PDA

Vis full versjon : Hvordan koble 240-original til nytt...?



PekaillVolvo
23/08/10, 16:10
Hoppsan folkens... Spørsmål fra en som ikke har koblet bilstereo på en del år... og aldri noe slikt som dette... :)

Det er bare en helt vanlig original 240 radio/kassettspiller... men helt annerledes enn cd-spilleren jeg skal ha inn, selvsagt...

Ledningene er:
Nr. 10 Rød - strøm - grei å finne...
Nr. 12 Svart - jord - også grei å finne...
Nr. 6 - Hvit/blå - ??
Nr. 11 Gul/svart - ??
Nr. 9 Brun - ??
Nr. 7 Grønn - ??
Nr. 1/3 - høyttalere venstre
Nr. 2/4 - høyttalere høyre

Så spørs det om hva som trengs til å koble dette ledningssettet til min nye. Der er det følgende ledninger:
Rød - strøm
Svart - jord
Orange - lys
Blå - fjernstyrt antenne
Gul - 12 v permanent

Noen som har tips?

gaupe
23/08/10, 16:25
Kjøp ISO-ledningsnett, ein hundrings, så slepp du å klippe.

PekaillVolvo
23/08/10, 16:35
Vel... det er vel slik sett for sent... eller så kan jeg koble tilbake de enkelte originalledningene og så sette på en overgangssak... :)

Har eksempelvis Biltema noe som fungerer?

kermitt
23/08/10, 17:42
koble tilbake til originalt og sett på ISO overgang du.
HATER når folk klipper originale ledninger :p

gaupe
23/08/10, 17:57
Vel... det er vel slik sett for sent... eller så kan jeg koble tilbake de enkelte originalledningene og så sette på en overgangssak... :)

Har eksempelvis Biltema noe som fungerer?

Biltema har det ja.

PekaillVolvo
23/08/10, 18:01
Oi... fant koblingsskjemaer på morgis.net her nå... i en annen tråd... og har i full fart "rettet opp noen fatale feil"... hehe... skjønte det måtte være noe... Nå ser jeg det er strøm på "startknappen" på spilleren, men den starter ikke... verken radio eller når jeg forsøker stappe en cdplate i den... grrr... Det betyr sikkert at det er minst en ting som ikke er ferdigkoblet altså...

OlavS91 stakk innom... og løste noen av problemene...

Nå er det et gjenværende problem: Hvordan få spilleren til å holde på sine innstilte og lagrede radiokanaler? Den gulesvarte ledningen kobles sammen med gul fra spiller, men på tross av at spilleren nå virker - så står den konstant på... Det vil si at knappen der du slår det hele på lyser hele tiden. Fra du setter sammen ledningene grønn (strøm Volvo) og den røde ledningen i spilleren begynner lyset å lyse og det lyser selv om tenningen er avslått...

Noen tips om hva som kan være galt...? For det er vel galt at det lyset skal lyse og tappe batteriet?

A.Finstad
25/08/10, 13:00
lodd inn den orginale kontakt igjen for så å kjøpe en over gang på bil extra eller noe sånt koster en hundrings så slepper du å slite med at ting ikke funker fordi du har kobla feil.

Sniffy
02/09/10, 18:15
I goførren jeg kjøpe var det en eller annen smarting som hadde klippet kablene for så og skjøyte på en iso kontakt via en rekkeklemme, det funket, men kablene var så usansynlig korte, og etter forlenging av kablene så ville ikke spilleren starte i det hele tatt, så jeg måtte legge opp ny memory kabel(skal være konstant 12v på denne fra batteri) og ny jord(henta rett i fra dasbord ramma).
Så nå funker den som den skal i hvertfall :)

Men over til saken:
Skaff deg et multimeter, still det slik at det måler volt, så finner du deg et jordings punkt og bare måler alle pinnene, en skal være konstant 12v uansett om tenningen er av eller på(den grønne kabelen om jeg ikke husker feil).
Di resterende kablene:
1 kabel skal du måle 12v på når tenningen står i posisjon 1
1 annen kabel skal i utgangspunktet være koblet til belysning i dashbord, men i noen tilfeller er denne koblet til samme greia som overstående, altså slik att du får 12v når tenningen står i posisjon 1

Den aller siste blir da "fjernstyrt antenne", eller "power antenna", kall det hva du vil, denne har kun sin funksjon på biler hvor du har en antenne som automatisk går opp når spilleren står på og, trekker seg ned når spilleren er av.
Du kan forrøvrig også bruke denne kabelen som remote kontakt til forsterker f.eks.
Men denne vil du kun måle 12v på når spilleren er på :)

Sånn, burde gjøre arbeidet ditt litt enklere :)

Edit: Og ett lite tips, ta med deg en liten papir bit og en penn, så noterer du fargene på kablene og hva du måler i henhold til hva jeg har skrevet over her ;)