PDA

Vis full versjon : Erfaringer med AWD (1 generasjon)



Sider : [1] 2

960T6
23/08/10, 17:37
Hei,

har nå kikka en del på brukt V70 og har da kommet borti enkelte brukbare med AWD. Er det noen her inne som har erfaringer med dette systemet? har hørt at med dette systemet kan du fort få sleng på ræva, dvs forhjula tar i litt seint. Viskosekobling er det ikke det?

Hvordan er driftssikkerheten, og er det noen spesielt dyre deler som etterhvert må byttes?

alle svar mottas som vanlig med takk :D

gaupe
23/08/10, 17:58
Du får fort sleng på ræva med ein 960 også, er ikkje det berre gøy då? :D Du skal køyre veldig hardt for å få det.

Christian
23/08/10, 18:12
Er jo egentlig en fwd med hjelpedrag bak, så at den tar i seint forran er vel ikke helt riktig..

MrX
23/08/10, 20:36
Syns faktisk de slipper litt for sent bak, understyrte djevler de der.

960T6
23/08/10, 21:12
ok, da har jeg fått svar på noe hvertfall, hehe. Trodde det var omvendt av hva Christian her sier. Skulle det slenge med bakenden er det selvfølgelig bare gøy :D

Langedal
23/08/10, 21:50
ok, da har jeg fått svar på noe hvertfall, hehe. Trodde det var omvendt av hva Christian her sier. Skulle det slenge med bakenden er det selvfølgelig bare gøy :D

Når koblingen låser helt skal det være 50/50 så det er absolutt mulig å ha det gøy ;)

Når det gjelder drift, blir jo bilen litt tyngre, bruker litt mer bensin osv. Men sånt pjatt bryr du deg forhåpentligvis ikke om :) Det som er viktig er 4 like dekk, det hjelper ikke å bytte to og to. Vinkeldrevet liker ikke nødvendigvis mye herjing. Men ellers er det flotte biler :)

Gaupe, morgis eller MrX har vel kanskje litt mer utdypende svar om hva som pleier å være svakheter på viskosesystemet.

Lykke til med bilkjøp anyways ;)

Morgis
23/08/10, 22:20
før viskosen har fått jobba litt og låst seg, er bilen understyrt på glatta som regel.
Men når viskosen har låst seg så er det 50/50, og faktisk enda mer bak da det er sperre på bakhjula slik at begge hjula bak spinner, mens kun ett foran gjør.
Det er da moroa begynner ;)

Men systemet er et tregt system som langtifra er optimalt.
Men helt klart bedre enn en rein framhjulstrekker :)

Sebbe
23/08/10, 22:25
hvordan funker det med sladding på tørr asfalt med disse bilene om man har motor til det? synes ikke jeg har sett noe serlig videoer av baklengssladding med de selv om mange har spreke motorer, er vel en grunn til det?

Morgis
23/08/10, 22:27
det vil man ikke prøve.
Enten grilles viskosen, eller mer sannsynlig blir senterdiffen/vinkeldrevet til spiker ganske fort

MrX
23/08/10, 22:51
Er ikke det mest robuste 4x4 systemet på markedet. Men til vanlig kjøring er det helt supert. Rykker nesten ikke i rattet på awd bilene ved kraftig aks, med fwd er det nesten vanskelig og holde fast i rattet.

mrstfu
23/08/10, 23:04
Er ikke det mest robuste 4x4 systemet på markedet. Men til vanlig kjøring er det helt supert. Rykker nesten ikke i rattet på awd bilene ved kraftig aks, med fwd er det nesten vanskelig og holde fast i rattet.

nei, sier du det? :D

jeg kan sette bilen i 1 gir i ca 10kmt, gi flat pedal, og det er meeer enn nok torquesteer, og jeg har 144 hesteren. mulig jeg har et lite balanseproblem på sommerdekka, men den er nesten like jævlig på vinter. fettern min har en 2liter LT som er ganske kraftig optimalisert (liker ikke uttrykket trimming) med rundt 300hester i, hadde ikke den begynt å spinne som et uvær ved full gass, hadde den vært på skogen for lenge sida.

Morgis: prata ikke du om å fjerne viskosekoblinga? eller tappe den for veske og sveise noe eller et eller annet? eller var det en annen?

session
24/08/10, 17:32
jeg var svært fornøyd med min awd, kjørte på jordet i 40cm nysnø og det var ikke noe problem og stoppe og starte igjen, men det kommer vel igjen litt ann på dekka. Leste noe om at man kunne bytte eller gjøre om noe på viskosen, men nå er det jo strengt tatt vinkeldrevet (eller den beryktede hylsa) som er roten til all ondskap med awd systemet da. Hvis jeg ikke husker helt feil så hadde jeg oppe ei side men den s60awd banebil som hadde en annen type vinkeldrev som sku være mye bedre (til banekjøring og herjing) kosta riktignok 40-50 lapper men hadde sikkert vært noen som hadde prøvd det også. Jeg hadde hvertfall ikek vært i tvil hvis jeg sku velge mellom awd eller fwd nå som det går mot vinter'n ;)

Morgis
24/08/10, 17:35
firetrekken er konge på snøføre når viskosen er varm :)

ola normann
24/08/10, 19:51
Dette blir vel å banne i kirken........


Awd systemet til volvo virker jo ikke særlig bra når man ser slike videoer. Jeg har aldri prøvd en awd bil selv, så mulig det er bedre en hva videoen viser.




http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc


Edit : fikk ikke helt til youtub'en

MrX
24/08/10, 19:55
Må være noe feil på den bilen der.
Greit at AWD på gamle Volvo ikke er på høyden med det i subaru men så dårlig som det ser ut som i videoen er det bare ikke.

session
24/08/10, 20:32
det er ikke noe feil med den, er haldex system og det er ikke all verden, spinner på ett hjul forran og ett bak hvis du er heldig, hadde det vært en 97-99 mod ved viskose og den hadde vært værm hadde den lett kommet opp der. Jeg kan egentlig bare hennvise tilbake til di 40cm med snø på jordet hjemme. xc70 05mod og en transporter 4motion (haldex på begge) hadde ikke sjanse, jeg tenkte jeg sku prøve og dra dem av jordet med bilen min, trudde ikke det sku gå, men det gikk :)

gaupe
24/08/10, 20:40
det er ikke noe feil med den, er haldex system og det er ikke all verden, spinner på ett hjul forran og ett bak hvis du er heldig, hadde det vært en 97-99 mod ved viskose og den hadde vært værm hadde den lett kommet opp der. Jeg kan egentlig bare hennvise tilbake til di 40cm med snø på jordet hjemme. xc70 05mod og en transporter 4motion (haldex på begge) hadde ikke sjanse, jeg tenkte jeg sku prøve og dra dem av jordet med bilen min, trudde ikke det sku gå, men det gikk :)

Er sannsynlegvis viskosa det der.

MrX
24/08/10, 20:42
Har ikke bilene med Haldex sperre bak?

Er rimelig sikker på at det der er en bil med viskose.

session
24/08/10, 21:13
trudde bare det var 1gen v70 som hadde viskose og xc70 hadde haldex, men da har jeg vel feil. For den dem kjører der er ikke noe 1gen hvertfall.

haldex er vel elektronisk styrt, eller den gir kraft på hjulet med mest feste, så vil ikke tru det er noe sperre som låser seg der hvis den skal klare og fordele kreftene

volvoRsport
24/08/10, 21:19
trudde bare det var 1gen v70 som hadde viskose og xc70 hadde haldex, men da har jeg vel feil. For den dem kjører der er ikke noe 1gen hvertfall.

Fikk vel Haldex på 2003 modellene og opp.

session
24/08/10, 21:22
ja okei, jeg har ikek sett mange med awd fra 00-03, men alikevel ser karoseriet på den filmen som blir siktet til ut som er nyere enn 03 etter mine øyne.

gaupe
24/08/10, 21:23
Fikk vel Haldex på 2003 modellene og opp.

Enkelt å kjenne igjen på XC70, det står V70 XC på viskosebilane og XC70 på haldex-bilane.

Tore
24/08/10, 21:26
Var vel viskose frem til og med 2003?

Jeg er iallefall veldig fornøyd med AWD-systemet på min 1998 modell. Bare å gi gass når du kjenner at det begynner å bli vanskelig, slik at man får litt temp på viskosen. Med "frøkenkjøring", dvs slippe opp gassen straks det begynner å spinne, får man ikke temp på viskosen og man blir der stående... Bare gasse på; når bakjulene også spinner slår sperra inn og det går "over alt" :-)

Om det holder? Min har gått 230.000 km og har ikke hatt noen tegn til problemer med systemet.

Pass alltid på å ha like dekk med likt mønster fra samme fabrikat og type på alle fire hjulene. Er det ubetydelig forskjell på mønskerdybden skal de med MINST mønster stå bak. Holder du dette og ikke river bilen på asfalt så mener jeg at dette er ett holdbart system.

Morgis
24/08/10, 22:25
Ei fungerende viskose gjør jobben greit.
Så den v70cc'n i den filmen er jo helt på bærtur.
Tipper de nesten har koblet viskosen bort på den for å oppnå reklamen for subaru dem ønsket.
For viskosen den kan bli så hard at man kjenner det i hele bilen når man kjører på tørr asfalt etter litt herjing at det er låst.

Lite filmsnutt av eldre v70 som leker seg litt i søla.
http://www.garaget.org/video/aog3ti0840co

og en annen galning
m1y_t5w_efk

Langedal
24/08/10, 22:47
Dette blir vel å banne i kirken........


Awd systemet til volvo virker jo ikke særlig bra når man ser slike videoer. Jeg har aldri prøvd en awd bil selv, så mulig det er bedre en hva videoen viser.

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc


Edit : fikk ikke helt til youtub'en

Den der videoen er jo beryktet over hele internett/verden. Det er jo tillaget slik at man setter viskosesystemet i et dårlig lys. Enten er det feil på systemet, eller så er sjåføren evneveik eller godt betalt.

Og ja, du banner i kirken :)

mrstfu
24/08/10, 23:18
Den der videoen er jo beryktet over hele internett/verden. Det er jo tillaget slik at man setter viskosesystemet i et dårlig lys. Enten er det feil på systemet, eller så er sjåføren evneveik eller godt betalt.

Og ja, du banner i kirken :)

Er man kjent med bilen, og VET at viskosen må være varm før man får igang bakhjula, er det jo ingent problem. Om sjåføren visste det eller ikke er jo en annen sak, men som han sa, Volvo sier "gi mer gass" og da tydeligvis for å varme opp viskosen.. og hvor ofte vil du starte en bil kald og dra rett i 10% stigning?

960T6
26/08/10, 18:14
Hehe, mange fine meninger her. Det er ikke umulig at det blir prøvetur av et aktuelt objekt snart ;)

Og det hadde jo vært sykt moro og kjøre fra min kamerats -05 XC 70 :D

Morgis
26/08/10, 18:23
nja. det nye haldex systemet er bedre, og en xc70 på vinteren er noe for seg selv ;)
Holder du varmen i viskosa di, så kan du holde godt følge.
Men husk, haldexen kobler inn og ut nesten momentant når den trengs.. Det gjør ikke viskosen :)

gaupe
26/08/10, 18:56
Men husk, haldexen kobler inn og ut nesten momentant når den trengs.. Det gjør ikke viskosen :)

Enda kjappare frå 06, når Haldex2 kom.

Lisa
30/08/10, 16:16
Opplagringa på mellomakselen røyk på min awd. Det ble kostende ny vinkelkasse + ny mellomaksling ...
Når jeg gasser på tar det kort stund før bakenden vil nesten kjøre forbi på glatt føre. Kjører med Nokian hakka5 på vinter.
Skal man herje med en slik bil bør man koble ut trax knappen.
viskosekoblinga er litt tregere enn haldex.

Tore
30/08/10, 19:08
Opplagringa på mellomakselen røyk på min awd. Det ble kostende ny vinkelkasse + ny mellomaksling ...


Hvordan merket du at lageret røk? Bare sånn plutselig?

Morgis
30/08/10, 21:10
vibrasjoner mest sannsynlig

Tore
31/08/10, 09:30
Er det noen enkel måter å skille vibrasjoner fra f.eks mellomakslingen fra andre vibrasjoner som ubalanse i hjulene?

Morgis
31/08/10, 09:55
jeg ville nok bare lagt meg under bilen og kjent med følinga.
Evnt, jekke alle fire hjula opp i lufta, starte bilen, sette den i 2. gir og la den "kjøre" på tomgang mens man ligger under å hører etter ulyder..

Tore
31/08/10, 10:02
Eller rett og slett slutte å bekymre seg :-)

Har noen små vibrasjoner i bilen fra ca 70 til 100; over det er de borte igjen. Vet at ikke alle hjul er helt runde da jeg kan se at i alle fall en felg er flatere på ett parti på innsiden. Mener det er noen vibrasjoner på vinterhjulene også, men det er vel 3 år ellernoe siden de også ble balansert så det er kanskje ikke så rart.. Med vibrasjonene følger det litt (bass)dur, men ingen andre ulyder. Vil uasnett anta at vibrasjoner i den hastigheten er typiske ubalanse-saker. Et mellomaksel-lager vil vel uansett forverres vesentlig over tid, mens mine "vibber" har vært likt i lang tid. Merkes ikke på gammel/slitt asfalt da denne er for ujevn til at man merker noe i det heletatt.

