PDA

Vis full versjon : latt batteri iløpet av 2 stille døgn?



Aalsen
19/08/10, 00:18
Hey!
Har ikke startet eller kjørt bilen på to dager. Da jeg satte den fra meg på mandag var den helt som vanlig. Nå, to dager senere (onsdag) var bilen helt død. Skjedde ingenting da jeg vred om nøkkelen, og hverken parklys eller kupélys fungerte. Dermed konkluderte jeg med flatt batteri, hehe.

Driver og lader nå, og laderen viste at batteriet var helt flatt. Nå har den ladet seg litt opp og det kommer et par bobler nå og da i vannet, noe som er bra siden cellene da tar til seg strøm..?

Hva er det som egentlig kan forårsake dette? Gammelt batteri? Gåen dynamo?
Har søkt litt på google, men finner liksom ikke helt samme fenomen som jeg kan sammenlikne.

Altså, i løpet av to dager ble batteriet heeeelt flatt! :eek:
"Amp" lampa lyste heller aldri


Skal nevnes at jeg tidligere på mandagen byttet bensinreleet, og deretter kjørte ca seks mil (nesten en time)

Aalsen
19/08/10, 15:43
Først og fremst må det sies at jeg er helt grønn på strøm og slikt.
Batteriet stod over natten og var fulladet i dag morges. Koblet det tilbake i bilen.

Uansett, nå har jeg målt spenningen på dynamoen (pluss til minus), og den gir 13,7 mens batteriet (målte fra plusspol til minuspol) viste 13,3 mens den gikk på tomgang. De samme resultatene var ved 2000omd og 4000omd. (12V batteri) Da får vel batteriet nok spenning til å ikke gå flatt?

Jeg koblet også av ledningen til minuspolen på batteriet og målte mellom minuspolen på batteriet og ledningen til minuspolen for å sjekke om det er noe som trekker strøm når bilen står stille. Den viste det samme resultatet som da jeg målte mellom pluss og minus på batteriet når bilen stod stille, bare med minusfortegn. Da er det vel ikke noe som trekker strøm heller?

Så sjekket jeg syrenivået i cellene på batteriet. Alle viste akurat på der den røde streken begynner. (ca 1225-1230ish) Syrenivået var altså under det grønne som er bra og det hvite som er "fair".
Tenker dette kan ha noe med å gjøre at batteriet har vært helt flatt og trengs å kjøres litt mer for å få opp syrenivået da det nettopp har vært ladet helt opp.

Btw, bilen døde på veien i stad. Den var usikker i ett sekund før den døde helt og rullet ned en liten bakke :o . Men fikk startet den igjen.. Startmotoren gikk som bare det..

Noen som har noen hypotese/teori om hva dette kan være? :mad:

gull pilen
19/08/10, 20:47
den burde lade mer når du har turtall på den...¨burde hvertfall ladet mellom 14 og 14,5volt en plass...
kan det være en cd spiller eller noe som trekker strøm eller det releet du byttet som henger på??

Aalsen
19/08/10, 21:08
den burde lade mer når du har turtall på den...¨burde hvertfall ladet mellom 14 og 14,5volt en plass...
kan det være en cd spiller eller noe som trekker strøm eller det releet du byttet som henger på??

Er bare en gammal original kasettspiller fra 1984 i den, og den døde for noen uker siden :p Ellers er det ikke noe spesielt annet jeg ser som kan trekke noe særlig strøm.

Ettersom jeg så endret ikke tallene seg noe fra tomgang (som er noe høyt ca 1500) til 4000. Ikke på batteriet heller.

Leste at jeg kunne koble av kabelen til -polen på batteriet og måle mellom -polen og kabelen for å sjekke om det er noe som trekker strøm i bilen. Husker ikke helt hva tallet var (minus 12-13 ett eller annet) samme tall som jeg målte mellom + og - på selve batteriet bare at dette var et plusstall. Vet ikke helt hva jeg får lest ut av detta men.

Ja, jeg misstenker også det nye releet, men hvordan kan den trekke strøm egentlig? Og får jeg sjekket om det er den?

Agrostar
19/08/10, 21:41
Hvis du fekk -12 mellom minus og minus da er det noko seriøst gale ein plass... Men eg ville begynt med å fått batteriet skikkeleg lada utafor bilen, målt syrevekta, latt det stå utan lading eller forbruk i nokon dagar for så å måle syrevekta igjen. Da ser du fort om ei celle tappar seg fortare enn andre.

