PDA

Vis full versjon : Biltema Sportsfilter



JohnCmannen
11/01/10, 23:15
Noen som har noen erfaringer å komme med der?
Jeg kjøpte det, men har fått blandede kritikker, både at det tettes med en gang og at det fungerer kjempebra.
Hva mener dere?

The Sven
11/01/10, 23:33
Må innrømme at jeg har prøvd det i mangel på noe annet og jeg kan da ikke klage på det egentlig det lille jeg har kjørt med det, holdt for mer effekt enn et tett originalfilter iallfall:D

The Sven
11/01/10, 23:35
Noe annet jeg kan fortelle når jeg allikevel har stilt meg så laglig til for hugg fra før er at det gule koster mindre enn de andre fargene av en eller annen grunn. Mener det var noe med det som gjorde at jeg kjøpte nettopp gult. hehe:D

Daruu
11/01/10, 23:37
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=805

Det der skjedde pga biltemafilter, så jeg styrer unna fra nå av...

The Sven
11/01/10, 23:42
Men hadde det vært annerledes med et JR filter..?

Dybish
11/01/10, 23:55
Hadde ett slikt på en golf 1,6td i ca halvt år.
Tok det ut og skulle rengjøre det litt. Fylte det med vann, og det var så tett at vannet nesten ikke randt ut.. Så ble inn igjen med orginalfilter :)

Morgis
11/01/10, 23:56
Brukte slik filter i 1år. Ingen problem med det hvertfall. :)
Fin lyd, greit å vedlikeholde og ser greit ut.
Prisen er også fin :)

The Sven
12/01/10, 00:06
Bilen min gikk ialllfall atskillig bedre med biltemafilteret enn et tett originalfilter. Men sier seg vel nesten selv at det er vondt å få 250 gamp gjennom et møkkete originalfilter da. Skal prøve med et JR innsatsfilter i helga og da får vi se om det ble bedre eller dårligere enn det åpne tema-filteret.

JohnCmannen
12/01/10, 00:10
Jeg får prøve det, så hvis det blir tett så får jeg heller bytte til et bedre varemerke. :)
Bare det ikke skjer som her så er alt bra:
boSVfCrfx1Y
:rolleyes:

Morgis
12/01/10, 00:10
Skiftet også til innsatsfilter igjen faktisk :)
Er i ei periode hvor jeg ble lei av den voldsomme *pysje og sugelyden* fra turboen som man får med powerfilterene :)

The Sven
12/01/10, 00:15
Ja jeg og! Men etter jeg monterte boksen igjen savna jeg lyden allikevel :P Så blir nok åpent filter igjen senere, skal bare lage en avskjerming og kjøpe et K&N filter.

TeamBørnOut
12/01/10, 01:56
de filtrerene ruster å slepper igjennom alt mulig

Morgis
12/01/10, 02:04
Var ingen rust på mitt..
Men har de ikke to typer?
Jeg hadde den typen med sånn stålnetting på enden?

TeamBørnOut
12/01/10, 09:00
mins det er netting på dette også. ser ikke mye bra ut :D

Daruu
12/01/10, 12:00
Men hadde det vært annerledes med et JR filter..?

Det vet jeg nå ikke (og har ikke tenkt til å prøve), men ett JR filter bør nå være av bedre kvalitet :p

jonass
12/01/10, 15:41
finnes jo også slike mushroom filter, skulle tro de er bedre enn kn patenten.

TeamBørnOut
12/01/10, 16:59
skummfiltre er mye bedre for motorene ja.

jonass
12/01/10, 17:20
har et jalla filter og et kn filter og begge ser man gjennom hvis jeg holder de opp mot lyset, så jeg mener at de ikke er brukanes egentlig, skum filter som er innolja er jo det beste, hvorfor tror folket at de som kjører cross ikke bruker kn filter

The Sven
12/01/10, 17:27
har et jalla filter og et kn filter og begge ser man gjennom hvis jeg holder de opp mot lyset, så jeg mener at de ikke er brukanes egentlig, skum filter som er innolja er jo det beste, hvorfor tror folket at de som kjører cross ikke bruker kn filter

Fordi det er snakk om mer partikler, og mindre deler som går på høyere turtall kanskje? Er sjelden jeg bruker bilen min i grustak på 15000 omdreininger iallfall;)

TeamBørnOut
12/01/10, 17:30
turbo varver vell mer en hva en 4takta 500 gjør :P
og skitt finner man overalt...

ChrML
12/01/10, 17:40
Hadde ett slikt på en golf 1,6td i ca halvt år.
Tok det ut og skulle rengjøre det litt. Fylte det med vann, og det var så tett at vannet nesten ikke randt ut.. Så ble inn igjen med orginalfilter :)
Alle filter blir tette. Det er derfor det er et filter, det skal filtrere ut det som ikke skal inn i motoren.

Kjøpt meg et 3" JR filter akkurat :). Satse på at det blir bra.