Er det særlig trygt å "bukke opp" bilen og legge seg under mens den går?

ola normann
31/08/10, 10:29
Er det særlig trygt å "bukke opp" bilen og legge seg under mens den går?


Ja da, det er bare å passe på at bilen ikke detter ned :p

hgnubel
31/08/10, 10:38
En liten tosøylers løftebukk er vel gjerne å anbefale til slikt..

Tore
31/08/10, 11:52
Jeg har flere ganger tenkt å bukke opp bilen for å kunne se drivverket i aksjon men har vært veldig skeptisk og derfor latt være; Har da tenkt å bruke 4 garasjebukker; er det i så fall best å sette disse under hjulopphenget slik at bilen står på fjærene og man får mindre vinkler på drivknutene, eller bør bukkene stå under karroseriet (uavfjæret) og la hjulene "henge fritt" med dertil større vinkler på drivknutene?

Morgis
31/08/10, 13:14
ingen problem med litt vinkler på drivknutene :)

Soulair
25/10/10, 08:48
Jeg har flere ganger tenkt å bukke opp bilen for å kunne se drivverket i aksjon men har vært veldig skeptisk og derfor latt være; Har da tenkt å bruke 4 garasjebukker; er det i så fall best å sette disse under hjulopphenget slik at bilen står på fjærene og man får mindre vinkler på drivknutene, eller bør bukkene stå under karroseriet (uavfjæret) og la hjulene "henge fritt" med dertil større vinkler på drivknutene?

Jeg satte min 1998 V-70XC på løftebukken og prøvde dette... Resulterte bare i voldsomme smell fra drivverk fordi bakhjulene kobles inn og ut hele tiden. Dro på et par hakk på håndbrekket og drivverket fungerte som normalt med drift på alle 4!:)

Det første jeg la merke til er at bakhjula starter likt med fremhjula, altså ingen venting som man kan se på mange youtubefilmer på nettet. Der står dem å spinner i 5-6 sekunder før det begynner å ta tak bak.:eek: Mulig dette skyldes at jeg har helt ny VC kontra 12 år gamle? Syns ikke bakhjula lar vente på seg på snøen heller!

Men er det noen som vet om hva slags sperre det er bak på de første XC'ene? og en annen ting.. Jeg har hørt en del prat om at systemet IKKE fungerer i revers?! Noen som kan gi utfyllende svar på dette?:)

Tore
25/10/10, 09:16
Jeg satte min 1998 V-70XC på løftebukken og prøvde dette... Resulterte bare i voldsomme smell fra drivverk fordi bakhjulene kobles inn og ut hele tiden. Dro på et par hakk på håndbrekket og drivverket fungerte som normalt med drift på alle 4!:)

Fikk samme smellinga jeg også; er vel slyngdiffen som slår inn og ut...


Det første jeg la merke til er at bakhjula starter likt med fremhjula, altså ingen venting som man kan se på mange youtubefilmer på nettet. Der står dem å spinner i 5-6 sekunder før det begynner å ta tak bak.:eek: Mulig dette skyldes at jeg har helt ny VC kontra 12 år gamle? Syns ikke bakhjula lar vente på seg på snøen heller!
Momentant hos meg også :) og her er alt 12 år gammelt...


Men er det noen som vet om hva slags sperre det er bak på de første XC'ene? og en annen ting.. Jeg har hørt en del prat om at systemet IKKE fungerer i revers?! Noen som kan gi utfyllende svar på dette?:)
Slyngdiff.

Det er noe med revers ja. Derfor du skal ha de mest slitte hjulene bak, for da vil ikke forhjulene "spinnevarm" viskosen. Fungerer nok i revers også, men det skal mer til for å varme viskosen da.

Soulair
25/10/10, 09:31
Takker for svar! Så med slyngdiff menes da G-80 locker? Godt å høre at smellinga ikke skyldtes feil på min awd:) Mistenker det skyldes at den hugger inn på bakhjula og glipper pga hastighetsforskjellen som oppstår.. Det styrker hvertfall teorien om at den ikke vil fungere bakover.

Men synes den tar seg frem tilnærmet like bra bakover som fremover. Har til gode å spinne på fremhjula når jeg rygger oppover bratt motbakke med stålis:confused:

Må si det verserer en del myter om awd'n til Volvo. Skifter man hylsa tidsnok virker da systemet helt greit!

Tore
25/10/10, 09:40
Men synes den tar seg frem tilnærmet like bra bakover som fremover. Har til gode å spinne på fremhjula når jeg rygger oppover bratt motbakke med stålis:confused:

Må si det verserer en del myter om awd'n til Volvo. Skifter man hylsa tidsnok virker da systemet helt greit!

Jeg pleier å rygge opp innkjørsla til hytta slik at jeg skal sllippe å rygge ned; og det fungerer som bare rakker'n :) Jeg har iallefall AWD i revers også, cluet med viskose er jo å gi gass før det stopper, ingen "frøkenkjøring" der man slipper opp gassen når det spinner for så å lirke forsiktig i gang igjen... :)

gaupe
25/10/10, 10:08
Smellen du hører, er frihjulet, det skal vere slik. Er du skikkeleg heldig, så låser frihjulet seg, og du får ein mykje artigare bil å køyre :D

Soulair
25/10/10, 11:18
Smellen du hører, er frihjulet, det skal vere slik. Er du skikkeleg heldig, så låser frihjulet seg, og du får ein mykje artigare bil å køyre :D

Dette frihjulet sitter altså på VC? Virker som den smeller inn og er låst på et øyeblikk.:) Kan denne låse begge veier eller fungerer den som det bakerste drevet på en tråsykkel? Litt dårlig sammenligning kanskje..:o

gaupe
25/10/10, 11:29
Dette frihjulet sitter altså på VC? Virker som den smeller inn og er låst på et øyeblikk.:) Kan denne låse begge veier eller fungerer den som det bakerste drevet på en tråsykkel? Litt dårlig sammenligning kanskje..:o

Det står i forkant av viskoskoblinga ja, ganske likt ein tråsykkel ja.

Eg lurte vanvittig på dette, nedbremsing før fartdump i nedoverbakke, og så gi på igjen, kan føre til det smell noko jævligt. Litt kvass køyring, kanskje :rolleyes:

Kuleberg
25/10/10, 11:38
min har v70xc 98mod (veldig stolt over at det er x ambasadebil) og jeg syns faktisk den er veldig god på glatta med sin awd. At bilen er veldig direkte på gassen, har jeg hele tiden trodd at er som alle andre fwd biler, at bilen står på tvers og man kjenner det lille som er av slark i drivverk veldig godt. Men da er det rett å slett denne diffen da som er skyld i denne lille smellen når man gasser etter å ha bremsa på motoren?

gaupe
25/10/10, 12:06
Det er ingen diff, legg ved litt info

Soulair
25/10/10, 16:08
The function of the freewheel unit
A freewheel unit is connected to the viscous coupling. It
is located after the viscous coupling and has two functions:
– Dis-engaging rear-wheel drive during braking.
– Engaging four-wheel drive when reversing.

The freewheel unit has an input and an output shaft.
These shafts can be connected via a freewheel and via
a centrifugal roller lock-up mechanism.
The freewheel unit, which has a centrifugal roller lock-up
mechanism, also makes it possible to reverse with fourwheel
drive at up to approximately 50 km/h (30 mph).
Freewheel
– When driving forward, power can be transmitted from
the input shaft to the output shaft (rear axle) via the
freewheel.
– During braking the rear wheels may rotate faster than
the front wheels. In this case the freewheel is driven
in the " (opposite) direction by the output shaft.
No power can be transmitted this way because the
freewheel is free. The rear wheels can never drive the
front wheels thereby negatively affect braking stability.
– When reversing, the freewheel is driven by the input
shaft in the "opposite" direction. The freewheel is free
and cannot transmit power. In certain cases, power
can instead be transmitted via the centrifugal lock-up
mechanism.

Vel, det fjerner jo all tvil! AWD fungerer i revers:D Takk for info, Gaupe!

Soulair
07/01/11, 12:50
Dette blir vel å banne i kirken........


Awd systemet til volvo virker jo ikke særlig bra når man ser slike videoer. Jeg har aldri prøvd en awd bil selv, så mulig det er bedre en hva videoen viser.




http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc


Edit : fikk ikke helt til youtub'en

Interressant denne filmen her. Jeg kom over ei nettside hvor det sto at Volvos AWD hadde en preload i viskosa i årene 1998 - 2000. Mulig derfor folk syns det tar tak med en gang. På min tar det tak så man skulle tro det var permanent firhjulstrekk, og jeg er ikke alene om det på forumet her!

Men modellene i årene 2000 og 2002 fjernet visstnok Volvo preloaden så du må stå å spinne ei stund på fremhjula før den etter hvert tar tak bak. Det er vel heller ikke sperre på disse, så mulig her det dårlige rykte om Volvos awd kommer fra? Noen andre som har en formening om dette?

Tore
07/01/11, 12:57
Interressant denne filmen her. Jeg kom over ei nettside hvor det sto at Volvos AWD hadde en preload i viskosa i årene 1998 - 2000. Mulig derfor folk syns det tar tak med en gang. På min tar det tak så man skulle tro det var permanent firhjulstrekk, og jeg er ikke alene om det på forumet her!

Men modellene i årene 2000 og 2002 fjernet visstnok Volvo preloaden så du må stå å spinne ei stund på fremhjula før den etter hvert tar tak bak. Det er vel heller ikke sperre på disse, så mulig her det dårlige rykte om Volvos awd kommer fra? Noen andre som har en formening om dette?

Med slike filmer som den over er det ikke rart det blir mye dårlige rykter; folk trenger jo ikke ha prøvd bilen en gang for å jabbe skit om systemet etter å ha sett den filmen der. På min bil fungerer i allefall AWD'en bedre enn det gjør på den XC'n i den filmen der....

Soulair
07/01/11, 13:23
Med slike filmer som den over er det ikke rart det blir mye dårlige rykter; folk trenger jo ikke ha prøvd bilen en gang for å jabbe skit om systemet etter å ha sett den filmen der. På min bil fungerer i allefall AWD'en bedre enn det gjør på den XC'n i den filmen der....

Men du har ut i fra signaturen også en 1998 modell, og har samme positive erfaringa som meg..? Kun en gang i hele vinter har jeg måttet spinne en halv runde foran før det tok seg frem, og det var bakkestart i en polert bratt motbakke.

Grunnen til at jeg spør om 2000 - 2002, er om jeg skal fraråde andre å skaffe seg de årgangene, og heller skaffe seg tidligere/senere:)

Tore
07/01/11, 13:37
Men du har ut i fra signaturen også en 1998 modell, og har samme positive erfaringa som meg..? Kun en gang i hele vinter har jeg måttet spinne en halv runde foran før det tok seg frem, og det var bakkestart i en polert bratt motbakke.
Korrekt; Har ett AWD system som fungerer tilfredsstillende til mitt bruk :-)



Grunnen til at jeg spør om 2000 - 2002, er om jeg skal fraråde andre å skaffe seg de årgangene, og heller skaffe seg tidligere/senere:)
Dersom bilen på filmsnutten er som den skal være så ser det ikke ut til at det er noe system som er verdt å ha. Så en 2001 modell XC70 selv for noen år siden som slet med fremkommeligheten, spant stort sett bare på det ene forhjulet... (på grus/jord med henger) Så ut til å være dårlige greier...

The Sven
07/01/11, 13:46
Min drar også løs bakhjulene så og si samtidig som framhjulene.

gaupe
07/01/11, 14:27
Dersom bilen på filmsnutten er som den skal være så ser det ikke ut til at det er noe system som er verdt å ha. Så en 2001 modell XC70 selv for noen år siden som slet med fremkommeligheten, spant stort sett bare på det ene forhjulet... (på grus/jord med henger) Så ut til å være dårlige greier...

Identisk med ditt, reint bortsett frå at det er litt kraftigare (2000+). Spørs om det ikkje var havarert vinkeldrev/medbringarhylse på den.

Tore
07/01/11, 15:08
Identisk med ditt, reint bortsett frå at det er litt kraftigare (2000+). Spørs om det ikkje var havarert vinkeldrev/medbringarhylse på den.
Er vel ikke sperre i bakaslingen fra 2000? (Skjønt det har lite å si når den bare spinner på det ene forhjulet...)

Soulair
07/01/11, 15:23
Korrekt; Har ett AWD system som fungerer tilfredsstillende til mitt bruk :-)


Dersom bilen på filmsnutten er som den skal være så ser det ikke ut til at det er noe system som er verdt å ha. Så en 2001 modell XC70 selv for noen år siden som slet med fremkommeligheten, spant stort sett bare på det ene forhjulet... (på grus/jord med henger) Så ut til å være dårlige greier...

Samme her! Jeg mistenker at 2000-2002 har en ren "hjelpetrekker" bak, nettopp pga ryktene og den filmen. Aldri sett gamle 850/V-70 stå å spinne sånn foran. Hvis jeg husker rett så fjernet de forspennet for å øke toleransen for ujevnt slitte dekk eller no sånt.. Skal se om jeg finner den nettsida. Handlet mest om viskosekobling generelt for Volvo, VW pluss noen til.


Min drar også løs bakhjulene så og si samtidig som framhjulene.

