Hvor tror du en evt lekkasje høyst sannsynlig kommer fra?

Som sagt, på V70N sitter pakningene ved røra fra servooljetanken på selve rørene, en lekkasje her løses ved å bytte røra, og ikke hele tannstanga... Hvordan er det på 850/X70?

Vil tru at det sit ein god del pakningar og tetningar inne i tannstanga også, og desse blir nok harde med åra. Då er det forsøket verdt å prøve ei runde med ATF-tett, brukar å hjelpe på svetting.

mrstfu
19/08/11, 15:51
Kan fort finne på noe sånt noe, ja. Uansett, da brutters skal overta denne om noen år, blir nok hele shiten bytta med tida.

mrstfu
23/08/11, 17:42
På forespørsel fra Daniel V kan jeg melde om at Biltema-endeleddene (169,- stk) hittil virker veldig gode og faste. Har ikke kjørt overdrevet mye i det siste, men etter ca 1000km på alt mulig underlag og hastigheter, er det hittil inget slark.

Uansett kan man jo bytte endeledd 3 ganger i året på Biltema, uten å komme opp på prisen av ETT endeledd på Bilia, uten rabatter, selvfølgelig.

Lightyear
24/08/11, 01:40
På forespørsel fra Daniel V kan jeg melde om at Biltema-endeleddene (169,- stk) hittil virker veldig gode og faste. Har ikke kjørt overdrevet mye i det siste, men etter ca 1000km på alt mulig underlag og hastigheter, er det hittil inget slark.

Uansett kan man jo bytte endeledd 3 ganger i året på Biltema, uten å komme opp på prisen av ETT endeledd på Bilia, uten rabatter, selvfølgelig.

Hvis kvaliteten er såpass at jeg slipper å bytte endeldd like ofte som motorojebytte* så har jeg ingen betenkeligheter med biltema, særlig når prisforskjellen er så dramatisk :eek:

* oljen i motorn min skiftes pr definisjon via et såkalt konstant-flush system pr dags dato, så intervaller er det strengt tatt ikke :p

mrstfu
24/08/11, 09:58
Shedding som light on the matter:




oljen i motorn min skiftes pr definisjon via et såkalt konstant-flush system pr dags dato, så intervaller er det strengt tatt ikke

mrstfu
24/08/11, 14:29
Da har jeg tusla litt rundt på eksosanlegget igjen, har følgende å melde:

1: Rett bak katalysator, sitter den en trapes-formet plate under eksosføringa, festet med 4 12mm sekskantbolter rett opp i gulvet. Antar at det på innsiden er sveiset fast muttere. Hvordan kan en sveis være så dårlig at jeg med håndmakt på en 3/8" skralle vrir løs mutteren?

Anyways, jeg får da ikke ned nevnte plate, inntil jeg finner mutteren på innsiden, om noen har input på hvor denne sitter, og hva som må demonteres, er jeg all ears. Ettersom jeg ikke får ned denne plata, får jeg heller ikke ned katalysator, med tilhørende rør. Tenkte jeg skulle ta en bitteliten skjekk på innmaten, se om alt står bra til, da jeg har lest flere og flere poster om kollapset innmat i katalysator i det siste. But I digress.

2: Demontere i samme slengen manifold, tok en skikkelig vask og rens av denne, med bremserens, stålbørste og høytrykk. Trur jeg med sikkerhet kan si jeg har funnet eksoslekkasjen min:

http://forum.vccn.no/

Da gjenstår aberet med å tette denne satanen. Skal prøve meg litt frem, har kobbertråd og eksospasta, håper det er nok. For de som har hørt bilen min i det siste, den overlever ikke en forbkjøringsstøy-kontroll, kan man si. Langt mindre PKK, som kommer om noen få måneder.

Fyrte opp tralla med kun manifold montert istad, SATAN å det bråker. Kan hende jeg tar en film av det, kun for å demonstrere what not to do.

:D

mrstfu
24/08/11, 18:22
TURID ER ENDELIG TETT!

Klinte på med eksospasta, alt som høres nå er deilig tomgangsbrumling, og litt dypere lyd på turtall. Er som en ny bil:D

Lightyear
24/08/11, 19:47
Vi krysser fingre for at Turid skal holde seg tett, både kroppsvæsker og gasser :D

mrstfu
25/08/11, 15:49
Hun har oppført seg merkverdig bra i det siste, tror jeg skal belønne henne med en innvendig vask snart. Lurer på å demontere seter, og støvsuge under tepper og slikt. Utrolig hvor mye møkk som sniker seg inn.

Anyways, eksosen er helt fantastisk nå. På tomgang hører du akkurat en bitteliten brumling, uten at det lyser pimp av hele brakka. Litt turtall på tomgang høres bra ut, med passe snerr i det turtallet faller igjen. I fart høres den nesten ikke i det hele tatt, unntatt når jeg drar på, da kommer brumlinga inn i kupeen. Ellers lydløs inne, og det er virkelig deilig:D

mrstfu
31/08/11, 19:10
rSVhpOjmWZM

Det begynner å nærme seg, selvom jeg kunne tenkt meg litt mer brumling på tomgang.

Agrostar
04/09/11, 08:19
Fiksar du lekasjen på min og eller? :p Er flex på den som er heilt avreven framme, men virkar som det er eit røyr inni der igjen?

mrstfu
05/09/11, 20:59
For all del, kan sikkert fikse, men vi har da i tilfelle ikke samma eksosen. Jeg har ikke flexledd, kun en pakning:D

Men alt løser seg med rå makt og glidemiddel, eller rå makt og eksospasta, i dette tilfellet:D

mrstfu
11/09/11, 19:27
Demonterte innsug, gasspjeld og veivhusventilasjonen idag, og vaska samtlige... SATAN for en drittjobb!

Men det skal sies, en sjelden ting har forekommet; Jeg har ikke rota bort en eneste bolt:D

Skal se om jeg kan kaste opp noe bilder etterhvert, mest av hvor møkkete innsug, motor og oljefella var, og hvor marginalt renere de er nå:D

Erlend Dystland
18/09/11, 22:18
Var det du som passerte på E6 ikke så langt unna Sharifs Dekksenter tidligere idag?
Var en rød 850, elgedekaler, vinge og uoriginale felger?:)

mrstfu
20/09/11, 01:23
Nei, det var nok ikke meg, har ikke vært på de kanter på en uke. Selv om det høres ut som meg, er langt mellom røde 854er med litt stæsj på.

Erlend Dystland
20/09/11, 06:55
Hehe, ja.
Var rimelig sikker på at det var deg skjønner du:)

mrstfu
20/09/11, 21:33
WWvW3Xw8qPc

Kos.

Forslag til foringer mottas med takk, om det skulle være polyforinger eller vulkforinger spiller liten rolle, men så slitesterkt som mulig.

Hater å bytte foringer.:mad:

Daniel V
21/09/11, 13:18
Ikke gråt Ray. Det ordner seg nok ;)

mrstfu
21/09/11, 17:52
Ikke gråt Ray. Det ordner seg nok ;)

Gråter aldri, jeg blir forbanna og knuser ting. Det være seg kvinnfolk, gitarer eller ølflaska.

Kunne aldri skadet Turid da <3:D

ChrML
21/09/11, 20:59
WWvW3Xw8qPc

Kos.

Forslag til foringer mottas med takk, om det skulle være polyforinger eller vulkforinger spiller liten rolle, men så slitesterkt som mulig.

Hater å bytte foringer.:mad:
Polyforinger er vel strengt tatt vesentlig mer slitesterkt enn vulkforinger :). De holder seg hvertfall like stive lenge, mens vulkforinger gradvis blir mykere. Utenom det så er det visst ikke så kjempestor forskjell på nye originalforinger og nye poly, er holdbarheten som er den store fordelen.

Ville kjøpt til hele forstillinga når du først skal plukke ned. Er ikke så dyrt.

mrstfu
21/09/11, 21:08
Nei, når jeg kjøpte foringer forrige gang, røyk jeg på 740kr for originalutførelse, med rabatt hos Torshov. Poly koster vel ikke stort mer, og om eneste bieffekt blir at bilen blir LITT stivere, er ikke det meg imot.

Forslag til hvor jeg burde kjøpe?

mrstfu
21/09/11, 21:15
edit: forslag til polyforinger til bærearmene foran, som ikke MÅ monteres med hydraulisk presse? om det finnes?

mrstfu
22/09/11, 00:47
Mens vi irriterer oss over crap gummi, legger jeg ut bildene fra da jeg vaska innsuget og gasspjeldet:

Ganske faktastisk mye møkk som samler seg rundt motor i løpet av 18 år:D
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/82a6ea4e.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/20a30693.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/6da393da.jpg

Ikke minst samler det seg møkk på fingra, selv om jeg har vaska henda de siste 18 år. Ordentlig møkkejobb, uansett.
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/6539a111.jpg

Nedre røret til oljefella - stapp full av slamdriten. Føltes ganske godt å rengjøre:
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/121539cd.jpg

Ikke minst oljefella:
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/6e8ef2eb.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/2e45450b.jpg

Tok så å tetta hull og slikt foran på motor, og gikk over litt med vannslange, industrirens, trykkluft og tørkepapir:
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/d03de412.jpg

Hvertfall ingen tvil om at dette er en 10v:D
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/e8930f76.jpg

Etter å ha dynka innsuget og gasspjeldet i bremserens, spylt av og tørket, merker jeg et liten forbedring i bunndrag, noe "renere" motorlyd og. Første gangen jeg gjorde dette, så inkludert nøye vask av innsug og spjeld tok det vel drøyt 3 timer. Til innsuget anbefaler jeg en liten skralle med lang forlenger og vinkelledd, de nederste skruene sitter utilgjengelig som faen. Den nederste raden med skruer trenger man ikke skru helt ut, da skruene ikke går gjennom skruehull i innsuget, men sitter i spor, så man kan løfte innsuget opp uten å skru de ut. Mista ikke en eneste skrue, er ganske stolt av det.:D

Glemte å ta bilder av resultatet, selvfølgelig, men kan si så meget som at stort reinere uten syrebad eller grovt slipemiddel får man det ikke.

mrstfu
22/09/11, 00:49
Forresten, kan noen fortelle meg om det er den venstre eller høyre av de gule støpslene under innsuget som er til oljetrykkssensor? Og gjerne dimensjon på gjengene til denne?

Per Turbo
22/09/11, 12:16
SC Styling skaffer deg polyforinger til bærearmene, må ikke ha presse. Skrustikke holder lenge..

ChrML
22/09/11, 15:00
Polyforinger er lett å få inn med skrustikke, sklir rett inn. Bare husk å puss godt og smør opp godt så de holder lenge. De gamle foringene er derimot mye verre å få ut uten presse, var vel den til casterstaget som er ille.

Per Turbo
22/09/11, 15:21
Når jeg presset ut foringene på bærearmene gjorde jeg det i skrustikka, riktignok så var bærearmene helt nye så da kan det muligens være de er lettere å få ut :)

mrstfu
22/09/11, 19:50
Her kommer jeg sikkert til å ta I bruk baufila igjen, på samme måte som motorfesteforinga.

mrstfu
02/10/11, 16:51
Nye hjullagere, halesatanluja! Kan ikke fatte hvor deilig det er å ha lydløs forstilling igjen.

tok en del bilder, skal se om jeg kan få satt sammen en HowTo, om det ikke finnes fra før av.

Kjetil Krømcke
02/10/11, 21:40
skal se om jeg kan få satt sammen en HowTo, om det ikke finnes fra før av.

Det må du gjerne gjøre:)

mrstfu
02/10/11, 23:24
Skal se etter hvert, må komme meg på en pc, sitter på telefonen;-)

mrstfu
09/10/11, 22:01
Har vært hos en hyggelig kar på Harestua idah, og handlet noen høyst nødvendige deler... Bilder kommer forhåpentligvis imorgen;-)

hgnubel
11/10/11, 21:53
Har vært hos en hyggelig kar på Harestua idah, og handlet noen høyst nødvendige deler... Bilder kommer forhåpentligvis imorgen;-)

Fast kunde hos Per (på harestua, ikke Turboper) du nå vel? :)

Daniel V
12/10/11, 01:11
Bilder!!

