PDA

Vis full versjon : Den Store Diesel tråden



NilsenTurbo
11/01/10, 23:12
Her kan dere diskutere alt som har med diesel motor og gjøre, fks. d24 td
Selv har jeg vurdert på skaffe meg en volvo 740 td ic og ha som bruksbil, står en uten skilt i klæbu, rød med usa front og add-on framme. Hadde vært skam rått å fått til noe sånt:D

u-z76N7iRVg

Denne er det vell delte meninger om, men jeg synes det er rått:D Rakrør all the way!
FYb8l3jpaLI

Soulair
11/01/10, 23:27
Etter min erfaring er D24 gode motorer som har fin gange og lavt forbruk. Jeg har hørt om flere eksempler på sånne (enn rødblokker) som har kjørt over 500 000km og opp til 800 000km.

Tydelig at man kan ta ut en del effekt på standard bunndel, men bør være litt forsiktig mtp toppen. Min D24T begynte å bli sliten etter 400 000km, men ble da ikke noe ft/fk av den grunn.:D Kjører bare på med større dieselmotor:cool:

NilsenTurbo
11/01/10, 23:49
Den ligner veldig på den du har den røde 740n jeg snakker om:)
Diesel Reierer jo når det gjeller nybil, og er ikke uten grund at det er en diesel bil som har gått lengst i verden, desverre en stjærne-lada:P men volvo p1800 har gått lengst av bensinerne^^

Se på denne du, cummins rekke 6er er TØFT:D
http://www.youtube.com/watch?v=T9--ISeNexM

Morgis
12/01/10, 00:08
Skal det være diesel, så skal det være Duramax fra Izusu !
En slik i 240a, så hadde jaggu karosseriet vridd seg fort :D
Yr2jzn9XN34

Soulair
12/01/10, 11:18
Duramax har vært i tankene her, men det er synd gearkassen som kan håndtere kreftene veier 150kg:eek:



Den ligner veldig på den du har den røde 740n jeg snakker om:)

Sikker på at dette ikke er en 760 i så fall? Tror det ble importert et lass av dem på 90-tallet fra California, for de dukker jevnlig opp på finn.no og spesifikasjonene er de samme:

D24T
USA-front
Alt elektrisk utstyr
Svart skinninteriør og mørkt taktrekk
Takluke
AC
Generelt lite rust
Og ikke minst dårlig lakk på panser, tak og baggasjeluke:D


Hvor står den røde 740n i Klæbu? Evt salgsannonsen?

turb00le
12/01/10, 12:10
Leker med tanken om å bygge 245 med 1,9tdi 130PD til sommeren.
Må være genialt med en så kort og liten motor i volvo, greit med moment og lavt forbruk.

DieselDriver
12/01/10, 15:56
Leker med tanken om å bygge 245 med 1,9tdi 130PD til sommeren.
Må være genialt med en så kort og liten motor i volvo, greit med moment og lavt forbruk.

Ikke eneste du. Bare at jeg skal sette en 1,9 td i en 145;)
Det er spreke motorer ja. De går mye bedre en 1,6td.

NilsenTurbo
12/01/10, 16:17
Duramax har vært i tankene her, men det er synd gearkassen som kan håndtere kreftene veier 150kg:eek:




Sikker på at dette ikke er en 760 i så fall? Tror det ble importert et lass av dem på 90-tallet fra California, for de dukker jevnlig opp på finn.no og spesifikasjonene er de samme:

D24T
USA-front
Alt elektrisk utstyr
Svart skinninteriør og mørkt taktrekk
Takluke
AC
Generelt lite rust
Og ikke minst dårlig lakk på panser, tak og baggasjeluke:D


Hvor står den røde 740n i Klæbu? Evt salgsannonsen?

Mulig det er en 760, er ikke helt sikker, den sto på tanem sist jeg så den.

NilsenTurbo
12/01/10, 16:25
Kom over denne værstingen:D rå bil sjenerelt!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/830.jpg

http://www.garaget.org/video/5n8d8krgkopg

Fin lyd må jeg si, og litt kvitring på slutten^^

TeamBørnOut
12/01/10, 16:55
hah :D understyrt :D

Er jo noen som bruker div volvo deler (K motor + og sånne ting ) å får en "bensin" motor med høy komp. kjører med Kjetronic og fyller diesel. aldri hørt noe om forbruk. men skal vist holde :)

