PDA

Vis full versjon : hvilke merguiars



microplex
19/08/10, 17:36
har noen riper på panseret mitt som jeg ikke får bort

brukt følgende

Deep Crystal® System Paint Cleaner - Step 1

Deep Crystal® System Polish - Step 2

Deep Crystal® System Carnauba Wax - Step 3

Joakim-G_R
19/08/10, 17:38
ScratchX f.eks eller Ultimate Compound kan ta mer. Ellers må du over på heftigere saker og gjerne roterende.

volvoRsport
19/08/10, 17:43
Paint Cleaner er en kjemisk rens uten slipemidler, så den fjerner ikke riper.
Må da evnt. gå over til Ultimate Comound eller Scratch X som Joakim sier.

ChrML
19/08/10, 17:44
Bruk litt Meguiars ScratchX 2.0 eller hva den het :). Men lønner seg med en roterende maskin for å få litt fart på sakene. DA maskinen til Biltema fungerer helt greit til hobby.

Bare ikke la lakken bli for varm. Det lønner seg heller ikke å prøve å fjerne for mye lakk. Man bør egentlig ha lakkdybdemåler hvis man skal gå heftig tilverks for å være sikker.

Joakim-G_R
19/08/10, 17:48
DA maskin, god tid og UC fjerna mye småriper hosd meg, men vil nok over på roterende for å ta resterende.

volvoRsport
19/08/10, 18:02
Bare ikke la lakken bli for varm. Det lønner seg heller ikke å prøve å fjerne for mye lakk. Man bør egentlig ha lakkdybdemåler hvis man skal gå heftig tilverks for å være sikker.

Lakkdybdemåler er absolutt ikke nødvendig ved maskinpolering. Ved våtsliping er det greit å ha, men ikke nødvendig med mindre du skal ta mye lakk. Ser det uansett på strukturen på lakken/klarlakken hvor mye man har tatt.

tyggern
19/08/10, 21:01
UC tar noe, men bør nok over på noe grovere "compound" og rotterende om det er en skikkelig ripe som du kan kjenne med neglen f.eks.

Eventuelt våtsliping.

Varme med DA eller oscilerende maskin er aldri noe problem med roterende derimot bør en være forsiktig. når du ikke klarer å holde på lakken lenger er den en idee og la det kjøle seg ned litt.

fordelen med lakktykelses måler er at en vet hvor mye lakk en har å jobbe med og en liten ide om hvor mye som er trygt å fjerne. Volvo er ikke kjent for å ha tynn lakk så skjelden noe problem om ikke du sliper mye som volvoRsport nevner.

microplex
19/08/10, 23:24
takker for svar:D

det er noen riper om ser ut som at det kommer fra en '' vaske maksin på bensern''


men hvordan får man vekk sånne '' ringer '' ? sånne når man ser på metallic lakk som ser ut som sol for eks.

tyggern
20/08/10, 07:56
Roterende maskin og tilhørende produkter.
Eller DA maskin og UC og veldig god tid om lakken din er hard......

microplex
20/08/10, 09:54
Roterende maskin og tilhørende produkter.
Eller DA maskin og UC og veldig god tid om lakken din er hard......


DA maskin og uc?

og hva menes med tilhørende produkter? scratch remover?

hogst
20/08/10, 09:58
hadde besøk av en fra meguiars på skolen i vinter som skulle lære oss polering osv..
han "anbefalte" (og brukte selv) biltema sin maskin med 2 hoder, siden den var billig og mer enn grei nok til sitt bruk

Per Turbo
20/08/10, 10:01
Snakk norsk putskillar!

Det er mange her som er langt fra deres nivå på bilpleie og produkter, så forklar mer nøye når dere legger igjen svar er dere greie :) Mange som har glede av deres tips og erfaringer, men ikke skjønner en fjært pga forkortelser og utrykk fra ett annet interesseforum ;)

På forhånd takk :)

microplex
20/08/10, 10:03
Snakk norsk putskillar!

Det er mange her som er langt fra deres nivå på bilpleie og produkter, så forklar mer nøye når dere legger igjen svar er dere greie :) Mange som har glede av deres tips og erfaringer, men ikke skjønner en fjært pga forkortelser og utrykk fra ett annet interesseforum ;)

På forhånd takk :)

Takk for den per ;)

Joakim-G_R
20/08/10, 10:53
Snakk norsk putskillar!