850Design
12/10/11, 19:14
Angående bærebrua de, hadde jeg kjøpt en ny bærebru, hvis du kjøper en uorginal, husker ikke helt i farta hva den heter, men er forsterkede foringer, powerflex foringer og det der, blir for stivt, og kan fort sprekke, og bli ødelagte, bare så du er klar over det :)

mrstfu
12/10/11, 21:23
Fast kunde hos Per (på harestua, ikke Turboper) du nå vel? :)

har vært det en stund, selv om jeg ikke har handla så forferdelig mye av han. Det går an å ta en prat med han, han er rimelig prisa, og han har alltid et eller annet nytt å vise frem. Han har en original R delebil stående, desverre ikke momset inn, men spennende allikavel;-) ikke TurboPer, nei;-)


Bilder!!

jaja... Tilgangen på nett her er noe laber, ikke at jeg har tid heller, graver kabelgrøft dagen lang her... Men alt kommmer etterhvert;-)


Angående bærebrua de, hadde jeg kjøpt en ny bærebru, hvis du kjøper en uorginal, husker ikke helt i farta hva den heter, men er forsterkede foringer, powerflex foringer og det der, blir for stivt, og kan fort sprekke, og bli ødelagte, bare så du er klar over det :)

nja... Noen ting jeg ikke er helt eniig i. Jeg kan ikke si jeg har kjørestilen som krever forsterkede bærebruer, ei heller som gjør at polyforinger sprekker veldig fort. Ja, jeg vet at de sprekker, men med min kjørestil, varer de nok minst like lenge som vanlige vulkforinger, og det kan aldri bli for stivt. Ikke at foringene I forstillinga er det som stiver opp bilen mest heller...

I tillegg til dette er jeg forferdelig glad I mine bruer, med separat bærekule. Selv om det ikke er mange kronene, er det noen kroner å spare på å bytte kun kula, ikke minst er det mindre arbeid.

mrstfu
13/10/11, 21:16
Alright.... Spot the difference:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/d615fadd.jpg

Beklager fraværet av nyvasket bil, vannet her oppe er så kalket at jeg gidder ikke prøve engang.

henrik940
13/10/11, 21:23
Suta :D

mrstfu
13/10/11, 21:24
Suta :D

Om du mener filmen som er på bakruta, heter det sOta:D, og nei, det er bare filmen jeg ennå ikke har fått somlet meg til å fjerne siden jeg feila totalt i sommer:D

Keep guessing:D

Nero
13/10/11, 21:28
Tipper det er rødt og hvitt (samt litt grå), lyser i mørket og ellers;)

mrstfu
13/10/11, 21:37
Tipper det er rødt og hvitt (samt litt grå), lyser i mørket og ellers;)

Ikke dum, du... Mistenker du har gjort akkurat samme, en gang i tiden? Før du fortapte deg, og gikk over til 850III?

:D

Nero
13/10/11, 21:38
Yes indeed!

mrstfu
13/10/11, 21:38
Får hysje litt da, så andre folk kan få brukt gluggene og:D

Revell
13/10/11, 21:46
Tipper nye baklykter:p

Scania143
13/10/11, 21:52
Den melder jeg meg på:D

mrstfu
13/10/11, 21:53
You are correct, sir!:D

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/09ace288.jpg

Fikk de til en god pris fra Per på Harestua (han har MYE finn.no annonser, bra kar), men han hadde desverre ikke plastikken som skal på luka mellom lyktene, så om noen har denne tilsalgs, er jeg MEGET interessert... Nero? Har vel ikke denne tilfeldigvis?:D:D:D

Anyways, STOR utseendemessig oppgradering, fått bort den fæle oransje firkanten:D

Erlend Dystland
13/10/11, 22:05
Vet dem hadde den plastikken mellom lyktene på huggern i Brumunddal for 3 uker siden:)
Kan se om den er der fortsatt:)

mrstfu
13/10/11, 22:08
Faen langt å kjøre da.:D Har ikke tolmodighet til å vente på posten:D

Erlend Dystland
13/10/11, 22:08
Jeg skal jo på Autoslaom da:rolleyes:

mrstfu
13/10/11, 23:25
Det ska itj æ, sjø:D

henrik940
14/10/11, 05:37
Hva farken har du gjort med fangern din :p ?

Lithander
14/10/11, 12:11
For å ha kufanger bak vel! :p

mrstfu
14/10/11, 13:18
Heh... Nei, jeg ble påkjørt for en stund sida, selvfølgelig bare en uke etter at jeg tok av hengerfestet;-) eneste skaden car flasset lakk og en ripe eller tre I lista som skal sitte over hulla på bakfangeren, har ikke fått somla meg til å fikse det ennå.

så nei, det er ikke noe fast&furious-pimp, letting av bilen eller noe annet jeg innbiller meg er tøft, er nok bare litt lat;-)

Agrostar
15/10/11, 14:47
Sidan du er så glad i dei bærearmane dine med utskiftbare bærekuler, kunne du nett prøvd noko? Tatt ein magnet og hatt den bortpå bærearmen din, for så å gjere det samme på Lightyear sin.

mrstfu
15/10/11, 18:56
Tenker du på om det er stål eller aluminium?

kan sikkert gjøre det, men er det et poeng du vil frem til, eller bare for nysgjerrighetens skyld?

Agrostar
15/10/11, 23:12
Er det eg ville fram til ja, var ikkje sikker på om du var klar på det :p

mrstfu
16/10/11, 05:00
Jeg kan ikke si jeg vet noe der nei, skal prøve å gjøre det neste gang jeg er inne i forstillinga. Trodde mine var aluminium, jeg?

Uansett, Turid blir stående et par dager nå, da jeg har behov for litt større lasteevne. Jeg må legge om gummien på forhenværende sommerfelger med sprell ny vintergummi, og har skaffet meg en ganske lukrativ momsfri avtale på dekk:D

Jeg låner da farfars 855 2.5 10v, med vinterdekka allerede satt på. Veiene opp til Hadeland er rimelig isfrie, men jeg kan ikke si jeg føler meg helt hundre med slitt sommergummi heller. Turid kan da snart smykke seg med 205/60-15 piggfritt, eller noe i den gata:D

mrstfu
21/10/11, 14:49
Da har jeg vært og henta gamle sommerfelger med ny gummi på, denne gangen ble det Nokian Hakkapellita R, I 185/65-15, til en pris jeg ikke vil ut med;-)

har hørt så mye bra om de dekka, har jo vært testvinnere I flere år og alt, så når jeg fikk hva som helst til x % rabatt, var det ikke noe å lure på;-) bilder kommer etterhvert, regner med å ha de på imorgen, sammen med nye håndbremsdetaljer (finally) siste hjullageret foran (med howto) og muligens tona baklykter.

Erik 850
21/10/11, 15:15
De dekka er et godt valg!
Har de selv, og de drar seg bra frem på holka :)

mrstfu
21/10/11, 15:34
Ja, lightyear har de og, og han sier han aldri har vært borti bedre piggfrie dekk. Hvordan opplever du slitasjen, erik? Er de gode for et par sesonger, forutsatt at alt er greit med forstilling og slikt?

Erik 850
21/10/11, 16:04
Kjøpte de før '10/'11-sesongen, så blir å begynne på andre sesong nå. Ingen nevneverdig slitasje, sånn egentlig. Sånn bortsett fra alle småstenene som sitter igjen i spora, som forøvrig skal pelles ut før de ryker på bilen, så kunne de nesten vært nye.

mrstfu
21/10/11, 16:15
Godt å høre. Så første snøfnugget dale ned for en time sida, så godt å vite jeg har skikkelige dekk, gleder meg til det drar på skikkelig... Glad I norsk vinter, jeg;-)

Kjetil Krømcke
22/10/11, 08:30
Fikk de til en god pris fra Per på Harestua (han har MYE finn.no annonser, bra kar), men han hadde desverre ikke plastikken som skal på luka mellom lyktene, så om noen har denne tilsalgs, er jeg MEGET interessert... Nero? Har vel ikke denne tilfeldigvis?:D:D:D


Hadde du ikke vært så TREIG så kunne jeg fiksa en sånn billig. Men siden du er så TREIG så kan du ha det så godt! hehe:D

mrstfu
22/10/11, 14:37
Kødd. Inntil du har en til du kan skaffe meg, BILLIG, kan du holde kjeft.

mrstfu
22/10/11, 19:45
Da er sprell nye Nokian Hakkapellita R på bilen, på gamle sommerfelger. Litt deprimerende å gå ned til 15" fra 17", men disse gjør jobben som vinterfelger godt i mine øyne:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/80d8ffa8.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/e89ed49a.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/4140eb9b.jpg

Det er noe som er veldig tiltalende ved MASSE mønster i et dekk.
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/8ba83be6.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/6bec99b4.jpg

Ble mørkt før jeg fikk alle fire dekk på bilen, får ta et profilbilde i morgen eller noe.

Tore
22/10/11, 20:02
Grattis med nye dekk :cool:

mrstfu
22/10/11, 20:14
Thankyou:D Hittil har jeg liksom bare fått kastet etter meg vinterdekk som varer i en sesong til, og takket for meg da jeg har spart utgiften. I fjor vinter klarte jeg meg rimelig bra med piggdekk uten pigg og labert med mønster, noe som kanskje viser hvor mye sjåføren påvirker fremkommeligheten?:D

Uansett, når jeg klarte meg rimelig greit ifjor, gleder jeg meg til snøen kommer for fullt i år. Hakka R er jo kjent for lakrisegenskaper på snø og slaps.

Fikk montert nye brekksko og monteringsdetaljer til disse istad og, utrolig hvordan jeg har klart meg uten brekk i et år nå. Er su utrolig deilig å vite at bilen ikke hviler på girkassa lenger.

Steelseries850
24/10/11, 21:56
You are correct, sir!:D

http://forum.vccn.no/

Fikk de til en god pris fra Per på Harestua (han har MYE finn.no annonser, bra kar), men han hadde desverre ikke plastikken som skal på luka mellom lyktene, så om noen har denne tilsalgs, er jeg MEGET interessert... Nero? Har vel ikke denne tilfeldigvis?:D:D:D

Anyways, STOR utseendemessig oppgradering, fått bort den fæle oransje firkanten:D

nej han per ja :) artig kar han ja :) han har noe inni satans mange deler i dette hjemme brent skrue sitt :) har noe småteri fra han på den andre 855 min :) turkise :D

Har du noen planer om å bytte motor ? :P T5r eller noe :D

mrstfu
25/10/11, 10:37
nej han per ja :) artig kar han ja :) han har noe inni satans mange deler i dette hjemme brent skrue sitt :) har noe småteri fra han på den andre 855 min :) turkise :D

Har du noen planer om å bytte motor ? :P T5r eller noe :D

Gikk med planer om å bytte motor, ja, til en B5254S eller større, men noen T5Rmotor blir det ikke. Selv om det ikke er store forskjellen mellom motor i T5 og T5R, synes jeg T5R-maskina skal holdes i T5R, som tross alt er en samlerbil.

Men, det blir uansett ikke motorbytte på denne bilen. For det første, jeg har rast fra meg ganske bra hastighetsmessig, og har ikke noe behov for mange hundre hester. Det eneste jeg egentlig kunne tenkt meg av mer effekt, er litt mer sprut i forbikjøringshastigheter, nå må jeg ned i 3gir i 80 for å foreta noe som minner om en frisk forbikjøring. Utover det er jeg forferdelig glad i motoren min, holdbar som et uvær og med god femmerlyd. Men....

Det blir nok en turbomotor neste gang, rett og slett for mulighetene. En T5 med chip, filter og eksos er nok fint for meg, rett i underkant av 300hk, med nok sprut til å kjøre fra det meste, men fremdeles mulighet til å kjøre noenlunde økonomisk.

I tillegg skal Turid etterhvert settes bort og pusses på, har planer om å gi henne til broren min når han tar lappen (er 15 nå), så han har en god bil å lære å kjøre med. 144hk er mer enn nok for en skarve unggutt som ikke har opplevd sin første vinter. Sammen med lite elektronikk, god kjørefølelse, driftssikkerhet og med meg som mekaniker på standby tror jeg ikke han kan få bedre førstebil. Om man er litt hard på gassen, er ikke denne bilen videre økonomisk, så da lærer han fort hvor dyrt bensin er og:D

Var vel ikke deg jeg lå bak bortover Rulseveien mot Åneby igår, Steelseries?

Og jeg har funnet ut litt ganske underholdende trivia om vinterdekka mine. Nokian Hakka R inneholder rapsolje. No shit.

mrstfu
25/10/11, 12:16
Forresten....

Hvor bred må en kant være for at det kan kalles en kantfelg?