Jepp. Har inntrykk av at de gamle awd-bilene gjør nettopp det.


Identisk med ditt, reint bortsett frå at det er litt kraftigare (2000+). Spørs om det ikkje var havarert vinkeldrev/medbringarhylse på den.

Alltids en mulighet for at den sabotert. Men disse har vel ikke sperre? Det utgjør ganske mye i gitte situasjoner.

Morgis
07/01/11, 15:41
mener det var det "oppgraderte" systemet på 99-00 modellene som fikk et mindre forspenn på viskosen på godt og vondt.. antar dette ble dratt med videre opp til 2002. V70N har åpen diff i bakakselen?

TeamBørnOut
07/01/11, 15:54
virker litt sånn ja.. men både og :P

Men har jo haldex <3 rally brekk er herlig med understyrte biler :D

Morgis
07/01/11, 15:56
TBO,, ESAB sperre hadde gjort seg på D5en din ;)

TeamBørnOut
07/01/11, 15:57
nei, da ville jeg ikke hatt mye driv bak etter 4minutter på snø :)

The Sven
08/01/11, 16:14
Et spørsmål angående viskosekoblinga: Ved pådrag på feste som er relativt bra, men der forhjula ville mista feste på en FWD bil, hvordan tåler viskosekoblinga dette? Låser den såpass hardt at det ikke blir noe varmgang eller tillater den en viss rotasjonsforskjell? Ta f.eks en lett trimmet R med nærmere 300 hk, hvordan holder dette for gjentatte pådrag på 2. gir på asfalt?

Morgis
08/01/11, 16:26
er ikke viskosa som ryker.. svakheten i systemet er overføringshylsen..
man skal ikke framprovosere hjulspinn med awd systemet på godt føre.. men det skal ikke bli noe særlig hjulspinn om du har ok dekk.. jeg kan få litt om jeg gir på maks i 1 og 2, men ikke nok til at hjulene leker fritt. det er såpass mye forspenn på viskosen at den skyver bilen godt avsted uansett før den blir varm og låser..

Sebbe
08/01/11, 16:32
går det ikke ann å lage ei ny sterkere overføringshylse? sånn at man kan spinne i ring på tørr asfalt? da hvertfall jeg kjøpt meg en V70AWD :D

Morgis
08/01/11, 16:33
får kjøpt forsterket overføringshylse ja,, men spinne ring på asfalt.... tja, da kjøper du ikke volvo ;)

The Sven
08/01/11, 16:39
Nei framprovosere hjulspinn mener jeg selvsagt ikke. Men ved rent pådrag så syns jeg det kan virke som min drar bittelitt mer foran enn bak men jeg vet ikke :) Er det glatt så drar den iallfall løs alle 4 og systemet virker helt knirkefritt ellers!

Burde jeg bytta overføringshylsa som en forebyggende sak tror du? Og evt hvor mye jobb er det?

lyngen
08/01/11, 16:39
jeg har trua på slike biler. skal kjøpe meg slik selv, skal bare spare litt mere først. så blir det en slik, har 850 fwd. synnes den er ganske bra til å ta seg fram, å hvis v-70xc har hjelpefirhjulstrekker så må de være brae. gleder meg til å kjøpe en slik. :D å litt større dekk, å klarglasslykter, å heve 1" eller noe lignende. men jeg skal ha manuel. har sett mange filmer på youtube av slike biler i gjørme, å snø. tar seg fram hvis sjåføren kjenner bilen :D

Morgis
08/01/11, 16:41
klart det er mer krefter foran når viskosen er kald. slik det skal være (selv om man gjerne skulle ønske det var motsatt).

Bytte av overføringshylsen er lurt, men kommer helt an på hvilken stand den er i..
for å finne ut av et må du demontere vinkelkassen.. og da kan man vel likegodt montere ny overføringshylsekit uansett så slipper man dobbel jobb... koster 1700kr tror jeg for kittet

The Sven
08/01/11, 16:41
Jeg er iallfall veldig fornøyd så langt med min AWD, topp bil på vintern! Prøvde å kjøre i litt djup snø her om dagen også og det tar seg fram helt greit!

The Sven
08/01/11, 16:43
klart det er mer krefter foran når viskosen er kald. slik det skal være (selv om man gjerne skulle ønske det var motsatt).

Bytte av overføringshylsen er lurt, men kommer helt an på hvilken stand den er i..
for å finne ut av et må du demontere vinkelkassen.. og da kan man vel likegodt montere ny overføringshylsekit uansett så slipper man dobbel jobb... koster 1700kr tror jeg for kittet

Men hvis overføringshylsa ryker, risikerer man å ødelegge splines på kassa og vinkelveksleren da? I såfall er det jo et fornuftig tiltak å bytte før det skulle skje.

Men er vel ganske kurant å demontere vinkelveksleren?

Morgis
08/01/11, 16:44
på med tracsen i tilegg, og med varm viskose så snurrer alle hjulene uansett, og da er man fort kongen på snøen sammenliknet med biler av samme størrelse.

problemet med min er jo at den er lavere enn de fleste firetrekkere.. så den får jo samtidig oppgaven med å brøyte i tilegg til å komme fram. men det fungerer flott da :)
har blitt dyttet ut på flat bakke ei gang, og da var snøen så kram at den løftet bilen opp slik at alle fire hjul stod nesten i luften å spant.. da var det plutselig fysisk umulig å komme seg løs uten hjelp

Morgis
08/01/11, 16:45
Men hvis overføringshylsa ryker, risikerer man å ødelegge splines på kassa og vinkelveksleren da? I såfall er det jo et fornuftig tiltak å bytte før det skulle skje.

Men er vel ganske kurant å demontere vinkelveksleren?

ja det risikerer man.. grei nok jobb å demontee... ut med venstre drivaksel, løsne mellomaksel, løsne 5bolter på vinkelkasse og dra den ned..
litt trangt... anbefaler å skifte alle simmerringer samtidig.

The Sven
08/01/11, 16:46
Tar den seg fram bedre med tracs? Liker best å kjøre uten, syns det virker som den kveler litt. Har ikke fått prøvd systemet noe særlig da.

Morgis
08/01/11, 16:48
tracs flytter bare effekt mellom framhjulene.. kan ikke kvele motor den..
fungerer opp til 40kmt...
spinner et framhjul, bremses det og det andre vil jobbe mer..
tracs bør ikke brukes ved leking da bremsene blir varme over tid

F86
08/01/11, 18:15
Om jeg har forstått dette rett ,så er det biler til og med 98 og fra 04 som fungerer best? Dersom filmen om volvo vs. subaru ikke er "manipulert" så er det ikke noe for meg i alle fall:) Kona har en space wagon 4wd regner med at det er en form for viskose kopling her og? Spinner den virker det som om det skjer samtidig foran og bak.

Gisholt
09/01/11, 20:04
Et spørsmål angående denne bilen som jeg ikke helt har funnet ut av andre steder.

Jeg har funnet deler (les støtdempere) til bilen min, men de fleste steder står det spesifisert "uten awd"

Er det store forskjeller på denne bilen med og uten awd på mange områder? Står jo til og med på servicehåndbøkene du får kjøpt på biltema at de ikke gjelder disse bilene med awd.

Har hatt bilen i en snau uke, så har ikke rekt å finni ut av så mye av meg selv enda, men har merka at demperne mine bak er gåene. Er dette noe som er farlig å kjøre med, og er de vanskelige å bytte?

På forhånd, takk

MrX
09/01/11, 22:03
Et spørsmål angående denne bilen som jeg ikke helt har funnet ut av andre steder.

Jeg har funnet deler (les støtdempere) til bilen min, men de fleste steder står det spesifisert "uten awd"

Er det store forskjeller på denne bilen med og uten awd på mange områder? Står jo til og med på servicehåndbøkene du får kjøpt på biltema at de ikke gjelder disse bilene med awd.

Har hatt bilen i en snau uke, så har ikke rekt å finni ut av så mye av meg selv enda, men har merka at demperne mine bak er gåene. Er dette noe som er farlig å kjøre med, og er de vanskelige å bytte?

På forhånd, takk

De er lette og bytte. Det er forskjell på demperene til FWD og AWD. Eneste som er litt dumt er at de er svindyre.

Morgis
09/01/11, 22:39
kun dempere og fjører bak som er forskjellig

Gisholt
10/01/11, 00:01
Artig at det er akkurat det som er gåent da. Hos merkeforhandler skulle de ha 4k pr stk, på bcb.no hadde de ikke inne en gang. Noen tips om steder det lønner seg å handle slike deler?

Er det for eksempel tilrådelig å kjøpe slikt noe på biltema? Så de hadde noe der, men det var spesielt til biler "uten nivåmat" e.l. Noe jeg ikke har kommet langt nok til å finne ut av hva betyr en gang, noen som kan hjelpe meg? :)

Morgis
10/01/11, 00:04
biltema har vel ikke slikt til AWD.. ville sjekket på fcpgroton.com eller ipdusa.com

Nivåmat er dempere som er geniale på stasjonsvogner.. om man lesser bilen tungt, ville den med normale dempere bli segen bak..
nivåmatene løfter bilen opp slik at den holder samme høyde uansett nyttelast

Gisholt
10/01/11, 00:11
Ok, takk for tipset. Skal sjekke:)

Nivåmat hørtes ikke ueffent ut nei, regner med dette ikke er så enkelt å ettermontere da det helt sikkert ikke bare er å sette på "nivåmatdempere"?

Morgis
10/01/11, 00:13
joda., de er plug&play lik standarddempere.. alt er innebygd i demperen. :)
Men de koster mye. desverre.

Gisholt
10/01/11, 00:19
Jøss, får sjekke litt rundt da :)
Fant i hvertfall det jeg leita etter på fcpgroton, sparte meg for 6000 kroner eller noe rundt der nå gitt!

hgnubel
10/01/11, 08:08
Jøss, får sjekke litt rundt da :)
Fant i hvertfall det jeg leita etter på fcpgroton, sparte meg for 6000 kroner eller noe rundt der nå gitt!

Kanskje dumt å få vite det først nå, men hadde du meldt deg inn i VCCN (300kr/år) kunne du fått 10% rabatt i tillegg :)

Tore
10/01/11, 11:04
Dersom du har nivomater orginalt bak og du skal bytte støtdempere må du enten bytte til like nivomater eller bytte fjærene (gjelder både om du biutter til en annen nivomat som gir annen høyde eller du bytter til standard støtdemper).

Dette fordi en nivomat sammarbeider med fjæra og mye av selve fjæringen ligger i nivomaten. Uten nivomat må man derfor ha en stivere fjær.

Gisholt
10/01/11, 16:31
Ok, men når jeg fant en demper til 1999 V70 awd med B5254T motor med riktig nummer på Id-plata på fcpgroton.com så burde det vel likevel stemme? Regner ikke med Volvo laget modeller med og uten nivomat på samme modellen og samme nummer på ID-plata?

The Sven
10/01/11, 16:33
Ville nok ha sjekka, nivåreguleringsdemperne er mye tykkere enn de vanlige så det er ganske greit å se det.

De som koster rundt 270 usd er til nivåregulering, de billigere er vanlige dempere.

Gisholt
10/01/11, 17:00
Demperen ligger vel ikke inni fjæra?

The Sven
10/01/11, 17:02
Nei.. Jeg kan ut og sjekke hva jeg har på min egen bil for jeg vet egentlig ikke åssen bakstillinga ser ut selv:p

Gisholt
10/01/11, 17:04
Det er nok mye likt i den, var ute nå, men var ikke lett å se noe under der uten jekk eller noenting.

Så ut som demperen lå inni ei todelt plasthylse, og den så ikke særlig tjukk ut. Hadde vært rart også om Volvo lagde modeller både med og uten nivåmat på samme årsmodellen, samme motoren og samme nummer på ID-plata :)

The Sven
10/01/11, 17:11
Var ikke lett å se nei! Såg ut som det var nivåregulering på min iallfall, tykk demper med sånn gummimuffe nederst. Skal prøve å finne det sifferet på min og.

Gisholt
10/01/11, 17:15
Så du selve demperen da? syns bare jeg så den svarte plasthylsa som gikk opp og ned når jeg skubba bilen opp og ned der jeg lå. Den var litt bak fjæra igjen.

Mulig R-modellen din er litt mer forseggjort også da:p

The Sven
10/01/11, 17:17
Står M på min så da kan nok systemet dems stemme også på europeiske biler :) Var igrunn det jeg var mest usikker på ettersom det gjerne er andre chassikoder på bilene i USA.

Gisholt
10/01/11, 17:20
Så etter demper til biler merka med M på fcpgroton nå, og de kosta over 270 usd og så ut som nivåmatdempere. Da er det nok tatt høyde for merkinga der. Tar sjansen på å bestille uten nivåmat jeg da:)

The Sven
10/01/11, 17:21
Jeg såg ikke mye av demperen nei, men det jeg såg var såvidt den gummimuffa nederst og at den såg ganske tykk ut. Og iflg chassikoden M på min så skal min bil ha en av de dyre dempervariantene på fcpgroton. Han jeg kjøpte bilen av sa at disse nylig var byttet, jeg regna med det var nivåmat så jeg ansåg det som et stort pluss. Så sånn sett er jeg glad det var nivåreg på min bil :)

Gisholt
10/01/11, 17:25
Ser helt klart fordelen med nivåmat, men tiltak å kjøpe og bytte fjærer i tillegg ute i kulda om dagen. haster litt med nye også :)

The Sven
10/01/11, 17:25
Fikk tatt et bilde såvidt, har du slike har du nivåregulering.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/513.jpg

The Sven
10/01/11, 17:26
Ser helt klart fordelen med nivåmat, men tiltak å kjøpe og bytte fjærer i tillegg ute i kulda om dagen. haster litt med nye også :)

Er jo en kjempefordel med vanlige dempere den dagen de må byttes ;)

MrX
10/01/11, 17:27
Er skjelden man ser V70 uten nivomat. Var på alle jeg så på når jeg kjøpte min.

