PDA

Vis full versjon : Startproblem etter motorbytte 760 (940)



THL_Førre
16/08/10, 20:03
Hei!
Har nettopp byttet fra B234F motor til B230FK motor i min 83 760. Bilen hadde el.nett og alt fra før (LH 2.4). Når jeg koplet på batteriet og vrir om tenningen, skjer det ingenting, akkurat som om starteren ikke sår inn. Men hører ett klikk i starteren. Ved tenning på fungerer heller ikke vindusviskere, blinklys V fr + skjerm Vfr samt park.lyspære Vfr. Lurer på om noen har noen tips? Eller hvert borti det samme? Var automat i bilen før, og har tatt vekk startsperren for automatspaken. Har og forlenget disse ledningene som går fra startkontakten og frem til batteriet, da jeg måtte flytte over batteriet på VS. Lurer på om det er noe med dem eller startkontakten... Har liksom prøvd og gått over det meste jeg har vert borti men kommer liksom ikke videre...


mvh tom lothe

Morgis
16/08/10, 20:36
sjekket at du har god jordning på batteri, til motorblokken og til karosseri?

Uberhenrik
17/08/10, 09:35
Hvis du hører innslaget til starteren så har du koblet signal til innslaget riktig.

Er det bare et lite klikk eller hører du at innslaget slår inn?

Vet du at starteren fungerer siden du har puttet i ny motor?

Lysene på bilen + radio skal skru seg av på hakk 3.

Dimmer lysene i instrumentpanel med nøkkel på hakk 3 eller forblir de like sterke?

Hvis de dimmer ville jeg tro det er lite strøm på batteri, hvis ikke mulig defekt starter, manglende + til starter eller dårlig jord.

THL_Førre
17/08/10, 12:07
Hører innslaget slå inn. Har prøvd med ny starter og den vet jeg funker fordi den stod på den gamle motoren jeg hadde i før. Lysene dimmer i instrumentet når jeg holder den i hakk 3. Har kont. jordinger og slikt rundt om og de sitter som de skal. Men har nå batteriet på lading. Mistenker at det kan ha for lite strøm til og få bilen til og starte, men syns det er merkelig at ikke viskere og spylere ikke funker, samt blinklyktene fr og på skjerm VS (funker helt fint bak) og park lyspære VS fr.( har prøvd og bytte den pæren men ble ikke bedre) Sikringer OK

Uberhenrik
17/08/10, 13:04
Høres ut som flatt batteri ja, lad opp og prøv igjen.

Sjekk jordingspunktene som fins rett bak lyktene på skjermen, kansje noen ledninger har fallt av? evt rengjør, spray på kontaktrens for å løse opp oksidering og ha på noe beskyttelse etterpå (feks hvit vaselin som fins på spray)

viskere+spylere kan være rele som ikke funker, prøv å ta ut å gå over loddinger.

THL_Førre
17/08/10, 20:08
Tok med batteriet hjem etter og ha stått på lading en hel dag. Ble ikke noe forskjell. Testet batteriet med orginal Volvo tester og fikk frem at det var bra, men bør lades. Ser og på volt måleren i instr. at det ble mye bedre strøm nå. Har gått over kontakter bak lyktene fremme og de står i. Tok også ut jordingsledningene som står på rammevangen og på motorblokken og rengjorde skikkelig slik at det var bra gods (ingen lakk og slikt som var i veien) Men ingenting hjelper... Lurer nå på om det kan være at jeg har koblet feil ledningen som går til startsperren på automatspaken. Ifølge koblingsjema skal jeg ha gjort dette rett, så sant det ikke er noe annet som må "lures" ????

mvh

THL_Førre
19/08/10, 19:54
Noen som har koblet denne startsperren til automaten før? Evnt. bilde?