:D

Morgis
25/10/11, 12:24
bred nok til at en mobil kan ligge på kanten :)

Christian
25/10/11, 12:25
Først å fremst så må det være en kant som ikke bygger innover, men utover fra senter/navet.

mrstfu
25/10/11, 13:02
bred nok til at en mobil kan ligge på kanten :)

Har tynn mobil.


Først å fremst så må det være en kant som ikke bygger innover, men utover fra senter/navet.

Utover det spiller ikke rolle noen bredde?

Må nesten ut og lodde opp vinterfelga nå.:D

Mr. Crepsley
25/10/11, 14:38
Senter av felgen din stikker utover, derav ingen kantfelh

mrstfu
25/10/11, 14:43
nei... titta på den nå for litt sida, senter er faktisk innenfor ytterkant av felgen mot dekket:D

Kenneth D
25/10/11, 19:02
Ble Hakka R på deg også ja. Kjøpte det til R`n jeg også,spent på hvordan disse er på FWD. Har disse på 245`n min og de funker bra der og det blir snart ny bakaksel på den med truetrack;)

Steelseries850
25/10/11, 19:23
bred nok til at en mobil kan ligge på kanten :)

faen ass :O da får jeg et problem :) galaxy tab 7```og 10 ``` :D

mrstfu
26/10/11, 12:54
faen ass :O da får jeg et problem :) galaxy tab 7```og 10 ``` :D

er jo ikke slik at man MÅ ha kantfelg for å være kar da. og.... du har litt for mange streker i tommetegnet ditt.

(")

mrstfu
26/10/11, 12:56
Ble Hakka R på deg også ja. Kjøpte det til R`n jeg også,spent på hvordan disse er på FWD. Har disse på 245`n min og de funker bra der og det blir snart ny bakaksel på den med truetrack;)

Ja, jeg er spent jeg og, forrige vinter, på piggdekk uten pigg, fryktet jeg første snøfallet, men nå er jeg ganske spent. Gleder meg nesten litt, det er uvant:D
Lightyear har samma dekka, bare i en annen dimm på sin R, han sier det er beste vinterdekka han noengang har kjørt, og akkurat dekk har han ganske god peil på.

Flusha kjølesystem, på med sprell ny kjøleveske, silikonert dørlister... nærmer meg klar for vinteren:D

mrstfu
27/10/11, 17:18
Litt mer personalisering på gang.

Med svarte frontlykter, har jeg egentlig alltid syntes baklyktene kunne vært mørkere. Igjen, å SOTE med svart lakk ser så forferdelig himkok etterhvert, så jeg har tonet de ned med klarlakk iblandet rødfarge. I samma slengen tok jeg senterkoppene på felgene, som egentlig var veldig kjedelige, med samma lakken.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/f44195e5.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/63ed44b2.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/f5cf1735.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/ff78d949.jpg

jeg mangla senterkopper på bakfelgene, men min farfar, som er en skrotnisse av rang, dukka plutselig opp med noen gamle senterkopper fra en av de mange vognene han har hatt, passa merkelig godt. var litt slitne i krommen, så jeg lakkerte de og. kromallergien er like tilstedeværende:D
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/1190ff46.jpg

blitzen juger litt, lampene er noe mørkere enn det ser ut til på bildet, uten at lysstyrken er borte.
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/7397b591.jpg

tjukt lag med klarlakk over alt.
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/b53d001d.jpg

med lakkering og tørketid hører varme, denne gjør susen i en 80kvm garasje. 29kw dieselvarmer, etter 5min var det rundt 30plussgrader i garasjen, ubehagelig varmt, faktisk.
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/e6c37ba8.jpg

i tillegg til dette har jeg fått kasta inn vanntemp og oljetrykksmåler i lomma under spilleren, sammen med voltmeteret jeg hadde fra før av. har hatt noe problemer med olje og kjølevannslekk, og selv om alt virker fint nå, er det greit å ha peil på alt. bilder kommer etterhvert, har ikke fått montert oljetrykkssensoren enda.

nok for idag:D

mrstfu
27/10/11, 23:34
som lovt, målerstripa. rødt lys i samtlige, så det blir en svak rød glød i hele fremre del av kupeen, faktisk... digg:D

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/bac02e95.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/8ed758eb.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/398b929d.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/0e2be149.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/eec2fa37.jpg

greit å ha litt peiling på feilsymptomer, er jo tross alt en gammel bil (såvidt myndig):D

på bilde nr 3 kan det og skimtes min midlertidige koppholder, som nå er borte vekk. stålplate og popnagler, funka fjell, faktisk.

Steelseries850
27/10/11, 23:39
du trenger en dubbel dim :) da kan du se naken gutter/jenter mens du kjører :) / kø :P

mrstfu
27/10/11, 23:44
du trenger en dubbel dim :) da kan du se naken gutter/jenter mens du kjører :) / kø :P

hæh?

om jeg vil se på nakne gutter/jenter mens jeg kjører, kan jeg gjøre mye rart uten å ha dobbelDIN-spiller.

strategisk kjørerute, eksempelvis om Huk nudiststrand, AWD er en fordel.
PCen i passasjersetet, evt ei naken dame i passasjersetet.
enkelDINspiller med 7"/8"skjerm, som egentlig er det enkleste.

Erlend Dystland
28/10/11, 06:45
Se der, ja!
Kreativ plassering av målerne. Ramma var jo helmaks, men hvitt ble kanskje litt skrikende i forhold til resten av dashboardet som er svart? :)
Du har ingen kveldsbilder da? Slik at vi får sett det røde lyset på dem? :)

mrstfu
28/10/11, 08:37
Se der, ja!
Kreativ plassering av målerne. Ramma var jo helmaks, men hvitt ble kanskje litt skrikende i forhold til resten av dashboardet som er svart? :)
Du har ingen kveldsbilder da? Slik at vi får sett det røde lyset på dem? :)

Du har så rett, så rett. HVitt ble valgt uten å være klar over det, men alle tre skal da etterhvert lakkeres/pensles svarte. Ramma er nesten ferdig, skal bare ha på en liten kant som gjør at den ligger litt merflush.

Og kveldisbilde kommer, din utolmodige gris.

Erlend Dystland
28/10/11, 09:46
Oki, skal du demontere instumentene og lakkere selve skiva? :)
Ramma ble hvertfall knall!

Ser frem til kveldsbildene, din burugle..

mrstfu
28/10/11, 10:38
Burugle? Hmm... Jeg har kalt mangt et kvinnfolk for nettopp det, men aldri blitt kalt det selv.;-)

joda, håper å få tatt noen bilder ikveld. Regner med å lakkere plata, ja, matt svart. Tror jeg pensler ringene rundt målerene, er noe møkk å maskere runde flater og hjørner.

link til baklysbildet ditt, a, har lyst til å se.

Erlend Dystland
28/10/11, 11:07
Hehe.
Har veldig troen på dette. Ser frem til enda en oppdatering med masse bilder :)
Likte spesielt godt ramma di, da den ser ganske original ut :)

mrstfu
28/10/11, 12:01
var heldig nok til å finne et skikkelig emne der... er faktisk en bit av bunnnplata til esken som inneholder Biltema-popnaglesettet mitt:D 2-3mm hardplast, mattgrå/svart, og esken i seg selv er fremdeles like stiv.

om du skulle ville ha samme, mener jeg målene var 18.9mm x 6.4mm, da står den bittelitt i spenn, og ramler ikke ut av seg selv. med andre ord, behovet for et intrikat festesystem er ikke lenger tilstedeværende:D

mrstfu
28/10/11, 12:08
Hehe.
Har veldig troen på dette. Ser frem til enda en oppdatering med masse bilder :)
Likte spesielt godt ramma di, da den ser ganske original ut :)

og gratulerer, Erlend. Du fikk svar nr 850 i denne tråden. spretter en cybersjampis for din del.

Erlend Dystland
28/10/11, 12:11
og gratulerer, Erlend. Du fikk svar nr 850 i denne tråden. spretter en cybersjampis for din del.

Endelig!!! :D

mrstfu
28/10/11, 12:23
ingen som postwhorer her, vel?

:D

850Design
28/10/11, 12:27
Haha innlegg nr. 855 :D :D

mrstfu
28/10/11, 12:48
Og jeg fikk 854:D

Alright, sjeldent jeg sier dette men... nok OT, gutter:D

Norhagen
28/10/11, 12:54
Hvordan var Lakken fra Biltema vurderer og tone baklyktene på en MB 190E

mrstfu
28/10/11, 13:34
Synes den var veldig fin. Dra på i tynne lag om gangen, så tørker den fort (støvtørr etter et kvarter), og du ser fort hvor mørk lykta blir, så du ikke får FOR mørk, eller forskjellig farge på høyre og venstre lykt.

Liten boks, en boks holder såvidt til to lykter, men dem koster ikke stort heller, så jeg kjøpte to. Dro på noen lag med klarlakk over hele, i tillegg.

Norhagen
28/10/11, 13:55
Da kjøper eg 2stk og prøver :D

mrstfu
28/10/11, 14:42
gjør det:D og kom tilbake med bilder:D

Kjetil Krømcke
30/10/11, 18:02
Kødd. Inntil du har en til du kan skaffe meg, BILLIG, kan du holde kjeft.

Ring å spør på disse:)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26709154
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=31355866

mrstfu
30/10/11, 19:26
Thank you, sir:D

Har rekruttert Erlend242, etter sigende har han muligens funnet en... men jeg har god tid:D

Erlend Dystland
30/10/11, 19:58
Jepp, tok jobben :D
Står en fin plate på en grønn 850 på Grønnvold Huggern :)

mrstfu
30/10/11, 19:59
Go get it! Du vet betingelser:D

Erlend Dystland
30/10/11, 20:00
Okey. Yes, I do..

mrstfu
30/10/11, 20:04
Heh:D Ikke gå altfor out of your way for å skaffe den da, bare hvis det passer med tid, sted osv.

Erlend Dystland
30/10/11, 20:07
Jaja, det går bra vettu. Skal uansett forbi traktene igjen på fredag.. :p
Forhører meg om den når jeg kommer da.. :)

mrstfu
10/11/11, 12:08
Tok oljeskift her for et par dager siden, byttet fra en salig miks av nødolje grunnet stor lekkasje, til Valvoline Durablend 5w30 delsyntetisk. Oljetrykk ligger nå på respektable 2.4bar ved tomgang, motor går mye jevnere og mykere, og livet er godt.

Tore
10/11/11, 14:03
Er med olje og motor som med deg og brennevin vettu; alt blir mindre jevnt jo mer forskjellig man heller på...

Tipper motoren din ble kjempeglad for dette!

mrstfu
10/11/11, 14:30
Er med olje og motor som med deg og brennevin vettu; alt blir mindre jevnt jo mer forskjellig man heller på...

Tipper motoren din ble kjempeglad for dette!

åhh, hu er så fornøyd atte:D

begynner å ta seg sammen nå, med det jeg har planlagt av driftsteknisk vedlikehold. for et år siden sang vel det meste på siste kvarteret av forstillingsdeler og slikt, men nå har jeg liksom fått tatt det meste, med unntak av nye dempere og fjører. skal vel ikke se bort fra at det blir et slikt TA Technix coiloversett i løpet av vinteren, som klaskes på før første Tyrigrava.

which reminds me, oppdatert førstepost.

mrstfu
10/11/11, 14:48
En eller annen ba om bilde av målerstripa i mørket (Erlend?), så her kommer det jeg fikk tatt. Skulle vel hatt et skikkelig kamera på stativ med lang lukkertid, mobilkameraet er ikke optimalt for dette, men det gir jo et inntrykk.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/0fe962eb.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/a761a840.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/9d11c949.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/eaf4aac4.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/d3ab46f4.jpg

De to siste der blei jo bare tull, som sagt er ikke autofokus, mobilkamera og fast lukkertid optimalt for mørke bilder. Skal se om jeg kan huke tak i et kamera etterhvert, få tatt et skikkelig et, ikke minst utenfra... Lyser ikke VELDIG inne i kupeen, men ser rødskjæret i trynet når jeg titter i speilet:D

Odegaard
10/11/11, 16:37
beste plassen å ha målere :)

mrstfu
12/11/11, 14:50
Byttet bensinfilter igår, mer positivt resultat for penga har jeg aldri hatt. Bilen virket som den var i god form før byttet, med muligens bittelitt merkelig gange ved oppstart. Inntil bensintrykket fikk stabilisert seg (regner jeg med) pulserte turtallet, liksom, inntil det stabiliserte seg på rundt 800rpm etter 20 skeunder, eller så.

