PDA

Vis full versjon : 12v på begge ledere i lys til brytere etc. 1989 740tic



Volvo-Power
22/08/10, 19:31
plagdes litt med at ingen av lysa i instrumentet mitt lyste. heller ikke i noev av brytere på dashbord eller setevarme.

har målt meg litt fram, og finner ut jeg har 12v på begge lederne til alle lysa.

har sjekka mtp sikringer, under sikringsboksen, jordingspunkt, baklykter, framlykter osv, men finner ingen feil..

noen som har vært borti noe likt problem før?

Lundberg Performance
22/08/10, 19:33
sikkert dumt svar, men pærene og sokklene er hele?

Volvo-Power
22/08/10, 19:50
sikkert dumt svar, men pærene og sokklene er hele?

hehe.. alle pærene har jeg plukket ut. måler 12v på alle sokklene, så tviler på at det er der problemet ligger:(

Lundberg Performance
22/08/10, 20:02
hehe.. alle pærene har jeg plukket ut. måler 12v på alle sokklene, så tviler på at det er der problemet ligger:(

men vis du har 12v på sokklene og har kontakt fra - i sokkelen og til chassie så skal pæra lyse vis den fungerer.

Volvo-Power
22/08/10, 20:03
men vis du har 12v på sokklene og har kontakt fra - i sokkelen og til chassie så skal pæra lyse vis den fungerer.

12v på begge ledere. en pære må ha 12v ja, men også jord i andre leder.. 12v på begge blir det ikke mye lys av:)

Lundberg Performance
22/08/10, 20:06
12v på begge ledere. en pære må ha 12v ja, men også jord i andre leder.. 12v på begge blir det ikke mye lys av:)

nei, men kontakt i fra - leder og til chassie da :p

Volvo-Power
22/08/10, 20:13
nei, men kontakt i fra - leder og til chassie da :p

er litt vanskelig og finne en -leder, når det er 12v + på begge lederne..
om jeg tar multimeter fra chassi, og på en leder, får jeg 12v. tar jeg fra chassi til den andre lederen, får jeg også 12v. dvs at både hvit og blå leder til pærene får 12v +, og ingen av de har jord..

vet du foresten hvilken av de som er til jord? føler på meg det er blå, men er usikker..

Lundberg Performance
22/08/10, 20:15
er litt vanskelig og finne en -leder, når det er 12v + på begge lederne..
om jeg tar multimeter fra chassi, og på en leder, får jeg 12v. tar jeg fra chassi til den andre lederen, får jeg også 12v. dvs at både hvit og blå leder til pærene får 12v +, og ingen av de har jord..

vet du foresten hvilken av de som er til jord? føler på meg det er blå, men er usikker..

hmm, nei er usikker på det, men det skal være en -leder der.

Volvo-Power
22/08/10, 20:19
hmm, nei er usikker på det, men det skal være en -leder der.

såpass skjønner jeg og, som elektriker. men ettersom alle ledere får 12v+, så er det noe galt.

derfor jeg lurer på om noen kanskje har opplevd det samme, og vet hva som er galt.


blir vell så jeg legger opp egen jording separat til alle pærer vil jeg tro..

Lundberg Performance
22/08/10, 20:21
såpass skjønner jeg og, som elektriker. men ettersom alle ledere får 12v+, så er det noe galt.

derfor jeg lurer på om noen kanskje har opplevd det samme, og vet hva som er galt.


blir vell så jeg legger opp egen jording separat til alle pærer vil jeg tro..

skal fungere da, er vel koblingskjema i haynes boka, kan jo prøve og finne jordingspungtet i chassiet.

Volvo-Power
23/08/10, 14:46
skal fungere da, er vel koblingskjema i haynes boka, kan jo prøve og finne jordingspungtet i chassiet.

fungerer om jeg legger opp separat je, vill jeg tro:)

står det spesifisert hvor på chassi jordingspunkt er?

boman
25/08/10, 13:13
Kanskje dimmeren din er ødelagt?

Shaiko
25/08/10, 13:17
måler 12v ja, rett meg hvis jeg tar feil du som er elektriker. men selv om du måler 12v med et voltmeter på likestrøm så kan det like greit være 12v spenningsfall som 12v spenning.

Volvo-Power
25/08/10, 14:35
Kanskje dimmeren din er ødelagt?

dimmer i speedometer? måler dette uten speedo innkoblet..

Volvo-Power
25/08/10, 14:36
måler 12v ja, rett meg hvis jeg tar feil du som er elektriker. men selv om du måler 12v med et voltmeter på likestrøm så kan det like greit være 12v spenningsfall som 12v spenning.

utdype?

boman
25/08/10, 14:55
dimmer i speedometer? måler dette uten speedo innkoblet..

Dimmer i speedometer? Er det ikke dimmer til alle knapper i 740?

Volvo-Power
25/08/10, 15:10
Dimmer i speedometer? Er det ikke dimmer til alle knapper i 740?

har vell en dimmer som står på speedometer, på motsatt side av klokkejusteringen.?

boman
25/08/10, 15:15
Mulig den står på speedometeret, ikke vet jeg, men i 940 står den ved de andre bryterene ved lysbryteren.

Volvo-Power
25/08/10, 16:43
Mulig den står på speedometeret, ikke vet jeg, men i 940 står den ved de andre bryterene ved lysbryteren.

står i speedometer på 740 ja.. nei, feil er der alikevell om den er utkoblet, da, jeg har målt uten speedo:(

boman
25/08/10, 17:02
hvis jeg kobler ut dimmeren på 940'n min så tuller instrumentlys seg helt opp, det samme hvis instrumentlyset er kobla litt feil på cdspilleren.
Har du nylig bytta cd-spiller?

Volvo-Power
25/08/10, 17:20
hvis jeg kobler ut dimmeren på 940'n min så tuller instrumentlys seg helt opp, det samme hvis instrumentlyset er kobla litt feil på cdspilleren.
Har du nylig bytta cd-spiller?

har målt både med og uten speedometer. har ikke spiller i det hel tatt, og alle leddningene til spilleren er godt isolert.

boman
25/08/10, 17:33
har det alltid vært sånn? Hvis 2 kabler er kobla inn på hverandre ved cdspilleren (noe det var originalt i min 940) så lyste lysene alltid maks, mulig det er noe tilsvarende på din 740 (bare at det er motsatt og at lyset slukker).

Har du lys over lysbryteren, eller er det samme pære på lysbryteren som over knappene på 740?

Volvo-Power
25/08/10, 20:07
har det alltid vært sånn? Hvis 2 kabler er kobla inn på hverandre ved cdspilleren (noe det var originalt i min 940) så lyste lysene alltid maks, mulig det er noe tilsvarende på din 740 (bare at det er motsatt og at lyset slukker).

Har du lys over lysbryteren, eller er det samme pære på lysbryteren som over knappene på 740?

har vært slik siden jeg kjøpte bilen av Ekren. vet ikke hvor stort problem han hadde med det, men tror ikke han brydde seg stort..

alle kabler ved cd-spilleren er isolert, hver for seg, så ingen er ilag, eller mot jord.

jacobsen
30/12/10, 05:21
Er litt tull hos mine lys også, lyser kun i speedoen (dimmer er ok). Målte spenninga på ene pæreholderen bak lysbryterne, og fikk 5-6v ...