PDA

Vis full versjon : Hjelp til grei trim til b230k motor? (volvo 240)



TH-TUNING
19/08/10, 12:07
Heisann kunne vært fin om jeg fikk no hjelp til oppsett til k motoren min som jeg skal trimme ;)

Tenkte på kam
grenrør med sports-eksos
osv

Generelt ett billig oppsett som gjør at jeg vil kunne få mere turtallsvillighet og man kjenner at den drar bedere generelt over hele registeret :)
Hadde vært fin med evt linker til div deler innenfor det som er nevnt ovenfor mm :cool:

Aartun
19/08/10, 12:22
Jeg har montert elektrisk kjølevifte på min,
samt grenrør og 3" eksos fra jt (ikke beste passform, men det går med litt jobbing)
blokkert egr system, skal visst utgjøre pittelitt
konisk filter
så tenkte jeg etterhvert å porte litt innsug og utblås for å se om det utgjør noe.

du kan se litt i min prosjekttråd, er ikke så detaljert beskrevet, men bare si fra om du lurer på noe så skal jeg svare etter beste evne :)


ellers har jeg lest meg til her på forum at en VX3 kam skal være en grei kam å bytte ut originalkammen med.

TH-TUNING
19/08/10, 15:16
Takk for svar :) Blir ikke 3"s eksos for stort a? tenker på motstand osv ? eller funker det greit ? :)

Aartun
19/08/10, 15:32
Er laget for 240 uten turbo i alle fall, så for en som ikke skal optimalisere bilen så vil jeg tro det duger. kanskje noen andre som har synspunkter på det?

Har fungert greit på min, to lyddempere så det blir greit grom lyd uten for mye av det gode også. For min del i alle fall :)

Shovelhead
19/08/10, 18:20
billig trim finnes ikke enkelt og greit.

det hjelper ikke stort med stort eksos anlegg, grenrør og konisk filter hvis ikke motoren får en bedre kam, porta topp og større forgasser.
trimming handler om å øke motoren evne til å puste.
å begynne å trimme en gammal motor som har gått langt og speielt 230 motorer før 90 er vel ikke akkurat god butikk. kleine råder, spinkle veiver og stempler så korte et de truer med å snu i sylinderløpene er ikke noe man bygger vass motor av
skal det trimme må det aller først overhales for at ting skal henge med og holde.
belastningene på motoren øker med effekten.

du kan regnme 1000-2000 kroner pr hestekraft effekt økning.

Aartun
19/08/10, 18:32
Men nå handler ikke alt om å bygge en vass motor, men en motor som kan være litt morsommere enn det som var utgangspunktet.
Ikke vits å ta knekken på alt som heter hobbytrimming selv om biler i dag nesten må ha 250+ hk for å være noe..

kermitt
19/08/10, 19:04
kjøp deg en billig bilcross kam f.eks månen 123, fyr på en weber to-stegs gasser av noe slag også om du fremdeles ønsker å bruke mer penger lettere svinghjul og svinghjulsdemper.

Aartun
19/08/10, 20:44
Det trengs hobby-trimmere.. ellers vil det snart gå tomt for fk/ft maskiner :)

GMV
19/08/10, 21:39
Om du skal trimme så for all del unngå de innsugene der hvor de har benyttet en enkel liggende weber dcoe/dellorto dhla. Det fungerer ikke på Volvo. Du må ha for to doble om du skal ha slike gassere. Ett enkelt oppsett som nevnt over.
Eksos, annen kam, og en Weber 36/36 eller lignende.

TH-TUNING
20/08/10, 10:32
Takker for svar igjen ;)
Tenkte på dobble webbere ja. perr i dag så sitter det en pierburg gasser (gultopp) på k motoren.
Så planene mine er først og fremst kam og evt effektannlegg så får jeg se videre hva som skjer :)
Men om folk har mere innspill i for eks hva slags kam som er brukanes samt eksos er det bare og fyre opp med no linker evt :)

TH-TUNING
21/08/10, 18:31
noen flere med innspill ?

Shovelhead
22/08/10, 08:58
Hobby trimmere er greit det.

men skal du trimme en motor for å få den til å gå bedre må det vøre en viss harmoni. å sette inen evassere kam i ellers original motor. gir deg ingen ting.
å sette på større forgassere på en ellers original motor gir ingen ting.
effekt anlegg og grenrør gir på enm original sugemotor overhode ingen ting.

det r et gammalt oird atk som sier
"Du kan legge skoa i ovnen. men et blir ikke kaker av dem"
sånn er det med motor trimming også.
skal du få ut mer effelkt må det nødvendigvis gjøres skikkelig.