BYttet filteret, tok ca 20 min inkludert jekking, etter det er det rett på riktig tomgangturtall med en gang, den bygger turtall mye jevnere, og jeg merker DEFINITIVT mer respons på akselerasjon.

For morro skyld samlet jeg opp bensinen som rant ut av filteret, lot det renne ut av innløpet til filteret, altså så det tok med seg en del av møkka på vei ut. Fylte en halvliterflaske, og bensinen var SVART! Ingen tvil om at filteret har gjort jobben sin, men med så mye møkk på seg, skjønner jeg at bensintrykket har slitt litt.

320kr på Mekonomen, ABSOLUTT verdt penga.

Erlend Dystland
12/11/11, 18:43
Veldig bra jobba angående målerne, Raymond :)
Fin match med farge, og ble faktisk veldig stilrent.

Kanskje jeg skulle bytte besinfilter snart også? :)

mrstfu
12/11/11, 21:53
Veldig bra jobba angående målerne, Raymond :)
Fin match med farge, og ble faktisk veldig stilrent.

Kanskje jeg skulle bytte besinfilter snart også? :)

Takker:D Er ganske fornøyd selv, ikke kan det ses utenfra uten å glane inn i bilen, ikke lyser det for sterkt, og dte kan slås av uten å stoppe motor. Skulle gjerne bytta ut tema-målerene med Auto-Gauge målere, som er litt stilrene, men de få hundrelappene er ikke prioritert ennå:D

Bytt bensinfilter, absolutt. Når du står med det gamle filteret i hånda, ligger det en knapp halvliter bensin inne i filteret.... Hell det ut mot strømningsretningen, og ta bildet av resultatet, så ser du hvor mye møkk det faktisk er i pumpebensinen:D

Erlend Dystland
13/11/11, 01:32
Resultatet bør du være fornøyd med, ja :)

Angående bensinfilteret, så skal jeg nok bytte ut det da, ja :p
Er det mye jobb å skifte ut?

mrstfu
13/11/11, 08:21
Resultatet bør du være fornøyd med, ja :)

Angående bensinfilteret, så skal jeg nok bytte ut det da, ja :p
Er det mye jobb å skifte ut?

Nei, langt ifra. Stopp bilen, jekk panseret, og slipp ut trykkey fra fuelrail, så det ikke står trykk i systemet. Jekk opp høyre bakside, så ser du filteret rett på innsida av kanalen foran høyre bakhjul. Sitter i en metallbøyle, med en 15mm sekskantbolt. Bolten min knakk, så kan lønne seg å ha en ekstra bolt og mutter tilgjengelig.

Bruk en fastnøkkel til å dra bensinslangene av filteret, bare legg fastnøkkelen ( i ca 8mm størrelse) mellom filteret og bensinslangen, og vipp opp) så drar du slangen rett av. Om du IKKE får den av rimelig lett, vær forsiktig. Slangen tettes kun av to Oringer inne i koblinga, tåler ikke allverdens.

Skru filteret fast på samma plassen, tut og kjør. Lønner seg nok å la pumpa få opp trykket skikkelig før du starter den rett i etterkant, så du få ut lufta:D

mrstfu
28/11/11, 15:49
Da har jeg plutselig gått for en løsning jeg ikke har vurdert før, og fremdeles ikke er helt sikker på... Som mange andre liker jeg å kjøre på park og tåkelys så lenge som mulig, og har sett meg kraftig lei på Ebay-lyktene min som ikke lyser stort mer enn en halvmeter foran bilen. De originale lampene til pre-facelift 850 har jeg aldri syntes er noe pene, og har vurdert mange løsninger, blant annet V70-spredere. Valget falt imidlertid på slike fine, moderne DRL diodestriper fra biltema, montert rett i hullet (veit det høres dirty ut;-)) til de originale sprederene, og jeg må si jeg er imponert. Lyset er av en annen verden, i tillegg har jeg forsikret meg om at det faktisk er lovlig, så lenge de er montert innenfor visse mål, hvilket de er. Sammen med en forrigling som gjør at spredere og nærlys iikke kan stå på samtidig, blir ikke lysbildet mitt stort mer BT-vennlig, sett bort fra xenon i hellyset, selvfølgelig.

prøver å kaste opp litt bilder i løpet av kvelden.

Tore
28/11/11, 17:39
Venter spent på bilder, samtidig som jeg på forhånd tror jeg er veldig glad for at jeg har blitt voksen :cool:

Tonytic
28/11/11, 18:46
ventes på bilder ja ;)

mrstfu
29/11/11, 10:43
Venter spent på bilder, samtidig som jeg på forhånd tror jeg er veldig glad for at jeg har blitt voksen :cool:

Aner jeg en skvett sarkasme her, Tore?:D

Heh, jeg skjønner veldig godt hva du mener, men dette er tross alt den første bilen jeg har absolutt full rådighet over hva gjelder modifikasjoner. Ytelse er det ikke så forferdelig mye å gjøre med, da settes fokus fort på utseende, lys og lyd. Hadde dette vært en original R eller T5R (kommer ALDRI til å kjøpe meg en slik en) hadde jeg selvfølgelig hatt litt mer tilbakeholdenhet, men Turid er og blir prøvekanin for mangt og meget, og til syvende og sist kommer alt an på hva jeg selv blir fornøyd med. Skal ikke se bort fra at jeg kaster disse på¨sjøen etterhvert, men inntil videre er det hvertfall deilig å ha fungerende tåkelys, hvor jeg faktisk ser lyset. De gamle projektorene lyste nesten mindre enn 5w wedgepærene jeg hadde i parklys.

Fremdeles på telefonen, regner meg å ha dem oppe litt seinere i ettermiddag/kveld.

mrstfu
29/11/11, 15:47
Glemte å ta litt mer closeups, det kommer sikkert. Har kasta på sånn fantastisk grillmesh under DRLene, da det ble en 3cm åpning under. Synes det ble ganske greit utseendemessig, uansett er det ikke stort annet enn lampene som sees.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/2b5e4cea.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/f774abee.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/aa3bf64f.jpg

Nok en gang, beklager veimøkka. Dette er resultatet av EN tur opp til Brandbu fra Nittedal, altså ca 5 mil.

Aartun
29/11/11, 15:58
Hvordan er disse for motkommende trafikk?

mrstfu
29/11/11, 16:09
Kameraet overdriver veldig, kan du si. Kan innbille meg at de er GODT synlige, men ikke blendende før du er helt innpå, altså snakk om noen få meter, hvilket da ikke har noe å si. Som en DRL på en Audi (grøss) tenker jeg.

Scania143
29/11/11, 17:25
Synd det er "diodefarge" på dem...

Likte bilen din godt med halogen, syns det passer best på dissa gamle bilene,:P

Dioder er for "nymotens" og kaldt..:p

mrstfu
29/11/11, 17:39
Synd det er "diodefarge" på dem...



Det er fordi det er dioder, det.

Joda, kaldt lys er det. Jeg likte den med halogen jeg men jeg vil ha MER lys i sprederene, uten å montere xenon, og da er det ikke så mye igjen ¨å velge...

Scania143
29/11/11, 21:10
Det jeg mente med diodefarge, var at dem ikke var "varmhvit" diode;)

Aartun
30/11/11, 08:15
Kameraet overdriver veldig, kan du si. Kan innbille meg at de er GODT synlige, men ikke blendende før du er helt innpå, altså snakk om noen få meter, hvilket da ikke har noe å si. Som en DRL på en Audi (grøss) tenker jeg.

Høres godt ut, såg ut som de kunne sjenere litt ja..:) fargen var veldig grei.

mrstfu
30/11/11, 09:29
Høres godt ut, såg ut som de kunne sjenere litt ja..:) fargen var veldig grei.

Synes fargen er veldig fin, helt hvit, tenker meg det er 4300k, eller der i gata. Prisen hos Biltema er jo heller ikke noe å klage på, og lyktene virker godt sammensatte, med stødig lampehus og slikt.

Lightyear
06/12/11, 22:52
Disse gjorde seg godt på bilen. Liker det du gjør med den :)

mrstfu
06/12/11, 22:56
Disse gjorde seg godt på bilen. Liker det du gjør med den :)

Well, I thank you, sire! Må vel få sparka i gang litt tull med bilen din snart og, må vi ikke?

mrstfu
21/12/11, 16:39
ALRIGHT! Gode tider i 18år gammel 850!

I forrige uke skjedde det mye spennende i Turid, når første snøfallet kom som værst, slutta selvfølgelig vindusviskerene å funke. Kjøreturen hjem var særdeles spennende, en kombinasjon av hyppig stopp, huet ut av vinduet og snøflak store som bankkort. Synderen viste seg å være mutteren som drar stagene ut til armene inntill akselen på motoren, denne hadde hoppet av, så motoren gikk rundt uten last. Takket høyere og lavere makter for at det kun var dette, og ikke motoren som hadde paja. Fikset på et kvarter.

I samme uka fikk jeg skikkelig bekreftelse på mistanken; kjølevannslekkasjen og ekstrem duggdannelse i kupeen skyldtes lekk varmeregister, denne var irret i filler i toppen... Derfor lakk den ikke ut på gulvet, men vannet unnslapp som damp, og la seg som dugg. Hadde tidligere avskrevet dette som årsak, nettopp fordi jeg ikke hadde våte tepper i det hele tatt. Uansett, fikk byttet denne igår, og kan nå glede meg med rask og konstant varme i kupeen, og inntill videre tilsynelatende tett kjølevannssystem.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/d3e5e661.jpg

Dette er inn og utløp til varmeregisteret, hullet i midten er til en skrue som drar vannrørene inntil utløpene, og tetter skikkelig. Som vi vet, er det jo noe trangt under rattet der, og intill jeg la meg i en jævlig ubehagelig stilling, så¨jeg ikke denne skruen. Fikk ikke røra av på harde møkka, og jeg var hakket unna å gå på med brekkjern. Man lærer så lenge man prøver, hadde jeg visst skruen var der, hadde nok jobben vært gjort på 3 kvarter, inkludert tapping av kjølevannet.
http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/49f0b404.jpg

Ettersom kjølevannet unnslapp som damp, satte jeg sjelden på vifta, for å holde duggnivået så lavt som mulig. Varme var det da sjelden i bilen, de fleste kjøreturene er unnagjort på et kvarter, og jeg klarer så kort tid i kulda. Problemet da, siden det aldri ble varmt i kupeen, var at dørlåsen, rettere sagt selve låskassa, frøys, og døra ville ikke gå i lås. Har hatt et par kjøreturer ved høyre hånd på ratt og girtjeneste, med venstrehånd på døra. Slitsomt i lengden.

Uansett, tok ut låskassa, varmet, vasket og oljet den til den store gullmedaljen, og den funker som fjell igjen. Selvfølgelig, ikke uten problemer, for i prosessen klarte jeg å knekke staget fra låssylinderen som går til låskassa, altså den som gjør at nøkkellåsen kan brukes på førerdøra. Døra går fint i lås når jeg låser med en av de andre dørene, men jeg kan ikke si jeg liker å måtte gå rundt bilen for å låse opp.

Er dette noe som kan repareres, ellermå jeg bytte drit? Om dette kan løses ved å bytte håndtak, er jeg helt med på den, men jeg kan ikke si jeg har veldig lyst til å måtte programmere om nøkler eller hva faen som pleier å bli tema når folk bytter håndtak.

mrstfu
23/12/11, 07:58
Vel... vi er ikke helt ferdig med varmeproblemene enda.

Kjølevannsystemet er tett, men jeg får liksom ikke skikkelig temperatur i kupeen. Jeg kan ikke si for sikkert at det er noe feil, men jeg legger ut det jeg har av informasjon om dette, se hva slags innspill jeg får.

Hadde en times kjøretur fra Brandbu til Nittedal for et par dager siden, tempen i instrumentet viste -12 grader, så det var friskt, kan du si. Vifta sto på hakk 3, og begge tempvelgervridere sto på maks varme. Luftretningsvelgeren sto på ca kl halv 2, for å få mesteparten opp i ruta, men og noe ned på gulvet. Vanntempen i instrumentet viste nominell verdi, altså ca kl 3, mens vanntempmåleren jeg har under spilleren viste mellom 60 og 80 grader. Sensor til denne sitter på røret fra termostathuset til radiator, altså øvre slange.