Det er mange her som er langt fra deres nivå på bilpleie og produkter, så forklar mer nøye når dere legger igjen svar er dere greie :) Mange som har glede av deres tips og erfaringer, men ikke skjønner en fjært pga forkortelser og utrykk fra ett annet interesseforum ;)

På forhånd takk :)

Om han leste svaret mitt lenger opp, skrev jeg Ultimate Compund, og forkortet det til UC etterpå i svaret under. ;)

DA, DualAction, det er en "roterende" maskin som simulerer håndbevegelser.
Den aktuelle på Biltema har 2 hoder. De har samme på Clas Ohlson, og har hørt den er hakket bedre, mtp lengre ledning og mindre vibrasjoner. Koster en 50 lapp mer enn på Tema.

På Clas Ohlson har de også OK Sonax-puter for maskinen. Kjøp med deg endel, da du kan vaske noen mens du holder på med noen også.

Swissman
20/08/10, 12:50
Er du nybegynner så anbefaler jeg å holde deg borte fra en roterende maskin. bruk heller en DA maskin og ta tiden til hjelp.
Riper som du kjenner med neglen går gjennom lakken - her gjelder kun lakkreprasjon.
Lettere riper og swirls fra vskemaskin kan godt taes med en Da maskin.

Les litt i den tråden her http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8390 så forstår du vel litt mer.

microplex
20/08/10, 13:23
Om han leste svaret mitt lenger opp, skrev jeg Ultimate Compund, og forkortet det til UC etterpå i svaret under. ;)

DA, DualAction, det er en "roterende" maskin som simulerer håndbevegelser.
Den aktuelle på Biltema har 2 hoder. De har samme på Clas Ohlson, og har hørt den er hakket bedre, mtp lengre ledning og mindre vibrasjoner. Koster en 50 lapp mer enn på Tema.

På Clas Ohlson har de også OK Sonax-puter for maskinen. Kjøp med deg endel, da du kan vaske noen mens du holder på med noen også.

gikk kanskje litt for i lesinga her :D men takk igjenn!


Er du nybegynner så anbefaler jeg å holde deg borte fra en roterende maskin. bruk heller en DA maskin og ta tiden til hjelp.
Riper som du kjenner med neglen går gjennom lakken - her gjelder kun lakkreprasjon.
Lettere riper og swirls fra vskemaskin kan godt taes med en Da maskin.

Les litt i den tråden her http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8390 så forstår du vel litt mer.


har ikke noen store riper, bare et ''felt'' på panseret som ser ut som at det er børstet. kunn i klarlakken

Tonytic
26/08/10, 16:17
låner denne litt om det er greit, microplex? ;)

fjerner ultimate compound/ scratch X hologrammer også? :)

Joakim-G_R
26/08/10, 16:31
Ja. Men å polere de vekk med litt mildere midler går også, om du går over på DA.

Tonytic
26/08/10, 18:03
ok, takker for svar. men tror jeg holder meg til en av dem, da jeg har en del swirls også som jeg har innmari lyst til å bli kvitt! :p vises jævlig godt i sola ihvertfall..

Autotech
28/08/10, 20:58
Er du nybegynner så anbefaler jeg å holde deg borte fra en roterende maskin. bruk heller en DA maskin og ta tiden til hjelp.
Riper som du kjenner med neglen går gjennom lakken - her gjelder kun lakkreprasjon.
Lettere riper og swirls fra vskemaskin kan godt taes med en Da maskin.

Les litt i den tråden her http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8390 så forstår du vel litt mer.

Kan fint bruke roterende hvis du er nybegynner da,bare å få tak i en skjerm eller panser og prøve seg fram..

Joakim-G_R
28/08/10, 22:28
Om man kjører lave hastigheter og bruker produkter som ikke "tar så mye", og vanlig forsiktighet, så er det nok ingen fare med roterende heller. :)

volvoRsport
28/08/10, 23:03
Om man kjører lave hastigheter og bruker produkter som ikke "tar så mye", og vanlig forsiktighet, så er det nok ingen fare med roterende heller. :)

Er stort sett ingen fare om du bruker generell sunn fornuft uansett, bare å være litt obs på kanter og lakkert plast, også bør man unngå å få kanten på pad'en inni noe. På en vanlig lakkert stålflate skal det mye til for å svi igjennom lakken, da skal du virkelig gå inn for det.