PDA

Vis full versjon : ABS Styreenhet



nordan27
16/08/10, 10:44
Jeg lurer på om abs styreenheten (elektroniken)som sitter under abs pumpen er lik fra 97-2000 og at det bare skiller på med og uten tracks ??
eller må nummeret på enheten være likt det som står fra før av??
Min bil er en v70 1997 modell uten tracks

Morgis
16/08/10, 10:54
er nok lik fra 97-98.
sen 99-00 hadde vel et nytt system igjen.

Om du ikke har tracs, så kan du sikkert sette inn en tracs modul alikevel.
Så har du tracs (men som du ikke kan slå av da du mangler bryteren)

v70dude
16/08/10, 11:36
har volvo v70 97 tracs?

Morgis
16/08/10, 11:54
ekstrautstyr

ola normann
16/08/10, 11:58
Tracs var ekstrautstyr, så det kommer an på hvor mye penger 1. eier hadde til duppeditter. Hvis du har tracs orginalt så har du en knapp på dashen som det står tracs på.

Tracs systemet på de bilene virker slik at absen bremser det hjulet som spinner, virker vel heller ikke over ca 40km/t tror jeg det var.

Tror det er litt delte meninger om dette er verdt å bruke penger på.


Edit: sørlendingen var raskere med tastene

nordan27
16/08/10, 16:39
Vil det si at jeg kan bruke en enhet vis den er lik å se på som den gamle? eller også med tracks uten at det skulle gjøre noe? jeg sendte bilder av enheten til en bilopphugger ,men han mente han ikke hadde noen da det 11 siffrede nr på styreenheten ikke var det samme som han hadde?? men kansje nr da ikke har noen betydning?:confused:

Morgis
16/08/10, 17:23
jeg mener det skal gå fint, så lenge du har ABS og modellen er 97-98modell.
Men vil ikke garantere noe =)

haukauge
02/09/10, 22:45
Jeg har en 95 mod 850 med tracs. Modulen har mest sannsynlig tatt kvelden, men har fått tak i en modul uten tracs. Kan fint klare meg uten tracs, men ABS synes jeg er litt ok. Vil det skje noe om jeg kobler den til eller bør jeg la være? Snakket med volvo idag, men han visste ikke. numrene stemte men min modul med tracs slutter på 42 og den uten slutter på 41.

Nordan: enhetene er byttet ut flere ganger i følge volvo. jeg oppga numrene til volvo og de fant ut hvilken enhet som erstattet den forrige.

Morgis
02/09/10, 22:58
Hvordan har du kommet frem til at det er modulen som er problemet..
Ingen problem å benytte en modul uten tracs..

Tracs er jo bare et tilleggsprogram til ABS programmet.. ikke noe fysiskt forskjell

Ola Hagen
03/09/10, 05:54
Hvordan har du kommet frem til at det er modulen som er problemet..
Ingen problem å benytte en modul uten tracs..

Tracs er jo bare et tilleggsprogram til ABS programmet.. ikke noe fysiskt forskjell

er det merkbart forskjell å kjøre med tracs på glatta om vinteren i forhold til uten?

haukauge
03/09/10, 08:11
Jeg skal selvfølgelig ikke påstå hardnakket at det er ABS modulen som er gåen. Men utifra hva jeg har lest rundt her og andre steder så virker det svært sannsynlig. Har lest ut feilkoder og fikk vel så og si alle feilkoder som finnes..

Om jeg skulle betalt for modulen ville jeg nok undersøkt litt mer, men jeg fikk byttet den mot noe møl jeg ikke trenger :)

Jan
03/09/10, 10:20
Var på EU kontroll med min 850 / 96 automat med Tracks, de fikk lest ut at det var hovedmodulen som feilet.
ABS lampa lyste og Tracks kunne ikke aktiveres, det hente det virket av og til.
Jeg var avhengig i av at ABS modulen var av riktig type, at det ID nummeret var likt.

Morgis
03/09/10, 11:02
er det merkbart forskjell å kjøre med tracs på glatta om vinteren i forhold til uten?

på snø, ja. Da får man begge hjula til å grave fremfor bare 1..

Morgis
03/09/10, 11:03
Var på EU kontroll med min 850 / 96 automat med Tracks, de fikk lest ut at det var hovedmodulen som feilet.
ABS lampa lyste og Tracks kunne ikke aktiveres, det hente det virket av og til.
Jeg var avhengig i av at ABS modulen var av riktig type, at det ID nummeret var likt.

Du har nok den nye modulen i din. OBDII systemet.
Mye problemer med den.
Kanskje prøve deg på denne hjemmefixen først: http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm

Ola Hagen
04/09/10, 08:58
på snø, ja. Da får man begge hjula til å grave fremfor bare 1..

