PDA

Vis full versjon : ECC-problemer på -98 945 LT forbruk av kjølevæske.



98945LT
20/08/10, 16:49
AC kompressoren vil ikke starte. Har vært på verkst. 3 ganger og de TROR at det er styreenhetensom er defekt. Har prøvd 10 forskjellige brukte så jeg mistenker sterkt at det er noe annet. Noen som har vært borti det samme??
Hva regnes som "normalt" forbruk av kjølevæske?

ChrML
20/08/10, 17:19
AC kompressoren vil ikke starte. Har vært på verkst. 3 ganger og de TROR at det er styreenhetensom er defekt. Har prøvd 10 forskjellige brukte så jeg mistenker sterkt at det er noe annet. Noen som har vært borti det samme??
Hva regnes som "normalt" forbruk av kjølevæske?
At AC kompressoren ikke starter har noe med styreenheten har jeg vanskelig for å tro. Det må isåfall være hvis den nekter AC-en å starte fordi den tror at motoren er for varm, ergo tempsensoren i toppen kan være gåen.

Hvis du ikke mener styrenheten til AC-en, altså panelet? Det kan være gåent i noen tilfeller, men somregel kun noen loddinger på printkortet inni som må friskes opp litt som gjør det. Ingen defekte komponenter vanligvis.

Men vanligvis når AC ikke virker er det bare fordi systemet er tomt for gass og må flushes og fylles opp. Når anlegget er tomt vil ikke lavtrykkspressostaten slå inn og kompressoren vil ikke gå.



Normalt kjølevæskeforbruk er 0. Den skal ikke bruke kjølevæske sålenge korken tetter som den skal og den ikke lekker noen steder. Toppakning kan være gåen hvis eksosen er fuktig og bilen bruker vann uten en tilsynelatende lekkasje.

Volvo_960_1995
21/08/10, 07:15
At AC kompressoren ikke starter har noe med styreenheten har jeg vanskelig for å tro. Det må isåfall være hvis den nekter AC-en å starte fordi den tror at motoren er for varm, ergo tempsensoren i toppen kan være gåen.

Hvis du ikke mener styrenheten til AC-en, altså panelet? Det kan være gåent i noen tilfeller, men somregel kun noen loddinger på printkortet inni som må friskes opp litt som gjør det. Ingen defekte komponenter vanligvis.

Men vanligvis når AC ikke virker er det bare fordi systemet er tomt for gass og må flushes og fylles opp. Når anlegget er tomt vil ikke lavtrykkspressostaten slå inn og kompressoren vil ikke gå.



Normalt kjølevæskeforbruk er 0. Den skal ikke bruke kjølevæske sålenge korken tetter som den skal og den ikke lekker noen steder. Toppakning kan være gåen hvis eksosen er fuktig og bilen bruker vann uten en tilsynelatende lekkasje.

Tror ikke det var bilens kjølevæske han tenkte på, men drivgassen til AC`en.

Der regner de med 5-10% i året, men AC / ECC`en skal brukes mest mulig, slikt at pakningene ikke størkner til og dermed kan en begrense "utslippet".

Håper du tar turen innom tråden og forteller hva du egentlig mente.

Takk.

Magnus Hagtvedt
21/08/10, 10:26
Vi har flere biler som kommer innom 1 gang i året for å fylle 2-300gram for å få funksjon i AC anlegget igjen, så på litt eldre biler, så kan man nok regne med opp mot 20% lekkasje i året, mens andre er så og si tette.

En enkel test for å finne ut om det er nok kuldemedie på anlegget, er å ta av kontakten på lavtrykks-pressostat som sitter på "tørkefilteret" oppe ved torpedoveggen. Mål med et multimeter om det er kontakt mellom de pinnene på pressostaten. Er det kontakt, skal det være nok til å starte kompressor, er det ikke kontakt er det for lite.

