PDA

Vis full versjon : Garrett T3 Shineup?



Borstad
16/08/10, 04:20
Hei, lurer litt på om det finnes et overhalingskit til Garrett turboen som står orginalt på ET motorene?

Er litt usikker på om det er en T3 turbo, men uansett, noen som har nye lagre osv som skal sitte inne i turbo'en, er en stor SLAKKE, kan du si i denne vifta :p

ArneR
16/08/10, 04:25
Det er ikke noe problem å finne, kjøpte selv dette settet nå: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270609833826

Dette har 360 graders thrustlager, men du finner andre sett som har vanlig 270 graders thrustlager også, disse er noe rimeligere..

Daruu
16/08/10, 10:42
http://www.dsmtuners.com/forums/articles-turbo-system-intercooler/316421-t3-turbo-rebuild-part-1-a.html

Guide til hvordan det gjøres ;)

GMV
18/08/10, 19:31
Jeg ville åpnet turboen å sett om det er skrapemerker i kompressorhuset. Er det d så er det ikke verdt å koste på nye lagere. Kan også nevne at de aller fleste T3 turboer jeg har sett med 15 år på nakken så er kompressorhjulet såpass slitt av forurensningen i lufta at de har mistet en god del av virkningsgraden. Ikke ment for å skremme deg fra å overhale den, men bare som en tanke.

A.Finstad
19/08/10, 11:50
kompressor hjul er jo "lett" å få trak i hvis man vil da.

GMV
19/08/10, 15:26
kompressor hjul er jo "lett" å få trak i hvis man vil da.

Ja, men den turbon man bytter på så er somoftest hele akslingen med kompressorhjul på balansert. Blir sjeldent helt bra å bytte hjulet uten en balansering.

ArneR
19/08/10, 16:10
Om man ikke gjør som jeg da, og kjøper kompressorhjul og aksling m/turbinhjul hver for seg, delene er balansert uavhengig av hverandre.

Du ser det på turboen før du plukker den fra hverandre om den er enhetsbalansert eller ikke, om mutteren på kompressorhjulet har slipemerker er den balansert som en enhet, men hvis ikke er det ikke så nøye..

A.Finstad
19/08/10, 16:13
nja kansje sant det kommer kansje litt ann på om hele turboen er balansert i en del eller om alt av deler inni er balansert hver for seg, men det er kansje ikke så vanlig lengere veit ikke :p kan engetlig ikke så mye om turboer :p

EDIT: ja da kom det jo et svar som sier nesten det samme rett før meg :p

ArneR
19/08/10, 16:28
Hehe..

Det var visstnok vanligere å balansere alt i en smell før, men de fleste turboene jeg har sett på nå har delene vært balansert individuelt.

GMV
19/08/10, 19:11
Hehe..

Det var visstnok vanligere å balansere alt i en smell før, men de fleste turboene jeg har sett på nå har delene vært balansert individuelt.

Begge deler er ganske vanlig. Mest vanlig med individuell balansering på trimturbo's da slipper forhandlerne å ha så mange turbo varianter på lager. Kan sette sammen en turbo etter kundens ønsker/oppsett. Men på en gammel T3 vil jeg tro den er balansert som en enhet. Blir jo fort det koster like mye som en ny om man skal ha kompressorhjul, aksling/turbin og lagersats.

A.Finstad
19/08/10, 19:26
kan nokk hende det er litt mere normalt at hver enhet er balansert hverforseg på trimturboer, men en turbonetics turbo en kamerat handla hos KRB en T3 turbo jeg ikke husker specs a på var balansert i en del. å den havarerte så vi tenkte å overhale den, men måtte ha hele CHRA'en ny da den var balansert i en del :S