Ekren
12/01/10, 17:42
sopp filter har vell helelr dårlig rykte på seg dem og.

jonass
12/01/10, 21:50
liker dårlig tanken på at sand går inn i turboen min på full skuv, selv den minste partikkel slår hardt da.
men et kn filter gjør nok nytten sin for menig mann.
hva bruker de i rally biler??

Shaiko
12/01/10, 21:54
nå skal det nevnes at rallybilene blir veldig ofte pellt ut motor og overhala. det er ingen filter som klarer og filtrere ut såå mye støv. det tar for på dem også.

jonass
12/01/10, 22:45
man skal jo egentlig vaske vaskbare filter ganske ofte og da.

Shaiko
12/01/10, 23:59
om sommeren så vasker jeg filteret stortsett vær 2uke. om vintert ca vær mnd.

Har ingen fasit svar på dette. men motoren min puster friskt på den måten iallefall =)

TeamBørnOut
13/01/10, 06:36
lmm og filter er rett som det er i oppvaskmaskina her også :D

ChrML
13/01/10, 08:57
Vaska ikke Torshov billigfilteret mitt på 1 år når jeg hadde det :P. Det var sinnsykt tett :D. Bilen gikk jævlig mye bedre når jeg først vaska det og olja det inn, tok faktisk 6-7 bad i vasken før vannet ikke blei svart :D.

Joakim-G_R
22/01/10, 00:55
Det er også olja sin oppgave, å suge opp skitt.

ChrML
23/01/10, 21:02
lmm og filter er rett som det er i oppvaskmaskina her også :D
Du hiver LMM i oppvaskmaskin??? Det kan vel ikke gå bra, har du sett hvor tynne og skjøre de trådene inni er?

TeamBørnOut
24/01/10, 00:31
klarer den 2år etter ICn på bilen min så klarer den en runde i oppvask maskina :D
Etter den har stått i oppvask maskina litt så setter jeg ovnen på 150grader (med døra litt på gløtt seff) og lar den bli varm og god så trådene blir rene! Noen bruker varmepistol også (men jeg har ikke hatt en som har fungert før i senere tid). GOD SOM NY! :D ( jeg måtte gjøre dette innimellom når jeg kjørte med feil oljepinne (ja... volvo har 2 forskjellige typer :P)

rustan
24/01/10, 19:36
Har hatt det Biltema filteret på en 245 og en S6 syns det fungerer bra :) Også er det jo ganske billig.

TeamBørnOut
24/01/10, 19:38
på motorer som skal suge litt luft er det ikke å anbefalle.. får ikke mye luft gjennom de..

Torra
04/02/10, 23:31
Eneste grunnen til at det gule er billigere er pga "de har mange flere av de" :p

Var en bil i 500HP ++ klassen som hadde 2 slike en gang, husker ikke hvor jeg så det. Tror det var i gatebil:p

TeamBørnOut
04/02/10, 23:34
Jeg hadde utrolig bra virkning av veivhusventilasjonen når jeg brukte biltema filter.. Bytta til et stort skumfilter og da ble den ikke så bra gitt. men bilen gikk litt bedre :D
(skjøner hvorfor folk sier de ikke er mye bra :D)

Team-BønnÆr
24/06/10, 00:00
liker dårlig tanken på at sand går inn i turboen min på full skuv, selv den minste partikkel slår hardt da.
men et kn filter gjør nok nytten sin for menig mann.
hva bruker de i rally biler??

Pipercross skumfilter fra pedersen, samme har jeg, koster mere, men holder bedre, vaskes en gang i blandt med pipercross rens, er helt sykt og mye de filterene tar imot, og holder på, går fra reint vann i bøtta til etter det er vasket, da er det som ei sandkasse..

Pipercross er kvalitet, say no more.

Amundsen T5r
27/06/10, 18:58
Flemming alm bruker dette filteret :) s2 700hk

Luigi
27/06/10, 19:10
har et gigantisk K&N filter på min 230fx motor, får en høy suge lyd, og aldri merka at motoren har fuska eller gådd "dårlig".

men hvordan vasker dere filtrene ?

Amundsen T5r
27/06/10, 19:13
har et gigantisk K&N filter på min 230fx motor, får en høy suge lyd, og aldri merka at motoren har fuska eller gådd "dårlig".

men hvordan vasker dere filtrene ?

Blåse reint med trykkluft funker

Luigi
27/06/10, 19:18
Blåse reint med trykkluft funker

Har brukt det av og til, men vil ha den fine rød fargen tilbake..

Madice
27/06/10, 20:08
hvordan fester man disse biltemafilterne da? passer den rett på?

rustan
28/06/10, 01:00
Flemming alm bruker dette filteret :) s2 700hk


Nå kjører han med 2stk filter også da.:)

rustan
28/06/10, 01:06
hvordan fester man disse biltemafilterne da? passer den rett på?