det første du trenger er en underel som er i god stand. å trimme på norsom er slitt hjelper lite.
så kan man fore på med en bnoe bedre topp. på 230 k motorene finnes det vel en topp som heter 631 som har noe større og bedre kanaler.
så en noe friskere kam. på innsugs siden trenger man et innsprut elelr forgasssere som kan henge med. original forgassern er uegna tilå bruke på en timem motore.
en Weber 32/36 DGV tostegs forgasser funker greit på en original motor men blir for liten vhoa man skla timme. du kan gå over til en 36/36 DCD enne holder til ca 140hk med rett bestykkning.
det beste er enkelt å sette på 2x45 dcoe weber forgassere med et så langt innsug og så lange trakter som mulig dette gir godt med moent og en kjørbar motor.

jeg har selv holdt på som hobby trimer pog bygget noen motorer å har høstet en del erfaringer av det.
å er det noe jeg har lært så er det at snarveier ikke lønenr seg når man skal trimem motor.

å velge riktige deler som faktisk fungerer sammen er alfa og omega.

saabfaen
23/08/10, 18:54
satt på ett 421 grenrør typ 2 fra kg (ca 2700,- sek)
seinere satt jeg i kg 003 kam ( ca 2600,- sek)
+ just reimhjul fra kg (ca 1200,- sek)
2,5" eksos me 2 simons potter

Plana toppen 1,5-2mm å slipte ut alle org slipekanter i eksos + innsug. ( polerte eksos siden)

Ble noe helt annet men ikke noa sånn rått!

Org 131hk og nå tipper jeg på ett sted mellom 150-160hk??

940 me 230 fb

http://www.youtube.com/watch?v=3yFCIsVU3zE Hvite som bråker noa jævlig :p

Der kjører jeg bare me grenrør, eksos å chip!

saabfaen
23/08/10, 19:00
effekt anlegg og grenrør gir på enm original sugemotor overhode ingen ting.


Min blei seigere på bunn tenk :p så ikke helt enig me deg :p

session
23/08/10, 19:08
med litt god velvilje så kan man kanskje merke noe på en god dag, men det sies vel at det skal gi 4-8% ekketøkning på bcb sine sider da men :p

Aartun
23/08/10, 19:14
Min blei seigere på bunn tenk :p så ikke helt enig me deg :p


Enig me deg, jeg satt på konisk filter, grenrør og effektanlegg, og bedre har det blitt :)

saabfaen
23/08/10, 21:14
Skjønner at du er skeptisk, men merker godt ting på min egen bil iaf :)

TH-TUNING
24/08/10, 10:12
Er ikke mye man trenger og gjøre for at det skal merkes bittelitt ;)
Hvilket grenrør med resten av eksosen utover gir best effekt ? (link?)
Evt en god kam som gir litt mere ? (link?)

Som sagt folkens, jeg vil at dere skal komme med innspill til hva jeg skal velge her, da jeg syns det hadde vært fint med litt hjelp ang det :)

SWR
24/08/10, 14:55
Hvis du ikke skal varve flere runder på turtelleren, skipp kammer med 70-80-90º mer durasjon. Finn noe med mer løft og helst nær original durasjon, evt. litt mer.

Større forgassere - enn pyttliten standard - gir ALLTID noe, spesielt gir de ræva kjørbarhet hvis de bare monteres og ikke justeres riktig av noen som vet hva de gjør. Blir de justert riktig, så skal det mye til at de ikke forbedrer effekten pga mindre vakuum.

2.5" eksos holder greit og bråker litt mindre så lenge du er under 200 hk.. :)

TH-TUNING
24/08/10, 16:35
sant sant

HåkonA
26/08/10, 09:09
Det beste tipset jeg kan komme med er å bygge om til lh-2.4. Jeg gjorde dette på min k-motor før jeg satte inn fk motor. Det var riktignok innsprut fra en Fk, men jeg tror nesten det blir bedre med styreenheter fra en f-motor. Med dette oppsettet ble bilen skikkelig pigg, mye bedre drag enn i en 240 med b230FX motor som jeg også har.

I tillegg til å bytte tankarmatur må bytte svinghjulet og plugge to hull i toppen som er til forvarminga av innsuget. F-ledningsnettet passer rett inn i alle biler 86+

saabfaen
26/08/10, 15:35
Er ikke mye man trenger og gjøre for at det skal merkes bittelitt ;)
Hvilket grenrør med resten av eksosen utover gir best effekt ? (link?)
Evt en god kam som gir litt mere ? (link?)