Gisholt
10/01/11, 17:40
min var betraktelig tynnere enn den der, så jeg var nok heldig hvis man skal se økonomisk på det:)

Takk for hjelpa i alle fall!

Det må jo finnes en del V70'er uten nivåmat, da det er vanlige dempere det finnes flest av på markedet?

The Sven
10/01/11, 18:34
Lærerikt for flere dette :) Jeg trodde iallfall at det var standard på AWD men det er det jo tydeligvis ikke.

MrX
10/01/11, 18:54
Tydligvis en option de fleste har krysset av for. Mesteparten av de med FWD har også nivomat.

Tore
10/01/11, 19:31
Mulig R-modellen din er litt mer forseggjort også da:p

Nei, kliss likt. Jeg har R fjærer/dempere på min. R-nivomater senker bilen 15mm i forhold til standard nivomater, ser ikke forskjell om man ikke måler høyden eller sjekker nummeret på demperne/fargekoden på fjærene.

lyngen
18/01/11, 21:28
låner tråden din litt jeg, hva synnes dere om denne bilen. den er annonsert hos autodb, å koden er 1249241 ta en titt å komenter! noen som vet av denne hær?
hvordan er awd systemet på 99mod iforhold til 98mod, hører det er dåligere :-(
hvordan er automat kassa, tåler mye eller lite. mere en 2001-mod!

Tore
18/01/11, 22:10
låner tråden din litt jeg, hva synnes dere om denne bilen. den er annonsert hos autodb, å koden er 1249241 ta en titt å komenter! noen som vet av denne hær?
hvordan er awd systemet på 99mod iforhold til 98mod, hører det er dåligere :-(
hvordan er automat kassa, tåler mye eller lite. mere en 2001-mod!

Meg bekjent er ting stort sett forbedret etter hvert som evolusjonen har skjedd, antar at en 99 modell er minst like god som en 98 modell. Det har vært hevdet mye rart, men vår Gaupe her på forumet har dementert mange rykter rundt dette, så jeg vil tro at det kan være bedre med en 99 modell enn en 98, selv om jeg ikke har noe galt å utsette på min egen 98 modell. Prinispiellt er det samme awd system på 98 og 99 modellen, men utvekslingen i vinkeldrevet/bakakslingen tror jeg er forskjellig, samt at det er noen forskjeller på viskosekoblingen.

Kilometerstanden på denne bilen du linker til er i alle fall behagerlig lav :-) Normalt skulle jeg anta at det gjenstår mye bil om vedlikeholdet har vært som det skal.

Automater er og blir et problem dersom man ikke tar vare på de. Volvo mener de har fylt på en livstidsolje, som sikkert er riktig for andre land, men her i Norge som vi gjerne ønsker at bilene skal vare lenger enn 10 år og 200.000 km krever det at automatoljen skiftes innimellom. Kjører selv automat uten problemer så langt (234.000 km). Har riktignok bytta olje på kassa...

Morgis
19/01/11, 00:11
små endringer på 99modellen. Ny girkasse, vinkelkasse, viskose og annen utveksling på sullamitten.

Viskosen har mindre forspenn, noe som kan oppleves som "lengre oppvarmingstid" ved hjulspinn. Mer effekt på framhjulene ved vanlig kjøring.

Om systemet er forsterket vet jeg ikke. Tror ikke det, men delene passer ikke omhverandre mellom -98 og 99-

Soulair
19/01/11, 14:58
små endringer på 99modellen. Ny girkasse, vinkelkasse, viskose og annen utveksling på sullamitten.

Viskosen har mindre forspenn, noe som kan oppleves som "lengre oppvarmingstid" ved hjulspinn. Mer effekt på framhjulene ved vanlig kjøring.

Om systemet er forsterket vet jeg ikke. Tror ikke det, men delene passer ikke omhverandre mellom -98 og 99-

Så man kan ikke få en forsterket medbringerhylse til 98 modellene?

Morgis
19/01/11, 16:00
joda. Jeg kjøpte fra 05modell tror jeg det var. Passet fint. Delnummer finner du i prosjekttråden min

lyngen
19/01/11, 18:40
hmm, nå er jeg så gira på kjøp av "ny" gammelbil, så nå tror jeg det blir kjøp, skal ta den på naf-test først! ;-))
takk for svar morgis og tore :P

The Sven
19/01/11, 20:48
Du får nok en god bil der :) Vær forberedt på at NAF testen mest sannsynligvis kommer til å påvise en del feil på en 12 år gammel bil, de er ganske grundige.

Tore
19/01/11, 21:56
Du får nok en god bil der :) Vær forberedt på at NAF testen mest sannsynligvis kommer til å påvise en del feil på en 12 år gammel bil, de er ganske grundige.

Ikke heng deg opp i at NAF mener bilen har for lav ladespenning - de mener batteriene skal overlades :p

Soulair
19/01/11, 21:57
joda. Jeg kjøpte fra 05modell tror jeg det var. Passet fint. Delnummer finner du i prosjekttråden min

Flotters! Notert da jeg skal bytte denne i sommer:cool: Jeg har forresten snakket med en her i Trøndelag som har holdt på med 850 siden disse var ny.

Han hentet ut 400 hester med en T6 i sin 850 fordelt på 4 hjul gjennom det som skal ha vært en XC-90 vinkelkasse og god gammel 98 mod viskose bak.

Hva tror du om et slikt oppsett, Morgis?

Morgis
19/01/11, 22:27
vet at dieselkassene er vesentlig kraftigere på nyere xc. Må i såfall ha vært en 99mod og nyere viskose og bakaksel pga utveksling.

Soulair
20/01/11, 08:04
OK. Mente det var 98 han sa men.. Henger altså viskosa og bakdiffen sammen, siden man ikke kan bruke 98 mod viskose?

Morgis
20/01/11, 08:27
98mod viskose har annen boltsirkel, så den passer ikke på mellomakselen til nyere. Mulig det også gjelder mot diffen også. Men alt kan tilpasses :)

gaupe
20/01/11, 14:17
Du får nok en god bil der :) Vær forberedt på at NAF testen mest sannsynligvis kommer til å påvise en del feil på en 12 år gammel bil, de er ganske grundige.

NAF bedriv berre stikkprøvekontrollar dei også, dei gangar eg har hatt bil hos NAF, så har dei ikkje funne feil eg har visst om.

The Sven
20/01/11, 14:29
NAF bedriv berre stikkprøvekontrollar dei også, dei gangar eg har hatt bil hos NAF, så har dei ikkje funne feil eg har visst om.

Dette kan nok være litt forskjell fra kontrollør til kontrollør også.

Men poenget var egentlig at de tar jo utgangspunkt i en bil som er som ny, og anmerker en del som kan bedømmes som normal bruksslitasje på så gamle biler. Med andre ord kan lista bli ganske skremmende lang for en som ikke kjenner bilen så godt.

lyngen
20/01/11, 17:58
tok naf test på min nåværnende 850, fornøyd jeg ja, fikk vite mye om bilen uten å sjekke opp så mye selv ;-) det var i minnesund en plass :P

The Sven
20/01/11, 18:01
Ikke heng deg opp i at NAF mener bilen har for lav ladespenning - de mener batteriene skal overlades :p

Min bil ble sikkert NAF-testa av samme kontrolløren som din høres det ut som ;) Ble NAF-testa i Trondheim...

Tore
20/01/11, 23:29
Min bil ble sikkert NAF-testa av samme kontrolløren som din høres det ut som ;) Ble NAF-testa i Trondheim...

Min ble testet i Namsos i april 2004 :-)

Tore
20/01/11, 23:31
joda. Jeg kjøpte fra 05modell tror jeg det var. Passet fint. Delnummer finner du i prosjekttråden min

Er overføringshylse til 05-modellen pr. def. forsterket (kom de med forsterket hylse fra fabrikken fra og med 2005) eller er det fra 2005 modellen Volvo offesielt har forsterket erstatningshylse?

TeamBørnOut
20/01/11, 23:37
trodde dette var i 06 sammens med D5 185 og den nye automatkassa. Men mulig den kom før. uansett får man den nyeste når man bestiller på volvo
tåler ca 3x mer :)

Tore
20/01/11, 23:40
trodde dette var i 06 sammens med D5 185 og den nye automatkassa. Men mulig den kom før. uansett får man den nyeste når man bestiller på volvo
tåler ca 3x mer :)

Ref en annen tråd ( http://forum.vccn.no/showthread.php?t=17267 ) Hvor mye arbeid er det å bytte denne hylsa, og hva er følgene om den ryker?

Morgis
20/01/11, 23:45
trodde dette var i 06 sammens med D5 185 og den nye automatkassa. Men mulig den kom før. uansett får man den nyeste når man bestiller på volvo
tåler ca 3x mer :)

nei det gjør man ikke når det gjelder overføringshylsen..
Den passer ikke i følge dems system, men man kan "spore den tilbake" på alle delenumrene om man studerer, så ser man at den erstatter oppigjennom åra :)

men bestiller man til feks 98mod eller eldre, får man den gamle hylsen som er svakere..

Her er hylsen jeg kjøpte.. med delenummer
http://forum.vccn.no/

The Sven
20/01/11, 23:50
Et annet dumt spørsmål fra meg: kan viskosen bli slitt på en slik måte at virkemåten svekkes/den blir tregere med åra?

Tore
20/01/11, 23:51
Vet du om det er samme hylse på automat (siden du har skrevet manuell på bilde)?

TeamBørnOut
20/01/11, 23:55
nei det gjør man ikke når det gjelder overføringshylsen..
Den passer ikke i følge dems system, men man kan "spore den tilbake" på alle delenumrene om man studerer, så ser man at den erstatter oppigjennom åra :)

men bestiller man til feks 98mod eller eldre, får man den gamle hylsen som er svakere..

Her er hylsen jeg kjøpte.. med delenummer



Hva de gammle bilene har aner jeg ikke. er P2 bilene jeg har lest om :)

Morgis
20/01/11, 23:57
Vet du om det er samme hylse på automat (siden du har skrevet manuell på bilde)?

jeg tror det, men har ikke sjekket.. prøv å søk opp delenummeret under automatgir :)

Morgis
20/01/11, 23:58
Et annet dumt spørsmål fra meg: kan viskosen bli slitt på en slik måte at virkemåten svekkes/den blir tregere med åra?

er hovedsaklig det som skjer. silikonen inni blir brent og da blir den tregere..
altså, den er mindre reaktiv mot varme da den kanskje ikke er like seig lengre

Rapidspeed
21/01/11, 00:07
nei det gjør man ikke når det gjelder overføringshylsen..
Den passer ikke i følge dems system, men man kan "spore den tilbake" på alle delenumrene om man studerer, så ser man at den erstatter oppigjennom åra :)

men bestiller man til feks 98mod eller eldre, får man den gamle hylsen som er svakere..

Her er hylsen jeg kjøpte.. med delenummer
http://forum.vccn.no/
er dette samma hylsa på automat? tenkte jeg skulle gå over min til våren sommeren... min er 00 mod

Morgis
21/01/11, 00:12
det vil jeg ikke garantere.. ville studert litt delenumre mot hverandre der å se om noen matcher først. men antageligvis har nok automatene også fått forsterkede hylser i senere tid.. bare å få fisket ut riktig årsmodell før det ble "designendringer" på hylsene.

TeamBørnOut
21/01/11, 00:12
De nye vinkelkassene har ekstra fester og sånt som gjør at de tåler mer juling. Vet ikke om det er lurt å montere på en slik hylse som tåler mye mer? greiere at hylsa gir seg en at du deler huset (vil jeg tro)

Soulair
21/01/11, 15:25
Er det slik at alle vinkelkasser passer på awd bilene? Må være greit med forsterka hylse og en vinkelkasse som TBO nevner her?:)

Morgis
21/01/11, 16:01
99mod og nyere passer ganske bra gjennom fler år.. men tror det ble endring i 04-05 ei gang.

jorg1
24/01/11, 22:35
Er det samme driv verke på v70R AWD og vanlig V70 AWD? Vi har den gamle sagaper sin og den funger som bare det. artig bil, hvor rumpa kommer ganske fort i rundkjøringene bare fatter tørr :)

The Sven
24/01/11, 22:40
Er det samme driv verke på v70R AWD og vanlig V70 AWD? Vi har den gamle sagaper sin og den funger som bare det. artig bil, hvor rumpa kommer ganske fort i rundkjøringene bare fatter tørr :)

Det skal være samme ja, er ikke noe WRX men det går fint an å kjøre med litt oppstell om man er bestemt :)

jorg1
24/01/11, 22:44
Rektig, den har ikke gått så langt over 200 000 km, hvis jeg ikke huske feil. og er ingen tegn til slitasje. den skal ha oppsett på ca 300hk. med aut.

