PDA

Vis full versjon : Dobbel krengningshemmer bak?



VolvoR-Sport
16/08/10, 13:19
Har 25mm IPD stag foran og 21mm krenghemmer bak nå.
hvordan vil det bli hvis jeg monterer en 19mn krengningshemmer bak i tillegg til den 21mm?

ved evt montering, er det greiest å lage en plate mellom de to, eller sveise de fast i hverandre?

tyggern
16/08/10, 14:01
Hvordan oppleves bilen å kjøre i dag? er den understyrt? eller veldig overstyrt?

Jeg ville nok heller gått for en annen type stag, f.eks whiteline som er festet rett til rammevangen i stedet for mellom bærearmene på bakakslen.

Det gjir en mye bedre virkning mot krenging en IPD staget.

Eller eventuelt sellholm stag med armer og kniver bakover.

VolvoR-Sport
16/08/10, 14:20
reagerer bra egentlig, litt understyrt kanskje.. tenkte på et oppsett bak slik at den blir fin å sladde med.. bil treff snart :)

ChrML
16/08/10, 16:13
Til sladdebil så kan du bare skru et stort og stivt rør imellom bærebroene bak. Da sladder den like lett i 20 km/t som i 120 km/t :).

Hvis du skal ha noe som faktisk fungerer så må du finne en løsning ala det som er foran. Dvs krengestag opphengt i to karrosserifester med armene skrudd til bærarmene. Hvis krengestaget har riktig tykkelse og lengde på armene da i forhold til bilen så kan det vri seg som det skal (torsionfjær) istedenfor å bare "være der" til nesten ingen nytte imellom bærebroene som det er originalt.

VolvoR-Sport
16/08/10, 16:59
skjønner poenget :)

har ikke lyst til å prøve staget mellom hvertfall, er nærmere 10mil til treffet med teknisk kontroll osv..

så en så enkel konstruksjon som dobble stag bak fungerer dårlig?

ChrML
16/08/10, 18:01
skjønner poenget :)

har ikke lyst til å prøve staget mellom hvertfall, er nærmere 10mil til treffet med teknisk kontroll osv..

så en så enkel konstruksjon som dobble stag bak fungerer dårlig?
Neida, dobbelt stag bak er et helt greit tiltak for at den skal slippe lett bak og bli morsom å sladde med :).

VolvoR-Sport
16/08/10, 18:14
okei, men da blir det så jeg prøver det :)

TvilsomRacing
16/08/10, 18:18
Har kjørt bil med 2 stk 19mm stag bak og syntes det var ganske kurrant å sladde med, samtidig som man ikke ødelegger kjøreegenskapene helt..
Disse var festet med 4 stk flattstål

VolvoR-Sport
16/08/10, 18:45
okei, men da prøver jeg også det. bare med 21mm og 19mm :)

tyggern
16/08/10, 20:07
Om det ikke hjelper, kan du prøve å gå ned litt på størrelsen foran. For å få bilen litt mer overstyrt. er ikke noe fordel at bilen er for stiv heller da ender du bare opp med innhjulsløft og da kan det bli uggent å sladde.

Jeg kjører med whiteline stag foran og bak og kan ved å justere possisjonen det står på akslen bestemme hvor mye det "kregner".

Noen av stagene har også flere hull i endene slik at du kan på den måten regulere hvor lange armene som motvirker krengning skal vere.

Et dårlig bilde av hvordan der er nå. Virker slik at for at bilen skal krenge må staget vries fra ende til ende. og siden det henger til noe som er fast funker det utrolig godt.
Sellholm staget virker på samme måte men hør rør på akselen og armer med knivstag festet til karosseriet bakover i stedet for fremover som her.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2300.jpg

Alt blir en balanse mellom hjuloppheng foran og bak som på vriker om bilen blir nøytral eller over/understyrt.

VolvoR-Sport
16/08/10, 20:45
se der ja, den konstruksjonen så bra ut :)

Even
17/08/10, 20:27
Om det ikke hjelper, kan du prøve å gå ned litt på størrelsen foran. For å få bilen litt mer overstyrt. er ikke noe fordel at bilen er for stiv heller da ender du bare opp med innhjulsløft og da kan det bli uggent å sladde.

Jeg kjører med whiteline stag foran og bak og kan ved å justere possisjonen det står på akslen bestemme hvor mye det "kregner".

Noen av stagene har også flere hull i endene slik at du kan på den måten regulere hvor lange armene som motvirker krengning skal vere.

Et dårlig bilde av hvordan der er nå. Virker slik at for at bilen skal krenge må staget vries fra ende til ende. og siden det henger til noe som er fast funker det utrolig godt.
Sellholm staget virker på samme måte men hør rør på akselen og armer med knivstag festet til karosseriet bakover i stedet for fremover som her.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/2300.jpg

Alt blir en balanse mellom hjuloppheng foran og bak som på vriker om bilen blir nøytral eller over/understyrt.

Hvordan fungerer dette i forhold til et tradisjonellt krenge stag som er srudd i bærebruene?

tyggern
17/08/10, 20:45
Siden det er festet i karrosseriet er det mye mer beveglse som det hemmer.
du kan se på det slik at hvis karrosseriet skal krenge på akslen. må du vri den ene enden ned og den andre opp på staget.
armene opp er festet rett i vangen.
når bilen fjærer opp og ned beveger armene på staget parrallelt.

Kontra det som er mellom bære armene er beveglsen i armene mye mindre seg i mellom en i forhold til karrosseriet. i tillegg er bærearmene såpass mykt hengt opp at de vrir seg seg begge to når bilen krenger.