98945LT
21/08/10, 11:53
Takk for mange gode innspill!!
Joda. Det var motorens kjølevæske jeg mente.
Toppakn. røk i fjor høst. Fikk reparert den (planslipt/trykktestet toppen osv.)
Etterpå var den veldig stabil på kjølevæsken, men nå for et par mnd. siden begynte det å minke litt igjen.
Det er ikke mye og det varierer voldsomt.
Kan kjøre milevis og det er ingen forskjell, men så kan det reduseres merkbart på noen km. Når jeg tenker meg om kjente jeg det luktet litt kjølevæske fra under bilen for en stund siden, ca. ved høyre framhjul. Har dratt til alle koplinger etc. så jeg skjønner rett og slett ikke at det kan være noe annet enn toppakn....igjen (!?) Lukter heller ikke noe inne i kupéen så har vankelig for å tro at det kommer fra varmeapp også.

Når det gjelder ac-probl. skal jeg sjekke pressostaten på tørkefilteret!!
Mente det var for lite væske jeg også, så jeg reiste til et verkst for å få fyllt det opp, men ingen foskjell.
Kommer tilbake når jeg har fått sjekket mere.
Takk igjen!!

98945LT
21/08/10, 20:16
Har sjekket lavtr.pressostat nå og der var det kontakt. Målte 0,7-0,8 Ohm.
Når det gjelder kjølevæsken gikk jeg over systemet og fant flere slangeklemmer som jeg dro etter. Vil ikke si at noen var mistenkelig løse men,men, da er det i hvertfall gjort.
Ble oppmerksom på at det går en kjølevæskeslange som slutter oppunder innfesting til oljefilteret. Er det for å kjøle oljen??
Fikk øye på et par "dingser" som jeg ikke vet hva er.
Den ene ser ut som en ventil, sitter på nedre varemapp.slangen som går inn i torpedovegg. Det sitter en blank hendel/styrearm på som igjen går bort til og styrer(?) en annen ventil.

Den andre er vel tomgansventil/regulator, men fikk øye på et lite,blått "inspeksjons-glass" på den. Hva er det ?

Magnus Hagtvedt
21/08/10, 21:30
Kan da konkludere med at det sannsynligvis ikke er lavtrykk som hindrer oppstart, sikker på at kompressor ikke starter overhodet? Magnetclutchen kan være defekt/ha dårlig jording, høytrykkspressostaten kan være kranglete, lite sannsynlig men det kan også ligge høytrykk i kondenser hvis orifice er helt dønn tett (har vært borti et tilfelle), Eller det kan ligge på mellom hjerne/kontroll-enhet og kompressor. Siden du skriver at du har prøvd flere brukte kontrollenheter virker det lite sannsynlig at denne er problemet. Husk at det er flere sikringer til dette systemet (regner med du har sjekket, men bare nevner :P ).

Sjekk ut AC-Guiden jeg skrev her (http://forum.vccn.no/showpost.php?p=129849&postcount=1).

Det som sitter på den slangen til varmeapparatet, er ventilen som åpner eller stenger for vannet, styres med vacuum fra vacuumkontrollen inne på vent-anlegget.

98945LT
21/08/10, 22:36
OJ!
Her var det mye å tygge på!!!!
Har eg. ikke forstått alt, men tror det skal la seg gjøre å få tak i essensen her.
Det virker hvertfall som om forfatter har forstått poenget og vels å det!!
Har glemt å informere om hele historien.
Sist jeg hadde den inne på sjekk, koplet de om slik at jeg kan kople inn anlegget manuelt. Dvs. at de monterte inn en bryter som gir jordingssignal tl réleet som starter kompressoren. Den virker og det blåser kaldt,men når du skriver "slår ut og inn som en gal", så lurer jeg på om kompressoren i min bil er en tanke for mye aktiv.
Nå har et lokalt verksted blitt godkjent til å ta service/rep. på ac-anl så jeg får ta en tur dit å sjekke slik at jeg ikke ødelegger mere enn det som er feil.
Hvorfor jeg har "bare" har prøvd brukte enheter er at verkstedene jeg har vært på bare TROR at det er st.enheten og en ny enhet koster 6-7000,- og man får ikke byttet den inn igjen, hvis det viser seg at det ikke er den som er årsaken.
Supert med slike "orakler" på forumet!! TAKK!!

