PDA

Vis full versjon : Tråden for små og store erfaringer



ChrML
16/08/10, 20:51
Tenkte å kjøre igang et lite forsøk her på VCCN. I denne tråden kan alle små og store erfaringer og aha- opplevelser du har opplevd som kan være til nytte for andre deles fortløpende :). Så får vi se om det kommer til å fungere.


Kan starte med en:

- Det er to forskjellige nedre støtdemperfester på Volvo 960 sin multilink MK2. Tappen som stikker ut som demperen tres innpå kan være eksakt 16.5mm eller 17.7mm utvendig. Sammenhengen ser foreløpig ut til å være at sedan ble levert med 16.5mm, mens stasjonsvogner har den litt kraftigere 17.7mm. På grunn av høyere tillatt akselvekt og nivåmatdempere?

Dette gjør at ikke alle MK2 dempere passer overens.

turb00le
23/08/10, 20:44
Hvis en ikke holder tunga rett i munnen når en lager veivhusvent system og kobler åndinga til innsuget på en turbomotor. Så trengs det ymse nye tetninger.

SWR
01/01/11, 18:01
Når man porter selv eller kjøper CNC eller vanlig-porta topper er CFM (fløde) det siste man skal bry seg om...

TeamBørnOut
01/01/11, 18:06
Why? Gir jo ofte en god pekepinne..

The Sven
01/01/11, 18:11
Hvis en ikke holder tunga rett i munnen når en lager veivhusvent system og kobler åndinga til innsuget på en turbomotor. Så trengs det ymse nye tetninger.

Men allikevel monterer alle bare et filter til friskluft og skjønner ingenting av hvorfor motorene svetter.

The Sven
01/01/11, 18:12
Hvis man ikke legger simringen på en kamaksel ordentlig på plass så får en oljebehandla bilen etter noen mil oppover østerdalen i 25 minus :)

Dette medfører også at man får kjenne hvor kaldt det er :)

SWR
01/01/11, 18:16
Why? Gir jo ofte en god pekepinne..

Nei. De gir en svært usikker ide om hvor mye hk toppen i teorien skal kunne levere sett utifra mengden luft som toppen kan få igjennom ved statisk testing, men sier ikke et pip om porten har riktige arealer for det motorvolumet den skal på, om den utnytter hele kanalen effektivt eller om den bare er SVÆR, om suget fra motoren klarer utnytte et "så stort" hull til å oppnå riktige gasshastigheter, etc... det ENESTE som teller er at kanalen oppnår optimal gasshastighet ved det ønskede max-hk-rpm'et man har, slik at man får brukt den til maks.. og det blir påvirket av MYE mer enn fløde, blant annet er et av de viktigste parameterene for dette kammen...

The Sven
01/01/11, 18:16
Dette er ikke min erfaring men en jeg fikk høre i jula:

Hvis man tror at årsaken til at oljelampa lyser bare er oljetrykksføler og ignorerer dette, får man kjøpe ny motor til XC70en sin. Feilen skal visstnok ha vært oljepumpe ? Litt spesielt på en bil som kun har gått 200 000. Velger å tro at det var brukerfeil.

TeamBørnOut
01/01/11, 18:21
Nei. De gir en svært usikker ide om hvor mye hk toppen i teorien skal kunne levere sett utifra mengden luft som toppen kan få igjennom ved statisk testing, men sier ikke et pip om porten har riktige arealer for det motorvolumet den skal på, om den utnytter hele kanalen effektivt eller om den bare er SVÆR, om suget fra motoren klarer utnytte et "så stort" hull til å oppnå riktige gasshastigheter, etc... det ENESTE som teller er at kanalen oppnår optimal gasshastighet ved det ønskede max-hk-rpm'et man har, slik at man får brukt den til maks.. og det blir påvirket av MYE mer enn fløde, blant annet er et av de viktigste parameterene for dette kammen...

Man ser som oftest godt om det bare er kjørt en fres nedi en topp eller om den er gjennomtenkt også.
Har sett begge deler. men som oftest blir slike topper laget av folk som har litt erfaring + har prøvd toppene.

Å kjøpe en topp som fløder enormt uten å tenke på hva den toppen er tatt frem til av kam etc skjønner jeg er helt fjern.