DieselDriver
12/01/10, 18:53
Kom over denne værstingen:D rå bil sjenerelt!
http://www1.garaget.org/archive/106/105854/125984/125984-1203584.jpg

http://www.garaget.org/video/5n8d8krgkopg

Fin lyd må jeg si, og litt kvitring på slutten^^

Nesten samme motor som d24 den der. Det står også at han har mekanisk pumpe som er maks justert opp. Den pumpa er fra 524td som er nesten samme pumpe som på d24 (lik kapasitet). Dere skal se det blir fart på deres volvo dieseler med maksa pumpe 1,5 turbotrykk og stor ic;)

Soulair
12/01/10, 20:49
hah :D understyrt :D

Er jo noen som bruker div volvo deler (K motor + og sånne ting ) å får en "bensin" motor med høy komp. kjører med Kjetronic og fyller diesel. aldri hørt noe om forbruk. men skal vist holde :)

Sisteutgaven B230 blokk (godveiva og underspyling) med 631 topp (modifisert for dieseldyser), noen heftige stempler og råder kombinert med dieselpumpe fra 4-sylindra VW må da kunne funke.. hehe kul tanke hvert fall:D

TeamBørnOut
12/01/10, 21:01
de kjører orginale deler hvertfall de jeg mente. men husker ikke hva. men mins nå som du sier at de oppgraderte til noe golf tdi pumpe :)

DieselDriver
12/01/10, 21:07
De kjører med pumpe fra dieselgolf ja og bruker plugghullene? til og sette dyser i. Skjønner ikke helt poenget med dette da det er enklere og sette i en golf motor eller bare og kjøre som det er orginalt med d24 og driftsikkerheten av og kjøre orginalt.

TeamBørnOut
12/01/10, 21:10
det blir jo som å spørre hvorfor vi her inne gidder å bruke penger på turbo og piss når vi bare kan slenge nedi ferdig motorer:) må jo ha det litt moro. d24 er ikke noe alternativ for meg. Heller 2 uker med ledningsnett å dritt fra en nyere motor en et gammelt vag produkt. er så mye dritt med de motorene så jeg har aldri vært med på lignende

DieselDriver
12/01/10, 21:27
Å javel hva da?

NilsenTurbo
12/01/10, 22:03
Nesten samme motor som d24 den der. Det står også at han har mekanisk pumpe som er maks justert opp. Den pumpa er fra 524td som er nesten samme pumpe som på d24 (lik kapasitet). Dere skal se det blir fart på deres volvo dieseler med maksa pumpe 1,5 turbotrykk og stor ic;)

Vil tro at den bmw dieseln er mer holdbar + at den er litt mer moderne, treger vell ikke å bytte til mek. pumpe for å få ut maks, kan vell chippe den som står på? men får man bmw 24v TD fra samme tidsepoke da? Er vell 12v det der så vidt jeg har sjønt.

kermitt
12/01/10, 22:05
noen som har link til disse diesel prosjektene med B230 blokk? hørtes grise fett ut!

jonass
12/01/10, 22:06
noen som kan forklare hvordan en mekanisk diesel funker?
og hvordan det er feks og konvertere en d5 til mekanisk?
hva styrer hva?

DieselDriver
12/01/10, 22:21
Vil tro at den bmw dieseln er mer holdbar + at den er litt mer moderne, treger vell ikke å bytte til mek. pumpe for å få ut maks, kan vell chippe den som står på? men får man bmw 24v TD fra samme tidsepoke da? Er vell 12v det der så vidt jeg har sjønt.

Mer holdbar? Tds motorene er ikke spess holdbare de heller. Alu topp og diesel passer skjeldent sammen. + Du kan kjøpr tre d24 for prisen av en tds.
Grunnen til at han har mekpumpe er fordi de pumpene på rekker lenger enn noen tds du kan chippe + at det er gratis og justere de opp. Folk trur at diesel er så vanskelig når det er så enkelt:)

DieselDriver
12/01/10, 22:22
noen som har link til disse diesel prosjektene med B230 blokk? hørtes grise fett ut!

Savarturbo.

Shaiko
12/01/10, 22:25
Cummins diesel <3

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/861.jpg

NilsenTurbo
12/01/10, 22:26
Savarturbo.

På savar er de ikke helt goe:P halve gjengen er jo rakettforskere! men der er d ikke snakk om no bolt on nei, heimsjøyd for alle pængan:D

DieselDriver
12/01/10, 22:32
noen som kan forklare hvordan en mekanisk diesel funker?
og hvordan det er feks og konvertere en d5 til mekanisk?
hva styrer hva?

