PDA

Vis full versjon : Hjelp! Elektronisk hikke i dashbordet.



Lightyear
19/08/10, 12:34
Bilen fikk elektronisk hikke igår, har hatt dette for en måneds tid siden også men da ga det seg fort og ble borte til igår kveld.

Det er voldsomt spenningsfall til dashbordet, alt lys innvendig fader nesten helt ut, og tar med seg kjørelys/fjernlys innimellom også. Ser på voltmeteret i sig-tenneren at det synker til under 9,9V (går ikke lavere).
Stereoen mister strømmen også, men ser ikke ut til at effektforsterkeren bak gjør det for lyset i fjernkontrollen til denne holder seg når det forsvinner i dash'en.
Dette kom og gikk ofte på en liten kjøretur i går kveld, virket mest som om det var etter litt gasspådrag, altså når jeg slipper opp gassen igjen. Ingen forskjell om det er fra 0-30kmt eller fra 20-80kmt men det virker litt som om det var mere spenningsfall ved hardere aksellerasjon.
På tomgang så viser voltmeteret 13+ volt men det flimrer i lysene.

Hjelp! Noen som har anelse om hva dette kan være? Har ikke gjort noen endringer på noe elektrisk på en god stund, men skal prøve å koble ut igjen triamp nokia handsfree som jeg vet stjeler endel strøm når bilen er parkert.
Hvor og hvordan skal jeg begynne feilsøking på dette? Ser for meg at det fort kan bli kostbart å la et verksted feilsøke :rolleyes:

A

Ola Hagen
19/08/10, 13:05
blir den "hikken" borte hvis du slår av stereo anlegget?

prøvd å måle spenningsfall fra dynamo samtidig som du gir på gass og ser hvor mye spenningen øker?

mrstfu
19/08/10, 13:31
Den var stygg... Et voldsomt dpenningsfall og det.. Jeg hadde målt meg frem og tilbake til jeg fant ut hvor I kretsen spenninga detter. Du har full ladespenning? Mål I sikrimgsboksen. Mål deg videre til du finner ut hvor feilen ligger, må jo ligge et eller annet sted.

Lexaron
19/08/10, 13:42
Kan se ut som om den slutter helt å lade. Tror jeg ville målt spenningen ut fra dynamoen. Kan være børstene.

Lightyear
19/08/10, 13:46
blir den "hikken" borte hvis du slår av stereo anlegget?

prøvd å måle spenningsfall fra dynamo samtidig som du gir på gass og ser hvor mye spenningen øker?

Samme om stereoen står på eller ikke. Er litt vanskelig å måle fra dynamo mens jeg kjører, det skjer ikke ved gasspådrag når jeg står stille, kun under kjøring :confused:
Men jeg har jo dette voltmeteren inni bilen og det viser jo som sagt 13+ på tomgang og litt mer ved gass men fikk ikke fremprovosert noe hikke når jeg stod stille.

A

Morgis
19/08/10, 13:52
Opplevde det samme.. Bilen sviver helt fint, men alt annet klikker og dimmer..
Hos meg var det dårlig kontakt på den ene av kablene på batteripolen. Husker ikke helt omd et var minus eller pluss polen.. tror det var minus..

Lightyear
19/08/10, 13:54
Den var stygg... Et voldsomt dpenningsfall og det.. Jeg hadde målt meg frem og tilbake til jeg fant ut hvor I kretsen spenninga detter. Du har full ladespenning? Mål I sikrimgsboksen. Mål deg videre til du finner ut hvor feilen ligger, må jo ligge et eller annet sted.


Ja, det er voldtsomt. Men det ser ut som om det bare er til dashbordet siden forsterkeren forblir på, lyset på fjernkontrollen slukker jo umiddelbart når jeg skrur av spilleren foran, og remotespenninga fra spilleren holder seg jo tydeligvis gjennom ett hikk.

Tror kanskje jeg bare skal begynne med et multimeter rett på batteripolene og se hva dette måler, Hvis det holder seg greit der mens det hikker som beskrevet så er dynamoen friskmeldt?

A

Lightyear
19/08/10, 13:57
Opplevde det samme.. Bilen sviver helt fint, men alt annet klikker og dimmer..
Hos meg var det dårlig kontakt på den ene av kablene på batteripolen. Husker ikke helt omd et var minus eller pluss polen.. tror det var minus..


Aha! Kan være en greie det ja. Kablene måtte strekkes litt for å få de på polene når jeg byttet batteri. Ingen takk til exide som har plassert polene midt på hver kortside :mad: Skal se litt på det, jeg har jo også en strømbryter på den ene polen for at batteriet skulle kunne brukes i det hele tatt. Men bryteren sjekket jeg sist jeg var under der og den ser bra ut.

A

mrstfu
19/08/10, 23:43
jeg ville sagt dynamoen er friskmeldt uansett, så lenge batteriet ditt er friskt. hvis dynamoen plutselig skulle kutte helt under kjøring ville bilen fremdeles kunne gå på de 12v som er lagret i batteriet, i 9.5volt, eller hva du hadde. batteriet ditt er av grei kvalitet og levetid?

vet ikke om slakk/dårlig multireim kan påvirke på den måten jeg? spiller ingen rolle egentlig, har jo strøm til alt annet enn dashbord så.... spar på denne tråden når du finner det ut a, dette er en sånn feil, som hvis en annen får den og ikke gidder søke, så kommer han til å gnage armen av seg i frustrasjon. :D

Lightyear
20/08/10, 07:07
Batteriet er et Exide Maxxima 900 gelebatteri som er under ett år gammelt, skulle ikke være noe å utsette på det nei.
Sjekka reimer forrige gang det oppstod men fant ingenting. Jeg holder nesten på å gnage av meg armen, fikk ikke sett noe under panseret igår desverre men satser på at det blir gjort idag :)
Jeg holder en knapp på Morgis sitt forslag, stemmer jo bra med at jeg måtte strekke litt på kabler og sette på en strømbryter for å få kablene til å rekke fram til den idiotiske polplasseringen på de nye maxxima batteriene, byttet fra et gammelt av samme type som hadde 4 poler på toppen mot de 2 som sitter midt på nå :mad:

A

Jan
20/08/10, 18:25
Hvor får forsterkeren strøm fra, egen kraftig kabel ?
Er det en større forsterker så kan de ganske store kondensatorer som i kort periode kan virke som et "batteri".
Jeg ville også sett over + kabler før /alle usikrede eller sikret med store sikringer) sikringsboksen og sett etter brudd og elle hull i isolasjonen. Sett over - kabler etter brudd (hadde brudd i kabelskoen nede på motoren i front. Det er to minuskabler fra batteriet på min 850.

Multirem og børster, ville umiddelbart tro de førte til at batteriet må ta jobben.