PDA

Vis full versjon : åpen atmosfærisk dump vs resirkulerende dump



v70dude
16/08/10, 19:21
Hvordan er returventil kontra dumpventil?

Begynner å bli temmlig lei "tsssh" lyden :P

Morgis
16/08/10, 19:54
Du mener en åpen atmosfærisk dump vs resirkulerende dump?

En åpen atmosfærisk dump, slipper overtrykket rett ut fra ventilen og kan fåes med fløyter og mye dill for å få mye lyd.

En resirkulerende sender overtrykket tilbake til luftfilterboksen slik at luften brukes på ny.
Har man åpent luftfilter kan man høre dump lyden en del alikevel.

v70dude
16/08/10, 19:57
Men hva er best for turboen? Dump eller resirk?
Har åpen filter nå, så kommer den kvittre lyden så "tssh" fra dumpen..

Å er den lyden fra dumpen jeg begynner å bli lei av :P

Morgis
16/08/10, 20:00
det har ingenting å si for turboen.
Men det kan gjøre utslag på bensinforbruket.
Resirkulerende dump er det som lager minst støy (ingenting støy om du bruker originalt lukket luftfilter), og resirkulerende er nok den beste på bensinøkonomien.
Originalt er det resirkulerende.

v70dude
16/08/10, 20:10
Kan godt ha den lyden som kommer med åpen luftfilter den "kvittre lyden" men er lei den TSSH fra dumpen :( men da kan jeg kjøpe en resirkventil

Nilsebu
16/08/10, 22:27
Den kvitre lyden kommer av at du har blendet den originale dumpventilen / ingen dumpventil. Da går trykket tilbake til turbo og lyden kommer.

Er vel ikke så mye vits å bruke penger på en resirk dump når du allerede har den? :P

v70dude
16/08/10, 23:34
hehe, den kvitre lyden er ikke den som plager meg :P
er den "TSSSSSSSSSSH" fra dumpventilen...

Vil heler bare ha den kvitrelyden en å ha kvitre så "tssh" :P

mrstfu
17/08/10, 01:24
blend av resirkventilen din, så får du kvitrelyd. og regning på ny turbo når den havarerer. :D

Joakim-G_R
17/08/10, 01:29
Kjør en ordentlig resirk-ventil. Om du allerede har det, så må du slakke fjæra på den. Kvitrelyden kommer fordi du ikke får dumpa lufta før turboen retarderer. (slår tilbake mot lufta)

Resirk skal imellom LMM og turbo, IKKE før LMM. Da måler du samme luft 2 ganger.

v70dude
17/08/10, 13:13
ok, så da kobler jeg bare den slangen på etter lmm,
å blir kvitt den "tssh" lyden, men ikke kvitre?

Joakim-G_R
17/08/10, 13:42
kvitrelyden er turboen din som retarderer, det eneste den lyden er godt for er at turboen forteller deg at den ikke har det noe godt.

Med en ordentlig resirk vil du få en lyd, men hverken kvitring eller "tss".

v70dude
17/08/10, 14:27
ahh... hva kan være feil siden den kvitre lyden kommer da?

Joakim-G_R
17/08/10, 14:31
Som nevnt tidligere her, for stram dump. Fjæra er så stram at det tar litt tid før vakumet suger opp stempelet i dumpen så du slipper ut ladetrykket. (enkelt forklart)

v70dude
17/08/10, 14:34
ok, åssen får jeg slakket dumpen da?

Joakim-G_R
17/08/10, 14:36
hvilken dump har du da?

v70dude
17/08/10, 14:50
Jeg vet ikke åssen, den var montert på når jeg kjøpte bilen, men det går ann å skru i bunnen av den..