Vet du hvor mye disse modulene ligger i pris hos volvo sånn ca ell?

Min er en 1995modell 850

Morgis
04/09/10, 10:02
sikkert svindyre. koster ikke mye på bruktmarkedet i sverige til din bil med OBD1

Tore
04/09/10, 20:06
Da jeg fikk feil på ABS-modulen på min for noen år siden (OBDII) skulle verkstedet ha 13.000 (ikke volvo-verksted) for å fikse det. Ringte Volvo og de skulle ha 6-7000 for modulen. Ble en brukt fra Sverige for ett par tusen. I ettertid har jeg sett litt på dette og funnet ut at de er enkle å fikse selv :-)

Jan
05/09/10, 18:38
Ser på linken til Morgis, den virker god.
Det å få av lokket var litt mer plundrete enn forventet, jeg gjorde en feil og puttet skrutrekkeren litt for langt inn slik at jeg knuste en motstand på kretskortet.
Det er lite å gå på.
Når det gjelder priser så kom min på 2000-2500 hos lokal hugger, på et nettsted lå de på ca 3500.

nordan27
05/09/10, 19:03
Hei , du jan måtte du finne en modul som var likt nr som den gamle modulen , eller var det bare fra samme års modell? dem jeg har pratet med sier det 7 sifrete nr på modulen må stemme??! som den gamlè?? er den kodet opp mod styreenhet??
Pris på modul hos volvo er 13100.-her i norge i sverige 4750.- stor forskjell ,men allikevel dyr ,jeg har sjekka alle abs følerne med omh meter (målt at dem ga veksel strømm) holder dette at alle ga utslag ?? eller kan det være kabel brudd ?? har loddet over modulen 2 ganger på dem fleste punktene på printet uten at abs lampa ville slukke
det er jo dumt å kjøpe ny modul om feilen ikke blir borte , har sjekket hvor abs kablene ender ,det ser ut som om dem går rett inn i sikrings boksen i motor rommet uten sjøter
er det noen som kan forklare meg hvor det er smartest i henhold til evt brudd på kabler å sjekke/måle?!

Ola Hagen
05/09/10, 20:00
Kunne jeg få hele nummeret til abs modul med tracks til tidligere 850 ettersom jeg antakelig har obd1 siden jeg har 1995.

Lisa
05/09/10, 20:09
byttet ABS modul med Tracs på V70R awd. Fikk den som byttedel til volvo og måtte betale 5000 kr imellom. I Sverige var dem mye billigere og hadde utvidet garanti siden dette var en gjengangerfeil. Men for å komme under Svensk garanti måtte bilen være Svensk reggistrert

haukauge
08/09/10, 21:48
Kunne jeg få hele nummeret til abs modul med tracks til tidligere 850 ettersom jeg antakelig har obd1 siden jeg har 1995.

Min 95-mod har dette nr: 9401542

6.000 pluss moms hos volvoforhandler her i Bergen..
Men som jeg skrev tidligere er det flere nummer ute og går, de er byttet ut flere ganger. Volvo kan gi deg riktige opplysninger om du oppgir nr på modulen på din bil

haos
09/09/10, 17:18
hadde samme problem med at ABS lampa lyste på min V70, tenkte også at det var loddinga i ABS mondulen som var deffekt, men her var alle loddepunkta iorden. Tok så og demonterte alle ABS sensorane og reingjorde dei og "sensor tannhjula" (ve. sensor framme var skitten, dei andre ok) Etter dette fungerte alt som normalt :)

Tore
10/09/10, 08:30
hadde samme problem med at ABS lampa lyste på min V70, tenkte også at det var loddinga i ABS mondulen som var deffekt, men her var alle loddepunkta iorden. Tok så og demonterte alle ABS sensorane og reingjorde dei og "sensor tannhjula" (ve. sensor framme var skitten, dei andre ok) Etter dette fungerte alt som normalt :)

Disse sensorene er induktive så sand og (ikke magnetisk) dritt mellom taggene på kransen skal ikke ha betydning. Men siden de er induktive vil litt vakkel i konnektorene være tabu. Derfor er det viktig at disse er rene og fri for fukt/dritt.

Nilsebu
11/09/10, 23:51
Som flere sier. Loddingen på kretskortet pleier å ta kvelden. Er en V70 på worklog siden som har fikset dette og tatt bilder.

Jeg kjøpte ny modul for litt under et år siden og den kostet 5700 + arbeid.

Prøvde først å fikse det selv, men er litt kronglete å komme til nedi der.