DieselDriver
24/01/11, 23:26
En automat vet du aldri tilstanden på før den slurrer og da er havari farlig nærme.

Soulair
25/01/11, 09:57
99mod og nyere passer ganske bra gjennom fler år.. men tror det ble endring i 04-05 ei gang.

Må ha ny girkasse altså? Kan man i så fall bruke samme ledningsnett fra den gamle girkassen?

Morgis
25/01/11, 11:00
Må ha ny girkasse altså? Kan man i så fall bruke samme ledningsnett fra den gamle girkassen?

om du skal ha den nyere girkassen på din 98modell, må du også skifte mellomaksel og bakaksel (viskose og differensial) pga annen utveksling

Soulair
25/01/11, 11:09
om du skal ha den nyere girkassen på din 98modell, må du også skifte mellomaksel og bakaksel (viskose og differensial) pga annen utveksling

Aha, da ble det ikke så akuelt allikevel. Får nøye seg med en forsterka hylse:cool:

Daniel V
25/01/11, 15:41
Hvorfor lager ikke bare Volvo et permanent firehjulstrekksystem som option?

Men kan noen forklare meg hvordan dette "viskosesystemet" fungerer? Altså hva som skjer? :) Har sett ordet "viskose" har gått igjen i mange tråder, men har ikke skjønt hva det står for og innebærer :)

Morgis
25/01/11, 15:46
AWD er og blir en option da :) den er permanent.

alt om 1.gen systemet står her: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=34

TeamBørnOut
25/01/11, 15:48
youtube forklarer deg dette med bilder og film :)

volvo har permanent 4x4 på nyere biler med haldex 3 foreksempel. min drar bak hele tiden hvis jeg ikke kobler den ut (med brekket). men den har som skrevet mulighet til å koble vekk bakhjula hvis det skulle være en situasjon som krever dette ( skrens etc ). Er ikke mange nye biler som har konstant 4x4(som eldre 4x4 biler :D) dette er ikke mye fint å kjøre rundt med. men med litt elektronik så fungerer dette fint :D

En annen grunn til at permanent 4x4 ikke er så bra å lage på volvo er at fordeling kassa ikke er bygd for dette. de er sterkere på haldex 3 og nyere. men på de eldre så kan kassene sprekke faktisk. for få fester som gjør at kassa "flexer".

Morgis
25/01/11, 15:52
Volvo har hatt permanent firehjulstrekk helt siden 97 TBO.
Forskjellen er at det var mekanisk styrt fram til 03 hvor det ble elektronisk styrt.
På en framhjulstrekker er det da mye bedre å kjøre med permanent firehjulstrekk mht komfort.
En bakhjulstrekker derimot kan man gjerne koble bort framhjulene. :)

Daniel V
25/01/11, 15:55
AWD er og blir en option da :) den er permanent.

alt om 1.gen systemet står her: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=34

Takk for det Morgis!


youtube forklarer deg dette med bilder og film :)

volvo har permanent 4x4 på nyere biler med haldex 3 foreksempel. min drar bak hele tiden hvis jeg ikke kobler den ut (med brekket). men den har som skrevet mulighet til å koble vekk bakhjula hvis det skulle være en situasjon som krever dette ( skrens etc ). Er ikke mange nye biler som har konstant 4x4(som eldre 4x4 biler :D) dette er ikke mye fint å kjøre rundt med. men med litt elektronik så fungerer dette fint :D

En annen grunn til at permanent 4x4 ikke er så bra å lage på volvo er at fordeling kassa ikke er bygd for dette. de er sterkere på haldex 3 og nyere. men på de eldre så kan kassene sprekke faktisk. for få fester som gjør at kassa "flexer".

Takker for infoen TBO. Har ikke satt meg så nøye inn i hvordan de første AWD systemene fungerte, men etter hva jeg kunne lese i tråden. og så på den Youtubefilmen som var lagt ut, var systemet skikkelig dårlig. Vet at permanent 4x4 ikke er noe supert å kjøre med (naboen har en Rav 4 fra 2005, den siste Raven med permanent 4x4. Ikke det beste på vanlig vei, men den kommer opp nærmest over alt! :)

Men nok om Toyota. Nå skal jeg sette meg å se på hvordan Viskosesystemet til Volvo fungerer.

Vet at de nyeste Volvoene (med Haldex 3) har permanent 4x4, men visste ikke at det gikk an å koble det ut med brekket.

Kjører du med brekket på nest nederste hakket da TBO for å få FWD? :D

TeamBørnOut
25/01/11, 15:57
at forhjula drar avgårde før bakhjula er ikke permanent for min del :P skal ikke slure.. men det kommer an på øyet som ser :D viskose er og blir det dårligste man får av "awd" system. Hvorfor volvo i det heletatt kjøpte opp det greiene har mange lurt på.. man fikk langt bedre system på den tiden. men godt de gikk vekk i fra dette..
Man skal ikke behøve "å gi gass" for at bakhjula skal slå inn etc :D er en grunn til at det systemet ble slaktet på alle hold..
Er greit på en åpen plass hvis man herjer nok så den blir varm. men alle har sett tester når man bare prøver å kjøre opp en issete bakke uten å "varme" greien først.. forhjula spinner før bakhjula...

TeamBørnOut
25/01/11, 15:58
Er fint å kunne rive i brekket med denne bilen ja :D Hender man trenger det for å ikke sitte i en snøfond :D

TeamBørnOut
25/01/11, 16:01
De som har vært uheldige å fått permanent 4x4 på viskose biler har ofte fått regninger på 12-20k i bytting av vinkeldrev og hylser etc :)

Morgis
25/01/11, 16:05
blir tåpelig slik du skriver det tbo.
har du kjørt gamle awd systemet? var du kanskje like uheldig som i filmene hvor systemet ikke har fungert?
Det meste er ting du har lest og hørt og blåser det opp i skyene mer enn miljøaktivistene gjør med klimaet.

jeg kjører da dette systemet hver dag, og har det knallmoro på vinteren.
Bakhjulene er der hele tiden, de spinner da konstant på snø.
På asfalt eller tørre underlag bruker viskosen gjerne opp til 2-3sekunder før den låser.
På snø spinner den på 3hjul (2bakhjul - 1framhjul) så og si hele tiden.

Du kan gjerne velge å ikke kalle det permanent fordi du ikke føler det, men det er og blir et permanent firetrekk system.

mange biler bruker fortsatt viskose løsning.
Men klart, skikkelige torsendiffer er jo overlegne. Skulle gjerne hatt det.
Men for de fleste så skal firehjulstrekkerene i personbilene bare ta deg fram på snøføre.
Ingen tvil om at selv det gamle awd systemet er fenomenalt der.

Gamle AWD er forresten mer "permanent" enn haldex fra 03-05.
Først i 05 kom prex systemet som holdt firetrekket innkoblet hele tiden, noe ala gamle viskosen som også har forspenn.

TeamBørnOut
25/01/11, 16:13
Jeg har tilogmed vært med når vinkelkassa gikk til helvette på en v70R :)
Det jeg skriver er ikke tull. det er fakta. tror du ikke volvo ville reagert hvis bilen i testen ikke fungerte? de forsvarte seg med "du må gi mere gass".. det skal man ikke trenge på et 4x4 system :) (det er slik bilen til kammeraten min oppfører seg i dag med haldeffekt trykkgiver). Jeg har nok kjørt fler biler med 4x4 en deg morgis. jeg har prøvekjørt ørten biler før jeg kjøpte min også. husker ikke hvem det var men var en på forumet her som ba meg kjøpe 06 og nyere for å få skikkelig 4x4. og da gikk jeg for kjøpet av volvo med 4x4 og ikke noe annen bil :)
viskose greiene er like fint som rotor og fordeler. Det hadde sin tid. men er nå blitt byttet ut for bedre ting. men volvo fikk et jævlig dårlig rykte først pga dette. Jeg har forsvart meg i MANGE sammtaler jeg hvor jeg må forklare at fra 06 og nyere så har volvo konstant 4x4 og ikke er som det gammle systemet.. spesielt audister elsker å nevne dette :) (men desto bedre å fortelle dem at jeg har samme system som de ;O))

Morgis
25/01/11, 16:41
den filmen ble nok konkludert med at noe var galt med systemet. Det ser man. Ikke reaksjon på bakhjulene, selv etter at dem gav på med mer gass. Mulig min bil er unik da (neppe). Du nevner sprengte vinkelkasser... noe med feil bruk? Sprenger vel ikke ved normal bruk =) så mye herjing jeg har hver vinter har jeg bare hatt 2 problem. En var ulyd i lager på vinkelkassen. Skiftet ok. Andre var kokt senterdiffolje etter å ha kjørt med reservehjul med ulik dimensjon. Har såklart hørt om problemer hos andre, men med så mange slike biler på veien blir det alltid biler med problem blandt dem. Andre biler med skikkelig firetrekk har en spake mellom framsetene for valg av høy og lavserie, evnt noe quattto saker. Noe jeg gjerne skulle hatt. Da er viskosen søppel sammenliknet. Men kontra framhjulstrekk er det fenomenalt

TeamBørnOut
25/01/11, 16:49
selvfølgelig har det noe med bruken og gjøre at den røyk. Den har ryki i senere tid også.. men da var det litt forskjell mellom slitasjen på forhjul og bakhjul (sier seg selv den ryker da.. (selv om haldexen ikke bryr seg om dette :))).
Men poenget er at viskose greia ikke er noe bra... Det blir som å diskutere 850 10v motoren. folka som har den "elsker den". men vi som har noe bedre vet godt at den motoren hadde vært fin i gressklippern. Man merker enorm forskjell på biler med dette systemt og haldex 3 :) på kun 30cm så merker man egentlig forskjell hvis det er glatt :D
(er trykk giveren herpa på haldex3 så blir den på en måte som viskose kobling) merka forskjell med en gang vi ga gass på snø / is..

The Sven
25/01/11, 16:57
Framhjula på min spinner ikke mye mer enn bakhjula iallfall, kanskje en runde mer på 50 meter ved pådrag på dårlig føre. Bakhjula drar momentant, før viskosen er varm, og det går fint an å gasse ut en sladd med hjulspinn på alle 4 uten at man har herja først... Hadde vært rimelig trist hvis det ikke gikk an forsåvidt. Jeg sier ikke at det er i nærheten av en WRX eller Evo på noen måte, men at det funker så dårlig som du beskriver når det er i orden stemmer jo ikke. Når det er sagt så kan jeg være enig i at nesten alle 4x4 system er bedre. Men dette funker faktisk helt ok og mye bedre enn du får det til å høres ut som.

MrX
25/01/11, 17:03
Jeg har også gode erfaringer med viskosen. Funket veldig bra for meg hvertfall. Merket omtrent aldri at forhjulene spant.

TeamBørnOut
25/01/11, 17:05
stifttenning fungerte helt ok i sin tid det også :)
Syns dere visko greiene fungerer bra så er jo det fint. det er jo det som teller. men det er så veldig mye bedre med haldex3 :P
Men igjen, dere kan leke dere mer fordi dere ikke har en diktator knapp som ikke vil av (hvis man ikke knoter litt :))
Men holdbarheten er ikke like bra på de eldre heller. mulig vinkelkassene fra de nye bilene passer på de gammle( aner ikke og har ikke prøvd). men det hadde kanskje vært noe å sjekket opp for dere som liker å leke litt..

The Sven
25/01/11, 17:09
Tror Morgis har funnet ut at vinkelkassen fra nyere ikke passet overens?

Satser på en bil mer tilpasset det om jeg skal bruke bilen mer til lek tror jeg :) Men bruksbilegenskapene er upåklanderlige. Dro opp en V70 FWD fra grøfta i jula også, gøy :) Men er litt for høyt 1. gir for sånt. Heldigvis var underlaget glatt så jeg slapp å slure på klutsjen.

Soulair
25/01/11, 17:12
blir tåpelig slik du skriver det tbo.
har du kjørt gamle awd systemet? var du kanskje like uheldig som i filmene hvor systemet ikke har fungert?
Det meste er ting du har lest og hørt og blåser det opp i skyene mer enn miljøaktivistene gjør med klimaet.

jeg kjører da dette systemet hver dag, og har det knallmoro på vinteren.
Bakhjulene er der hele tiden, de spinner da konstant på snø.
På asfalt eller tørre underlag bruker viskosen gjerne opp til 2-3sekunder før den låser.
På snø spinner den på 3hjul (2bakhjul - 1framhjul) så og si hele tiden.

Du kan gjerne velge å ikke kalle det permanent fordi du ikke føler det, men det er og blir et permanent firetrekk system.

mange biler bruker fortsatt viskose løsning.
Men klart, skikkelige torsendiffer er jo overlegne. Skulle gjerne hatt det.
Men for de fleste så skal firehjulstrekkerene i personbilene bare ta deg fram på snøføre.
Ingen tvil om at selv det gamle awd systemet er fenomenalt der.

Gamle AWD er forresten mer "permanent" enn haldex fra 03-05.
Først i 05 kom prex systemet som holdt firetrekket innkoblet hele tiden, noe ala gamle viskosen som også har forspenn.

Sitter også med inntrykket at gamle awd med forspenn på viskosa har bakhjula inne hele tiden!