Det ble aldrii skikkelig varmt i kupeen, ikke like varmt det har blitt forrige vinter under langt kaldere omstendigheter. Det jeg har fundert på er om termostaten er defekt i den forstand at den står konstant åpen, og alltid tillater kjølevannsirkulasjon i radiatoren, noe som igjen gjør at kjølevannet aldri når skikkelig temp. However, dette stemmer ikke helt med et par ting:

1) Den øvre slangen fra termostathuset til radiator ble aldri skikkkelig varm, og det virket ikke som det var trykk på den, så jeg tror ikke termostaten har åpnet.

2) Den originale vanntempviseren i instrumentet viser nominell driftstemperatur, og denne sitter jo på motorsiden av termostaten, kontra den uoriginale som sitter på radiatorsiden av termostaten. Disse to tatt i betraktning viser vel at det IKKE sirkulerer kjølevann ut i radiator.

Det som skal nevnes er at jeg for tiden kjører uten innertak, da dette er tatt ut for å trekkes opp i noe lekkert stoff. Kan dette være synderen? Kan det være så stort varmetap uten innertak at kupeen aldri får blitt skikkelig varm? Vannslangene til varmeregisteret sitter meg bekjent ikke på radiatorsirkulasjonen i det hele tatt, så disse burde fått motortemperert vann, med tilhørende mer varme.

Forslag mottas med takk!

Robert H.
23/12/11, 08:08
Har du brukt originalt varmeregister?
Har sett at uoriginale slike lager mye krøll med varmen.
At du kjører uten innertak hjelper nok ikke, da det er med og isolerer godt.

mrstfu
23/12/11, 08:28
Originalt varmeregister, ja. Hadde et eskenytt tilgjengelig, men han som hadde det, var hyggelig nok til å selge det dagen før jeg skulle ha det, så det ble et brukt et fra en lokal delepusher. Det var noe fargeforskjell på plastikken, men konstruksjon, størrelse, alt mulig var IDENTISK med det jeg plukka ut av Turid. Har hatt opp paneler i etterkant, lagt papir rundt om kring ved registeret, kan ikke spore lekkasjer i det hele tatt, duggproblemene er og borte, så jeg tør gå så langt som å si at dette registeret er tett:D

Gleder meg grønt til å få ferdig innertaket og spretti opp det igjen, som du sier er det nok en del skyldig, men... jeg får meg liksom ikke til å tro at det er hele grunnen.

Dette er kanskje mer relatert til folk med samme motor som meg (B5252S).. Uansett, hvor lenge må du/dere kjøre ved si motorveihastighet og 10 minus før termostaten åpner?

Veit jeg spør vanskelig, men om noen sitter med informasjon på dette, blir jeg veldig takknemlig. Jeg kan godt tro på at motoren ikke trenger å kjøle ned kjølevannet i radiatoren med tanke på -12 grader omgivelsestemperatur ( i 90kmt blir det langt kaldere) men jeg VET at den ikke skal ha problemer med å varme opp kjølevannet i -25, så... jeg er litt funderende, merker jeg. Er så mange ting som påvirker dette.

degocostly
23/12/11, 08:57
ALRIGHT! Gode tider i 18år gammel 850!

I forrige uke skjedde det mye spennende i Turid, når første snøfallet kom som værst, slutta selvfølgelig vindusviskerene å funke. Kjøreturen hjem var særdeles spennende, en kombinasjon av hyppig stopp, huet ut av vinduet og snøflak store som bankkort.

Ser det for meg, omtrent sånn? :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/1203.jpg

Skulle tro du fikk vartfall litt varme fordi om taktrekket er borte.. Prøv med ny termostat da, koster ikke så mange kroner den? :)

mrstfu
23/12/11, 09:05
Ser det for meg, omtrent sånn? :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/1203.jpg

Skulle tro du fikk vartfall litt varme fordi om taktrekket er borte.. Prøv med ny termostat da, koster ikke så mange kroner den? :)

legg på noen minusgrader, blaut snø og is i skjegget, så har du den ja:D

har ny termostat liggende, problemet er at skruene til termostathuslokket sitter satans godt fast. sveisa på mutter, latmann med riktig pipe, masse WD40... mutteren løsna:D har hele termostathuset liggende og, men jeg kan ikke si jeg er veldig keen på å herpe skruene som holder huset til toppen.

uansett, om termostaten hadde vært låst i åpen posisjon, ville tur-slangen til radiator vært varm, noe den ikke blir. hadde dne vært konstant lukket, burde jeg merket det på tempmåleren evt kupevarmen.


kan legge til at lufta som kommer ut av ventilene på maks varme ved driftsvarm motor, IKKE er varm nok til å brenne seg på, som den pleide å være. mer som en småvarm østlandsbris. så det kommer varme, bare ikke nok.

Friksen
23/12/11, 09:35
Hei!

Er du helt sikker på at du har fått ut all lufta i vannsystemet ditt? 80-90grader på øvre slange inn til thermostat er bra det men vis nedre slange er kaldt har du ikke mye sirkulasjon (thermostat) eventuelt så er det mye luft i varme registeret? Og da er det letteste og sette bilen slik påfyllning er det høyeste punkt. Varmeapparat på full varme og ha litt turtall så vil boblene komme ettervert! Jeg har hatt dieselbil dem siste 5årene og må stort sett fram me papp plate foran radiatoren for og idetheletatt få noe varme over 50grader ...

mrstfu
23/12/11, 09:51
Luftet ut som den skal ja, med bilen på flat bakke, motor i gang og varmen på fullt, helte på kjøleveske sakte og pent, til jeg nådde maks-merket. Lot det synke litt til, fortsatte slik nnivået ikke sank mer.

Agrostar
23/12/11, 14:21
Å ha varmen på fullt skal etter kva eg har skjønt ikkje ha noko å sei på desse bilane, da det er full gjennomstraum uansett. 850 min har eg ikkje vore nedi 10 minus enda, men eg har ecc og får det iallfall meir enn varmt nok etter 10min rundt 0, og det er automat. Men på 240' plagdes eg lenge med at varmen plutseleg kunne forsvinne, eller at det ikkje blei heitt nok for meg. Prøvde alt, rensa systemet, bytte væske 5 gonger, ny termostat, bygde om til elvifte, hadde plate framfor radiator. Men det kom seg liksom aldri heilt, men i fjor sommar bytte eg vasspumpe, og trur det skjedde noko da. Så kan jo hende det er samme hos deg, at vasspumpa er noko sleten. Du kan jo prøve å køyre på noko høgare turtall enn vanleg, og sjå om det er forskjell da. Men innertaket gjer nok og utruleg mykje, det er jo alt som er av isolasjon.

mrstfu
23/12/11, 14:29
Har fått tips om vannpumpa, ja. Om noen skulle hatt en HowTo på hvordan man bytter/kommer til vannpumpa, settes dette stor pris på.

Og jeg gleder meg kraftig til jeg finner stoff å kle inn taket med, så det kommer på. Lurer på å kjøpe litt ekstra isolasjon og, klemme noen plater oppunder der.

henrik940
23/12/11, 14:33
Senk taket 20 cm og legg inn glava :D

mrstfu
23/12/11, 14:38
Senk taket 20 cm og legg inn glava :D

Med downlights? 12v er jo lett tilgjengelig, trenger ikke trafo engang.

Der sa jeg noe.. hvorfor er det ikke mer downlights i biler? Et fullt sett med dimmer i døra hadde vært noe. Uplights i gølvet, bortoverlights i setet.. planer.

Ola Moen
23/12/11, 14:49
Vannpumpa sitter vel sammen med registerreima på hvitmotorene. Om det er noenlunde likt som på sekser'n. Det er samme jobb som å skifte regreim, og 4-5 M6 skruer i tillegg for å demontere pumpa.

mrstfu
23/12/11, 14:55
passer forsåvidt bra, skal bytte strammehjulet til aggregatreima etterhvert, skriker litt på kald motor.

Agrostar
23/12/11, 19:38
Aha, var meint å spørre kva som lage ein hylelyd liknande kompressor hos meg. Men da er det strammehjulet? Til alt det påhengte, ikkje registerreima?

mrstfu
24/12/11, 00:03
altså, lyden oppfattes forskjellig fra bil til bil, avhengig av modell, alder på reim og hjul osv, men strammehjulet jeg snakker om, sitter på passasjerside av motoren, rett ved siden av/under servotanken. hylelyden er intens og skjærende hos meg, minner veldig om slitt viftereim på en eldre RWD, klart og tydelig en lyd som ikke hører hjemme.

Agrostar
24/12/11, 07:58
Aha, fann fram ein video etter eg hadde hatt storservice i haust, men du høyrer lyden av og til der. Er på visse turtall.

http://youtu.be/ZLtB3WN3JSQ

Tore
24/12/11, 14:36
Har lest om flere her som har hatt problem med å få opp varmen etter å ha byttet varmeapparatsregisteret. Kan derimot ikke huske å ha sett løsningen på problemet?

Er det originalt register?

mrstfu
24/12/11, 20:35
Jeg MENER jeg så en volvo-logo på registeret, ja, men jeg sto uansett å så på registerett bli plukka ut av en 850 og passform, størrelse og utforming virket som sagt identisk. Skal ikke garantere det er originalt, men det virker så.

registeret er ei heller tett. Tok det med inn og vasket det, trykket fra dusjhodet får gjennomstrømning, kan du si.

mrstfu
25/12/11, 10:01
Aha, fann fram ein video etter eg hadde hatt storservice i haust, men du høyrer lyden av og til der. Er på visse turtall.

http://youtu.be/ZLtB3WN3JSQ

Den lyden ligner ikke i det hele tatt. Lyden min er mer som en skrapende lyd, som om hjullageret i strammehjulet er helt tørt. Skjærer gjennom marg og bein. Gir seg etter kort tid, men still. Skal byttes, sammen med vannpumpe og reimer.

Tore
25/12/11, 10:29
Jeg spayet lagringa til strammehjulet på den jeg hadde med crc, det løste midlertidig tilsvarende problem slik at jeg fikk konstantert hvor feilen var. Deretter ble selvsagt både reim og strammehjul byttet :-)

mrstfu
25/12/11, 10:37
Ingen tvil om hvor lyden min kommer fra, kan spraye på WD40 rett på hjulet, og lyden blir borte, om jeg sprayer på selve reima, blir den ikke borte, så det er nok hjulet.

Tips om hvor man kan kjøpe slikt? gjerne over disk, jeg liker å inspisere delen først, veit det innimellomg er forskjeller på ting fra 850 til 850, ikke minst 850 til V70. trur ikke biltema har det hjulet, hvertfall.

Tore
25/12/11, 11:19
Jeg kjøpte mitt på Volvo... :-)

mrstfu
25/12/11, 12:31
Og pris? Regner med et par høvdinger eller mer?

Tore
25/12/11, 16:52
For "remspännare" med volvonummer 1275380 ga jeg den nette sum av 589.45 SEK den 11. april i år. Om dette er den strammeren du skal ha har jeg ikke sjekket, men med slike priser er det ingen grunn til å lete etter jallakopier...

mrstfu
25/12/11, 17:09
nei faen, om det er samme saken (hjul med litt jern og slikt rundt, sitter rett under servooljetanken), er det et par hundre billigere enn mekonomen, mener jeg huske.

Tore
25/12/11, 20:56
Ja, dette er dingsen ved sevopumpa ja, den man må spenne for å slakke og bytte multireima... koster sikkert det doble i Norge da, siden bil skal være dyrt her, både i følge de som lager avgifter og de som regner avanse på delepriser...

mrstfu
25/12/11, 20:58
Ja, mener mekonomen landa på underkant 800. Kan hende jeg lander der, i forhold til at de skal holde en viss kvalitet uansett.

Revell
25/12/11, 21:02
Å jasså har stakkars Turid kommet i overgangsalderen? Siden hu aldri blir varm:p har vel sånn hete og kuldetokter slik som mor mi XD

mrstfu
25/12/11, 21:28
Neida, Turid er så lite humørsyk som noengang, går som ei klokke og gjør akkurat som hu skal... Er bare en liten bit som må fikses, kan sammenligne det med ei kjærring som får retta litt på det ene kinnbeinet. Ikke noe livsnødvendig, men det hjelper da på helheten:D

Tore
25/12/11, 23:10
Neida, Turid er så lite humørsyk som noengang, går som ei klokke og gjør akkurat som hu skal... Er bare en liten bit som må fikses, kan sammenligne det med ei kjærring som får retta litt på det ene kinnbeinet. Ikke noe livsnødvendig, men det hjelper da på helheten:D

Ille om hu ikke kan gape da... :-)

mrstfu
25/12/11, 23:45
Ille om hu ikke kan gape da... :-)

Mener jeg husker en post for ikke mange dagene sine der DU klager på MEG og min fantastiske evne til å finne småperversiteter i alt mulig?