Kommer vel ann på hva du skal ha det på, men passer som regel rett på ja;)
3" tilkobling, så kan du bare måle å se :)

ArneR
28/06/10, 02:26
Ellers selger de også en gummiring fra 70mm -> 76mm beregnet for oss med snodige mål på luftmassemålerene.. :p

Madice
28/06/10, 17:09
men må man ha noe rør eller noe før? man må vel ha en vinkel på greien og da.. noen som har bilde? helst ikke i turbomotor

Sebbe
28/06/10, 17:17
er greit å få filteret vekk fra motorrommet hvertfall, rett på lmm er vel ikke noen god løsning

rustan
28/06/10, 19:34
men må man ha noe rør eller noe før? man må vel ha en vinkel på greien og da.. noen som har bilde? helst ikke i turbomotor

Må ikke ha noe rør, kan sette det rett på lmm. Har prøvd det selv og set fungerte fint:) Men hvis du vil ha et lite rør eller en bøy, så har dem også det på Biltema. Husk at de må være i 3" str.

Passer rett på 740`n din ;)

Madice
28/06/10, 20:35
kan du liste opp hva jeg trenger av tilkoblinger og slikt?

rustan
28/06/10, 21:05
kan du liste opp hva jeg trenger av tilkoblinger og slikt?

Du har PM :)

Bear
29/06/10, 10:10
Har kjørt med biltema åpent filter på alle bila mine, å aldri hatt noe problem med det. har biltema filter rett på lmm på 940n min nå, men skal være helt ærlig å si at jeg vurderer å bytte til noe litt mer kvalitet. bare for syns skyld:P

Luigi
29/06/10, 13:17
kom på at jeg hadde Biltema filter på min 240 med AT motor nummer 2, hadde også et sånt halv bends rør som di selger, og et blått filter på der igjen, og det sugde i seg så mye vann at når vintern kom, så sprakk intercoolern i bunn.

Vil ikke anbefale NOEN og kjøpe dette filtret egentli, funker nokk knall på tørre dager da..

Luigi
29/06/10, 13:19
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2633.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2634.jpg
ser jo ganske pent ut da!

TeamBørnOut
29/06/10, 13:20
alle slike filtre suger til seg vann. tilogmed de orginale :) kondens blir det ofte. noen volvoer (850 etc) har faktisk et lite drenerings hull i intercooleren

Mr. Crepsley
29/06/10, 17:23
Kan det da være lurt å borre et lite hull i cooleren eller?

Har bestillt K&N filter jeg, stoler ikke på biltema

TeamBørnOut
30/06/10, 05:01
nei som oftest så bare blåser man vannet inn. men for noen vintere siden så gikk bilen så ræva at vi tok ut icn å sjekket. selv med bare noen få i minus og rævkjøring så frøys det i intercooleren. var mye is igjen. vi skrudde ikke før det hadde gått nesten en time heller.
http://www.youtube.com/watch?v=Z55dWD_coMg

Bear
30/06/10, 09:49
nei som oftest så bare blåser man vannet inn. men for noen vintere siden så gikk bilen så ræva at vi tok ut icn å sjekket. selv med bare noen få i minus og rævkjøring så frøys det i intercooleren. var mye is igjen. vi skrudde ikke før det hadde gått nesten en time heller.
http://www.youtube.com/watch?v=Z55dWD_coMg

ådæven, det er det værste jeg har sett ass:eek:

A.Finstad
30/06/10, 16:24
der er beviset :p biltema filter suger

Mr. Crepsley
30/06/10, 18:26
Skjønner ikke hvordan du kan si at det er beviset på at et biltema filter suger, når dette kan skje med hvilket som helst åpent filter..

rustan
05/07/10, 10:50
Det er jo ikke pga det er et Biltema filter at det tar til seg vann.
Blir vannkjølt intercooler da :p Helt til et fryser.

KE40155
16/09/10, 15:46
har et biltema filterinnsats i min b20a. er dette noe bedre? kan en ha to luftfilter etter hverande?

Aartun
17/09/10, 06:44
To filte etter enannen vil øke motstanden til lufta, og ikke være noe poeng i slik jeg ser det.
Ett innsatsfilter vil i flere tilfeller være bedre enn åpne filtre med tanke på å trekke inn vann, jeg byttet om til åpent filter og fikk store problemer med bilen i regnevær og på slapseføre. så laget jeg en boks til filteret for å forhindre at det trakk inn vann/fuktighet og problemet forsvant.
Hvordan det er i forhold til intercooler vet jeg ikke helt men har ikke hørt om noen originale biler (altså med innsatsfilter) som har hatt problem med ising i intercooler, kanskje noen andre her har...

edit: jeg kjørte med Green filter, er en av de som ikke stoler helt på alt de spyr ut av biltema.

TeamBørnOut
17/09/10, 19:10
Mange har nok "problemer" med ising uten å vite dette. men som regel så er det jo kaldt ute å motoren får nok kjøling uansett. Men som videoen over så merket jeg forskjell fordi jeg på vei til jobb (har heldig vist lukket område hele veien til jobben) sjekket toppfarten og bilen orka ikke dra ut 3.5 utvekslinga.. (noe den ihvertfall burde når det var ekstra kaldt ute :D)

kapli
17/09/10, 19:18
Har nyaktig samma filter, med samma bend og blåe silicon slanger fra bilda over her på min AT motor, funka greit til nå. Men får vente til vintern å sjå åssen det blir:P