PDA

Vis full versjon : lang lysa funker ikke lenger



Luigi
15/08/10, 17:40
lang lysa mine fungerer ikke lenger på min 1990 volvo 740.
har funnet et rele som er litt svidd, har plokka av lokket og sedd at polene er svidd.
har bytta til 940 lykter på bilen, dette har skjedd etter at det har blidd mørkt og når jeg har hadd lang lysa på lenge, er det forskjell på "Flasher Relay" på 740 og 940?

Er jo 2 ekstra lang lys på 940 lyktene, renger med at rele ble for svakt for og drive alle lysa samtidig.

Merka også at det loka svidd en gang jeg kjørte hjem på en mørk kveld, hørte ingen fusking eller at noe på bilen var unormalt.

har vel egentli funnet ut av svaret, trenger og vite om jeg burde bytte til et rele fra 940?
Eller legge opp nye releèr?

Luigi
15/08/10, 21:18
ingen som har tips ?

Madice
15/08/10, 21:22
du kan sikkert bare legge opp nye releer. Gjør jo samme nytten som 940 rele. Spiller ikke så stor rolle sikkert. Er jo en helt annen sak om du vil ha det originalt da:P

Luigi
15/08/10, 21:28
fikk testa i dag med et rele fra en kompis sin bil, nøyakti samme rele med samme nr og alt, ingen reaksjon.. skal måle litt etter strøm i morgen etter jobb.
må få noen til og hjelpe meg og legge opp nye releer da, er ikke så flink med sånt :p

Dalaræcing
15/08/10, 22:00
sjekk under releholderen, kabelskoene kan utvide seg og dette av eller svi seg sånn att det ikke er kontakt der noe mer:)

Madice
16/08/10, 06:11
Følger som oftest med koblingsskjema til relene (eller det står koblingsskjema bakpå "pappen" på innpakningen), så er ikke så altfor vanskelig. Stresset med dette når jeg skulle koble langlys og tåkelys på min, og gruet meg bra jævlig, siden jeg aldri hadde gjort dette før! Men når jeg kom meg hjem med releene og så litt på disse skjemaene, var det ikke så vanskelig likevel:D

Luigi
16/08/10, 14:34
sjekk under releholderen, kabelskoene kan utvide seg og dette av eller svi seg sånn att det ikke er kontakt der noe mer:)

sjekke under ja, ledninge så fine ut, har rikla og styra på alle releène, viker som det er noen svidde ledninger en plass :/

Luigi
16/08/10, 14:35
Følger som oftest med koblingsskjema til relene (eller det står koblingsskjema bakpå "pappen" på innpakningen), så er ikke så altfor vanskelig. Stresset med dette når jeg skulle koble langlys og tåkelys på min, og gruet meg bra jævlig, siden jeg aldri hadde gjort dette før! Men når jeg kom meg hjem med releene og så litt på disse skjemaene, var det ikke så vanskelig likevel:D

du har sikkert rett der, har aldri kobla opp rele selv:p men skal få en kompis til og hjelpe meg som har gådd elektronikk og kan litt volvo :p slik at alt blir 100%.

Madice
16/08/10, 16:41
Det går så bra, så;)

Solbekk
17/08/10, 20:50
Jeg la opp nytt "ledningsnett" til lyktene mine når jeg byttet over til 940 front.
Kjøp deg et slikt sett på biltema: http://biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Belysning/Belysning/Kabelsett-for-lyskaster/

Det er litt loddejobb for å få det på plass, men det er ganske lett i seg selv. Følg tegningen bakpå og lag deg gjerne en plan i forveien før du begynner å kappe :D

Angående rele'ene dine, så burde du sjekke om det er noen svidde ledninger, ta et multimeter å feilsøk deg frem. Kan jo hende at en sikring har gått som du har latt vær å se. På min 740 er det jo en hel haug med sikringer til hovedlyktene ( Hoved (v/h nær), venstre nær, høyre nær, venstre fjern og høyre fjern). Sikkert noe lurt som har skjedd her vettu, Lykke til :)

Oh btw, Google er en sann venn når du skal koble opp rele'r på nytt, sjekk ut der også.