Den dro du langt, Tore:D

mrstfu
10/01/12, 06:08
Skjer ikke stort her, annet enn at fuktigheten har kommet tilbake i kupeen. Is på innsiden av ruta kombinert med at jeg IKKE har en isskrape med passelig profil for innvendig skraping gjør dette til et kraftig irritasjonsmoment. Mistenker årsaken er denne brukte varmeveksleren jeg kjøpte. Som før finnes det ikke vått på teppene foran, hvertfall ikke som jeg klarer å kjenne, men jeg mister noe kjølevann... I alle tilfeller skal jeg gå for et originalt et etterhvert, noen som har priser på slikt?

Sammen med å fjerne is på innsiden, skal jeg prøve å drive ut eventuell fuktighet som måtte ligge i tepper og rundt omkring, ved å midlertidig montere en kupévifte. Forslag til hvor denne kan/burde monteres? Har vurdert å montere den bak på midtkonsoll, mest fordi jeg her klarer å montere den uten å skade interiøret på noen synlig måte.

I mellomtiden kan vi kose oss med litt fjernlysbilder (og ja, xenon i tusenmeterene kommer:D):

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/1927fcb5.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/37056a5a.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/54349e8c.jpg

og... om alt går som jeg håper på, blir jeg snart fresende rundt i en (grøss) VAG.

Lightyear
10/01/12, 11:52
Ser bra ut dette Mr. Vi får håpe at det ikke blir så ille med en VW å kjøre ;)

Tore
10/01/12, 15:04
Ser bra ut dette Mr. Vi får håpe at det ikke blir så ille med en VW å kjøre ;)

Hallo.... VW... Vi VET det blir ille. Regner med at det er i forbindelse med evt jobb? Håper i så fall den er godt betalt siden de skal sende deg ut i trafikken på en slik "pinebenk" :p

mrstfu
10/01/12, 15:38
Ser bra ut dette Mr. Vi får håpe at det ikke blir så ille med en VW å kjøre ;)

Nå blir det ikke VAG allikevel da.

For å forklare, jeg har vært på jobbintervju idag, hos et firma som driver med serviceelektro (som jeg trives best med) men og en del med varmepumper, som jeg trur er litt interessant, og kunne tenkt meg å lære meg. Jeg har kun sett firmalogoen på en Transporter, 4Motion som sådan, og det var da håpet om en VAG. Ikke som bruksbil, altså, så alle kan roe seg pent ned:D

Det viste seg imidlertid at de har gått bort fra VAG, med et unntak: Når jeg kom dit, parkerte jeg ved siden av en firmabil som var noe nedsnødd, og ikke så ut til å ha blitt brukt på en stund. Dette var da altså forrige generasjon Caddy (altså slutten av 90talls-karrosseriet), og jeg HATER den bilen intenst, både på egen og andres erfaring med treskeverket.

Lettelsen var da stor når de fortalte meg at de i hovedsak kjører Peugeot Partner. Ikke fordi den er så himla mye penere eller større (trenger litt plass til mine 1.96:D), men fordi de har jeg hvertfall ingen dårlige erfaringer med fra før av.

på toppen av dette, skal de bytte firmabiler til sommeren, og lurte på om jeg hadde noe input. Hvilket er ganske gøy, da jeg faktisk ikke har fått jobben enda:D

Men vi krysser fingra og håper, skal uansett ikke ha en jobb der jeg må bruke Turid som arbeidsbil igjen. Greit, jeg kjørte fra alle kollegaene mine, men kjøregodtgjørelse dekker på ingen måte kostnaden ved å ha en Volvo 850 som firmabil.

Lightyear
10/01/12, 15:49
Ser jo ut til å gå strålende dette, får nok denne jobben og ny firmabil. Du får kjøre pent når du får ny bil...

mrstfu
10/01/12, 15:55
Ser jo ut til å gå strålende dette, får nok denne jobben og ny firmabil. Du får kjøre pent når du får ny bil...

Om jeg blir skvettendes rundt i en Partner, Berlingo, Caddy eller lignende, skal den brukes opp. Skal slite uhorvelig mye på endeledd og andre fine forstillingsdeler, til jeg får overbevist sjefen om at bilen er bare møkk, og at eneste løsning er å ordne meg en Transporter eller Vito med allhjulstrekk.

Nei, egen bil kjøres pent. Firmabil brukes opp. Hadde forøvrig en kollega som hadde en halvspist kebab i hanskerommet. Lukta var... interessant, etterhvert.

Tore
10/01/12, 18:04
Mye positiv lesing; gleder meg til neste gang du skal på slektrtreff på Levanger; Da blir du hjertelig velkommen til å slenge inn ei varmepumpe i kjellerstua, fikse en egen kurs til denne, (og kanskje også en egen kurs til den jeg har oppe?) samt oppgradere sikringsskapet mitt til komplett pakke med jordfeilautomater...

Det fine med alle disse pizzabilene er jo at de skrangler vel fra hverandre før man blir lei de og i så måte får fornyet de i ett sett :-)

Lykke til og håper jobben napper deg :-)

The Sven
10/01/12, 19:00
Om jeg blir skvettendes rundt i en Partner, Berlingo, Caddy eller lignende, skal den brukes opp. Skal slite uhorvelig mye på endeledd og andre fine forstillingsdeler, til jeg får overbevist sjefen om at bilen er bare møkk, og at eneste løsning er å ordne meg en Transporter eller Vito med allhjulstrekk.

Nei, egen bil kjøres pent. Firmabil brukes opp. Hadde forøvrig en kollega som hadde en halvspist kebab i hanskerommet. Lukta var... interessant, etterhvert.

Bra holdning :p Håper den nye sjefen din er på forumet ;)

Peugeot Partner (og Berlingo er vel samme bil) er en mange ganger kjipere bil enn Caddy.

Lightyear
11/01/12, 11:10
Tror du skal være lykkelig for å få firmabil jeg, det blir vel ganske greit det?

mrstfu
11/01/12, 15:04
Mye positiv lesing; gleder meg til neste gang du skal på slektrtreff på Levanger; Da blir du hjertelig velkommen til å slenge inn ei varmepumpe i kjellerstua, fikse en egen kurs til denne, (og kanskje også en egen kurs til den jeg har oppe?) samt oppgradere sikringsskapet mitt til komplett pakke med jordfeilautomater...

Det fine med alle disse pizzabilene er jo at de skrangler vel fra hverandre før man blir lei de og i så måte får fornyet de i ett sett :-)

Lykke til og håper jobben napper deg :-)

Føler du legger inn aksjer her? For å bygge videre på samtalen vi hadde i sommer, hva tilbyr du mot noen timers arbeid, spm det tross alt er ved montering av nytt skap og varmepumpe med egen kurs? Bare for å ha det sagt, da holder det ikke med solfilm montering på turid!;-)


Bra holdning :p Håper den nye sjefen din er på forumet ;)

Peugeot Partner (og Berlingo er vel samme bil) er en mange ganger kjipere bil enn Caddy.
Sjefen er nok ikke på forumet, nei. Så et bilde om hang på veggen på kpntoret hans, av en rimelig strøken golf1, i tillegg trur jeg han kjører passat. Var litt nervøs for å avsløre volvoentusiasten i meg, men det gikk bra;-)

Bakdelen med pizzabilene er at uten såkalt komfortvegg, er imgen av de laget for karer som meg, altså 1.96 høy. Uansett, om jeg får jobben, skl de som sagt bytte biler i løpet av våren, skal da prøve å få lurt til meg noe med en skikkelig recliner.


Tror du skal være lykkelig for å få firmabil jeg, det blir vel ganske greit det?

mrstfu
14/01/12, 15:17
Jobben er i boks, henter såvidt overladd fransk matboks til uka. Manuell boostregulator, anyone? Veit hvertfall at det SKAL basskasse inn i bilen.

Ola Moen
14/01/12, 15:55
Veit hvertfall at det SKAL basskasse inn i bilen.
Har det no effekt? :)

mrstfu
14/01/12, 18:21
En liten en under et sete gjør nok underverker med lydn i den lille matboksen;-)

Tore
15/01/12, 22:47
Grattis med jobben! Opplegget med jobben hos meg blir vi enige om ;-)

mrstfu
16/01/12, 12:09
Jeg ser helst at du legger inn en bestilling hos firmaet mitt, utpå høsten da eg fort har fått ny firmabil, med comfortvegg... Om det går via firmaet kn.jeg bruke firmabilen opp til deg, vettu!;-)

Jo takk, begynner neste mandag, så det blir nok bra. Er blitt lovt kursing i varmepumper og, så kompetansen stiger stadig.

Tore
16/01/12, 14:21
Jeg ser helst at du legger inn en bestilling hos firmaet mitt, utpå høsten da eg fort har fått ny firmabil, med comfortvegg... Om det går via firmaet kn.jeg bruke firmabilen opp til deg, vettu!;-)

Det hørtes momsig og 25% bortkastet ut sånn prismessig :p

mrstfu
16/01/12, 14:29
Si det sånn da...

Kjøp et par automater fra firmaet mitt, så skriver jeg et kvarter på montering.. Resten av materialene kam du skaffe selv, og alle er fornøyd;-)

Agrostar
16/01/12, 16:46
Når du har bytta bensinpumper, kva spor har du brukt til fjøra? Det som er ytterst eller innerst. Og har pumpene dine vore litt forskjellige?

mrstfu
16/01/12, 17:01
Når du har bytta bensinpumper, kva spor har du brukt til fjøra? Det som er ytterst eller innerst. Og har pumpene dine vore litt forskjellige?

spor til fjæra? nå er jeg ikke helt med... bilde?

på min har jeg byttet fra original til original, så den var helt lik, sånnsett. på lightyear sin har jeg byttet fra original til mekonomen innsatspumpe, som monteres i pumpehuset til den originale. var egentlig tut å kjør det. delte pumpehuset, skrudde av slanger, og monterte sammen igjen. gjort på et kvarter.

mrstfu
16/01/12, 17:55
Bilen kokte litt i stad, noe som forsåvidt gjorde meg i godt humør. Har lenge slitt med litt kjølevannslekk, og kan nå konstatere at det er termostathuset som lekker. Dampen sto opp fra panseret istad, og kun fra termostathuset. Har nytt hus liggende, samt ny termostat, så det skal vel byttes i løpet av uka.

Innspill/tips her? Veit skruene til termostatlokket sitter som sveisa, kan vel kanskje forvente noe lignende fra skruene som fester huset til toppen? De sitter jo passe utilgjengelig til og, så jeg må hvertfall av med fuelrail og slikt, mulig innsuget og. Om noen har gjort det før, setter jeg pris på tips:D

Agrostar
16/01/12, 18:02
I eine enden av pumpa så har du jo ein gummiring runt, i andre enden så har du ei fjør som er tredd innpå pumpa og skal vere imot pumpehuset. Er 2 ringar som den passar inni meinar eg, men var litt mørkt når eg bytte :p På den orginale pumpa så var det ei stykke ved slangeenden som var tynnare enn resten av pumpa, sånn at fjøra blei tredd nedpå der. På den nye var heile huset like tjukt, sånn at fjøra kom inni på ein måte :p

Scania143
17/01/12, 14:35
Jeg skrudde opp termostathuset for og få skylt igjennom hele systemet når jeg bytta kjølevann. (angrer på at jeg ikke bytta thermostat samtidig:p)
MEN!

Jeg skrudde bare opp skruene på fuelrailen, slik at den var litt løs, fikk tak i forlenger til torx'en, og dro til alt jeg hadde. Kom tilslutt da, måtte bare ta i med litt forlenger..

Men veit alu utvider seg ved varme, kanskje la bilen bli varm, også skru da?

bare mitt tips, men eneste jeg veit er bra på torx er GODT verktøy, alt løser seg da:)

mrstfu
17/01/12, 14:50
Løste seg ikke på skruene til termostatlokket mitt... Prøvde varme, smøring, og å sveise på en mutter... Får ikke løsna det samma faen.

Og husk at jeg skal bytte hele huset, inkludert termostat, ikke bare termostat.

Jan-Einar Jenssen
17/01/12, 23:22
Løste seg ikke på skruene til termostatlokket mitt... Prøvde varme, smøring, og å sveise på en mutter... Får ikke løsna det samma faen.