Bilen min er nå så stiv i krengning at om jeg jekker den opp på ene siden løfter hjulbuen seg maks 5 cm før hjulet kommer etter :) når bakhjulet er 2 cm over bakken kommer frem hjulet etter..

Hatt stort hell på bane med dette. bilen er så godt som fri for det som blir kalt for "boddy roll" noe som gjør det å håndtere kontra på sladden mye enklere. og vekten forsyver seg minnimalt på hjulopphenget som gjir et mye bedre grep.

Joakim-G_R
17/08/10, 21:09
Både og, noe bodyroll er ønskelig å ha, men ikke for mye. Men det er du nok klar over, lest endel fra deg og virker som du vet hva du driver med. :)

Men hadde det ikke vært mest hensiktsmessig om armene som går fremover er like lange som bærearmene? Hvordan er stagene i karosseriet festet?
Så ut som en veldig enkel fix egentlig.

Har kjørt 25/25 IPD på den blå min, var lite bodyroll/krengning der også, og den var veldig god å sladde med, samtidig som jeg kan kjøre fort og ha grep om jeg vil.

tyggern
17/08/10, 21:37
Om armene frem over hadde vert like lange som bære armene hadde ikke det blitt like stivt.
Om en lager/bruker et annet stag som du kan få tak i så er det flere hull i enden slik at du ved å endre lengden på armene kan påvirke virkningen på staget.
kortere =stivere lengre = mykere
(du kan se på det slik om du skulle bøyd en stang selv jo lengre den er jo enklere er det å bøye/vri den...)

Sellholm staget med kniver kan de regulere lengden på armene eventuelt ha flere lengder. har ikke noen bilder at sellholm staget her. men har hjulpet til å montere det på en langløps bil..

Det er festet til vangel med en vinkel brakket også er gjengestaget festet til vinkel brakketen som til staget. med pollyforing og skive på hver side. slik at det kan være litt bevegelse i vinkel så ikke staget knekker eller bøyer seg ved store dumper osv..

Det er jo viktig at slikt blir montert og justert med bilen i kjørehøyde.

Joakim-G_R
17/08/10, 22:24
Ja det vet jeg ang lengre og mykere, men tenkte vinkelen på det staget i forhold til bruene. Ved nevt demping, at det ikke skulle være med på å "holde igjen" bilen, slik at fjæringen får jobbe fritt. Men virker som det er tatt høyde for det. :)

Fiffig løsning, har tenkte noe tilsvarende selv, med et stag fra forran el.lign.

Torra
30/11/10, 22:58
Kom til å tenke på at dette staget vil jo da også flytte akselen frem og tilbake på samme måte som momentstagene? Ved fjæreing

jonass
30/11/10, 23:49
Nå sitter jeg her og tenker på at når man først begynner og modde hele greia med krengestag så hvorfor idet hele tatt ha det montert på akslingen? Har jo nok uafjøret vekt fra før av, mye bedre og ha krengeren i karossen? og kyllingben fra stag og ned på akslingen

tyggern
02/12/10, 08:36
Kom til å tenke på at dette staget vil jo da også flytte akselen frem og tilbake på samme måte som momentstagene? Ved fjæreing
De vertikale stengene er hengt opp i foringer både oppe og nede så de vil følge armene til akselen opp og ned. på samme måte som krengningshemmeren følger armene opp og ned foran. den påvirker overhode ikke hvordan akselen går opp og ned.. bare krengning.

tyggern
02/12/10, 08:41
Nå sitter jeg her og tenker på at når man først begynner og modde hele greia med krengestag så hvorfor idet hele tatt ha det montert på akslingen? Har jo nok uafjøret vekt fra før av, mye bedre og ha krengeren i karossen? og kyllingben fra stag og ned på akslingen
Joda, det stemmer det.
Men det er ikke like lett og krever som regel litt mer midifisering som gjerne går utover plassen til andre til som f.eks eksos. Samt at stagene koster ganske mye mer. Men for en "full" race bil er det den beste løsningen. men du kan nokk legge på både prisen og arbeidet 5 gangner......

Som f.eks filtvedt har gjort på sin 242...(tror det er hans bil)
Og 99,9% sikker på at dette er sellholm stag. som er veldig vanlig å bruke på denne måten også foran. (bildet er som alle ser bakakselen)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/33.jpg

Torra
02/12/10, 10:39
Joda, det stemmer det.
Men det er ikke like lett og krever som regel litt mer midifisering som gjerne går utover plassen til andre til som f.eks eksos. Samt at stagene koster ganske mye mer. Men for en "full" race bil er det den beste løsningen. men du kan nokk legge på både prisen og arbeidet 5 gangner......


]

Tror ikke helt du skjønte hva jeg mente, men mulig det har så liten innvirkning uansett :p Alt i alt virka det som en utrolig genial måte :)

jonass
05/12/10, 17:15
Det som er genialt er jo siste bildet her. Men noe mer jobb og "snu" et vanlig krengestag kan jeg ikke se for meg at det er, det jeg mener er at når man først legger jobb i dette så gjør det så du merker så mye forskjell som det går ant

Joakim-G_R
06/12/10, 01:51
Det som er genialt er jo siste bildet her. Men noe mer jobb og "snu" et vanlig krengestag kan jeg ikke se for meg at det er, det jeg mener er at når man først legger jobb i dette så gjør det så du merker så mye forskjell som det går ant

Vanskelig å få til slikt som Filtvedt'n uten å fjerne tanken da..