Luigi
23/08/10, 21:35
har nå prøvd og bytta lang lys brytern, ble ingen forskjell, men fant en ledning som kom fra stikke til hovedlykta, når jeg kobla den på + polen på batteriet, så ble det lys i alle lang lysa, men finner ingen plasser den ska være :s

Luigi
24/08/10, 14:17
har også merka at når jeg har lang lysa på, så gløder det så vidt i lang lys lyset som er i instrumentet, og det gløder så vidt i esktra lysa som er i hovedlykta.

boman
25/08/10, 13:10
har nå prøvd og bytta lang lys brytern, ble ingen forskjell, men fant en ledning som kom fra stikke til hovedlykta, når jeg kobla den på + polen på batteriet, så ble det lys i alle lang lysa, men finner ingen plasser den ska være :s

Som kom fra stikke til hovedlykta? Hvor mener du? Hva slags farge har den?

At det gløder i instrumentpanelet kan tyde på dårlig kontakt/jordfeil..

Luigi
25/08/10, 13:20
Som kom fra stikke til hovedlykta? Hvor mener du? Hva slags farge har den?

At det gløder i instrumentpanelet kan tyde på dårlig kontakt/jordfeil..

det har vært kobla tusen metringer på bilen, og da har forrige eier koblet seg på en av di ledningene som går inn på hovedlykte, for og styre strømmen til tusen metringene, når jeg kobla den på pluss polen, ble det lys! men det ble jo konstant lys da:p

og det virker som det er meget svak strøm fra den orginale ledninga som er til langlysa i hovedlyktene, tror jeg målte 4 volt eller no :S

boman
25/08/10, 13:48
mål på den ledningen når du skrur på fjernlysa, hva måler du da?

Luigi
25/08/10, 13:49
er da jeg måler ca 4 volt

Stølen
31/08/10, 19:09
er da jeg måler ca 4 volt

Tør nesten banne på at det har blitt brukt "strømstjeler" på langlysledningen til signal... Liten klemme som sitter på ledningen som kobler en ekstra ledning til.

Er bare et spørsmål om tid før disse skaper problemer. Er ikke sikkert det er den i dette tilfellet, men jeg vil tro det om det er en slik som er brukt.

Mål med multimeter/ prøvelampe mellom kabelen rett før påkoblingen og jord når lysene skal være på. Om du får 12v der, er det bare å fjerne denne kontakten og lodde på en ny leder til releet for ekstralys (eller bruke en ny strømstjeler og vente på at det skjer igjen :p)

Luigi
01/09/10, 13:30
har fjernet alt av dill dall som var kobla på, har målt over alt, og det er ikke strøm til sikringene, ikke strøm til ledningene som går til lang lysa..
nær lys og ALT annet på bilen fungerer perfekt :p

Skal ta en dag og gå over alt av ledninger bak dæsjen, da jeg kjente svidd lukt en dag en mørk kveld!

boman
01/09/10, 14:55
Da ville jeg bytta den svidde relesokkelen (eller misforsto jeg, var den helt fin?) hva slags rele har du nå? Det svidde?

Strømmen til sikringene er der kun når releet er på mener jeg å huske.

Luigi
01/09/10, 14:58
alt av lednings stikk ser fine ut, har byttet rele ja, et brukt da, men det fungerte perfekt når kompisen min brukte bilen.
så tror ikke det er relet som er gåent, men svidde ledninger en plass.

boman
01/09/10, 15:04
Hva måler du inn på releet da?

Luigi
01/09/10, 15:05
Hva måler du inn på releet da?

hvordan måler jeg et rele? OHM ?

boman
01/09/10, 15:20
Nei var ikke det jeg mente ;)
Inn på releet, altså der strømmen som skal brytes(skrus av og på) kommer inn.
Da må du ta ut releet og måle på riktig kontakt i rele-sokkelen.

Det står antagelig (hvis det er likt som på 940) nr 1 på det stikket strømmen kommer inn.

Luigi
01/09/10, 15:27
skjønner, husker ikke helt va vi målte, jeg og brodern drev i noe minutter og målte div plasser.

skal ta en dag når garagen er ledig og gå sikkelig gjennom alt!

boman
01/09/10, 15:32
Hvis du har nøkkelen ute av tenningslåsen, så skal det bare være en av kontaktene/hullene som skal ha strøm. Den skal ha 12V.