Mekanisk sier seg jo selv. Er en pumpe som blir drevet av motoren. Og det er vaier til en arm som du beveger på hvor mye gass du vil gi eller du justerer en regulator som bestemmer mengde diesel i forhold til turtallet.Prøv og sette en diesel slurrende på tomgang på isen og når du setter deg på bagasjen så forandrer ikke turtallet seg men det ryker mere. En gammel diesel kan være litt vriene og kjøre i starten når du ikke er kjent med de fordi dauer så fort i bakker hvis du ikke gearer i tide og mange klager på at de er så daue;)

DieselDriver
12/01/10, 22:40
Cummins diesel <3

[IMG]http://www.potomacweb.com/autoshow/dodge11.jpg[/IG]

Cummins er tingen ja. Er jo en forminsket lastebilmotor så holdbarheten er bra i forhold til chev 6,2.

kermitt
12/01/10, 22:49
kan ikke si jeg finner noen b230 diesel prosjekter på savarturbo.

DieselDriver
12/01/10, 23:10
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13298&highlight=dieselpump

Morgis
12/01/10, 23:11
Cummins er tingen ja. Er jo en forminsket lastebilmotor så holdbarheten er bra i forhold til chev 6,2.

er ikke egentlig de gamle chevy dieselmotorene ganske svake?
Trodde de var bygd på bensinmotorene, og derfor var noe underdimensjonerte...

Shaiko
12/01/10, 23:19
6,2 cheva er ikke akkuratt svake. de går fort 800 000.

Er ikke mange 6,2 som har gått under 400 00 iallefall for og si det sånn

Har vært problem at toppene sprekker imellom ventilene.

Men det er veldig lett affære og brosje igjen kanalene imoellom ventilene så er det ikke noe mere problem.

Men har du en cheva 6,2 så kan du banne på at du har 8 forskjellige slagvolumer. det er typiskt gammal amrikansk.

DieselDriver
12/01/10, 23:19
De er ikke bygd på bensinmotorer nei men de er noe møkk for det. Dieselpumper er jo forbruksvare og det er aldri en chevy diesel som det ikke er gjort noe med. Er vel blokk og topp som sprekker og gearkasser blir banket ihjel av en merkelig gange. Rekkesekser i bil og v8 i lastebil er tingen. Den største katastrofedieselen er jo 5,7 literen fra oldsmobile som har rykte på seg for og ha like lang levetid som en gammel wankel.
Ser man på dodge cummins derimot så er jo det skuddsikre motorer.

DieselDriver
12/01/10, 23:20
6,2 cheva er ikke akkuratt svake. de går fort 800 000.

Er ikke mange 6,2 som har gått under 400 00 iallefall for og si det sånn

Har vært problem at toppene sprekker imellom ventilene.

Men det er veldig lett affære og brosje igjen kanalene imoellom ventilene så er det ikke noe mere problem.

Men har du en cheva 6,2 så kan du banne på at du har 8 forskjellige slagvolumer. det er typiskt gammal amrikansk.

Slik er tyske motorer og. ingen er like...

Shaiko
12/01/10, 23:21
forskjell på micrometer og tommer. allt amrikansk er +/- noen få tommer.

Soulair
13/01/10, 00:05
De er ikke bygd på bensinmotorer nei men de er noe møkk for det. Dieselpumper er jo forbruksvare og det er aldri en chevy diesel som det ikke er gjort noe med. Er vel blokk og topp som sprekker og gearkasser blir banket ihjel av en merkelig gange


6.2 er ganske ålreite motorer og er jo kjent for å gå laaaaangt men de er ikke særlig trimvennlige!

Jeg mener å ha hørt at veiva knekker pga enten drypping fra defekte dyser eller sliten/ujustert dieselpumpe.


Den største katastrofedieselen er jo 5,7 literen fra oldsmobile som har rykte på seg for og ha like lang levetid som en gammel wankel.

Du skal være glad i å skru og kjenne disse motorene, hvis man vil ha en, og da er det ingeting annet enn 350DX (styr unna 350D) som gjelder! De har en svært solid bunndel og rullekam, men toppakninga er en tragedie. Dette kan ordnes med kraftigere toppakninger og ARP topplokksbolter.

Spanderer man i tillegg en high-volume oljepumpe og sterkere aksling til denne så er det ikke noe galt i å hente ut 150-170 sugehester (som du finner i toppen, omslipt kam og rullevipper).

