PDA

Vis full versjon : Justere bensintilførsel. (mere suppe)



Petz
15/08/10, 12:31
Er det noen måte å justere bensintilførselen på?
Min 740t går magert, og skulle gjerne hatt litt mere suppe :P

Hvordan kan man endre dette? Må man bytte dyser eller hva?

Lundberg Performance
15/08/10, 18:11
chippa hjerne eller orginal da? hvilken afr har du?

Petz
15/08/10, 19:01
I følge forrige eier skal det være chippet hjerne.

Afr? Hva er det? :p

Sebbe
15/08/10, 19:26
air fuel ratio, regner med du kjører for mye ladetrykk sånn at du makser dysene, eneste mulighet da er enten proggressiv bensintrykkregulator, eller større dyser og det som trengs for at de skal virke riktig, som for eksempel ny luftmengde/massemåler og chip.

Petz
15/08/10, 21:34
Ok. Kjører på originaldeler med 0.8 i ladetrykk.
Forrige eier pratet om gullboks eller noe slikt.

Men om jeg bytter bensintrykksregulator, må jeg bytte noe mere da?

ArneR
15/08/10, 21:46
Når er den mager da?

Sebbe
15/08/10, 21:55
da missforstod jeg litt, hvis du kjører på 0.8 bar så skal orginale dyser og bensintrykk holde fint. må være noe galt for at den skal gå magert da, kansje ikke bensinhjernen er chippa? bare tenningshjernen(gullboksen)
jeg ville åpna bensinhjernen og skjekka.

men hvordan vet du at den går magert?

Lundberg Performance
15/08/10, 23:02
Du må få på en bredbåndslambada og se afr på hele registret, både på flatmark og med belastning.

Petz
16/08/10, 10:01
da missforstod jeg litt, hvis du kjører på 0.8 bar så skal orginale dyser og bensintrykk holde fint. må være noe galt for at den skal gå magert da, kansje ikke bensinhjernen er chippa? bare tenningshjernen(gullboksen)
jeg ville åpna bensinhjernen og skjekka.

men hvordan vet du at den går magert?

Ok. Hvor og hvordan sjekker jeg bensinhjernen? Kan jo sikkert sjekke tenningshjernen også. Men trenger da en forklaring på hvordan man sjekker dette. :)

Så det på pluggene. De var litt for lyse, og hadde ikke den brunfargen de skal ha.


Du må få på en bredbåndslambada og se afr på hele registret, både på flatmark og med belastning.

Hvor får man så tak i dette? Og hvordan monteres det eventuelt?

Lundberg Performance
16/08/10, 18:24
Ok. Hvor og hvordan sjekker jeg bensinhjernen? Kan jo sikkert sjekke tenningshjernen også. Men trenger da en forklaring på hvordan man sjekker dette. :)

Så det på pluggene. De var litt for lyse, og hadde ikke den brunfargen de skal ha.



Hvor får man så tak i dette? Og hvordan monteres det eventuelt?
innovate lc-1 er en bra løsning, med instrument. koster vel et par lapper.

Den monteres som en vanlig sonde på turbo biler.. på dp mellom turbo og første bend. er vel noe med at den skal stå rett oppå også for og få rett verdi.

ArneR
16/08/10, 19:44
Grunnen til at man ikke skal montere lambdaen i nederste halvdel av eksosrøret er at kondens kan samle seg og renne ned på lambdaen, og da ødelegges den.

Sånn som det er i de fleste originale downpiper jeg har sett til 940, er det et under at ikke flere lamdasonder har blitt ødelagt. Men nå er det kanskje ikke der det er mest kondens heller da, rett bak utløpet på turboen..

SWR
16/08/10, 19:56
Så det på pluggene. De var litt for lyse, og hadde ikke den brunfargen de skal ha. Mye bensin av i dag går rimelig rent i forhold til før og da får du ikke brune plugger uansett, maks en tanke grå... har du mikroskopiske (bokstavelig) alurester på pluggene eller rakling under pådrag i motbakke? Eller lugging under pådrag?