Som sagt folkens, jeg vil at dere skal komme med innspill til hva jeg skal velge her, da jeg syns det hadde vært fint med litt hjelp ang det :)

kg-trimning.se eller noe sånt

TH-TUNING
29/08/10, 12:02
kgtrimning.com er det siden heter ;) men hvilken kam aksel trur folket at jeg burde bruke ? kanskje KG004 ? eller KG001 fra Kgtrimning ? eller om det er noen andre steder som har noen fine kammer ? :)

Sebbe
29/08/10, 12:20
http://www.bilcross-shop.com/ har masse fint

SWR
29/08/10, 12:41
kgtrimning.com er det siden heter ;) men hvilken kam aksel trur folket at jeg burde bruke ? kanskje KG004 ? eller KG001 fra Kgtrimning ? eller om det er noen andre steder som har noen fine kammer ? :)
Nå er ikke jeg fan av katalogtrim, men hvis du ikke skal ha en turtallsjager så finn deg noe med 270-280 graders durasjon og 13-14mm løft inn, 255-270 grader ut og rundt 11.8 ut med lobesenter på rundt 110-114 grader.. Da vet du hva du bør se etter, selv om jeg tviler på at du finner noe som ligner den til punkt og prikke.. Mer durasjon og/eller lobesenter på mindre enn 108 grader betyr at du kan kaste nesten all kjørbarhet i bunn rett i elva, da overlappet blir langt og den går som en dass på lavt turtall.. Mindre løft inn utnytter ikke ventilen til det den er god for (med porting) og gir mye mindre hk på lavere turtall enn du ellers ville fått.. :)

Litt porting da så man får brukt den kammen skikkelig og noen forgassere som ikke kveler den helt, så ser man en rimelig stor økning enkelt..

GMV
29/08/10, 14:17
Koster å bestykke to dobble gassere om alt i dem er feil til ditt oppsett. Verdt å tenke over ved kjøp. Om man må ha e-rør, munnstykker, halsringer, nalventiler osv så blir det fort veldig mye penger. Tenk også på at Dellorto kan være vanskelig å skaffe enkelte deler til. Solex tror jeg er mer eller mindre umulig. Weber er det rimelig greit utvalg i deler enda. Dellorto gassere er å foretrekke da disse har separate munnstykker for høy og lav gasshastighet, dvs bedre kjørbarhet. Men som sagt må du ha alle disse delene så kommer du langt på veit til ett datasprut og separate spjeldhus som er en uslåelig kombinasjon i kjørbarhet.
Bygget selv en sugemotor til bruksbilen for snart 10år siden, den bremset 200hk.

405 topp med rustfrie 44/38 ventiler harde bugpack ventilfjærer.
KG 7 kam
2x45mm Dellorto DHLA
Orginal B23 bunndel
Simons 2,5" eksos og grenrør.

Gikk bra med forholdsvis greit bunndrag.
Må være forberedt på høy bensinregning med ett sånt oppsett.
Tror forbruket lå på 1,4 på mila.

SWR
29/08/10, 14:48
Gikk bra med forholdsvis greit bunndrag.
Må være forberedt på høy bensinregning med ett sånt oppsett.
Tror forbruket lå på 1,4 på mila. ...og det forbruket ligger i over 300 grader durasjon og 105º lobecenter... Hadde en nesten lik profil i en Ford 2-liter, og med omslip til lobecenter på 111 og litt om-timing i motoren brukte den en halv liter mindre på mila og tjente bunnregister som fy.. uten merkbart tap på topp.. :)

Skulle hatt en KG001 eksosprofil og en KG8 innsugsprofil slipt på 110-112 på samme kammen.. KG8'en har "mycket bra vrid" og eneste grunnen er jo at den løfter skapelig i forhold til durasjonen.. :)

Lavt (under 27.5% av tallerkendia inn) løft + durasjon over 300 grader = for å få en trang-porta eller original topp til å henge med til 7000+. Man kompanserer med lang åpningstid når porten ikke vil fløde nok luftmasse fort nok. Og man løfter itt'no fordi porten ikke fløder særlig over 9mm løft.

Få en topp som fløder bra til 13 mm innsugsløft med std. ventil, bruk en kam som løfter like mye men med durasjoner og lobecenter som funker på "normale" gateturtall, og du har en bil du ikke kjenner igjen.. :)

GMV
30/08/10, 16:52
Ja, skulle gitt litt mer. Problemet var at det var alt for lav komp i motoren. Det ble nevnt når jeg var å bestykket gasserne. Tror tenninga var oppe på 46 grader eller noe sånt. (Husker ikke så godt da det er lenge siden.) Meningen var å bygge ei 2,5L blokk men det ble det aldri noe av da bilen ble solgt. Tror faktisk det sitter ei 2,5L blokk i nå hvis jeg ikke tar feil.

saabfaen
31/08/10, 17:34
kgtrimning.com er det siden heter ;) men hvilken kam aksel trur folket at jeg burde bruke ? kanskje KG004 ? eller KG001 fra Kgtrimning ? eller om det er noen andre steder som har noen fine kammer ? :)

Jeg bruker kg003 i min 940, funker bra. Har just kamdrev men har igjenn å stille inn rekti. folk sier jo jalla 3000 forskjellige ting.

