PDA

Vis full versjon : Bmw Getrag..



Volvojinta
12/01/10, 10:41
Sikkert noen som kjører med Bmw Getrag kasse på B230 motor her,
kan noen fortelle meg hvordan lamell (sinter?) og trykkplate jeg skal kjøpe?
Skal ha en som er "lett" og kjøre med, ikke bare av og på clutch.. :o
Skal bruke enkelmasse svinghjul 228mm..

Noen som kan kopiere fra Kg Trimning hva jeg bør bestille? :)

gaupe
12/01/10, 10:49
Sachs TP763 eller TP655 (763 har erstatta 655) og E30 M3 lamell er vel vore det vanlege oppsettet. Spørs jo kva effekter ein er ute etter.

Dette oppsettet med hydraulisk clutch, er kjørbart som bruksbil, men ein kjenner det i foten etter kvart. Kva effektuttak er det snakk om?

Volvojinta
12/01/10, 10:59
Sachs TP763 eller TP655 (763 har erstatta 655) og E30 M3 lamell er vel vore det vanlege oppsettet. Spørs jo kva effekter ein er ute etter.

Dette oppsettet med hydraulisk clutch, er kjørbart som bruksbil, men ein kjenner det i foten etter kvart. Kva effektuttak er det snakk om?

400hk ca..
Vil kunne kjøre bilen på jobb vis jeg vil uten å risikere og ødelegge clutchen med engang vis det skulle bli kø f.eks...

gaupe
12/01/10, 11:11
400hk ca..
Vil kunne kjøre bilen på jobb vis jeg vil uten å risikere og ødelegge clutchen med engang vis det skulle bli kø f.eks...

Til 400 hk så ligg du i grenseland for kva ei frisk Getrag 265 held, om det er det du har. Organisk lamell kjem sikkert til å slure, så du må ha sinterlamell, og då er ikkje bilen spesielt brukandes som bruksbil lengre.

Volvojinta
12/01/10, 11:37
Til 400 hk så ligg du i grenseland for kva ei frisk Getrag 265 held, om det er det du har. Organisk lamell kjem sikkert til å slure, så du må ha sinterlamell, og då er ikkje bilen spesielt brukandes som bruksbil lengre.

Noe bruksbil blir det nok kanskje ikke uansett..

slevjus
12/01/10, 11:45
Jeg bruker sinterlamell med 10 splines fra pedersens-racing på min 240 med getrag :)

http://www.pedersens-racing.no/bil/Volvo_clutch/clutch_sinter.htm

jonass
12/01/10, 12:04
sinter går helt fint og kjøre med til vanlig. hadde alldri noe problem, blir litt hakkete men. og du skal jo helst droppe pedalen

gaupe
12/01/10, 12:14
sinter går helt fint og kjøre med til vanlig. hadde alldri noe problem, blir litt hakkete men. og du skal jo helst droppe pedalen

Volvojinta held vel til i Aurskog Høland og jobbar på Økern i Oslo? Så sinter på den strekninga i rushen, trur eg ikkje går spesielt bra.

Volvojinta
12/01/10, 12:32
Volvojinta held vel til i Aurskog Høland og jobbar på Økern i Oslo? Så sinter på den strekninga i rushen, trur eg ikkje går spesielt bra.

Nei det er nok uaktuelt å kjøre den i rushen.. :)
Men kan jo risikere å komme i en liten kø uansett hvor og når man kjører..

Volvojinta
12/01/10, 12:33
sinter går helt fint og kjøre med til vanlig. hadde alldri noe problem, blir litt hakkete men. og du skal jo helst droppe pedalen

4 eller 6 plata sinter du kjørte med da a?

TeamBørnOut
12/01/10, 13:25
Hvorfor sinter? vanlig lamel holder. Det er garrantert ikke noe moment monster uansett. drei svinghjulet så det får riktige mål. montertrykk plata riktig(de må ofte shimses for å få riktig trykk) så er det ikke problem. sinter vil bare drepe bakstilling og girkassa ved vanlig kjøring. av og på er ikke fint for noen drivlinjer..

jonass
12/01/10, 13:30
sant som tbo sier, gikk over til organisk lammel, og shimset trykkplata rett, og slurer ikke nå til meg, har heller ikke tatt stikk aksler på en stund, og ser ut til at m90n holder godt også.

vil heller ikke si jeg sparer på bilen.

TvilsomRacing
12/01/10, 13:34
Om du kjenner noen som kan maskinere svinghjulet ditt kan du jo bruke audi S4 forsterka trykkplate og organisk lamell.
Funker fjell på 242'n til en kompis

jonass
12/01/10, 13:38
exedy har jo også mange fine trykkplater, koster veldig lite fra ebay også, skal jeg bytte clutch blir det noe slikt

Volvojinta
12/01/10, 14:04
Hvorfor sinter? vanlig lamel holder. Det er garrantert ikke noe moment monster uansett. drei svinghjulet så det får riktige mål. montertrykk plata riktig(de må ofte shimses for å få riktig trykk) så er det ikke problem. sinter vil bare drepe bakstilling og girkassa ved vanlig kjøring. av og på er ikke fint for noen drivlinjer..

"Det er garrantert ikke noe moment monster uansett"
Hva vet du om det?