Årsaken til at fjernlyslampa (i speedometeret) bare gløder er fordi denne er kobla på en av de to fjernlys sikringene, altså feilen ligger nok før sikringene og da er det nok ikke noe feil i koblingene til lyktene eller noe annet ute i motorrommet.

Luigi
01/09/10, 15:37
Hvis du har nøkkelen ute av tenningslåsen, så skal det bare være en av kontaktene/hullene som skal ha strøm. Den skal ha 12V.

Årsaken til at fjernlyslampa (i speedometeret) bare gløder er fordi denne er kobla på en av de to fjernlys sikringene, altså feilen ligger nok før sikringene og da er det nok ikke noe feil i koblingene til lyktene eller noe annet ute i motorrommet.

det hørtes logisk ut! Takker for godt svar! :)
skal forhøre meg med brodern, han er litt flinkere en meg på dette med strøm!

Luigi
01/09/10, 23:13
merklig i dag, satte meg i bilen, så bare på morro skulle jeg prøve lang lysa, da var det faktisk lys i lang lysa! og i dasjen (langlys-varsellyset)! men var noe kontakt feil i venstre lykt (gløda liksom i alt), sedd forfra, og det er jo på den lykta at det har blidd herja med ledninger, så skal ta av hele lykta og demontere den, se om det finnes noe tull inni den!

Luigi
04/10/10, 14:34
har bytta sjekka det meste nå, bytta rele, bytta blink lys/lang lys arma, sjekka sikringer..

Er også litt merkelig, når jeg måler meg fram med sånn pipelyd på hovedlykta, på stikket til H4 pæra, og måler i hoved stikket til selve lykta, så er det akkurat som det er kontakt overalt :s

samme når jeg måler på kontakten som leverer strøm inn til selve lykta, piper uansett hvordan jeg måler, og det kommer ikke strøm i det hele tatt.. sikringene er hele!

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/235.jpg
dette er ledninge som går inn i hoved lykta, syns di var mye eira?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/236.jpg
di 2 andre, like mye eira dem også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/237.jpg
slik ser stikke mitt ut, har vært tulla med og koble opp releèr opp til ekstra lys og slikt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/238.jpg
her er på innsiden av stikket på hoved lykta, er noe grønn eir der også.
kan legge till at kontaktene inni stikkene er helt blanke og fine!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/239.jpg
H4 pære stikket, syns der er litt gult, men der er sikkert normalt, kontaktene er fine!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/240.jpg
noe som ser feil ut her? tåkelysene er ikke kobla opp atm.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/241.jpg
disse er vel ingen ting med lyktene og gjøre? det gråe leverer vertfall strøm. det sorte tror jeg er til lyktepusserne ?

Håper på svar! er meget irriterende og ha egen bryter til tusen metringene atme bryterne til tåkelys osv.. :(

boman
04/10/10, 15:01
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/241.jpg
disse er vel ingen ting med lyktene og gjøre? det gråe leverer vertfall strøm. det sorte tror jeg er til lyktepusserne ?

Håper på svar! er meget irriterende og ha egen bryter til tusen metringene atme bryterne til tåkelys osv.. :(

De kontaktene tror jeg er til høydejustering.

Hva mener du? Har du egen bryter til ekstralysene som får det til å funke? :confused:

Hva slags releer har du bytta?

Luigi
04/10/10, 15:05
De kontaktene tror jeg er til høydejustering.

Hva mener du? Har du egen bryter til ekstralysene som får det til å funke? :confused:

Hva slags releer har du bytta?

det er godt mulig :p

ja, måtte lage egen bryter til tusenmetringene, er jo mørkt på denne tida :p så kjører med nærlys i hovedlyktene og ekstra lysa/tusenmetringer.

Har bytta lys releet til hoved lysa, er vel bare ett regner jeg med?

har også bytta litt rundt på di releene som er like, men ingen forskjell

boman
04/10/10, 15:08
Hm, mente det var flere releer til lysa, men ser ikke sånn ut:
http://img141.imageshack.us/img141/9264/releoversikt.jpg

Tikker det i et rele når du bruker fjernlys-spaken?

