PDA

Vis full versjon : Hjelp til littavhvert.



Espedalen
21/08/10, 19:29
Hoi, akkurat vært å henta meg en 240 90modell med B230F motor.

Jeg får disse feilkodene;

1-1-3
2-3-2
1-3-2

Er det lambdaen som eg gåen da?
Jeg merker den fusker litt osv når jeg skal ta igang..

Også, 1-3-2 er batteriet, det blir veldig varmt etter kjøring, men ikke stillestående.
Vindusspyler motoren henger på og går hele tiden pga. vinduspussere og vindusspylermotor hang seg opp når jeg skulle spyle litt på ruta, så har ikke fått kobla den av, kan det være derfor?

Og, hvordan får jeg ordna så det ikke henger på lengre? Bytte bryter?

kapli
21/08/10, 19:34
Skru av lokket på pusser motorn og slip litt på kontakt stykke inni der, kan være dårleg kontakt, hjelper ofte om pussern henger som opp eller om den ikkje parkerer rektig.
Feilkodene kan du sjekke ut kva viser ved å søke på forumet her..

kapli
21/08/10, 19:35
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8969

Espedalen
21/08/10, 19:38
Ok takk, men skjønner ikke helt de andre feilkodene, det står noe om lambda å greier, må den byttes da?

Ja, hjelper det å slipe der da? Når vindusspylern også henger seg på, må vell være bryter ell no?

kapli
21/08/10, 19:42
Åja, missforstod deg, henger både pussern OG den spyler konstant?

Ta og plugg ut lambdan og sjekk om den oppfører seg annerledes da.

Espedalen
21/08/10, 19:46
Ja, BEGGE henger på konstant, så plugga ut viskermotorn men spylern står fortsatt på, skulle gjerne hatt de igang til EU-Kontroll.

Ok, hvordan skal den oppføre seg om jeg plugger den ut da? Helt normalt eller helt på tryne? hehe

Agrostar
21/08/10, 19:52
I og med at begge står på så må det vel nesten vere hendelen som er gåen da. Eg hadde tull med at viskarane gjekk 40 gonger før dei slutta, men etter å ha opna motoren, pussa litt, spraya samt bytta intervallrele så ga det seg. Men spylaren skal jo kun gå når du har trekt hendelen til deg, så må ligge der.

kapli
21/08/10, 19:55
Ok, kan være noko med hendelen da kanskje, sjekk litt ut der.
Skal vel oppføre seg dårlig når du plugger den ut, men om den oppfører seg likt når du plugger den ut som når den står i så er nok lambdan gåen, men beste er igrunn å låne ein som fungerer 100%.

Espedalen
21/08/10, 19:57
Ja, har ein som fungerer 100% skal ut å prøve nå straks :)

Espedalen
22/08/10, 13:04
bump:)

Joakim-G_R
22/08/10, 13:17
1-1-3* Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich

1-2-3* Engine coolant temperature (ECT) sensor. Signal missing to/from coolant temp. sensor.

2-3-2* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at idle.


Første koden og 3. koden kan være samme feil, og det kan være mye som gjør den feilen. Enten selve lambdasonde'n, LMM, eller andre ting som f.eks falskluft.

Kode nr 2 er mest sansynlig ødelagt temperatursensor. Det sitter 2 stk på blokka, under innsuget. En til hjernene, og en til dashbordet.

Jeg kan tro, at alle feilene kan komme av tempsensoren. Uten at jeg skal si det for sikkert.

Ang vindusspylere er det vel mest sansynlig selve bryteren i hendelen, eller evt noen releer som sliter litt, vil jeg anta.

Espedalen
22/08/10, 14:05
1-1-3* Short-term fuel trim. Faulty control. Fuel trim (lambda control) too lean or rich

1-2-3* Engine coolant temperature (ECT) sensor. Signal missing to/from coolant temp. sensor.

2-3-2* Fuel trim (lambda control) too lean or too rich at idle.


Første koden og 3. koden kan være samme feil, og det kan være mye som gjør den feilen. Enten selve lambdasonde'n, LMM, eller andre ting som f.eks falskluft.

Kode nr 2 er mest sansynlig ødelagt temperatursensor. Det sitter 2 stk på blokka, under innsuget. En til hjernene, og en til dashbordet.

Jeg kan tro, at alle feilene kan komme av tempsensoren. Uten at jeg skal si det for sikkert.

Ang vindusspylere er det vel mest sansynlig selve bryteren i hendelen, eller evt noen releer som sliter litt, vil jeg anta.



Takk for hjelpen :)
Ja, men bilen fusker i starten osv og får for mye bensin virker det som, for det lukter litt bensin, kan nok kanskje hende det er Lambdaen som gjør dette?

Joakim-G_R
22/08/10, 22:30
Ja, du har feil på lambdaverdi ved idle(tomgang) så det kan enten være lambdasonden, luftmengdemåleren, tomgangsmotoren, eller falskluft.

Selger Lambda på Biltema til 600 kr ca. (Koster vel 1500-2000 kr på mekonomen osv)

Espedalen
22/08/10, 23:48
Ja, du har feil på lambdaverdi ved idle(tomgang) så det kan enten være lambdasonden, luftmengdemåleren, tomgangsmotoren, eller falskluft.

Selger Lambda på Biltema til 600 kr ca. (Koster vel 1500-2000 kr på mekonomen osv)


Okey da setter jeg i ny Lambda imorgen, har en liggende, har bare vilt hatt ett klart svar..

Joakim-G_R
23/08/10, 00:04
Finnes ikke klart svar på dette, fordi det er så mange variabler og ting som kan dra med seg andre feil. :)

Espedalen
23/08/10, 12:14
Finnes ikke klart svar på dette, fordi det er så mange variabler og ting som kan dra med seg andre feil. :)


Okay, takk skal du ha for svarene..
Får ta meg en tur ut da og prøve å få gjort noe på denne stakkaren.. :)