Hvis ikke går den helt ok, no worries.

Petz
16/08/10, 21:48
Mye bensin av i dag går rimelig rent i forhold til før og da får du ikke brune plugger uansett, maks en tanke grå... har du mikroskopiske (bokstavelig) alurester på pluggene eller rakling under pådrag i motbakke? Eller lugging under pådrag?

Hvis ikke går den helt ok, no worries.

Det var ikke noe alurester eller lignende på pluggene nei.
Er veldig sjelden at den gir ett nykk eller så når jeg kjører på ca 1500rpm og gasser på litt, men det hender seg at det forekommer.

Før jeg byttet luftfilter var den verre, for da lugget den så og si hele tiden ved pådrag.

Sebbe
16/08/10, 21:50
enig med SWR, er ikke noe vits å kjøpe jeg bredbåndslambda for å skjekke om en orginal motor går magert akkurat.

Petz
16/08/10, 22:09
enig med SWR, er ikke noe vits å kjøpe jeg bredbåndslambda for å skjekke om en orginal motor går magert akkurat.

Nei, å kjøpe bredbåndslambda er nok uaktuelt foreløpig.
Skal bygge ny motor i vinter, og da får jeg eventuelt se hvordan det blir da.

SWR
17/08/10, 10:03
Det var ikke noe alurester eller lignende på pluggene nei.
Er veldig sjelden at den gir ett nykk eller så når jeg kjører på ca 1500rpm og gasser på litt, men det hender seg at det forekommer.

Før jeg byttet luftfilter var den verre, for da lugget den så og si hele tiden ved pådrag.

Lugget den verre med skittent luftfilter..?

Petz
17/08/10, 11:50
Lugget den verre med skittent luftfilter..?

Jepp. Det er det jeg syns er så rart. For da vil det da si at den får mere bensin i forhold til luft, men ifølge fargen på pluggene går den litt for tynt med rent filter :p

SWR
17/08/10, 12:07
Jepp. Det er det jeg syns er så rart. For da vil det da si at den får mere bensin i forhold til luft, men ifølge fargen på pluggene går den litt for tynt med rent filter :p

De skal være HELT kritt hvite før de er for magre nå om dagen... original varmeverdi på de? Se på "kneet" på jordingselektroden, er det et fargeskifte midt i kneet? Eller sitter det over eller under?

Petz
17/08/10, 12:17
Kjøpte originalplugger til bilen for to uker siden.

Kneet til jordingselektroden? Hvor er den? :p

SWR
17/08/10, 12:41
Kjøpte originalplugger til bilen for to uker siden.

Kneet til jordingselektroden? Hvor er den? :p Det er den "utvendige" elektroden... som sitter fast i gjengepartiet. Hvor fargen skiller forteller om varmeverdien er riktig.. For varme plugger går hvite selv med riktig blanding..

Petz
17/08/10, 22:34
Det er den "utvendige" elektroden... som sitter fast i gjengepartiet. Hvor fargen skiller forteller om varmeverdien er riktig.. For varme plugger går hvite selv med riktig blanding..

Åja, var der jeg så hvitfarge på de gamle pluggene :)

Har ikke sjekket på de nye enda, men skal sjekke dem i morgen.

Petz
18/08/10, 10:42
Men hvordan sjekker jeg om jeg har originale eller chippede hjerner?
Hvor sjekker jeg det? :)

Sebbe
18/08/10, 15:04
bensinhjernen sitter nede ved beina til passasjeren forran, rett ved siden av døra. også må du bøye opp de tingene som holder lokket på plass og se på en av chippene inni der om det står ett nummer eller noe, på min var det ett klistermerke med ecomax på. tenningshjernen vet jeg ikke helt hvor sitter i 740, men det er ikke så nøye om den er chippet eller ikke.

ArneR
18/08/10, 15:15
Sitter på pedalbraketten under dashbordet, mot girkassetunellen på 7/900