Luigi
04/10/10, 15:10
Hm, mente det var flere releer til lysa, men ser ikke sånn ut:
http://img141.imageshack.us/img141/9264/releoversikt.jpg

Tikker det i et rele når du bruker fjernlys-spaken?

tikker ikke nei :/

boman
04/10/10, 15:16
Da må det nesten være en av disse to feilene:
- Releet er ødelagt.
- Releet får ikke styrestrøm.

For releet tikker ihvertfall godt i alle biler jeg har vært borte i.

Luigi
04/10/10, 15:19
Da må det nesten være en av disse to feilene:
- Releet er ødelagt.
- Releet får ikke styrestrøm.

For releet tikker ihvertfall godt i alle biler jeg har vært borte i.

tror det må være at relet ikke får styre strøm da, men hadde av lokket på relet en gang, og tvinga det på, da sto det på, men slo seg av etter 5 sekund..

boman
04/10/10, 15:22
Siden releet ble stående i 5 sekunder betyr det kanskje at det får litt styrestrøm - men ikke nok, et relee trenger mer strøm for å slå inn enn for å stå slått inn.
Hvis du napper ut releet og måler på styrestrømkontaktene - hvor mange volt måler du da? (når tenning er på, fjernlys skrudd på).

Luigi
04/10/10, 15:23
Siden releet ble stående i 5 sekunder betyr det kanskje at det får litt styrestrøm - men ikke nok, et relee trenger mer strøm for å slå inn enn for å stå slått inn.
Hvis du napper ut releet og måler på styrestrømkontaktene - hvor mange volt måler du da? (når tenning er på, fjernlys skrudd på).

kan gå ut og måle nå ;)

Luigi
04/10/10, 15:39
ble litt forvirra nå, det rele jeg trodde var til lang lysa, er faktisk til blink lysa, og belte varselinga? har skruhjernet på det relet som jeg trodde var til langlysa.
men når jeg plokka ut det relet med en blå K på, så forsvant alt av lys i bilen, ner lysa også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/242.jpg

boman
04/10/10, 16:03
Det stemmer, og så vidt jeg vet så er det rele K som også veksler om strømmen skal gå til nær eller fjernlys. Så hvis det ikke tikker i dette så er det ikke rart fjernlysa funker, mål på styrestrømmen på rele K ;)

JørnM_940
04/10/10, 16:07
Har ikke lest gjennom hele tråden og sett hva du har prøvd og ikke, men er du sikker på at lyktene har skikkelig jording? På 940'n min er det en jordledning nede ved høyre framlykt som skal på en jordingssentral i framskjermen. Hvis det er dårlig kontakt der blir det mye tull, f.eks. fulltlysa gløder bare, hovedlyset vil ikke skifte til langlys, blinklyset lyser konstant når du setter på langlys (finner jording via blinklyset istedet). Prøv å sjekk det:)

Luigi
04/10/10, 16:26
Det stemmer, og så vidt jeg vet så er det rele K som også veksler om strømmen skal gå til nær eller fjernlys. Så hvis det ikke tikker i dette så er det ikke rart fjernlysa funker, mål på styrestrømmen på rele K ;)

skal prøve det!

hører jo at det klikker i det relet når jeg vrir på lys brytern, så det burde jo fungere da?

Luigi
04/10/10, 16:29
Har ikke lest gjennom hele tråden og sett hva du har prøvd og ikke, men er du sikker på at lyktene har skikkelig jording? På 940'n min er det en jordledning nede ved høyre framlykt som skal på en jordingssentral i framskjermen. Hvis det er dårlig kontakt der blir det mye tull, f.eks. fulltlysa gløder bare, hovedlyset vil ikke skifte til langlys, blinklyset lyser konstant når du setter på langlys (finner jording via blinklyset istedet). Prøv å sjekk det:)

har sjekka jordinga, er en sort litt tykk ledning med en rød krype strømpe rundt? sitter på en jordings sentral, en på hver side av innerskjermen, har tadd dem av og sjekka at det er god kontakt.

JørnM_940
04/10/10, 16:31
har sjekka jordinga, er en sort litt tykk ledning med en rød krype strømpe rundt? sitter på en jordings sentral, en på hver side av innerskjermen, har tadd dem av og sjekka at det er god kontakt.
Jepp, var den jeg mente ja.