Men ble vi ikke enig i at bilene som vist på filmen ikke har noe forspenn på viskosa og må derfor varmes opp? Eller setter vi en tier på sabotasje evt. andre defekter? Jeg fikk høre at BMW en gang fjernet mellomakselen på en Quattro for å vise frem X-drive greiene sine i en reklame, men denne har jeg ikke funnet selv enda..

TeamBørnOut
25/01/11, 17:27
det ville nok blitt fort avslørt at en bil ikke drar bak i det heletatt mtp fjerning av mellomaksling :P
Jeg tror ikke bmw ville latt en slik reklame film kommet ut heller... er jo veldig dårlig reklame hvis det skulle komme ut :P men vet jo ikke :D tyskerne har HERLIGE reklamer "mot" hverandre :D

Morgis
25/01/11, 18:07
Tro nok alle her kan fint se at den bilen som ble testet mot subaruen er deffekt. Ingen reaksjon på bakhjulene. Trenger ikke å være filosof for å skjønne at det er noe galt.
Kanskje ødelagt overføringshylse eller sprøstekt viskose.

Tysker reklame slår til: :D
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs303.ash2/58321_437500352961_551267961_4949181_4147744_n.jpg

gaupe
25/01/11, 19:00
Viskose AWDen har ganske mykje meir drift på framhjula enn bakhjula, vil anta at desse bilane brukar minst dobbelt så mykje framdekk som bakdekk. Eg veit ikkje heilt sikkert, sidan eg har rotert framme til bak konstant på bilane.

På 06en min, er eg heilt imponert over dekkslitasjen, det er likt framme og bake, og dekka varer det dobbelte i forhold til 2000 modellen.

gaupe
25/01/11, 19:03
husker ikke hvem det var men var en på forumet her som ba meg kjøpe 06 og nyere for å få skikkelig 4x4. og da gikk jeg for kjøpet av volvo med 4x4 og ikke noe annen bil :)
viskose greiene er like fint som rotor og fordeler. Det hadde sin tid. men er nå blitt byttet ut for bedre ting. men volvo fikk et jævlig dårlig rykte først pga dette. Jeg har forsvart meg i MANGE sammtaler jeg hvor jeg må forklare at fra 06 og nyere så har volvo konstant 4x4 og ikke er som det gammle systemet.. spesielt audister elsker å nevne dette :) (men desto bedre å fortelle dem at jeg har samme system som de ;O))

Du får takke meg seinare ;)

Audi har så ymse av firhjulstrekk dei også, er ikkje alt som er så mykje å skryte av.

Forskjellen mellom Haldex2 og Haldex3 er jo ikkje så voldsom, men betydning har jo det.

TeamBørnOut
25/01/11, 19:04
Min erfaring også. Selv om jeg aldri har eid en slik viskose bil før så har jo kammerater dette.. det er så enorm forskjell å kjøre biler med de forskjellige systemene også. så at de eldre systemene liksom pluttselig skulle dra så mye bak her som enkelte hevder tror jeg skjer etter dere har stått med håndbrekket på å prøvd å spole :P

gaupe
25/01/11, 19:07
Min erfaring også. Selv om jeg aldri har eid en slik viskose bil før så har jo kammerater dette.. det er så enorm forskjell å kjøre biler med de forskjellige systemene også. så at de eldre systemene liksom pluttselig skulle dra så mye bak her som enkelte hevder tror jeg skjer etter dere har stått med håndbrekket på å prøvd å spole :P

Ein får bra med drift på bakhjula om ein køyrer med litt ballar, medan ein på Haldex 3 har dette utan å måtte provosere.

Det som er med Viskose-AWDen og automat, er at ein får ein bil som reagerar litt seint, om ein skal køyre aktivt på glatt føre. På manuell så får ein sannsynlegvis kompensert i mykje større grad for dette.

Men viskose-AWDen gjer nytta og er hundre gangar bedre enn ein bil med FWD.

TeamBørnOut
25/01/11, 19:07
Takker Gaupe :D
Kammerat kjøpte seg faktisk lik bil nå! men den oppførte seg litt viskose aktig. Ny "trykkvakt sensor eller no" ble kjøpt i dag og skal monteres en av de nærmeste dagene så bilen får skikkelig 4x4 igjen :D
(han er helt forelsket i bilen. han er ikke av herjetypen. så jeg får mms bilder og "pynte bilder" hele tiden av han :D Han skal melde seg inn her også. Han var også i den tro at 4x4 volvo bare var søppel, nå vet han bedre :D)

The Sven
25/01/11, 19:11
Er jo bra å høre Volvo har et system som er mer konkurransedyktig etter viskosesystemet :)

gaupe
25/01/11, 19:12
Takker Gaupe :D
Kammerat kjøpte seg faktisk lik bil nå! men den oppførte seg litt viskose aktig. Ny "trykkvakt sensor eller no" ble kjøpt i dag og skal monteres en av de nærmeste dagene så bilen får skikkelig 4x4 igjen :D
(han er helt forelsket i bilen. han er ikke av herjetypen. så jeg får mms bilder og "pynte bilder" hele tiden av han :D Han skal melde seg inn her også. Han var også i den tro at 4x4 volvo bare var søppel, nå vet han bedre :D)

Skulle ha slått kloa i ein 06-07 2.5T AWD i staden, sleppe den sure dieselmaskina :) Var nettopp ein slik på finn, men dei er sjeldne.

Er jo software som styrer Haldexen, Evolve har jo hatt software til S60R AWD 04 modellen, så er jo håp om få laga software til seinare bilar også.

TeamBørnOut
25/01/11, 19:24
han har blitt fammilie far og ville ha diesel (jeg sa at det ikke er store forskjellen i forbruket :D) men han ville ha diesel fordet. forbruket går nok ned en del etter et besøk hos autotech og litt fjerning av partikkelfilter ( så foresten man fikk slik boks på ebay også. var noen andre her på forumet som hadde laget en tråd om det)

gaupe
25/01/11, 19:27
han har blitt fammilie far og ville ha diesel (jeg sa at det ikke er store forskjellen i forbruket :D) men han ville ha diesel fordet. forbruket går nok ned en del etter et besøk hos autotech og litt fjerning av partikkelfilter ( så foresten man fikk slik boks på ebay også. var noen andre her på forumet som hadde laget en tråd om det)

Alt du sparar inn på forbruket, brukar du opp på dyrare service. Skal køyre ganske mykje før det skal løne seg.

The Sven
25/01/11, 19:33
Men hold nå diskusjonen noenlunde relatert til 1. generasjon AWD nå gutter:)

Soulair
26/01/11, 07:59
Min erfaring også. Selv om jeg aldri har eid en slik viskose bil før så har jo kammerater dette.. det er så enorm forskjell å kjøre biler med de forskjellige systemene også. så at de eldre systemene liksom pluttselig skulle dra så mye bak her som enkelte hevder tror jeg skjer etter dere har stått med håndbrekket på å prøvd å spole :P

Når du nevner håndbrekk.. Jeg har hatt min 98 mod XC på løftebukken, først og fremst for å finne ut om awd'n fungerte i revers (er det ikke fint med rykter?:D) og dro på håndbrekket maksimalt.

En skulle jo tro at bakhjula sto stille noen sekunder mens forhjula gikk rundt ut i fra det du sier, men det er altså ikke tilfelle her. Starter likt foran og bak..

Har også ved 1 anledning kjørt meg fast i en halv meter snø og gjennomslagsføre. Fortsatt "permanent firhjulstrekk" tendenser. Det eneste som tar 1-2 sekunder her er slyngdiffen.:rolleyes:

Men for å si det sånn, hvis det skulle bli noen ny Volvo på meg så tar jeg spranget opp til Haldex 4 med en gang. Den virker meget lovende!:) Noen som forresten vet om antiskrens/spinn osv kan kobles ut på denne?

TeamBørnOut
26/01/11, 14:35
testa du 4x4n på bukk? :P bakhjula på 960n min går rundt hvis bilen står i fri og jeg starter den på bukk :P

Morgis
26/01/11, 14:58
du klarer ikke å holde igjen bakhjulene på awd-n om den står på bukk med kald viskose.

slik du beskriver viskosekoblingene du har prøvd, så høres det ut som ei viskose fyllt med brelett smør. Er jo kraftig forspenn i viskosen om den fungerer (noe tydligvis ikke dine testbiler har gjort tbo)

TeamBørnOut
26/01/11, 15:30
Mtp at den kom rett fra volvo så tror jeg nok den v70rn fungerte veldig bra :) selv etter at den fikk ny drivlinje en gang eller to også :D Uansett morgis, slure viskose greiene er ikke noe som driver bak hele tiden. man merker det kjempe lett. selv den late purka mi merker jeg forskjell på. om den driver bak hele tiden så driver den ikke "fult". men som "en automat" på en måte..
Stikk ut å ta en taipbit og fest øverst på siden av hjula dine. "spinn" og se om de står likt etterpå :)

Morgis
26/01/11, 15:43
har aldri sagt den driver fult. det er ikke låst viskose. snakker kald viskose. 30% bak muligens. men du klarer aldri å holde igjen bakhjulene selv ved kald viskose. det er ikke så slapt som smørpakka du beskriver dette som. noe slappere på 99-02, men tror fortsatt du skal slite med å holde igjen viskosen på tomgang. du kan ikke sammenlikne med haldexen din, men måten du beskriver viskosesystemet er tåpelig, og når du i tilegg mener volvo v70n filmen er rett, så forteller det meg mye. varm opp viskosen et par sekunder og den låser. :)

Soulair
26/01/11, 17:40
testa du 4x4n på bukk? :P bakhjula på 960n min går rundt hvis bilen står i fri og jeg starter den på bukk :P

Hehehe:D, ja men mente du ikke nettopp at viskosa måtte varmes opp for å få drift da? Om jeg jekka opp fremhjula så vil bilen umiddelbart gå forover uten å måtte slure viskose i 30 sekunder først! Er ikke den kjappe reaksjonen til Haldex vs viskose sakens kjerne her da??


du klarer ikke å holde igjen bakhjulene på awd-n om den står på bukk med kald viskose.

slik du beskriver viskosekoblingene du har prøvd, så høres det ut som ei viskose fyllt med brelett smør. Er jo kraftig forspenn i viskosen om den fungerer (noe tydligvis ikke dine testbiler har gjort tbo)

Jeg fikk det inntrykket også..!

TeamBørnOut
26/01/11, 17:58
som jeg skrev, en manuel bil som står i fri får også hjula til å snurre hvis den er jekket opp :)
ta med en taip bit ut og gjør som jeg beskrev å gjerne film dette ;) Så får vi se hvor mye fwd bilene deres drar bak hehe. Denne diskusjonen kommer ikke lengre uansett :)

Morgis
26/01/11, 20:05
Special 4 u, TBO.

Kan vel andre vurdere om firetrekken gjør jobben eller ei.
stQVP6iUkhk

Sebbe
26/01/11, 21:01
man ser jo ganske tydelig at bakhjulene ikke begynner å spinne før framhjulene har fått litt fart, men det funker jo :)

Morgis
26/01/11, 21:22
Nei. Såklart. Det er ikke haldex 3. Dette er kald viskose. Ville her vise at man trenger ikke å opp med brekket, spinne som en gal før viskosen begynner å hjelpe til, slik tbo beskriver. Selv kald viskose jobber. Om jeg hadde hatt noen runder med hardere bruk og latt viskosen låse seg, hadde det vært lik effekt foran som bak. Det kan man se i lekefilmen min i prosjekttråden.

Soulair
26/01/11, 21:42
som jeg skrev, en manuel bil som står i fri får også hjula til å snurre hvis den er jekket opp :)
ta med en taip bit ut og gjør som jeg beskrev å gjerne film dette ;) Så får vi se hvor mye fwd bilene deres drar bak hehe. Denne diskusjonen kommer ikke lengre uansett :)

Det er nå bra vi er enige om noe:cool:

Bra film forresten, Morgis. Et bra motstykke til den berømte Volvo vs Subaru filmen på Youtube!

bigswede
27/01/11, 01:11
Morgis: 1.Hvile dekk bruker du (ser det er pigg) 2.Hva var utetempratur, under forsøk?

Edit: Er for øvrig overbevist om at Viskose-systemet er bedre enn ryktet, etter å ha lest gjennom tråden og sett filmen av den hvite V70 XC'n helt først. - Som komentar til den filen, vil jeg tilføye at det selvklart er i overkant av hva "gjennomsnittbrukeren" vil gjøre med en V70 XC :)
Tracs og fremhjulsdrift og 240hk kommer seg godt frem på NordNorsk vinterføre, på slitte piggfrie dekk. - Førøvrig er C70n min en svært stødig og fint balansert vinterbil, så man kan ta godt i, uten å miste så alt for mye kontroll.

Morgis
27/01/11, 08:13
Er Hakkapeliitta av noe slag, pigg dekk. 3-4år gamle, så de er nok modne for utskiftning neste vinter.
Temperatur rundt -5grader.

Tore
27/01/11, 09:37
Morgis: Har du på tracs når du spinner der? På min er det hørbart når tracken jobber; mer som en hvinelyd...(?)

Morgis
27/01/11, 09:51
tracs står på ja. Den er ikke hørbar, bortsett fra kneppelyden fra abs systemet.