Aartun
19/08/10, 22:08
Ladespenningen vil ikke endre seg med turtall, men ladestrømmen vil.
Når du skal måle om det går noen krypstrøm med bilen av, skrudde du måleinstrumentet over på ampere dc da? høres ut som du har det på volt enda..
er batteripolene veldig irret? det kan forårsake krypstrøm,
eller det kan som nevnt være det nye bensinrelèet, prøv å trekke ut sikringen til dette og mål mellom batteripolen og minusledningen som du har koplet av igjen å se om det trekker noe da...

håper dette var forståelig..

Aalsen
19/08/10, 23:43
Ladespenningen vil ikke endre seg med turtall, men ladestrømmen vil.
Når du skal måle om det går noen krypstrøm med bilen av, skrudde du måleinstrumentet over på ampere dc da? høres ut som du har det på volt enda..
er batteripolene veldig irret? det kan forårsake krypstrøm,
eller det kan som nevnt være det nye bensinrelèet, prøv å trekke ut sikringen til dette og mål mellom batteripolen og minusledningen som du har koplet av igjen å se om det trekker noe da...

håper dette var forståelig..

Aha, så volten vil ikke endre seg, men ampere´en vil stige med turtall :D
Du har helt rett, jeg hadde på volt hele tiden :rolleyes:
Batteripolene er helt fine, men metallfestet som er på +polen på batteriet fra +ledningen kunne man blåse bort litt irr, grønt støv :D

Så det skal ikke måles noen ampere mellom minuskabel og minuspol når bilen er av? Apparatet skal vise null, hvis ikke så er det noe som trekker strøm..
Ut og sjekke med en gang!

Tusen takk for svar! Har hjulpet meg litt på vei :D

Aalsen
20/08/10, 01:04
Målte nå mellom minus på batteriet og minuskabelen, den viste 0,87 ampere. Da jeg koblet ut bensinreleet målte det 0 ampere. Da byttet jeg til det gamle releet som fremdeles funket, og det målte fremdeles 0 ampere, men da jeg skulle starte bilen for å sjekke om releet virkelig funka så gikk ikke starteren rundt en gang og lysene i dashbordet ble svakere og svakere, dødt batteri.

Lader batteriet nå og prøver målingene på nytt i morgen. Skal sjekke syrenivå når batteriet er fulladet. Hvis syrenivået er dårlig når batteriet er fulladet er det vel ødelagt.

Aartun
20/08/10, 06:53
Batteriet vil ikke ha godt av å bli helt utladet flere ganger nei,

Hyggelig å kunne hjelpe :)

satset på den starter fint når du får ladet batteriet da! og at den holder på strømmen:)

Agrostar
20/08/10, 07:49
Det er noko gale med bensinrelet ihvertfall når det dreg bortimot 1A når bilen ikkje går! På 2 dagar så har du jo da dratt nesten 48A, og da er det ikkje mykje igjen av ein 65Ah batteri.

Aalsen
20/08/10, 22:17
Var nok bensinreleet ja. Lada opp batteriet og målte på nytt, da viste den 0,97 ampere. Bytta til det gamle releet (som fortsatt funker) og målte på nytt, da målte jeg 0. Skulle starte motoren for å sjekke om det var connection i releet, men hørte bare et klikk og lysene i dashen forsvant gradvis. Dødt batteri gitt.

Var på Volvo og fikk nytt relé (som denne gangen likner helt på det gamle bare at det står 2x15a i stedet for 30a) Håper det funker. Skal måle og sjekke det på mandag da jeg henter et nytt batteri :)

Aartun
20/08/10, 22:28
Høres ut som batteriet ditt e klar for batterihimmelen :)
Lykke til med nye relèet og batteriet!

Aalsen
23/08/10, 13:47
Batteriet har flydd sin vei til himmelen ja :p
Henta nytt batteri i dag, putta det i bilen og målte.
Dynamoen målte 14,63V og selve batteriet 14,34V ved 1500omd. :D
Fått nytt relé og målte ingen krypstrøm heller :D
Driver og lader det nye helt opp og gjentar målingen etterpå, men det blir nok som nå, bare fryd og gammen!

Takker alle for god hjelp og givende innsyn :)

(Har ikke lært så mye bil som etter jeg kjøpte 244´n ;D )