Luigi
04/10/10, 17:21
Det stemmer, og så vidt jeg vet så er det rele K som også veksler om strømmen skal gå til nær eller fjernlys. Så hvis det ikke tikker i dette så er det ikke rart fjernlysa funker, mål på styrestrømmen på rele K ;)

fikk målt nå, var en tykk Rød ledning, fant ut at det var hoved strømmen, men vet ikke helt va som er styre strøm av di siste 3 stikka..

boman
04/10/10, 17:23
Titta litt i elskjema nå, og rele N er det som veksler om strømmen går til nærlys eller fjernlys.

Hvis du har et bilde av kontakta som releet sitter i kan jeg tegne inn, er lettere det enn å forklare :p

Luigi
04/10/10, 17:48
Titta litt i elskjema nå, og rele N er det som veksler om strømmen går til nærlys eller fjernlys.

Hvis du har et bilde av kontakta som releet sitter i kan jeg tegne inn, er lettere det enn å forklare :p

kommer noen bilder snart ;)

Luigi
04/10/10, 17:52
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/258.jpg
dette stikket sitter K relet i.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/259.jpg

når jeg målte inni stikket på di stikka som er "vannrett" og tok lang lys brytern mot meg, rett før det gikk over til lang lys, så kom det 12,40 volt, når den sto på lang lys funksjon, så ble strømmen borte.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/260.jpg
så gløda det i tåkelysa når ner lysa sto på ??
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/261.jpg
begge sider

boman
04/10/10, 17:54
Det gløder ikke i tåkelysa, men i fjernlysa.
Tåkelysa er nederst.

Luigi
04/10/10, 17:59
Det gløder ikke i tåkelysa, men i fjernlysa.
Tåkelysa er nederst.

aah, greier aldri og huske hva som er hva av dem..

boman
04/10/10, 18:20
aah, greier aldri og huske hva som er hva av dem..

Fort å glemme, spesielt når det ikke funker som det skal, hehe.
men for sikkerhetsskyld :
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/262.jpg
1: fjernlys
2: tåkelys
3: nær og fjernlys
4: parklys
5: blinklys
;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/263.jpg
1 og 2 er styrestrøm.
3 er strøm inn
4 strøm ut når rele ikke får styrestrøm.
5 strøm ut når rele får styrestrøm.
I noen tilfeller er det strøm ut på både 4 og 5 når releet har styrestrøm.
Men ellers tror jeg at det er likt på alle releer (bortsett ifra blinklys, bensinpumpe osv).

Luigi
04/10/10, 18:28
var ute og rikla på rele N, det klikka når jeg satt det inn og tok det ut.
så er vertfall liv i det, rele N og M er helt likt, så bytta dem over, men ble ingen forskjell der.

boman
04/10/10, 18:41
når jeg målte inni stikket på di stikka som er "vannrett" og tok lang lys brytern mot meg, rett før det gikk over til lang lys, så kom det 12,40 volt, når den sto på lang lys funksjon, så ble strømmen borte.

Men du sier du målte på de stikka som er vannrett.. var det når releet var ute av sokkelen? Altså du målte 12,4 volt mellom jord og stikk nr 4 og 12,4volt mellom jord og stikk nr 5?

Står tåkelysbryteren din på ?


var ute og rikla på rele N, det klikka når jeg satt det inn og tok det ut.
så er vertfall liv i det, rele N og M er helt likt, så bytta dem over, men ble ingen forskjell der.

Ta ut relee N og mål i sokkelen på kontakt nr 3.

Luigi
04/10/10, 18:55
Men du sier du målte på de stikka som er vannrett.. var det når releet var ute av sokkelen? Altså du målte 12,4 volt mellom jord og stikk nr 4 og 12,4volt mellom jord og stikk nr 5?

Står tåkelysbryteren din på ?



Ta ut relee N og mål i sokkelen på kontakt nr 3.

ja målte når relet var ute.

tåkelysa mine er ikke kobla opp enda :p

skal ut og måle etter kvert, ble litt frustrert og irritert, og passeli lei..