Viktikste er vel at den ikke blir for vass hell, kjett å ha en veibil/bruksbil som itte orker å gå mer en maks 1min på tomgang føre det er surt å må jages igjenn! Har prøvd å kjett i kø :p

Har man turtalls sperre får en jo ikke dratt mer enn til 6200rpm iallefall.
Skal man varve mer er det å anbefale dobble ventilfjører. kjett me full flyt på 68-7000 rpm au..

TH-TUNING
01/09/10, 21:41
Jeg bruker kg003 i min 940, funker bra. Har just kamdrev men har igjenn å stille inn rekti. folk sier jo jalla 3000 forskjellige ting.

Viktikste er vel at den ikke blir for vass hell, kjett å ha en veibil/bruksbil som itte orker å gå mer en maks 1min på tomgang føre det er surt å må jages igjenn! Har prøvd å kjett i kø :p

Har man turtalls sperre får en jo ikke dratt mer enn til 6200rpm iallefall.
Skal man varve mer er det å anbefale dobble ventilfjører. kjett me full flyt på 68-7000 rpm au..

okay, ja daså

TH-TUNING
09/09/10, 00:12
nokon fleire ?

Shovelhead
09/09/10, 17:21
det vi vel kan konkludere med er at det finnes svært lite billig og grei trim.

skal du trimme så gjøre det skikkelig. uansett om du skal ha lett trim elelr noe virkerlig vasst. å

gjøre en skikkelgi overhaling av blokk og veiv alle først. vassre kammer og større forgassere hjelper så lite hvis 50% av kompresjons trykket havner i veivhuset. igjensota ventiler osm ikke holder 100% tett mot ventil setene
hjelper ikek stort på effekten det heller.

Tufte_
09/09/10, 18:33
Hei.
Kan gi det ett oppsett som jeg kjører på min motor,det river ikke akkurat skinnet av pølsa men motoren har blitt litt friskere.hehe...:)

Jeg har følgende deler:
-Weber 32\36 forgasser(passer rett på innsuget ditt vis du borer opp festehullene litt)
-porta 631 topp
-v-kam(fra B230E 740)
-4.2.1 grenrør
-Fordeler og tenning fra B230A(fra 240)

Dette fungerer helt greit,eneste er litt jaging på tommgang,men ikke mye...
Bilen går faktisk billigere også ved fin kjøring,men bruker selvfølgelig sitt når du gasser på...hehe...
Håper dette har hjulpet deg litt...

Mvh
Tufte_

TH-TUNING
10/09/10, 12:17
Hei.
Kan gi det ett oppsett som jeg kjører på min motor,det river ikke akkurat skinnet av pølsa men motoren har blitt litt friskere.hehe...:)

Jeg har følgende deler:
-Weber 32\36 forgasser(passer rett på innsuget ditt vis du borer opp festehullene litt)
-porta 631 topp
-v-kam(fra B230E 740)
-4.2.1 grenrør
-Fordeler og tenning fra B230A(fra 240)

Dette fungerer helt greit,eneste er litt jaging på tommgang,men ikke mye...
Bilen går faktisk billigere også ved fin kjøring,men bruker selvfølgelig sitt når du gasser på...hehe...
Håper dette har hjulpet deg litt...

Mvh
Tufte_
Takk for ett utfyllende svar :) hvor har du kjøpt grenrøret ?

Tufte_
10/09/10, 16:01
Bare hyggelig det...hehe...trenger ikke å koste allverdens å få litt mer futt i den gamle svensken...hehe...
Grenrøret mener jeg at blei kjøpt på bcb.var en kammerat som ordnet det for meg så er ikke helt sikker,men mener det blei kjøpt der...

TH-TUNING
11/09/10, 16:37
Bare hyggelig det...hehe...trenger ikke å koste allverdens å få litt mer futt i den gamle svensken...hehe...
Grenrøret mener jeg at blei kjøpt på bcb.var en kammerat som ordnet det for meg så er ikke helt sikker,men mener det blei kjøpt der...

Okay ;)

Gundersen
18/01/11, 12:57
nokon fleire ?

har en 32/34 DMTL weber liggans vis du er intresert, kosta 4 laks ny bare prøvemontert på min k gasser. passer rett med din org pierburg luftfilter løsning.
dette var vistnok en "erstatnings" forgasser til pierburg ifølge en volvo guru fra kr.sand =)

larsen92
27/01/11, 23:47
http://grindenmotorsport.no/ dem selger da no trim styr.