TeamBørnOut
12/01/10, 14:11
Det vet jeg når du sier du skal handle deler fra KG og bruke enkelmasse svinghjulet til volvo rødblokk :)
Mye moment i rødblokka = sprekte cylindervegger... så man må ty til blockfiller. og jeg tviler på at det er 402 meter fra hjemmet ditt å til jobbe. og da er det lite vits...
Hadde du hatt en monster av en motor så hadde du vist du måtte bruke sinter lamel også... ellers må du opp på flerlags clutcher.. men det er ikke nødvendig for 400hk i en 4er..

Volvojinta
12/01/10, 15:04
Det vet jeg når du sier du skal handle deler fra KG og bruke enkelmasse svinghjulet til volvo rødblokk :)
Mye moment i rødblokka = sprekte cylindervegger... så man må ty til blockfiller. og jeg tviler på at det er 402 meter fra hjemmet ditt å til jobbe. og da er det lite vits...
Hadde du hatt en monster av en motor så hadde du vist du måtte bruke sinter lamel også... ellers må du opp på flerlags clutcher.. men det er ikke nødvendig for 400hk i en 4er..

Ha ha, så morro, måtte bare...
Vet jeg kanskje må ha sinter men er ikke akkurat bare en type å velge mellom da.......
Og vet man egentli om det blir en monster av en motor som du kaller det før man er ferdig med den..!?! Hmmm

TeamBørnOut
12/01/10, 15:09
ja, det vet man ved å lese hva eiern skal bruke den til :)
Men gjør som jeg skrev, drei over svinghjulet så flatene blir som nye (ikke vits med noe som er slitt ned 1mm...) og shims trykkplata riktig. Da har du clutch lenge..
clutchen på en volvo er ofte det minste problemet :)

ChrML
12/01/10, 15:54
Om du kjenner noen som kan maskinere svinghjulet ditt kan du jo bruke audi S4 forsterka trykkplate og organisk lamell.
Funker fjell på 242'n til en kompis
Hvor mange NM holder slikt til?

TvilsomRacing
12/01/10, 16:32
ca 500NM

http://www.veloxmotor.com/index.asp?case=show_sub_category&main_category_id=6&category_id=34&sub_category_id=61

Fighter
12/01/10, 17:05
Finnes da masse biler med store sterke motorer med manuell kasse orginalt. Dem leveres jo ikke akkurat med sinter fra fabrikken. Om man kan dreie litt på svinghjulet finnes det nok et hav av clutcher som er mer enn sterke nok.

TeamBørnOut
12/01/10, 17:06
ikke koster det skjorta heller :)
summit racing er jo deilig på sånt.. maskinere et svinghjul er null stress å ordne. så slipper man kjøre med "standar" greier fra kg

Fighter
12/01/10, 17:21
Akkurat. Og om dette er et litt seriøst motorbygg så beholder man vel ikke det komlokket som står der orginalt alikevel.

ChrML
12/01/10, 17:24
Sinter er hvertfall aldri i verden aktuellt på min bil. Hvis clutsjen blir et problem så blir det å maskinere om et svinghjul så en kan bruke andre clutsjer som holder mange NM uten Sinter.

jonass
12/01/10, 21:36
men så har man jo det med at jo mer dreimoment clutchen skal holde, jo sterkere blir trykkplata også, til slutt så ender man opp med en clutch man ikke klarer og trampe.
og da må man over på annen master sylinder eller slave.
Da drar det i vei noen kroner.

Shaiko
12/01/10, 21:43
men så har man jo det med at jo mer dreimoment clutchen skal holde, jo sterkere blir trykkplata også, til slutt så ender man opp med en clutch man ikke klarer og trampe.
og da må man over på annen master sylinder eller slave.
Da drar det i vei noen kroner.

OG da må vi ikke glemme at det blir en enorm belastning på trusten til veiva. og da får man veldig fort endeslakk i veiva.

Er det en rødblokk du skal ha så trur jeg ikke det er noe moment monster du kommer te og ende opp med uansett.

Sinter clutch er bare egnet for store v8 med 800+++ nm som kun skal gå 402meter av gangen.

jonass
12/01/10, 21:52
der sa du det også, trust lager blir spist ved opp start spesielt hvis man holder inne clutchen.
eller står med clutchen inne lenge mens motoren går

ChrML
12/01/10, 23:04
Hvor sitter dette thrust lageret? Det som sitter under dekslet bak svinghjulet?

Shaiko
12/01/10, 23:05
Hvor sitter dette thrust lageret? Det som sitter under dekslet bak svinghjulet?

Thrust lageret ditt sitt på rammelageret nærmet veiva. bilde.


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/875.jpg

Grunnen til at du får konsinitet slitasje på veiva er pga at du clutcher.

En motor som har hatt automat hele livet har en MYE sterkere bunndel. fordi den ikke får denne konsinitet slitasjen

Det som er kjedelig med volvo er at hullene til veivaksjel sensoren er såpass store at den har ikke utslag dersom du får endeslakk i veiva di og det kan fort resultere med knekt veiv.

Luigi
24/06/10, 22:51
Dette er sikkert litt mye og forlange.
men kan ikke noen sette oppe en handle liste for di som skal kjøre med getrag kasse?
ett oppsett for vanlig kjøring, slik at du kan slure.
og ett oppsett med "racing" cluts.

hvor man får kjøpt dette.
priser osv.