PDA

Vis full versjon : Hvordan få til et fungerende håndbrekk?



asdf
15/08/10, 22:58
Hei

Min 740 har samme type håndbrekk-mekanisme som 940 (den typen som kom etter 88). Det er altså bare i midtkonsollen man kan stramme noe som helst.

Jeg sliter nå med å få til lik bremseeffekt på begge hjul. Hovedwiren går jo fra brekket inne i bilen og ut til "kraftfordeleren", på venstre side av bakakselklokka, som igjen er festa i akslingen med den trekanthengselen (som nå er bytta ut med biltema sin eksosklemmeløsning).

Uansett hvordan jeg strammer/slakker hovedwiren, eller flytter på den hengselen så er jeg ikke kar om å få høyre bakhjul til å låse. Båndene er selvfølgelig byttet, uten at det ble noe bedre av den grunn.

Sånn i teorien så er vel poenget at man skal stramme hovedwiren til ca 0 slakke ut mot venstre hjul, slik at den "kraftfordeleren" drar med seg den korte wiren som går til høyre hjul. Men det ser ikke ut til å funke i praksis på min bil.

Noen tips?







(vurderer nesten å sette i en aksling med sveisa diff til etterkontrollen, så er jeg garantert lik bremseeffekt på begge sider)

Christian
15/08/10, 23:16
Brekk på 7 serie er no DRIT når det blir gammalt. Egentlig burde du bytte alt av wire og bevegelige deler, men fortsatt blir det ikke bra nok.

Jeg vil anbefale deg å dra på nærmeste Mekonomen, å handle 2x delenr: 02-Q10253020
Det er strammeskruer som erstatter den pinnen banda ligger mot. Ser sånn ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/964.jpg

Jeg monterte det på min 86 740 Turbo, men jeg kjøpte på Volvo. Der koster dem noe i området 500 pr stk, mot 313,- (veiledende) hos Meko.

Brekket ble en drøm når jeg fikk lagt til bånda. :)

saabfaen
26/02/11, 15:59
695kr for paret ang den delen me gjenga å just.skruen på, 777kr for de 2 små toppa på høyre side av just. kransen. på volvo

Team Tynner
26/02/11, 16:29
også en fordel å bytte eller iallfall rengjøre den tingen som presser banda ifra hverandre nøye..

s4nd3r
27/02/11, 02:48
ligger en guide på og bygge om til hydraulisk brekk en plass. husker ikkje hvor?

saabfaen
27/02/11, 09:02
ligger en guide på og bygge om til hydraulisk brekk en plass. husker ikkje hvor?

Ikke bare bare å få det igjennom EU kontroll hell da! hehe

boman
27/02/11, 11:16
Ikke bare bare å få det igjennom EU kontroll hell da! hehe

Hvorfor ikke? Er ikke flere biler levert med det originalt?

locked
27/02/11, 12:14
Bra handbrekk, kjøp noko anna enn volvo i så fall

saabfaen
27/02/11, 13:38
Hvorfor ikke? Er ikke flere biler levert med det originalt?

Mja, skeptisk!
Skal jeg ha meg hyd.h.brekk å koble det inn på org bremserør/krets så må en ha ei spes h.pumpe sea volvo`n har triangelkrets.
Lage brakett å sette på en ekstra calipter er uaktuelt, stygt bak store åpne felger + at volvo`n er tung nukk som den er :p

Christian
27/02/11, 19:31
Hvorfor ikke? Er ikke flere biler levert med det originalt?

Jeg tror ikke det er noen biler som har det orginalt? Hvertfall ikke som jeg vet om.

locked
27/02/11, 20:12
Det er krav om mekanisk park.brems. Så er ingen bila som har hydraulisk orginalt.

C.Erstad
27/02/11, 20:22
Det er krav om mekanisk park.brems. Så er ingen bila som har hydraulisk orginalt.
Mener å ha lest at du kan fint på igjenom hydralisk håndbrems... så lenge den har låsesystem på håndbrekk spaken :P

Vik93
27/02/11, 20:26
noen som har guide til hydr hbrekk?

locked
27/02/11, 20:26
Mener å ha lest at du kan fint på igjenom hydralisk håndbrems... så lenge den har låsesystem på håndbrekk spaken :P
Er ikkje mekanisk det.. hydraulikk er ikkje godkjent.

boman
27/02/11, 20:50
Da har jeg misforstått. Jeg har trodd at bremsekalipere med innebygd håndbrekk har vært hydraulisk håndbrekk.
Men de som er sånn har kanskje waier fram til bremsekaliperen og da dytter waieren igjen stempelet i kaliperen. Så blir jo "nesten" hydraulisk om det er sånn det funker.. :p