PDA

Vis full versjon : Ekstra oljekjøer på V70 (montering?)



Nilsebu
20/08/10, 17:39
Vet at det finnes flere tråder som omhandler dette, men kunne tenke meg å gå litt lengre inn på det.

Når du kjøper pakken hos Volvo. Får du ALT du trenger med i pakken, eller må du kjøpe noe ekstra (slanger, etc) ?

Og hvor er det best å montere den?

Og hvor kobler du slangene til? Kobler du den sammen med den vanlige oljekjøleren?

Takker for svar :)

Per Turbo
20/08/10, 17:49
Pakken du kjøper på Volvo er til 99-00 modeller, så når du har en eldre modell må du modifisere litt..

http://forum.vccn.no/
Slik ser den ut, men festebrakettene på hver side følger ikke med til -98 bare til 99-.

1
Det er ikke festebraketter som passer direkte, så man må finne en løsning å få festet denne på. Jeg kjøpte en gjengestang og kappet ca 10cm som jeg brukte som forlenger og festet dette. Sitter som fjell :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1328.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/99.jpg


2
Oljetilkoblingene er også annerledes, så jeg kappet av de koblingene som følger med og satt på det gamle slangestykke med klemmer i stedet så de gamle koblingene kunne brukes inn mot radiator og kassa.

Håper du fikk litt hjelp her.. :)

Nilsebu
20/08/10, 18:07
Dette hjalp MYE!! :D takk skal du ha Per :)

Hvis jeg forstår der rett så kobler du returslangen fra den originale oljenkjøleren til den "uoriginale" som går videre til kassa ?

Edit: Men måtte du båre hull i karosseriet eller var det allerede hull der ?

Nilsebu
23/08/10, 06:19
bump!

Per Turbo
23/08/10, 10:02
Du kobler rør fra kasse inn på kjøler, og fra kjøler inn på radiatoren. :)

Hullene jeg brukte var der.
Følger med en installasjonsanvisning når du kjøper kit'et også btw ;)

Morgis
23/08/10, 10:30
http://www.ipdusa.com/uploads/sku_files/14070_INST.PDF
monteringsavnvisning for uoriginal kjøler fra IPD, men prinsippet er likt.. kanskej du finner noen ideer :)

Per Turbo
23/08/10, 10:40
Etter mine ipd erfaringer hadde jeg nok gått for den originale.. hehe

Nilsebu
23/08/10, 19:43
Etter mine ipd erfaringer hadde jeg nok gått for den originale.. hehe

hehe.

Takker hvertfall for hjelpen :)

Men med ekstra oljekjøler og uten så mye påkjenning. Vil ikke girkassen fort få for kald olje?

Må bare spørre fordi jeg ikke har peiling på dette området.

Morgis
23/08/10, 19:47
er nok en termostat på dette :)

Nilsebu
23/08/10, 20:10
Høres bra ut :) Da har jeg noe å gå etter den dagen det kommer penger inn på konto.

Mens vi har dette oppe. Hvor mye arbeid å hva må gjøres for å montere en oljetemp viser?

Eller har scan gauge dette programmert?

Morgis
23/08/10, 22:36
oljetempsonsoren er vel populær å montere i bunnpluggen eller med en adapter mellom oljefilteret. :)

Per Turbo
23/08/10, 23:08
Nå som jeg bygger om til manuell kan det vel kanskje hende jeg ikke trenger den jeg har montert da.. eller no :)

Morgis
24/08/10, 07:27
godt tenkt :)

Nilsebu
11/09/10, 18:08
Per.. slangene på kjøleren er helt tette ? Lå litt olje på slangen som går inn i kjøleren, men er vel bare litt av oljen som har kost seg i posten kjøleren kom med ?

Har lest litt på IPD osv, men er fortsatt ikke 100% sikker på hvordan det kobles riktig?

Fra girkasse til fastmontert oljekjøler, så kobler jeg returen fra den originale til inngangen på den ekstra oljekjøleren, så retur fra den ekstra oljekjøleren til girkassen igjen ?

Morgis
14/09/10, 11:43
er termostat i den ekstra oljekjøleren?

Per Turbo
14/09/10, 11:44
Niks, ingen termostat.

Nilsebu
14/09/10, 17:00
ingen termostat på noe av kjølesystemet på kassen, eller på den ekstra kjøleren?

Morgis
14/09/10, 17:05
merkelig. Ambulansen (260) vår har en termostat til den ekstra oljekjøleren, slik at det er kun den innebygde i radiatoren som kjøler til vanlig, så hjelper den eksterne til ved en gitt temperatur.....
Sikkert forskjellig da :)

Per Turbo
14/09/10, 22:04
Niks, ingen termostat. I utgangspunktet skal oljen kjøles nok i den opprinnelige kjøleren, men for biler som kjøres mye og tungt (taxi, mye trekk med henger etc.) var denne ekstra oljekjøleren ett valg fra Volvo.

Nilsebu
14/09/10, 22:11
Men hvis bilen ikke har så mye pågang til vanlig, vil ikke oljen bli for kald ?

Per Turbo
14/09/10, 22:22
Kjenn på oljen etter noen mil med pen kjøring... du vil neppe ha den over deg for å si det sånn :) Varm blir den uansett.

Nilsebu
14/09/10, 22:27
Hehe!! Husker vel ikke hvilken størrelse fastnøkkelen må være på returen på girkassen? Prøvde med skiftenøkkel, men det resulterte i at den glapp til slutt og alt av muskler og vekt gikk rett i fingen min.. :P

Per Turbo
15/09/10, 08:49
22 tror jeg det er.. mulig 21. Men ja den sitter godt så en fastnøkkel er nok tingen :)

Robert H.
15/09/10, 10:23
Hehe!! Husker vel ikke hvilken størrelse fastnøkkelen må være på returen på girkassen? Prøvde med skiftenøkkel, men det resulterte i at den glapp til slutt og alt av muskler og vekt gikk rett i fingen min.. :P

Skiftenøkkel er fyfy!!
Bare å kaste til.....

Nilsebu
15/09/10, 10:27
Skiftenøkkel er fyfy!!
Bare å kaste til.....

Enig i den !! :)