Tore
27/01/11, 10:05
Hmm.. hos meg skriker/hviner den ganske markant når jeg spinner - men fungerer som den skal. Ved ABS-bremsing hører jeg ikke noe slik lyd; noe tips til hva jeg bør sjekke? Har en ny hydraulikkenhet liggende som kom sammen med ABS/trackselektronikken da jeg kjøpte denne for noen år siden, men det er vel ganske "omfattende" å bytte hele den hydraulikkenheten bare for å høre om en "ulyd" blir borte når man spinner, særlig siden tracks fungerer. Har alltid vært slik på min bil siden 2004; hverken blitt værre eller bedre med årene.

bigswede
27/01/11, 13:00
Morig: Da virker jo systemet (som sagt) meget fint.

Tore: ABS-pumpa mi knatterer noe veldig i bakker/sitvasjoner. Da jeg kjøpte bilen måtte ABS'systemet på ett viss "moes" frem ved bremsing.

TeamBørnOut
27/01/11, 15:22
Jeg syns det var et god bevis på hva jeg mener her. spinner jo en del før bakhjula slår inn.
Men når viskosen har jobba litt så ser man det fungerer mye bedre. men da opplever man også bilen som litt "stumpete" å kjøre litt etterpå har jeg merka

Morgis
27/01/11, 16:33
husk at om framhjulet roterer ei runde før hjulene bak tar tak, så trenger slyngediffen en halv runde på hjulet før den låser sperra. er det virkelig mye så blir du useriøs. Ser også at mobilkameraet sliter med å fange opp roterende hjul. Ser ut som de går både baklengs og står stille i ny og ne. Kanskje medvirkende til din konklusjon. Hadde bilen vært framhjuls trekk hadde den stått i bunnen av isbakken ;)
syntes dette er et kjempe motbevis på volvo vs subaru filmen du støttet fult ut jeg.

Bilen er lettere på rattet når viskosen er kald. Litt stumpere med varm viskose ja. Men den går til gjengjeld som et tog på skinner da :)

lyngen
27/01/11, 19:59
FLOTT FILM MORGIS :D likte den dær, var bra <3

TeamBørnOut
28/01/11, 06:25
Men du bør være forsiktig morgis. Volvo er tomme for hylser :D skulle vist dukke opp nye denne uka ellerno. de har vært tomme en stund :P


Edit: før jeg glemmet det :D
Den nye vinkelkassa som ble tattfrem fordi man trengte det på v8ern ble laget i samme sleng som den nye 6trins kassa som kom i xc70 D5 06.
Er mye større på utsiden og har et ekstra feste.
Den nye typen passer dessverre ikke over på "eldre" gir kasser.

Morgis
28/01/11, 08:24
har montert ny hylse i høst.. Noe forsterket hylse fra 04modell ?!...
Den gamle var i bra stand, så har den i reserve ;)

TeamBørnOut
28/01/11, 08:33
Tåler vist 4x så mye som de gamle ja. Men noe jeg lurte på....
Det sies at den nye sterke vinkelkassa ikke passer over på de eldre kassene..
Hvor er det dette butter hen? For det er jo "åpent" mellom di? (ellers ville jo ikke hylsa ruste hvis det ikke er mye fett på den?)

Morgis
28/01/11, 11:44
hylsen må smøres ja. Det følger med fett i hylsekittet. Desverre få verksteder som smører den. Da ruster den over tid. Det skal være tett rundt den. Mye simmerringer. Den nye større hylsen som kom i 05 har flere splies og større diameter. Så den passer ikke de eldre

gaupe
28/01/11, 12:01
hylsen må smøres ja. Det følger med fett i hylsekittet. Desverre få verksteder som smører den. Da ruster den over tid. Det skal være tett rundt den. Mye simmerringer. Den nye større hylsen som kom i 05 har flere splies og større diameter. Så den passer ikke de eldre

05 på v8en vil eg tru og 06 på dei andre. Altså saman med tf80sc kassa.

Nyland
05/02/11, 01:00
Hei folkens,

Kjøpte meg en V70XC 99 modell, 2,5 bensinturbo med manuell kasse i høst, den har nå rullet 192 000 km.. Jeg var da heldig og fikk overta den gode gamle 940'n...:rolleyes:

Har siden jeg kjøpte den hatt et lite dunk når jeg setter den i revers og rygger + svinger. Min kjære bruker bilen daglig og idag fikk jeg vite at den har begynt å smelle skikkelig når man rygger.:confused:
Det smeller bare en gang, og det virker som det er et eller annet som slår seg inn/ut..

Tidligere ikveld skulle jeg prøve bilen en tur, og opp en bratt bakke med sving kom et skikkelig braksmell, og det virker som jeg ikke har firhjulstrekk lenger.
Det er også første gang jeg har opplevd at bilen spinner på framhjula, ellers har jeg aldri opplevd dette.

Hva gjør jeg nå? Hvordan sjekker jeg om firhjulstrekken fungere, evnt. hva kan jeg sjekke for å finne ut hva som har skjedd/ryki?

Parkerte bilen og har ikke turt å kjøre noe mer med den....
Frykter det verste her...:(

Morgis
05/02/11, 01:24
er alle dekkene like på bilen?
ser for meg at det er 2 feilkilder her.
Enten viskosekoblingen, eller fordelingskasssen.

Nyland
05/02/11, 09:32
4 stk Hakka 5, som snart er et år gamle.

Da jeg kjøpte bilen satt det forskjellige sommerhjul fremme/bak, samt at begge bakhjulene sto 1 grad feil pr hjul.

Jeg og frykter det du sier Morgis, Fordelingskasse og vinkelkasse, er det det samre?

Noen som har en idé hva det koster for viskose'n eller fordelingskassa?

forsåvidt virker det som bilen "prøver" å slå inn firhjulstrekken ved pådrag/behov..

Robert H.
05/02/11, 10:07
Det er ikke noe problem om det er forskjellige dekktyper, problemet er dersom dekkdimensjonen er forskjellig framme/bak.

Nyland
05/02/11, 12:15
Noen som har tips om hvordan jeg kan finne ut hva som har skjedd?

Tore
05/02/11, 17:05
Det er ikke noe problem om det er forskjellige dekktyper, problemet er dersom dekkdimensjonen er forskjellig framme/bak.

Jo, pga variasjoner mellom de ulike produsentene og også mellom de ulike modellene fra samme leverandør, har Volvo spesifisert at bilen skal ha fire like dekk med lik dimmensjon og likt mønster. Dersomdet er en anelse forskjell i mønsterdybde (max 0.6mm) skal de mest slitte stå bak.

Tore
05/02/11, 17:08
Noen som har tips om hvordan jeg kan finne ut hva som har skjedd?

Om du bare har fwd så kan du løfte bilen bak og dreie rundt hjulene mens bilen står i gir og framhjulene er "låst". Dersom mellomakslingen ikke går rundt er det viskosen (eller bakakslingen men det er lite trolig). Dersom mellomakslingen går rundt er det enten vinkeldrevet eller overføringgshylsa.

Tore
05/02/11, 17:11
Fordelingskasse og vinkelkasse, er det det samre?

Ja


Noen som har en idé hva det koster for viskose'n eller fordelingskassa?

Vinkelkassa koster vel ca 12.000 mener jeg å ha hørt. En viskose aner jeg ikke. Koster mellom 2.500-5.000 brukt pr del sånn ca +/-

hgnubel
05/02/11, 17:12
Jo, pga variasjoner mellom de ulike produsentene og også mellom de ulike modellene fra samme leverandør, har Volvo spesifisert at bilen skal ha fire like dekk med lik dimmensjon og likt mønster. Dersomdet er en anelse forskjell i mønsterdybde (max 0.6mm) skal de mest slitte stå bak.

Hvor ofte bør man eventuelt bytte om på for/bakdekk for å slite dem jevnt nok? Har hørt dette er vanlig praksis på disse bilene...

Tore
05/02/11, 17:35
Disse bilene sliter dekkene ganske likt fremme/bak så jeg har bare satt på dekkene når sesongen har startet og latt det være slik til neste dekkskifte. Tror ikke dette er det store problemet her til lands hvor vi bytter dekk vår og høst dersom du ikke har en kjempehøy årlig kjørelengde. Jeg kjører mellom 12.000 og 20.000 km/år.

Morgis
05/02/11, 18:27
Disse bilene sliter dekkene ganske likt fremme/bak så jeg har bare satt på dekkene når sesongen har startet og latt det være slik til neste dekkskifte. Tror ikke dette er det store problemet her til lands hvor vi bytter dekk vår og høst dersom du ikke har en kjempehøy årlig kjørelengde. Jeg kjører mellom 12.000 og 20.000 km/år.

jaa. spørs kjørestil ;) har vel bakdekkene 3 sesonger på min, mens foran skifter jeg hver sesong :P

Tore
07/02/11, 12:44
Er for gammel til slik kjøring jeg vettu - også er jeg for glad i bilen min til å herje... ;)

The Sven
07/02/11, 12:47
Den man elsker, tukter man.. ;)

Tore
07/02/11, 12:55
Dette er vel ett volvoforum og ikke SMil Norge :)

Nyland
08/02/11, 07:15
Hmm, i mangel av tid og sted og sjekke for å få sjekket bakaksel/mellomaksel, kjørte jeg bilen til jobb idag for å få sjekket det opp senere.
På vei til jobb kom det en merkelig lyd fra 40km/t. Den ga seg når jeg kom til 30, men kom tilbake i det jeg passerte 40..
Vanskelig å forklare lyden, men en summing av noe slag. Ikke elektroniske sperrelyd, den kom når hjulene foran begynte å spinne :) Noen som har idé til min fantastiske beskrivelse? ;)

Rapidspeed
08/02/11, 09:49
Hmm, i mangel av tid og sted og sjekke for å få sjekket bakaksel/mellomaksel, kjørte jeg bilen til jobb idag for å få sjekket det opp senere.
På vei til jobb kom det en merkelig lyd fra 40km/t. Den ga seg når jeg kom til 30, men kom tilbake i det jeg passerte 40..
Vanskelig å forklare lyden, men en summing av noe slag. Ikke elektroniske sperrelyd, den kom når hjulene foran begynte å spinne :) Noen som har idé til min fantastiske beskrivelse? ;)

høres ut som "tracs" som slår inn, volvos antispinn...

Nyland
08/02/11, 10:07
Ja, det gjør den, men det er ikke den lyden jeg mener;)
Tracks fungerer, men denne nye lyden kom i forbindelse med at firhjulstrekken ble borte...

Rapidspeed
08/02/11, 13:42
Ja, det gjør den, men det er ikke den lyden jeg mener;)
Tracks fungerer, men denne nye lyden kom i forbindelse med at firhjulstrekken ble borte...
glipper ikke over på splines'en i fordelingskassa da..

The Sven
08/02/11, 14:28
Kan jo virke som om det er overføringshylsa som har røket (og kanskje har vært slik en stund?)

Nyland
08/02/11, 21:22
glipper ikke over på splines'en i fordelingskassa da..

Det er det jeg er redd for.. Holdt meg under 40 mens jeg kjørte så slapp "hviningen"


Kan jo virke som om det er overføringshylsa som har røket (og kanskje har vært slik en stund?)

Ikke en stund tror jeg, 4hjulstrekken har fungert frem til fredag. Men da smalt det. Skikkelig.
Har tilogmed hatt bilen på verksted hvor jeg fikk beskjed om at smellingen var normal, så jeg behøvde ikke uroe meg.... :confused:

Jekket opp bilen istad, prøvde hvert bakhjul, sammen og hver for seg. Mellomaksling gikk rundt, ingen urovekkende lyder (heldigvis) fra bakhjul/drivakslinger.

Hvordan bytter man overføringshylsa? Og kan den ødelegge splinesen på fordelingskassa?

Morgis
08/02/11, 21:35
skal ikke komme noe hvining fra hylsa om du kjører rett fram.. skal jo rotere i lik hastighet da :)
kanskje slitt kronhjul i vinkelkassen? sjekkek oljenivået?

The Sven
08/02/11, 22:06
Sant, gikk ut fra at hvininga foregikk når forhjula spant av en eller annen grunn :)

Nyland
08/02/11, 22:11
hviner når jeg passerer 40, og det virker som den da har "koblet" seg inn. Kommer den hviningen må jeg stoppe helt og stå stille, da kobler lyden seg ut(:P) og jeg kan kjøre uten lyd igjen.

Kjøpte bil med manuell kasse, gått 190 000 fordi jeg ville gjøre det jeg kunne for å unngå nettopp dette.. hehe, får vel se galgenhumoren i dette;)

Nei, har ikke sjekket oljenivået, men normalt at kronhjulet i vinkelkassa blir slitt?

Soulair
08/02/11, 23:03
Det er det jeg er redd for.. Holdt meg under 40 mens jeg kjørte så slapp "hviningen"



Ikke en stund tror jeg, 4hjulstrekken har fungert frem til fredag. Men da smalt det. Skikkelig.
Har tilogmed hatt bilen på verksted hvor jeg fikk beskjed om at smellingen var normal, så jeg behøvde ikke uroe meg.... :confused:

Jekket opp bilen istad, prøvde hvert bakhjul, sammen og hver for seg. Mellomaksling gikk rundt, ingen urovekkende lyder (heldigvis) fra bakhjul/drivakslinger.