Og husk at jeg skal bytte hele huset, inkludert termostat, ikke bare termostat.

motorbytte snart med andre ord? :p

mrstfu
18/01/12, 19:36
Slett ikke umulig det... Farfar har en GLT han ikke får liv i (jeg anbefalte han å skjekke tenningsdeler, da ALT annet var helt, men han er bombesikker på at det ikke har noe med det å gjøre, når jeg spør hvorfor får jeg liksom aldri et godt svar:D), han snakker om å kvitte seg med den... den er atpåtil 601rød, om han går for å vrake den, kjøper jeg den av han, glatt. faceliftfangere, høyre forskjerm uten bulk... noe rust, men ikke nok til å ombestemme seg:D

ellers ligger jo planene om en B5234T ganske høyt, men det blir nok ikke i Turid. Brutters skal som kjent arve henne når han får lappen, vil ikke plassere en blodfersk sjåfør i et 300hk turbomonster (som jeg VET min første B5234T blir:D)

mrstfu
18/01/12, 19:37
Slett ikke umulig det... Farfar har en GLT han ikke får liv i (jeg anbefalte han å skjekke tenningsdeler, da ALT annet var helt, men han er bombesikker på at det ikke har noe med det å gjøre, når jeg spør hvorfor får jeg liksom aldri et godt svar:D), han snakker om å kvitte seg med den... den er atpåtil 601rød, om han går for å vrake den, kjøper jeg den av han, glatt. faceliftfangere, høyre forskjerm uten bulk... noe rust, men ikke nok til å ombestemme seg:D

ellers ligger jo planene om en B5234T ganske høyt, men det blir nok ikke i Turid. Brutters skal som kjent arve henne når han får lappen, vil ikke plassere en blodfersk sjåfør i et 300hk turbomonster (som jeg VET min første B5234T blir:D)

Lightyear
18/01/12, 20:10
Jeg vil være med på motorbytte ;)

mrstfu
18/01/12, 20:25
Jeg vil være med på motorbytte ;)

Og hvilke oppgaver vil du ha? Trakte kaffe til den store gullmedaljen?

:D

Lightyear
18/01/12, 20:32
Og hvilke oppgaver vil du ha? Trakte kaffe til den store gullmedaljen?

:D

Ja, hvorfor ikke ;)

mrstfu
18/01/12, 20:52
Lightyear er ansatt i stillingen "kone", under motorbytte. Søknader vurderes, flere stillinger ledige.

Tarell
18/01/12, 21:00
Ser bra ut dette ;)

mrstfu
18/01/12, 21:11
Ser bra ut dette ;)

Lightyear i forkle og gule oppvaskhansker? OH YES!

:D

Tarell
18/01/12, 21:15
Lightyear i forkle og gule oppvaskhansker? OH YES!

:D

Som Gaupe så fint sa det;

"pisk, lær og FWD"

Den kombinasjonen du bruker for å holde kustus? ;)

mrstfu
18/01/12, 22:31
Lightyear er ganske pottetrent, sjelden noe problem med han.

Lightyear
18/01/12, 22:33
dette må vi lengre ut på landet med gitt... ;)

mrstfu
18/01/12, 22:43
men vi er langt nok inne i skogen!

Rockeren
18/01/12, 23:14
Har nå brukt 2-3 kvelder på å lese hele prosjekttråden din på bilen. Kan oppsummeres ca slik:
1. Meget pen og velholdt 850 du har. Eller som du selv sa det; Fin langtifra, men langtifra fin ;) Den ser iallefall bra ut på avstand, og det er vel svært få biler som ikke har noen riper/skrammer i lakken her og der..
2. Meget underholdende tråd.. Mye OT, en del On-Topic... Måtte le godt både 5 og 6 ganger.. Kanskje opptil 20 også.. ;)
3. Keep up the good work.. Ser min bil lider litt av samme sykdommene, så er kjekt å følge med litt her på løsninger på problemene, og hvordan du har løst de.. :)

Hmm... Tror det var kort og greit oppsummert.. Og om du har et navneforslag til kjerra mi, så er det bare å slenge ut både tvilsomme og mindre tvilsomme forslag... Skjønt, det å be deg om tvilsomme forslag er vel neppe noe sjakktrekk... Det klarer du vel fint uansett om du blir bedt om det eller ikke ;)

mrstfu
19/01/12, 00:23
Har nå brukt 2-3 kvelder på å lese hele prosjekttråden din på bilen. Kan oppsummeres ca slik:
1. Meget pen og velholdt 850 du har. Eller som du selv sa det; Fin langtifra, men langtifra fin ;) Den ser iallefall bra ut på avstand, og det er vel svært få biler som ikke har noen riper/skrammer i lakken her og der..
2. Meget underholdende tråd.. Mye OT, en del On-Topic... Måtte le godt både 5 og 6 ganger.. Kanskje opptil 20 også.. ;)
3. Keep up the good work.. Ser min bil lider litt av samme sykdommene, så er kjekt å følge med litt her på løsninger på problemene, og hvordan du har løst de.. :)

Hmm... Tror det var kort og greit oppsummert.. Og om du har et navneforslag til kjerra mi, så er det bare å slenge ut både tvilsomme og mindre tvilsomme forslag... Skjønt, det å be deg om tvilsomme forslag er vel neppe noe sjakktrekk... Det klarer du vel fint uansett om du blir bedt om det eller ikke ;)

Jeg er fristet til å bli noe påtatt fornærmet her, men jeg skjønner meget godt hva du mener med tvilsomme navneforslag:D Setter hjernen på kok nå, se hva jeg kommer opp med.

Setter stor pris på ros, både ang tråden og bilen. Som du sier, det har blitt "en del" OT, noe jeg har fått pes for tidligere, men jeg har inntrykk av at moderatorene har mer eller mindre gitt opp når det kommer til meg og OT. Er hvertfall på samme antall innlegg nå, som jeg var forrige gang da Per Turbo foretok en uppfordret opprydding, så vi får se hva som skjer:D (Nei, Per, det er ikke en oppfordring til opprydding:D)

Som du kanskje har fått med deg, liker jeg å finne egne løsninger på ting, om det skulle være noe helt himkok, eller bare alternative produkter/deler. Problemet med dette er at når symptomer begynner å melde seg, for så å bli borte igjen, glemmer jeg symptomene helt, fordi jeg har så mange andre ting på tallerkenen. For eksempel et slitent strammehjul til aggregatreima, denne meldte seg ganske umiddelbart etter at jeg kjøpte bilen. Tok den med til en allvitende onkel, som demonterte og smurte opp, og symptomene forsvant. Nå i det siste har de meldt seg for fullt igjen, sammen med en hel del andre saker. Resultatet blir da at jeg får VELDIG mye rart å fikse, kombinert med tidvis smått med penger og dårlig tid, blir det frusterende til tider.

Det jeg kan si jeg har fått ut av forholdet til denne bilen, som jeg forøvrig holder bom fast på at har en egen personlighet (utrolig hva noen snille ord og litt kjærlig kosing på dashbordet gjør med gangen eller lettstartetheten:D), er at jeg føler jeg har fått veldig god kjennskap til de vanlige problemene ved 850, og de mer uvanlige. Føler egentlig at det eneste jeg har vært spart hittil er defekt kamakselsensor (bank i dashbordet), resten har irritert meg grenseløst, og lært meg mye. Prøver å suge til meg så mye kunnskap som mulig, og dele av den, der det er nødvendig. Må bare spørre, om det skulle være noe:D

Ang pen og velholdt: Pen blir den nok når våren kommer, og polering startes, men velholdt har mer "in progress"-status. Etterhvert regner jeg med å sette bort bilen, og kjøpe meg en T5, Turid skal da gå til min bror. Når den da settes bort, skal den være i så god stand som mulig, jeg vil ikke at brutters skal starte å kjøre i en haug med lekke pakninger og slitne foringer.

Inntil den da er i virkelig god stand, må jeg si jeg nyter å tusle rundt i en bil som tross alle sine småfeil, hittil ikke har sviktet meg en eneste gang. ALLTID fått meg hjem med enkle grep, og alltid latt seg pushe videre. 850 er og vil alltid være en virkelig høydare av en bil, for min del. Som en annen kar sa for en stund siden: Disse hvitblokkene har det med å feile i såpass milde former at de sier fra når noe er galt, istedenfor bare å stoppe.

Turid er dama mi, og enhver kjærring jeg måtte finne på å inkludere i livet mitt inntil Turid går i arv til brutters, må pent finne seg til rette ETTER Turid i oppmerksomhetskøen. Turid klager ikke om jeg ikke kjører hu på et par dager, klager ikke om jeg kjører andre biler, og klager, men fortsetter, om det blir litt for lite av det ene eller andre, det være seg olje, bensin eller kjølevann. Er umåtelig imponert over hva disse motorene tåler. Får jevnlig pes for å ikke ha turbo, feilhjulstrekk, feilstilt motor, eksoslekkasje osv.... men fakta gjenstår, når bekjentes BMWer står pent tilta i en grøftekant, tusler jeg videre oppover bakken med et fett smil i trynet, og en lang finger opp av takluka:D

Tarell
19/01/12, 18:32
Godt sagt ;)

Rockeren
20/01/12, 00:01
men fakta gjenstår, når bekjentes BMWer står pent tilta i en grøftekant, tusler jeg videre oppover bakken med et fett smil i trynet, og en lang finger opp av takluka:D

Vet du, akkurat DET har jeg ingen problemer med å se for meg at du faktisk kan gjøre... ;)

Jan-Einar Jenssen
20/01/12, 03:12
, og en lang finger opp av takluka:D


ser for meg en som kjøre forbi med fingern opp av luka, og får motorstopp eller noe rett etter han har kjørt forbi :rolleyes:

men bra sagt ja :p

Ola Moen
20/01/12, 07:25
Minner meg om en episode med lastebilen for noen år siden. En jypling med en opp-jazza BMW 325 kjørte forbi i god fart, etter å ha ligget bak meg og tuta, blinket med lys osv. Det gikk vel for smått for han til tross for at jeg hadde 70 i 60-sone. dette var kveldstid på vinter'n, og litt fin snødekke. noen hundre meter senere ser jeg at fyren hadde tatt turen rett fram i en slakk sving. Bilen stp halvveis nede i grøfta, og fyren sto og vifta med armene. Jeg stoppa, kjørte ned vinduet, kikket på han, og sa:
-Hadde jeg visst at du ikke skulle lenger enn hit, så hadde jeg ikke trengt å slippe deg forbi. :)
Han koste seg nok der en stund:) Jeg reiste bare videre jeg :)

mrstfu
22/01/12, 03:16
Alright, skriver dette kl 3 om natta, da jeg har holdt på i noen timer for å få av det jævla termostathuset. Det er nå av, ENDELIG, så nå venter bare den "deilige" delen av jobben, å skru sammen igjen. For å komme til skruene til termostathuset, må først innsug av. Deretter må servotanken av, for å komme til den nedre skruen. HOWEVER, du kommer ikke til den nedre skruen (og får lagt på tilstrekkelig press på skruen så bitsen ikke hopper i sporet) med noe konvensjonelt verktøy jeg har vært borti. Altså, etter at at servotanken er av, denne sitter forøvrig med en helg gjeng med skruer, kommer man til og får skrudd ut (forhåpentligsvis:D) de to øverste skruene. Deretter må du vri huset med klokka for å komme til den nedre skruen, derfor må innsuget av. Fantastisk hvor mye hærværk man får til med riktig verktøy og litt aggressiv motivasjon:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/2012-01-22023500.jpg

Råd til samtlige, vær forsiktige med termostathuset deres. Jeg vet det er veldig fristende å hamre ei pipe eller bits ned i skruene til termostatlokket, når skruene sitter som sveisa. Bilder som forklarer hvorfor man IKKE skal gjøre dette følger:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/2012-01-22024606.jpg

Noen som ser skaden? ^^

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/2012-01-22024620.jpg

Thats right, støpejernet (eller hva faen det er for materiale, orker ikke å bry meg nå) knakk, rett under de to øvre skruene. Viste seg først som en liten sprekk, når jeg fikk av huset knakk den rett av uten å legge på press i det hele tatt.

Så, forsiktig med huset, og smør for all del opp alt av slike skruer med kobberfett, OM du skulle få de opp. Jeg tusler ut i garasjen igjen, om jeg ikke svarer på noen dager kan dere be Lightyear sende en ambulanse til huset til faren min? Har knota så mye med dette at jeg er bordeline suicidal.