Luigi
04/10/10, 19:07
Fort å glemme, spesielt når det ikke funker som det skal, hehe.
men for sikkerhetsskyld :
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/262.jpg
1: fjernlys
2: tåkelys
3: nær og fjernlys
4: parklys
5: blinklys
;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/263.jpg
1 og 2 er styrestrøm.
3 er strøm inn
4 strøm ut når rele ikke får styrestrøm.
5 strøm ut når rele får styrestrøm.
I noen tilfeller er det strøm ut på både 4 og 5 når releet har styrestrøm.
Men ellers tror jeg at det er likt på alle releer (bortsett ifra blinklys, bensinpumpe osv).

måtte bare ha dette på side 3, lettere og forstå hvor jeg skal måle.

MrX
04/10/10, 20:16
Nr 1 er jording til releet (Mål og skjekk at den er i orden)
Nr 2 er styrestrøm til releet (Mål at det er minimm 12V når du har langlysene på)
Nr 3 er strøm inn til releet (mål at det er 12V på denne, både når du har nær og langlys)
Nr 4 og 5 er strøm ut til langlysene (du kan prøve og koble på en ledning som har 12V her og se om langlysene tenner) Om lysene ikke tenner da er det noe feil med ledningen fra releet til lampen eller jorden til lampen, men om lysene tenner har du fel en plass før releet.

Luigi
04/10/10, 20:33
Nr 1 er jording til releet (Mål og skjekk at den er i orden)
Nr 2 er styrestrøm til releet (Mål at det er minimm 12V når du har langlysene på)
Nr 3 er strøm inn til releet (mål at det er 12V på denne, både når du har nær og langlys)
Nr 4 og 5 er strøm ut til langlysene (du kan prøve og koble på en ledning som har 12V her og se om langlysene tenner) Om lysene ikke tenner da er det noe feil med ledningen fra releet til lampen eller jorden til lampen, men om lysene tenner har du fel en plass før releet.

skal ta daten ut i garagen og sjekke opp det der ja! Takker og bukker, du fortjener nesten en klem :)

Luigi
05/10/10, 12:53
NR 1: jording. OK på Rele K og N!
NR 2: Styre strøm. OK på Rele N, ingen ting på Rele K.
NR 3: strøm til Rele. OK på Rele N og Rele K. ser at det veksler når jeg veksler mellom lang og ner lys.
NR 4: Når jeg kobla strøm til stikk nr 5 på rele N så gikk sikring nr 15, som er til fløyte og visker på front ruta, prøvde også på 4 og 5 på rele K, gnistra mye!

det var ikke noe stikk nr 4 på Rele N.

Luigi
07/10/10, 16:00
gløder så vidt i lang lys varsel pære i instrumentet når jeg har ner lysa på, setter eg "på" lang lysa så frosvinner lyset i lang lys varsel pæra.

boman
07/10/10, 19:03
Hm rart dette .. Hva hvis du tar ut de to releene, forsvinner det svake lyset i fjernlys-lampa da?

Luigi
07/10/10, 19:09
Hm rart dette .. Hva hvis du tar ut de to releene, forsvinner det svake lyset i fjernlys-lampa da?

om jeg tar ut Rele K, så forsvinner ALT av lys i bilen..
om jeg ikke tar feil, så forsvant hoved lysa når jeg tok ut Rele N..

kan prøve en gang og ta ut relet og se om det forsvinner da ;)

Luigi
07/10/10, 19:11
kan noen som har 740 eller 940 sjekke om di har stikk nr 4 i Rele holder N, se bilde lenger opp. jeg har ikke noe stikk der :S

Luigi
22/11/10, 01:05
Her om dagen styra jeg litt med disse lysa, syns det var svakere lys i venstre lykt sedd forfra, fant en løs ledning som var sort som jeg kobla på i hoved stikke til hoved lykta, da ble lyset sterkere, og det svake lyset i dasjen som jeg hadde tidligere forsvant! altså lang lys "varsel" lyset :p

og litt senere på dagen prøvde jeg lang lysa på morro, og da funka di i 1 sekund!!?? og det ble mørkt.. sjekka ikke sikringene da.. men er vertfall litt på vei nå, skal undersøke mere :p

vet ikke om jeg nevnte det, men lang lysa forsvant en dag (lenge siden nå) da jeg tok forbikjøring og det regna mye, store søler på veien, og bilen jeg kjørte forbi traff en stor søle som da kom overe hele bilen min, tror det kom litt vann inn i grillen og da, var liksom da at lang lysa begynte og kødde! og til slutt forsvant helt..