Dreier man ned stemplene, kombinert med tykkere toppakning og ARP bolter i hele motoren skal det visstnok være mulig med over 300 hk og 550 nm med assistanse fra en Holset HX35W:cool:


Sitat
So what are the results? Sets you back in the seat better than most healthy small blocks. Not to mention she still gets 25+ MPG. On the Mustang dyno at the local junior college's auto tech program day, I brought it out to see what the little 5.7 could do. I about got laughed out of the place, not when everyone SAW what was under the hood because none of them had ever even seen an Olds diesel, but when I told them, then it was all over.

The laughing stopped quickly though when I started rocking the rollers, she posted a corrected 313 HP @ 4000 RPMs and a torque curve that makes me all fuzzy inside. 400+ ft/lb from 2100 - 4000. Not bad for a short stroke, neve- going-to-live diesel. The injection pump isn't turned up too wild, remember, black smoke is nothing more than money and power going to waste.
Sitat slutt

konso
17/01/10, 23:19
noen som kan forklare hvordan en mekanisk diesel funker?
og hvordan det er feks og konvertere en d5 til mekanisk?
hva styrer hva?

En D5 går ikke an å konvertere til mekanisk, da den har elektronisk styrte injektorer(dyser) som åpner flere ganger under en forbrenning, for og få renere forbenning, roligere og stillere gange. Dieselen mates fra ei pumpe som presser trykket opp til ca 1600 bar i et langt stort rør, hvor det forgrenes ut til hver injektor. Dette omtales som Common-Rail og er det systemet de aller fleste bruker i dag.
Gasspedalen har et innebygd potensiometer som sender signaler til motorstyrenheten, som igjen kontrollerer pådraget/belastningen til motoren etter gitte krav og momenter.

En mekanisk diesel har som nevnt tidligere direkte kobling mellom gasspedal og dieselpumpe. Men du har og motorer som f.eks vw 1,9 TDI, der det er elektronikk som styrer pumpa og hvor du har et potensiometer på gasspedalen, men at selve pumpa ennå er mekanisk.
Det som er med mekaniske pumper er at du kan justere på de, det kan du ikke med Common-Rail.
En TDI kan justeres opp, men må oftest chippes for å komme unna fuelcut pga høyt ladetrykk.

turb00le
19/01/10, 13:41
en TDI kan ikke justeres, derimot TDK (før 96 mener jeg) er helt mekaniske og kan justeres så det ryker svart og godt.
Pumpa på TDI motorene mangler stillskruen.
Jeg skal ha ned en 130PD i en golf mk1 snart og det elektriske er like mye jobb på gammal mek tdi som på nye pumpedyse systemet.

DieselDriver
19/01/10, 14:08
Mener jeg leste et sted at det gikk an og bruke tdk pumpe på tdi. Jeg har en sånn tdk motor og de er ikke vanskelig og justere. Og hei og det går i forhold til orginalt.

turb00le
20/01/10, 09:24
Pumpa er mulig å flytte over ja, men hvorfor gjøre det?

DieselDriver
27/01/10, 15:30
Fordi det ikke er noen ledninger og kødde med og man kan justere uten at det koster noe.

Soulair
10/02/10, 13:07
Løfter opp denne tråden:) Kom til å tenke på kam i dieselmotorer. Hva er det som gjelder dersom man vil piffe opp kammen? Kan liksom ikke endre durasjonen for mye, men hva med å slipe om til mer løft?

DieselDriver
15/02/10, 20:51
Min erfaring er at d24 kammen er mye rappere en d24t kammen. Hva som er forskjell vet jeg ikke.

spettnils
05/08/10, 22:22
Jeg har et spørsmål angående dyser til 850/V70 tdi-motor 96-99mod. (D5252T):
Finnes det "kvikkere" dyser å skaffe til disse motorene? Vurderer og bytte dyser om alt går som det skal med fiksing av ledningsnett og oppstart nå, og kunne tenkt meg noen som gir litt mer guffe.

Soulair
08/08/10, 18:33
Står litt om dysespisser lengre ned i tråden her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=112562

spettnils
08/08/10, 22:26
Takk skal du ha:)

locked
08/08/10, 22:51
Hehe.. driver å planlegger D5 i 245'en min nå :)

Satser på ca 250hk og 500nm :D

Soulair
09/08/10, 06:55
Hehe.. driver å planlegger D5 i 245'en min nå :)

Satser på ca 250hk og 500nm :D

Dette må du i så fall lage prosjekttråd om!:cool:

spettnils
10/08/10, 21:11
Ja, det er noe du bør dele med oss om du tar tak i saken;)