Volvo_960_1995
31/08/10, 00:51
OJ!
Her var det mye å tygge på!!!!
Har eg. ikke forstått alt, men tror det skal la seg gjøre å få tak i essensen her.
Det virker hvertfall som om forfatter har forstått poenget og vels å det!!
Har glemt å informere om hele historien.
Sist jeg hadde den inne på sjekk, koplet de om slik at jeg kan kople inn anlegget manuelt. Dvs. at de monterte inn en bryter som gir jordingssignal tl réleet som starter kompressoren. Den virker og det blåser kaldt,men når du skriver "slår ut og inn som en gal", så lurer jeg på om kompressoren i min bil er en tanke for mye aktiv.
Nå har et lokalt verksted blitt godkjent til å ta service/rep. på ac-anl så jeg får ta en tur dit å sjekke slik at jeg ikke ødelegger mere enn det som er feil.
Hvorfor jeg har "bare" har prøvd brukte enheter er at verkstedene jeg har vært på bare TROR at det er st.enheten og en ny enhet koster 6-7000,- og man får ikke byttet den inn igjen, hvis det viser seg at det ikke er den som er årsaken.
Supert med slike "orakler" på forumet!! TAKK!!

Plenty med slike styre enheter på www.ebay.com

Bare sjekk at du får tilnærmet samme nummer.

Håper du kommer tilbake med hva som ble den endelige løsningen.

Takk.

98945LT
04/10/10, 19:11
Har funnet ut at toppakn. er defekt igjen. En sprekk i pakn. på hjørnet, høyre side bak på motoren.
Det utviklet seg slik at det begynnte å lekke kjølevæske ut i friluft, som rant ned på bakken.
Spørsmålet er hva som kan være årsaken til dett i.o.m. at det ikke er fullt et år siden den ble byttet sist. Bilen er ikke hardt kjørt og går med orig. turbotrykk.
Har grublet på om det kan være brukt feil moment på boltene
Er det noen som vet tiltrekkingsmomenter??

R.G
04/10/10, 19:17
topp kan mulig være litt skakk hvis den ikke legger seg an skikkelig alle plasser,
moment mener jeg er:
steg 1: 20nm
steg 2: 60nm
steg 3: 90grader

98945LT
04/10/10, 19:49
Tak for innlegget.
toppen er planslipt og trykktestet så jeg regner med at det er iorden.
takk for momentene!!

ChrML
05/10/10, 05:43
Husk at de skal dras til i riktig rekkefølge og :). Så skal du bruke de momentene, ja. Bruk en luftslipemaskin (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Verktoy/Vinklet-slipemaskin-mini/) med negerkuserondell på (ikke sandpapir!) på blokka og puss lett over til all rust og rester er borte. På toppen må du være mer forsiktig. Sjekk at toppen er rett med en liten rettholt av noe slag (se mot lyset og beveg den over).

Husk også at det siste du gjør før du vasker over blokka er å blåse rein alle skruehullene så det ikke ligger olje igjen oppi. Ellers risikerer du at bolten rett og slett stopper før den er helt nede pga skruen virker som et stempel og låses mot olja i bunn, eller i værstefall at olja presser til blokka sprekker. Så vasker du over begge pakningsflatene med tynner, legger pakninga på blokka riktig vei og setter på toppen (pass på at det ikke kan renne olje/kjølevann og lignende ut av toppen og på pakningen).

98945LT
07/10/10, 15:29
Takk for tips(ene)! Håper det går greit!!

98945LT
04/08/11, 22:22
Feilen funnet!
Det med ac-probl. var en temp.sensor på inn-luft. Sitter bak/under hanskerom.
Kjølevæske-probl. er jeg nesten sikker på er en liten lekk. ved elementet til motorvarmeren. Så det ved en tilfedldig sjekk.

Lars'ern
07/08/11, 22:11
Har du delenummeret på den sensoren?

Volvo_960_1995
08/08/11, 11:18
Har du delenummeret på den sensoren?

Kanskje jeg kan hjelpe :)

VO / ART# 9145736

Ihvertfall den som passer 940 serien.

Lars'ern
08/08/11, 22:13
Takker :)