PDA

Vis full versjon : må man bytte ventiler i 531 topp ved mont. på b230fk



abarth racing
21/08/10, 22:50
som sagt må jeg skifte ventiler på en 531 topp fra en fb om jeg skal ha den på fk motoren min? eller går det bra til rundt 300 hk?

volvoRsport
21/08/10, 22:51
Det trenger du ikke.

abarth racing
22/08/10, 12:55
ok. det er bra. noen bra forslag til kam? har en vx3 kam og en a kam liggende. t kammen er vel bare skrot..

ArneR
22/08/10, 15:03
T-kammen er grei om du har den originale turboen, A-kam fungerer litt bedre, selv med original turbo, og VX3 er bortkastet på en turbomotor i mine øyne.

Pakk inn A-kammen du.

Karl
24/08/10, 21:23
T-kammen er grei om du har den originale turboen, A-kam fungerer litt bedre, selv med original turbo, og VX3 er bortkastet på en turbomotor i mine øyne.

Pakk inn A-kammen du.


Hva er forskjellen mellom a og vx3 kammen? Altså, hvilke egenskaper får du ved å bruke de forskjellige? Om man har en fb-motor med vx3 kam og skal sette turbo på den, vil du anbefale å sette inn en a kam istedet?

ArneR
25/08/10, 00:37
Ja, siden en vx3 er en sugemotorkam, med størst profil på innsugssiden. Hovedfokuset ligger på å få mer inn i motoren. Typiske turbokammer har det heller motsatt.

Jeg sier ikke at det ikke funker, men det blir som å gjøre alt for å få eksosen ut, uten å øke inntaket.

Baktrykk anyone? :p

gaupe
25/08/10, 10:00
Ja, siden en vx3 er en sugemotorkam, med størst profil på innsugssiden. Hovedfokuset ligger på å få mer inn i motoren. Typiske turbokammer har det heller motsatt.



Fins jo ingen turbokammar til 8v raudblokk, så alt er sugekammer. Men T, A, B har vel vore levert orginalt i turbomotor. Fleire?

SWR
25/08/10, 16:03
Ja, siden en vx3 er en sugemotorkam, med størst profil på innsugssiden. Hovedfokuset ligger på å få mer inn i motoren. Typiske turbokammer har det heller motsatt.

Jeg sier ikke at det ikke funker, men det blir som å gjøre alt for å få eksosen ut, uten å øke inntaket.

Baktrykk anyone? :p"typiske " turbokammer har det meste feil...

SirKim
25/08/10, 16:38
Har lagt ut en oversikt her :

http://teamvolvo.net/dokumentasjon/data/volvo_camshafts.jpg

gull pilen
27/08/10, 10:26
ser på oversikten at k kam kunne sikkert vært gøy å prøve på turbo motor...
hvis du får tak i en slik da...
kjører vx3 selv på ft motor med større turbo å det funker helt greit men er litt lat på bunn av registeret men får alt igjen på topp da...
a kam har jeg prøvd i fk motor med org turbo å det er egentlig ikke så spennende synes jeg...
jevnt kjedelig drag hele veien og med engang du passerer 5000 rpm er resten av registeret bare tyning...
men alt er bedre enn den orginal t kammen da....:D

SirKim
27/08/10, 10:49
ser på oversikten at k kam kunne sikkert vært gøy å prøve på turbo motor...
hvis du får tak i en slik da...
kjører vx3 selv på ft motor med større turbo å det funker helt greit men er litt lat på bunn av registeret men får alt igjen på topp da...
a kam har jeg prøvd i fk motor med org turbo å det er egentlig ikke så spennende synes jeg...
jevnt kjedelig drag hele veien og med engang du passerer 5000 rpm er resten av registeret bare tyning...
men alt er bedre enn den orginal t kammen da....:D


Jeg har litt annen erfaring enn deg jeg da fra min motor.
Med vx3 hadde jeg drag fram til 3500, å etter dette dappa det av. etter 4500 var det ikke mer å hente. Skjedde ikke noe mer. Med A kammen skjedde det ingenting før etter 3000. Men etter 3500 hadde jeg godt drag til 5500. T kammen var bare tragisk. Funker bedre med VX3 etter min mening da.

ArneR
27/08/10, 11:21
Har man original turbo, styrer man unna K-kammen.. :p

Det var kjedelig det..

SirKim
29/08/10, 18:05
Har man original turbo, styrer man unna K-kammen.. :p

Det var kjedelig det..

Å jasså? Harru testa M-kammen a? HAHA!:D

ArneR
29/08/10, 18:15
Ikke med turbo nei, men originalt: ja.. ikke mye moro.. :p

Med en k-kam som våkner på 4000 rpm, og en 13c som er tom på 3500 rpm går ikke regnestykket opp. :D

volvo242
31/08/10, 03:00
Ikke med turbo nei, men originalt: ja.. ikke mye moro.. :p

Med en k-kam som våkner på 4000 rpm, og en 13c som er tom på 3500 rpm går ikke regnestykket opp. :D

men en t3 60trim og k kam derimot! :)

ArneR
31/08/10, 03:36
Mulig? Det er en slik turbo jeg har bygd sammen nå, dog med A/R.63 turbinhus og 84(?) trim turbinhjul. Skal sette den på 16v'n i nærmeste framtid, den har fått steg 2 kammer fra kmcams: 280 grader durasjon, 11mm løft, 110 grader lca. Vi får se hvordan det blir.. :p