PDA

Vis full versjon : polyforinger



OlavS.
21/08/10, 12:24
blei stoppa av Biltrangsynet i går natt, og de plukka skilta min pga.sperre, og spacing. Ble innkalt til full teknisk før jeg får skilta der for må jeg vite:
1: hvordan reagerer de på polyforinger?
2: spacerene er orginale fra volvo, men de nekta å godta det, før de har sett tüv papirer på dem, noe jeg ikke fikk med. hvordan fungerer dette med org.spacere og papirer?
3: de komenterte også at jeg manglet en hjulmutter, men en bilmekaniker påstod at jeg hadde lov å mangle under 25% av hjulmuttrene?
om noen har papirer på foringer eller noe annet, så mottas kopier med stor takk.

rogern
21/08/10, 17:04
kanke skjønne at de kan si noe på polyforinger. mulig de gjør det. vet aldri med trangsynet. men det syntes er latterlig isåfall. ska vise min med polyforinger iallefall.

ang spacerne har jeg sett papirer på de fra volvo. trur det var noen på forumet her som hadde scanna inn men husker ikke hvor. hadde du fått tak i de burde det vel løst seg.

metrakit
21/08/10, 17:10
poly går igjennom mest snansynli:P
hjulmytter ar da ikkje så vanskeli å få tak i ? og det er jo din sikkerhet'
papirer skal ligge på forumet ja men husker ikke brukernavn desverre:P

OlavS.
21/08/10, 17:34
om den ikke går igjennom med polyforingene, så blir det banebil av det hele, orker ikke skifte foringer...

kapli
21/08/10, 17:48
Angående hjulmutter så stemmer det som du seier, lov å mangle under 25%. Så det vil si at siden Volvo har 5 hjulmuttere så vil du få ein 2'er på EU for å mangle mutter.
Men polyforinger er det nok ingen fare med nei.

OlavS.
21/08/10, 17:58
mener du at polyforingene er lovlige?

kapli
21/08/10, 18:03
mener du at polyforingene er lovlige?

Har aldri hatt poly foringer på nokon av bilane mine, så kan ikkje si med sikkerhet at det er lovlige, men ser ingen grunn til at det IKKJE skulle vært det. Polyforinger er jo samma som andre foringer, bare med ein anna kvalitet. Så det blir jo samma som om ein ikkje kjøper orginal bremseklossar så er det ikkje lovlig..

Men som sakt, kan verken si at det er lovlig eller ikkje, men ser ingen som helst grunn til at dei skal pirke på nokon farga foringer..

mcnugget
21/08/10, 18:37
Det er lovlig så lenge de passer til bilen... Er ikkje pålagt med tuv godkjenning på foringer og så lenge det er beregna til bilen! Men er mangen, til og med på tilsynet som ikkje veit dette, derfor seier dei nei.. Krev å få sjå paragrafen der det står at det ikkje er lovlig med poly så går den nok igjennom.. :) lykke til..

OlavS.
21/08/10, 22:00
Det er lovlig så lenge de passer til bilen... Er ikkje pålagt med tuv godkjenning på foringer og så lenge det er beregna til bilen! Men er mangen, til og med på tilsynet som ikkje veit dette, derfor seier dei nei.. Krev å få sjå paragrafen der det står at det ikkje er lovlig med poly så går den nok igjennom.. :) lykke til..

ok, takk for tipset...
skal høre med dem om det jeg, så kan jeg gi tilbakemelding om hva de sa om saken..

boman
22/08/10, 12:22
Angående hjulmutter så stemmer det som du seier, lov å mangle under 25%. Så det vil si at siden Volvo har 5 hjulmuttere så vil du få ein 2'er på EU for å mangle mutter.
Men polyforinger er det nok ingen fare med nei.

Hvis det er lov å mangle under 25% av hjulmuttere/bolter vil du jo IKKE få feil på EU siden Volvo har 5 hjulmuttere, altså 1 hjulmutter = 20%.

Ove B
22/08/10, 20:06
kan jo ta å spraye foringene svart med ein spray boks også så de ikkje lyser mot kontoløren....

OlavS.
22/08/10, 20:27
er jo blåe av natur da, men kan ta å tektylere med sprayboks over da, så lyser de ikke.