Ola Moen
22/01/12, 03:25
Ser den, men ikke for å være kødd. Dette kunne vært løst litt enklere. Vrient å forklare, men men. Har du delene du trenger for å få dette sammen?

mrstfu
22/01/12, 03:29
Har nytt hus, og nye skruer, pakning og termostat. Akkurat dette SKAL sammen igjen, uten snarveier.

Ola Moen
22/01/12, 03:37
Rengjøre overflaten mot topp og hus godt først :) Tighta konsusskruvane inbördas viktmot, og tighta sedan til...

mrstfu
22/01/12, 03:40
På norsk? hvis ikke, grensa er den veien *peker østover*

Ola Moen
22/01/12, 03:44
Precis :) Dra alle skruene pent inntil, og prøv å dra de til like hardt alle sammen. Comprénde?

mrstfu
22/01/12, 03:47
Muy Bien, muy bien.

Uno Grande Cerveza, por favor.

Ola Moen
22/01/12, 03:53
Alimentos de cerveza ha terminado para este día. Puedes intentarlo de nuevo mañana. O puede llamar a un amigo que tiene una botella mezcal en el bar. ;)

mrstfu
22/01/12, 04:06
Yo, Feel the Flow, Que Pasa Paradox?

mrstfu
22/01/12, 08:07
Vi nærmer oss, termostathus, servopumpe, strammehjul og ECU er tilbake på plass. Nå gjenstår egentlig bare fuelrail, innsug, gasspjeld og veivhusventilasjonen, som jeg tok i samme slengen.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/2012-01-22074415.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/2012-01-22074430.jpg

Gikk overraskende letterer å montere sammen driten enn jeg hadde regnet med. I tillegg, som dere kan se på bildet over, så har det nye termostathuset en forsterkning akkurat der hvor det gamle huset knakk, så det kan jo tyde på at Volvo har vært borti det før.

Inspirert av bildene Kodja tok av instrumentet sitt, må jeg nesten ta en closeup av mitt eget, som jeg tross alt er veldig fornøyd med. Er ikke like flashy som blått eller hvitt, men rødt er behagelig for øynene, og TACTICAL, MOTHERFUCKER!:D

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/2012-01-17220410.jpg

Så, til slutt, en liten gjettekonk... Hva er dette?

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/volvopower/Fjoesmekk/2012-01-22001222.jpg

Vinner av gjettekonken får en imaginær halvliter med lettmelk, åpnet i postkassa.

Tarell
22/01/12, 09:08
Så jo helt fin ut den, skjønner ikke at ble et problem ;)
Hehe!!
Er jo bare å slenge på litt superlim så holder det lenge :P

Skal ikke si hva det er i det siste bildet, da jeg ikke liker lettmelk.
Hadde det vært h-melk, så kunne vi ha snakket om det ;)

Lightyear
22/01/12, 13:54
Oi! Her har det skjedd litt... Går bilen igjen nå da? :)

mrstfu
22/01/12, 14:34
Så jo helt fin ut den, skjønner ikke at ble et problem ;)
Hehe!!
Er jo bare å slenge på litt superlim så holder det lenge :P

Skal ikke si hva det er i det siste bildet, da jeg ikke liker lettmelk.
Hadde det vært h-melk, så kunne vi ha snakket om det ;)

Endrer gevinsten til en halvliter, ikke alkoholholdig drikke, fritt valg, med unntak av sånn dyr designerspringvann.


Oi! Her har det skjedd litt... Går bilen igjen nå da? :)

Turid går som et uvær hu, ser ut som hu er tett(ere), hvertfall i forhold til sprekt termostathus. Når som jeg igjen får opp trykk i kjølesystemet kan det se ut som at det er en liten lekkasje på radiatoren, med andre ord, da må jeg bytte den... IGJEN....

Men, nå skal jeg ut og skremme småunger med fresk eksoslekkasje!

Marius Skau
22/01/12, 14:41
Lest kjapt igenom hele tråden din nu og må si jeg har fådd mye ispiration til fremtidlige oppgradereringer etc :D

Scania143
22/01/12, 15:38
Man får jo slik "silikonaktig" greier til og smøre på utsiden av radiatoren da?
også kan du ha i litt pakningsmiddel i kjølevannet, om det er liten lekk bare. Så kan det hende du ikke må kjøpe radiator, ENDA?

Du får sende melding en gang til uke eller noe du har tid da, så snakkes vi:p
Ser ut som Turid trenger en vask også?

Erlend Dystland
22/01/12, 15:45
Se her, ja. Ser ut som om at det var litt jobb dette her?
Hvor mange timer brukte du? Gruer for at jeg selv må gjøre det samme som deg :(

mrstfu
22/01/12, 18:30
Man får jo slik "silikonaktig" greier til og smøre på utsiden av radiatoren da?
også kan du ha i litt pakningsmiddel i kjølevannet, om det er liten lekk bare. Så kan det hende du ikke må kjøpe radiator, ENDA?

Du får sende melding en gang til uke eller noe du har tid da, så snakkes vi:p
Ser ut som Turid trenger en vask også?

Har hatt i raidiatorsement, uten hell... Hva slags silikon et det du snakket om her?


Se her, ja. Ser ut som om at det var litt jobb dette her?
Hvor mange timer brukte du? Gruer for at jeg selv må gjøre det samme som deg :(

Jeg brukte vel... Ca ti timer.
;-)
Men det er inkludery kaffe, røyk og litt mat, pluss, når jeg ikke har gjort noe før, har jeg en tendens til å ta meg kraftig god tid. eksempelvis, innsugsmanifolden, som jeg har demontert b hel gjeng med ganger, var av på en halvtime. Nå som jeg har gjort dette... To og en halv time effektivt, tenket jeg. Forutsatt at det er mulig å få opp diverse bolter. Med unntak av termostatlokket kom jeg ikke over noen bolter som ikke lot seg løsne med smøring og makt.

Revell
22/01/12, 18:39
så ut som en trivelig jobb :p

mrstfu
22/01/12, 18:43
Kan fort hende in moderator har noe imot dn nye signaturen din, revell.. Det der er en klar nippel, selv på telefonen;-)

Tarell
22/01/12, 18:45
Han må bare blir ferdig med puberteten først ;)
IKKE vondt ment Revell.

Robert H.
22/01/12, 19:01
Håper at du ikke har brukt kobbergrease på skruene nå...
Kobber og aluminium fører til at aluminiumen tærer og da har du fort et problem.
Bruk grafittfett eller noe som er beregnet på aluminium.

Revell
22/01/12, 19:04
Han må bare blir ferdig med puberteten først ;)
IKKE vondt ment Revell.LoooL

Scania143
22/01/12, 22:20
Hva slags "silikon" vet jeg ikke..

En kamerat av meg driver med cross, så fikk han ikke tak i nye radiatorer, og han måtte på noen løp, så da husker jeg vi/han fikk tak i no "silikonaktig" guffe til og ha på uttapå radiatoren som skulle tette, der det var lekk, også hadde vi i en haug med pakningsement i radiatoren samtidig, funka bra det da..

Husker ikke hva det het, men var no "silikonaktig" greie, ligna på silikon, men beregna på tetting av radiatorer

PyrionZ
23/01/12, 01:32
Så ut som en real drittjobb å bytte termostaten på denna! På min brukte jeg vel... Tør jeg si det?:rolleyes:

Tore
23/01/12, 06:39
Så, forsiktig med huset, og smør for all del opp alt av slike skruer med kobberfett, OM du skulle få de opp.

Både toppen og termostathuset er vel i aluminium, da er det nok bedre med aluminiumspasta siden kobber og aluminium er ett stykke unna hverandre på spenningsrekka....

mrstfu
23/01/12, 07:26
Håper at du ikke har brukt kobbergrease på skruene nå...
Kobber og aluminium fører til at aluminiumen tærer og da har du fort et problem.
Bruk grafittfett eller noe som er beregnet på aluminium.

Til alt hell hadde jeg ikke kobberpasta, men en annen type fett jeg ikke husker hva het (les: fatters hadde det i smøring-hylla), men takk for tipset, visste ikke det om alu og kobberpasta.


Så ut som en real drittjobb å bytte termostaten på denna! På min brukte jeg vel... Tør jeg si det?:rolleyes:

Du tør si det, samt oppgi en god grunn for hvorfor du brukte kortere tid... Stor forskjell mellom 850 og v70?

PyrionZ
23/01/12, 14:39
Sitter på oversia av manifoil på v70, veldig lett tilgjengelig! Brukte i underkant av 10min.

The Sven
23/01/12, 15:34
Selve termostaten er en enkel sak, det var vel at termostathuset skulle av som var problemet. Det ser i mine øyne ut som opplegget er likt som på S/V70.

PyrionZ
23/01/12, 16:44
Okei, da trekker jeg tilbake min kommentar lenger opp her! Jeg som har missa litt.

Tarell
23/01/12, 16:48
Uff, aldri bruk kobberpasta.....
Fæle ting. det eter mansjetter, irrer mot stål og alu og er generellt bare "r*vablues"

Alufett eller keramikk-smøring er gode ting ;)

mrstfu
23/01/12, 20:13
Ja, husker ikke helt hva smøringa het, men kobberpasta var det ikke. Og som sven sier, hadde ikke skruene på lokket sitti så jævlig, hadde jeg ikke måtte ta av manfolden. Kom hvertfall ikke til med noe verktøy jeg har uten å demontere så mye som jeg gjorde. Kanskje med en lang torx-trekker, men da jeg er redd for å dra rundt skruehoder, ville jeg ikke gå med på noe mindre enn skikkelig angrepsvinkel på skrua;-)

gaupe
31/01/12, 13:18
Ja, husker ikke helt hva smøringa het, men kobberpasta var det ikke. Og som sven sier, hadde ikke skruene på lokket sitti så jævlig, hadde jeg ikke måtte ta av manfolden. Kom hvertfall ikke til med noe verktøy jeg har uten å demontere så mye som jeg gjorde. Kanskje med en lang torx-trekker, men da jeg er redd for å dra rundt skruehoder, ville jeg ikke gå med på noe mindre enn skikkelig angrepsvinkel på skrua;-)

Torx overfører jævelsk med moment, så då endar du ofte med å sitte med eit skruhovud i handa :( Skit med slik sveising mellom stål og alu som du sannsynlegvis har fått her, kjempa med same fanskapet på bakhjulslageret på sonicen.

Tore
31/01/12, 13:24
Torx overfører jævelsk med moment, så då endar du ofte med å sitte med eit skruhovud i handa :( Skit med slik sveising mellom stål og alu som du sannsynlegvis har fått her, kjempa med same fanskapet på bakhjulslageret på sonicen.

Galvanisk korrosjon heter det... Sveising er å sammenføye materialer ved hjelp av sammensmelting...

gaupe
31/01/12, 13:25
Galvanisk korrosjon heter det... Sveising er å sammenføye materialer ved hjelp av sammensmelting...

Kva heiter det når ein heng nasevise "trønderar" i bjørker? ;)

(Ja, det er litt irriterande å måtte møte seg sjølv i døra :o)

mrstfu
31/01/12, 18:41
Kva heiter det når ein heng nasevise "trønderar" i bjørker? ;)

(Ja, det er litt irriterande å måtte møte seg sjølv i døra :o)

Må si at dette var særdeles pirkete og humørdempende sagt av Tore. Det satt, ferdig med det.;-)

Turid jar fått seg en liten pause i det siste, da jeg tusler rundt i firmatralle, får hun lov til å kose seg hjemme på gårdsplassen med vedlikeholdslader. Firmatralla er altså en lik en fantastisk Peugeot Partner HDI, og sett bort fra at den ikke har et spor av ekstrautstyr (er en 2004modell, men dzn har ikke engang ABS... Franskmenn er merkelige i tankegangen), er den forsåvidt god å kjøre, er ganske imponert over motoren. Toliter turbodiesel, går sabla billig og kommer seg frm.... Mye galt hardet dog vært med den, blant annet har den ikke latt seg låse fra noen av dørene med unntak c passasjerdøra, og da låses kun den døra... Hadde den på service idag for nettopp det idag, hentet bilen i 4tida, på rapporten sto det at de hadde "smurt opp låssylindre"... Funka rett etter den kom ut av oppvarmey verksted, men etter e halvtime ute i friluft, er den like dønn umulig å låse. Imponert ovet Bertel O Steen her, merker jeg.