Se toppe til ChrML på forumet. Den cnc freste toppen der tror jeg det er noe mystiskt med ettersom han ikke har store problemer med holdbart drivverk og clutch :P Noe andre folk har med lignende oppsett men annen topp :)
Mulig den er et slikt eksempel, men er noe jeg har lurt på lenge egentlig :)

TeamBørnOut
01/01/11, 18:23
Dette er ikke min erfaring men en jeg fikk høre i jula:

Hvis man tror at årsaken til at oljelampa lyser bare er oljetrykksføler og ignorerer dette, får man kjøpe ny motor til XC70en sin. Feilen skal visstnok ha vært oljepumpe ? Litt spesielt på en bil som kun har gått 200 000. Velger å tro at det var brukerfeil.


Er ikke noe spesielt på xc70 dette :D
04 - 08 = 70% av bilene har utbyttes motor.. å har de ikke dette så kommer den antagelig til å bli det om en stund..

SWR
01/01/11, 18:32
Man ser som oftest godt om det bare er kjørt en fres nedi en topp eller om den er gjennomtenkt også.
Har sett begge deler. men som oftest blir slike topper laget av folk som har litt erfaring + har prøvd toppene.

Å kjøpe en topp som fløder enormt uten å tenke på hva den toppen er tatt frem til av kam etc skjønner jeg er helt fjern.

Se toppe til ChrML på forumet. Den cnc freste toppen der tror jeg det er noe mystiskt med ettersom han ikke har store problemer med holdbart drivverk og clutch :P Noe andre folk har med lignende oppsett men annen topp :)
Mulig den er et slikt eksempel, men er noe jeg har lurt på lenge egentlig :)

"CNC" betyr bare at man har 4 helt like, potensielt like ræva kanaler... virker som folk tror at så fort en 5-akse har vært innom så er den toppen automatisk perfekt til alle oppsett og alle effekter man måtte ønske, være seg bruksbil til bestefar eller 1200hk metanol+gass-turbovogn.. :rolleyes:

Sebbe
01/01/11, 18:37
jeg har erfart at om kompisen på sida sier at "neida, det var ikke noe sivilbil, den kjører med tåkelysene på" så skal man ikke høre på han :p

TeamBørnOut
01/01/11, 18:39
"CNC" betyr bare at man har 4 helt like, potensielt like ræva kanaler... virker som folk tror at så fort en 5-akse har vært innom så er den toppen automatisk perfekt til alle oppsett og alle effekter man måtte ønske, være seg bruksbil til bestefar eller 1200hk metanol+gass-turbovogn.. :rolleyes:
seff enig, mange som lurer på om ikke jeg kan cnc frese toppene deres :D

"Jeg kan, men tror ikke du vil"

The Sven
01/01/11, 18:52
Er ikke noe spesielt på xc70 dette :D
04 - 08 = 70% av bilene har utbyttes motor.. å har de ikke dette så kommer den antagelig til å bli det om en stund..

Så oljepumpene er dårlige? Nei det er nok samme men akkurat dette gjaldt en XC70 :)

TeamBørnOut
01/01/11, 18:57
Selve chassi har gått 290.000km, men pga deffekt oljepumpe måtte hele motoren byttes.

salgs annonse. første søket på google :P

Skjer hvis bilen kjøres mye under 50-60kmt..

Karl
03/01/11, 11:15
På Volvo 242gt er det forskjell på størrelsen på hovedlysene etter om bilen er en US-bil eller en Europeisk.

USA bil er det 7"
Europautgave har 8"


Ante ikke noe om dette før jeg snakket med Å. Bøhle i går.

SnurrDass
29/06/11, 22:50
kupevifta på 850 og V70 -00 er ikke "helt" like. de passer i selve viftehuset men kabelen er foskjellige. overgang må benyttes ( kabelsko fungerer også )

stereoboy
29/06/11, 23:03
store og SMÅ erfaringer ja xD
nå er jeg 16 år gammel og har demontert hele interiøret i en 240 og satt sammen igjen.
Tips: hvis du ikke vet hvordan man åpner noe (se i boka!!)
knekte et par sånne tapper (de som skal skrues en kvart omdredning før de trekkes ut) xD
mn ellers gikk det på skinner!! :D
noen som vet hvor man kan finne sånne tapper? (de til kartlomma?) mørkeblå :)

olavxxx
30/06/11, 23:43
Jeg må si min største ahaopplevelse var en gang jeg letet etter slark i vindusviskeroverføringen på 242en. Mistet nesten fingen på vaieren :O (fikk fingen i klem, men den "spratt" liksom bare ut)

Etter det fikk jeg respekt for den stygge runde driten med vaier som snurrer... Skrudde sammen alt og gikk vekk fra bilen.. he he.

Viste seg at feilen med at viskerene parkerte vilkårlig, var motoren. Men opplevelsen gav meg en støkk.

stereoboy
30/06/11, 23:49
HAHA xD