A.Finstad
23/08/10, 02:26
super flex er vell verst siden de er gule :p

OlavS.
23/08/10, 14:14
ja, husker ikke hva de jeg har heter, men de er egentlig ikke så harde.

A.Finstad
23/08/10, 15:42
tenkte egentlig på det å lyse mot kontroløren jeg da, veit ikke hvem av dem som er stivest.

kermitt
23/08/10, 16:23
de kan ikke si en drit på foringene. samme faen hvilken farge de har og hvilken kvalitet de er i så lenge de er like gode eller bedre som de originale er det 110% lovlige. spærra bestiller du deg time for å godkjenner. spacerne er originale, akkurat som refleksplate så er det ekstrautstyr. aldri hørt om noen som har trengt TUV på den? pisspreik hele greia, jeg hadde blånekta på alt.

OlavS.
23/08/10, 20:22
ok. høres greit ut dette da. snakka med leverandør av foringene, og han sa at han hadde aaaldri hørt om at man trenkte papir på dem.

mrstfu
24/08/10, 05:44
trenger ikke papir på foringer, jeg gikk glatt gjennom med mine Powerflex i forstillinga, bilen var nyvaska, og de lyser ganske kraftig lilla. eneste man må være klar over med polyforinger, er at siden de er så harde, slites de ikke på samme måte som gummiforinger. ingen svikt i dem, derfor sprekker de ved hard påkjenning. nå skal du leite lenge etter hullet i veien som knekker en Powerflexforing, men det er nå engang norske veier vi snakker om. skulle det skje, kan du fort finne deg med en bil som går med stål mot stål. hendte med en kamerat av meg, måtte bytte bærebru og ramma foran. uggen jobb.

som de fleste så regner jeg med at du kjører unna de høla du ser? da burde det ikke være noe problem, kjørt på poly i et år nå, null problem.

Kristian
25/08/10, 15:21
Hvis det er lov å mangle under 25% av hjulmuttere/bolter vil du jo IKKE få feil på EU siden Volvo har 5 hjulmuttere, altså 1 hjulmutter = 20%.

Heilt korrekt som Boman skriv her.



-Ang spacer er det ikkje lov i det heile tatt. Du kan endre sporvidda di 4mm (+-) iforhold til org. Mtp forskjellige felgar.

-Foringane dine hadde eg ikkje bekymra meg for.. :)

Det er fortvilande med BT og Politi når dei ikkje eingong kan sine egne reglar...

OlavS.
25/08/10, 15:32
Heilt korrekt som Boman skriv her.



-Ang spacer er det ikkje lov i det heile tatt. Du kan endre sporvidda di 4mm (+-) iforhold til org. Mtp forskjellige felgar.

-Foringane dine hadde eg ikkje bekymra meg for.. :)

Det er fortvilande med BT og Politi når dei ikkje eingong kan sine egne reglar...

org.spacerene er jo lov da, eller er jeg heeelt på bærtur

ChrML
25/08/10, 15:39
org.spacerene er jo lov da, eller er jeg heeelt på bærtur
Originale spacere er lov, ja. Men det må godkjennes. Og da må det legges frem dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten om at de er godkjent på den bilen. Dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten går de god for på Biltilsynet ved godkjenning. Eventuelle krav i disse papirene på ting som må gjøres må tilfredstilles.

Refinement!
25/08/10, 18:37
Heilt korrekt som Boman skriv her.



-Ang spacer er det ikkje lov i det heile tatt. Du kan endre sporvidda di 4mm (+-) iforhold til org. Mtp forskjellige felgar.

-Foringane dine hadde eg ikkje bekymra meg for.. :)

Det er fortvilande med BT og Politi når dei ikkje eingong kan sine egne reglar...

Er visst ikke bare BT/onkel som ikke kan reglene:rolleyes:

Sporvidden kan maks endres 15mm uten annen dokumetasjon.
Spacere er tillatt/fås godkjent sålenge en kan fremlegge tilfredsstillende dokumentasjon.

anders_jacobsen
27/08/10, 07:04
Du kan ringa til Volvo Norge, så får du dokumentasjon på spacere :)