PDA

Vis full versjon : Radiator bytte!



v70dude
20/08/10, 09:44
Skal bytte radiator på bilen min snart, var å hentet en den fra en delebil... Men fant fort ut at når jeg skal gjøre dette på min så vil jeg heller skru av hele front partiet..

så det jeg lurer på, er det vanskelig å få av fangeren? Å disse poppnaglene
hvor får man de å krever dette no ekstra verktøy?

julen
20/08/10, 14:53
er jo ingen vits i å ta av fangere eller noe av frontpartiet:O
er jo bare to skruer på undersiden som holder radiatorn oppe og 2stk torx skruer i øverkant som klemmer den inn mot frontplata. skruer du ut dette kommer hele "kjølepakken" ned(vifte,radiator,IC og ackjøler).

fort gjort!

Morgis
20/08/10, 15:00
Er litt trangt å få den ut, men hadde ikke giddet å demontere hele fronten for det.
Av med radiatorslanger og oljekjøleslanger samt IC slangen i bunn.
Skru ut de skruene som holder radiator og AC'n sammen i forkant, og skru ut skruene i bunnen.
Da kan du dra den rett ned, selv om det er litt trangt.

Poppnaglene får du kjøpt nesten over alt, men volvos egne er veldig gode. De får du kjøpt hos volvo.

mrstfu
20/08/10, 15:50
ta masse bilder, og legg inn i tips og triks seksjonen. alltid bra med sånt, og lykke til!

v70dude
20/08/10, 16:31
jo takk dere, skal prøve på det du skrev morgis... sparer vell mye tid på det isteden for å skru av fronten =)

Jan
20/08/10, 18:10
Byttet nylig, hadde hjelp av en kamerat, jeg lå under bilen og han passet på at jeg ikke var borti noe ut og inn.
Brukte litt tau for å holde AC kjøleren oppe mens jeg fikset et par andre ting.
Benyttet anledningen til å bytte olje på automatkassa.

v70dude
20/08/10, 21:46
takk for tips Jan =) jeg har ikke automatkasse men kan sikkert fikkse no annet mens jeg ligger der :P

DonCato
21/02/11, 20:16
Litt lenge side denne tråden var oppe, men hvordan gikk det med byttet v70dude? Tok du noen bilder?

DonCato
26/02/11, 17:05
Jeg løfter denne igjen. Noen som har en "How to" på denne?
Spør fordi jeg vet jeg må bytte radiatoren, men er svært usikker på fremgangsmåten. Har manuell kasse og AC, og er blitt fortalt at det kan bli kluss med AC i forbindelse med byttet.

EDIT: Argh! Fant likevel en "How to". Sløvt av meg.

DonCato
01/03/11, 18:22
Noen som kan fortelle meg hvilken av disse to radiatorene jeg må bestille:

http://www.ipdusa.com/version.asp?strPageHistory=category&numSearchStartRecord=0&strParents=128,368&P_ID=4677&CAT_ID=368&V_ID=12446

Eller:

http://www.ipdusa.com/version.asp?strPageHistory=category&numSearchStartRecord=0&strParents=128,368&P_ID=4677&CAT_ID=368&V_ID=12464

Er ikke hjemme for tiden, og får derfor ikke sjekket hvordan min radiator ser ut. Har svært lyst til å få gjort bestillingen nå mens jeg er på jobb, slik at varene kan sendes til meg ASAP.
Hva koster radiatoren forresten hos Volvo i Norge, sånn ca?
Gjelder -98 V70 2.0 LT, manuell med AC, btw.

Morgis
02/03/11, 08:45
Står nederst hvilke årsmodeller de er til...
du må isåfall ha
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPageHistory=category&numSearchStartRecord=0&strParents=128,368&P_ID=4677&CAT_ID=368&V_ID=12446

men den er til automat, så du får en oljekjøler som vil stå ubrukt.. ingen problem det..

men har du sjekket priser hos fcpgroton.com ? vi har medlemsrabatter hos dem, og dem har som regel bedre priser enn IPD fra før..

shellsas
02/03/11, 09:47
Eller hør med Auto og Trailerparts As-

Vi selger disse for 1799 kr , rindt 6 dager leveringstid-

post@trailerparts.no

degocostly
24/03/11, 18:21
Det finnes 4 forskjellige jeg kan ha på min 98 mod. Jeg har oljekjøler til motor, altså to slanger på høyre side. Da kan jeg ha den med 4 plugger, eller en med 2 plugger på høyresiden. Hittil har jeg bestillt og fått 2, begge var feil :D

DonCato
11/04/11, 16:54
Knipset et bilde idag, etter å har plukket bort dekselet som ligger under radiatoren.
Hva kan man tolke av dette, tenker da på den oljedråpen som henger på røret?

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/1081.jpg

Morgis
11/04/11, 17:22
rød olje er enten servo eller automatkassen...
vil tippe det er oljeslangen din som er gåen i gummi til stålrør flensen..

DonCato
11/04/11, 17:57
Har manuell kasse. Servo, sier du? Hva gjør servooljen fremme i radiatoren?
Kan ikke helt skjønne hvorfor det ser ut som fargen er rød, mener den så brun ut når jeg fikk den på fingrene.
Sorry det litt "grønne" spørsmålet.

Morgis
11/04/11, 21:43
servobeholderen og slangene passerer bak radiatoren :)
servopumpen står ca bak høyre frontlykt på motoren.

DonCato
17/04/11, 10:56
Men hva er det denne slangen er til? Syns den er fryktelig løs og vaklete der den henger.
Jeg har fulgt med på denne slangen etter å ha fjernet dekselet, og ser at det kommer blåfarget kjøleveske her. Og det er nok det som henger i røret på bildet også, dog har kjølevesken fått litt farge av møkka som også ligger på røret.
Eller for å finpusse spørsmålet; er det kun kjøleveske som går inn og ut av radiatoren, eller går det også olje gjennom den?

850GLTsilver
20/04/11, 21:02
Ser da nesten ut som om det er oljekjøler på motoren dette. Sitter på høyre side av bilen, gjør den ikke?
Slangen og koblingen er i alle tilfelle en oljekjøleslange. Garantert.
Kommer det kjøleveske ut av denne slangen så er i allefall den radiatoren sprukket mellom olje og vannkrets. Kreves fullt oljeskift på motoren også dette.

Sørg for å få både O-ringer og den indre tetningen til begge disse når du skifter radiatoren.
Kan i enkelte tilfelle også være aktuelt å skifte låseringen.