PDA

Vis full versjon : B21et sviver ikke på tomgang =(



RealT3cH
11/01/10, 23:39
Som topic sier har jeg problemer med at motoren dør av på tomgang..

Greia er den at den sviver på tomgang når den er kald, og etter et par tre min så går turtallet nedover gjevnt og trutt til det slutt stopper..

Noen som har vært ute for det samme? Eller kanskje vet hva jeg bør se etter?

RealT3cH
11/01/10, 23:48
Noen som har en ide?

The Sven
11/01/10, 23:51
Du klarer å holde den i gang ved å ruse den? Er du plaget med fjusking ved del last/full last? I såfall hvordan oppfører den seg?

RealT3cH
11/01/10, 23:57
Klarer fint å holde den igang ved rusing ja, er ikke plaget med fjusking under noen omstendigheter..

Men er utrolig tungvindt i kryss osv, må jo hive kassa i fri og bremse med venstre for å holde litt gass..

The Sven
12/01/10, 00:09
Er det ikke en tomgangsskrue på spjeldet på disse? Har hatt B21ET før der jeg var plaga med litt lav tomgang når den var varm, men husker ikke helt hva som var feilen. Vakumlekkasjer skapte iallfall store problemer for K-jetronicen og jeg var plaga med fjusking lenge før det ble oppdaga.

RealT3cH
12/01/10, 00:16
Jo, stemmer d, men har prøvd å justere på dette uten hell..
Som du nevner med vakuumlekkasje, så har jeg kanskje mine misstanker til at det kan være en lekkasje en plass ja, men hvor skal jeg se etter? Kan det ha innvirkning uansett hvor det lekker eller?

Har også tenkt om det kan være noe så enkelt som tett luftfilter? Har bare ikke somla meg til å sjekke enda :P

The Sven
12/01/10, 00:22
At den går bedre når den er kald enn når den er varm tyder nok på at den får for lite bensin når den er varm. Ved kaldstart sitter det ei elektrisk dyse på innsuget som forer på litt ekstra suppe som kanskje kompenserer litt for vakumlekkasje etc. så lenge den er i funksjon.

Ved pådrag med turbomotor vil problemet bli motsatt, bilen går for fett.

Vakumlekkasjer som vil kunne påvirke på denne måten er mellom bensinfordeleren og innsuget, det innebærer også slanger som er koblet til innsuget, som vakumen til tenningsfordeleren osv.

The Sven
12/01/10, 00:22
Du kan vanligvis finne vakumlekkasjer ved å spraye startgass på slanger, tilkoblinger etc, om motoren ruser seg opp når du sprayer er det en lekkasje der.

RealT3cH
12/01/10, 00:29
Du kan vanligvis finne vakumlekkasjer ved å spraye startgass på slanger, tilkoblinger etc, om motoren ruser seg opp når du sprayer er det en lekkasje der.

Det der var absolutt ikke dumt, tror nok dette ska prøves..

Håper ikke det er som du sier over at den får for lite suppe når den er varm, syns nå den bruker uhyggelig mye som den gjør nå :P