Hvordan bytter man overføringshylsa? Og kan den ødelegge splinesen på fordelingskassa?

Har selv smelling fra bakstillinga, og mistenker det skyldes sperra. Har vært et par annledninger hvor jeg satt fast. Spant vel i 1-2 sekund på foran og venstre bakhjul før det kommer et smell og bilen plutselig tar seg frem igjen. Men det er rart med hviningen hos deg uansett... Kan det være et lager som er gåent?

Morgis
08/02/11, 23:15
fordelingskassen er et av svakhetene, så om det har vært lite olje i tilegg til fiorskjellige dekk, kan den bli fortere slitt.
men du bør vel kunne høre om lyden kommer fra motorrommet eller bra bagasjerommet

Nyland
08/02/11, 23:40
Hviningen kommer fra motorrommet, virker som det kommer midt i motorrommet/førersiden.

Fra jeg kjøpte den i høst og frem til vintersesongen kom har det virket som firhjulstrekken har slått seg inn og ut, nesten lugget litt ved kjøring.. ble borte etter justering og vinterhjulene kom på... jaja...

Morgis
08/02/11, 23:44
ville nok konsentrert meg om vinkelkassen din.

Soulair
09/02/11, 09:42
Hviningen kommer fra motorrommet, virker som det kommer midt i motorrommet/førersiden.

Fra jeg kjøpte den i høst og frem til vintersesongen kom har det virket som firhjulstrekken har slått seg inn og ut, nesten lugget litt ved kjøring.. ble borte etter justering og vinterhjulene kom på... jaja...

Husker du dimensjonen på hjulene som var forskjellig foran og bak?

Nyland
09/02/11, 15:55
16 på begge, men bakhjulene var helt utslitt, ned til corden, mens framhjulene var 60%.

Det som har vært under rygging er at det smeller, virker nesten mekanisk smell, men det smeller kun engang, så er det greit helt til man skal rygge neste gang. Smeller altså ikke når jeg kjører fremover igjen.

Det er ikke lagerhvining, mer som om splinesene tar nesten tak og ligger og slurer/rasler i ytterkant (hvis det var en bedre beskrivelse)..

Tore
09/02/11, 20:49
Som Morgis sier lenger opp: Splinsen vil ikke rasle med mindre du har ulik hastighet på framhjulene og bakhjulene. Det er også en frihjulskobling i viskosen som skal koble ut bakhjulene ved bremsing og koble inn bahjulene ved revers. Kan være den som jukser og lager denne lyden? Dog sitter denne under baksetet.

The Sven
09/02/11, 22:54
Hvis hylsa er delt og løs kan det forsåvidt kanskje rasle selv om begge akseltappene går rundt?

Tore
10/02/11, 08:52
16 på begge, men bakhjulene var helt utslitt, ned til corden, mens framhjulene var 60%.


16 sier lite om hjuldimmensjonen; det er viktig at bredde, profil og fabrikat/type er lik. Skal også være så å si likt mønster foran bak, så dette virker å være AWD tortur...

Tore
10/02/11, 08:54
Hvis hylsa er delt og løs kan det forsåvidt kanskje rasle selv om begge akseltappene går rundt?

Hylsa vil vel aldri dele seg i to halvdeler, kun klyve seg (en langsgående sprekk) og den vil vel uansett ikke rasle så det høres i bilen vil jeg tro? Men dette blir ren gjettning - jeg ville sjekket opp dette uansett før jeg hadde brukt bilen ytterligere...

Nyland
10/02/11, 11:22
16 sier lite om hjuldimmensjonen; det er viktig at bredde, profil og fabrikat/type er lik. Skal også være så å si likt mønster foran bak, så dette virker å være AWD tortur...

Fabrikat var forskjellig, samt forskjellig mønster.
Bredde/profil var likt.
byttet til vinterhjul 3 uker etter at kjøpte den, og som nevnt, begge bakhjula sto 1 grad mer enn de skulle på spissingen...


Hylsa vil vel aldri dele seg i to halvdeler, kun klyve seg (en langsgående sprekk) og den vil vel uansett ikke rasle så det høres i bilen vil jeg tro? Men dette blir ren gjettning - jeg ville sjekket opp dette uansett før jeg hadde brukt bilen ytterligere...

Time er bestilt,så skulle få beskjed iløpet av dagen når de får tatt den inn..
Så blir jo "spennende" å se/finne hva som har skjedd...
Ingen ulyder/lyder før man kommer litt over 40km/t, da er det noe som kobler seg inn og er med rundt, men det er ikke med alikevel..

Tore
10/02/11, 11:25
Frihjulskoblingen i viskosen trigger vel rundt ca 50 km/t så det kan som sagt være noe der?

Soulair
10/02/11, 11:30
16 sier lite om hjuldimmensjonen; det er viktig at bredde, profil og fabrikat/type er lik. Skal også være så å si likt mønster foran bak, så dette virker å være AWD tortur...

Syns det virker mistenksomt når kordlaget vises:eek:

Nyland: Kan du jekke opp bilen og se på vinkelkassen? evt. ta noen bilder og laste opp her? Ikke sikkert det er synlig men kanskje det er sprekk eller oljelekkasje?

Nyland
10/02/11, 21:07
Syns det virker mistenksomt når kordlaget vises:eek:

Nyland: Kan du jekke opp bilen og se på vinkelkassen? evt. ta noen bilder og laste opp her? Ikke sikkert det er synlig men kanskje det er sprekk eller oljelekkasje?

Det skal jeg prøve å få til i helgen.

Jeg kjøpte som nevnt bilen i høst, og siden det var over 55 mil fra meg til bilen skulle han jeg kjøpte den av ha den på NAF kontroll. Jeg fikk Nafkontrollen i posten, og den så utrolig bra ut. Fikk masse bilder, og tenkte overhodet ikke over at dekkene var forskjellig foran og bak.
Reiser over, henter bilen og merker først når vi er litt ute på veien og på god tur hjem litt "lugging". Vel hjemme ser jeg at bakdekkene er ganske slitt på yttersiden og det var nevnt i Naf rapporten at hjulene var nær min. kravet så jeg bestilte 4 nye. I tillegg ble jeg oppmerksom på det med at hjulene skulle være like ihht. slitasje og 4hjulstrekk først etter at jeg hadde kjøpt den så valget var ikke vanskelig når jeg så de var såpass slitt.....

I påvente av regreim bytte ble bilen kjørt minimalt, og dekkene var ikke mye i tankene siden det er min kjære som bruker bilen med ungen.
Oppdager så at bakhjulene spisser veeel mye og ber verkstedet ta en 4hjuls kontroll før de legger på nye hjul. Den viser, som nevnt, at bakhjulene var vinklet over 1 grad for mye innover på spissingen.
Fikk rettet opp dette, men så begynte det å komme en "smelling" i drivverket hver eneste gang vi rygget. Ganske lav lyd til å begynne med, og jeg tok bilen tilbake og spurte hva den lyden var. Beskjeden var at det var normalt....

Lyden ble høyere og smellene hardere (ingen overdrevent smell er lydnivå), men nok til at jeg syntes dette var rart, så spurte igjen og fikk samme svar. Det var sånn det var når man slo inn/utt firhjulstrekken ved ryggen/evnt. en drivaksel som begynte å bli sliten.

Var en kar fra Bilia som fikk tatt seg tid til å feilsøke litt idag innimellom alt og han var rimelig sikker på at det (heldigvis) var overføringshylsa.

Men jeg frykter det verste. Med min klare flaks/uvitenhet er det sikkert noe mer...

Vinkelkassa: er det noen posisjon som er bedre å ta bilde av enn noe annet? Jeg må ærlig si at jeg ikke vet nøyaktig hvor den sitter, men regner med den ikke er vanskelig å få øye på?

Morgis
10/02/11, 21:23
smellet skal/KAN kun komme om du rygger og spinner når frihjulet kobler om.. ikke ved rygging på hardt underlag..
smeller det når du rygger uten hjulspinn? har fortsatt en finger på vinkelkassen din.
Utslitt kronhjul eller lager inni der

Morgis
10/02/11, 21:25
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3848

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3845

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=34

aomU8dEcOug

Nyland
10/02/11, 23:00
smellet skal/KAN kun komme om du rygger og spinner når frihjulet kobler om.. ikke ved rygging på hardt underlag..
smeller det når du rygger uten hjulspinn? har fortsatt en finger på vinkelkassen din.
Utslitt kronhjul eller lager inni der

Om jeg har rygget i nedoverbakke, oppoverbakke, sving, snø, asfalt, grus, så kommer det et smell, rett etter at jeg har satt bilen i revers og hjulet har gått et par ganger rundt.

Dessverre er jeg nok enig med deg Morgis, og tror det er noe mer enn hylsa..
Det er kanskje best og få tak i en annen vinkelkasse om kronhjul eller et lager er gåent?
Er vel ikke bare bare og overhale en vinkelkasse?

Morgis
10/02/11, 23:32
vinkelkassene er simple saker, og om det er lagerene, så er det nok enkelt å få tak i på dimensjon. men om kronhjulene har tatt skade, så tror jeg ikke volvo har løse deler til dem, uten å være helt sikker..

The Sven
21/02/11, 13:56
Må si jeg syns visko awden tar seg fram ganske greit. I bratte bakker så spinner det på alle 4 om det skulle stoppe. Diffbrems i kassa og slyngdiff bak gjør sitt. Har kjørt litt på isen med den også nå og det er fullt mulig å leke seg litt med den også;) Hadde sperra virka over 40 km/t bak så hadde den vært enda litt mer lettkjørt, så kunne nesten tenkt meg å fiksere loddet i diffen slik som jeg gjorde på 945n... Tviler på at jeg gjør det men ;)

Tore
21/02/11, 14:17
Må si jeg syns visko awden tar seg fram ganske greit. I bratte bakker så spinner det på alle 4 om det skulle stoppe. Diffbrems i kassa og slyngdiff bak gjør sitt.

Diffbrems i kassa? Det er vel ikke standard? Normalt er det Tracks'en som besudler kraftfordeligen mellom framhjulene.

The Sven
21/02/11, 14:26
Hm syns KjellV70 sa han hadde M58 kasse fra AWD før og at det skulle være original diffbrems i den men kanskje jeg eller han misforsto.

Morgis
21/02/11, 14:44
åpen diff på framhjulene, men TRACS kompenserer til drift på begge hjulene i hastighet under 40kmt.

bak er det diffsperre.. denne fungerer vel også bare opp til 40kmt mht slyngeløsningen?


Kun M59 kassen som har viskosesperre på framhjulene

The Sven
21/02/11, 14:56
Ok ;) Ja tror nok sperra bak funker bare opptil 40. Trodde du hadde fiksert loddet på din jeg?

Nyland
21/02/11, 22:23
Leverte bilen forrige tirsdag for reprasjon, og reiste på møte. Kom hjem på fredag og bilen sto på akkurat samme sted som når jeg dro..... Bilen blir fikset til helgen av et annet verksted. Noen som har tips/anbefalinger om hva jeg bør få de til å sjekke på bilen? Utenom denna hylsa?

cossykiller
21/02/11, 22:48
generellt gå over den mtp på spissinga om den har tatt noe foringer o.l. ,em er jo ikke vits og gå over mer iom at det bare er det?

Morgis
21/02/11, 22:51
Ok ;) Ja tror nok sperra bak funker bare opptil 40. Trodde du hadde fiksert loddet på din jeg?

joda, men det ble farlig feil på awd. så måtte kjøpe nytt lodd til 1800kr som jeg monterte kort tid etter..
var farlig i svinger rett og slett, da bilen plutselig satte kurs rett framover..

The Sven
21/02/11, 22:55
Hm... Ble ikke sånn med slyngdiffen på 940 iallfall.. Rart. Problemet forsvant altså når du frigjorde mekanismen igjen?

Morgis
22/02/11, 09:38
er nok noe med at det er 4hjul som vil slåss fremfor 2.
problemet forsvant når jeg fikk montert ny vekt ja. :)

Rapidspeed
22/02/11, 22:05
er nok noe med at det er 4hjul som vil slåss fremfor 2.
problemet forsvant når jeg fikk montert ny vekt ja. :)
utdyp dette med vekt... for på min funker ikke 4wd'en på revers.. og det skal vel være samma loddet?

Morgis
22/02/11, 22:29
det er ikke det samme loddet nei..
om ikke din fungerer i revers, er det sentrifugalen i viskosekoblingen som er gåen.. den henger sammen med mellomakselen

Rapidspeed
23/02/11, 15:50
det er ikke det samme loddet nei..
om ikke din fungerer i revers, er det sentrifugalen i viskosekoblingen som er gåen.. den henger sammen med mellomakselen

vær litt grei a.. si det er samme.. he he he he:D

Nyland
26/02/11, 17:30
Da var dommen klar om XC\n og drivverk.

Jeg trenger ny girkasse, hylse og vinkelkasse.
Splinesene på Vinkelkassa er flate, og splinesen på girkassa er alvorlig skadet.

Hva gjør jeg nå?
Ny vinkelkasse fikk jeg pris på for rundt 10K, så det er "ok"..
Splinesdelen i girkassa var det derimot verre med. Volvo har ikke deler til disse kassene, siden de bytter hele kassa. Er det noen som har tips til hvor jeg kan få tak i deler, evnt. kasse?