PDA

Vis full versjon : Hvor mye olje kommer normalt ut av veivhuset?



lasse940
15/08/10, 11:38
Kjørte en liten tur på gårdsplassen her nå og testet litt etter bytte til større turbo (k27).
har ikke noe filter eller noe på veivhuset enda og etter et par minutter røyk det voldsomt fra motor og der ser jeg mye olje i motorrom ved insug og under mot bunnpanne da jeg ruser motor blåser det kraftig fra veivhus slangen. og under bilen ligger det en oljedamm på ca 20x20 cm diameter...
mistenker at jeg har hatt litt for mye olje på motor, kan det være at den har kvittet seg med den overflødige olja eller er det noe galt et sted eller helt normalt med sånne mengder??

GeTReibeAktienGesellschaf
15/08/10, 21:23
Kjørte en liten tur på gårdsplassen her nå og testet litt etter bytte til større turbo (k27).
har ikke noe filter eller noe på veivhuset enda og etter et par minutter røyk det voldsomt fra motor og der ser jeg mye olje i motorrom ved insug og under mot bunnpanne da jeg ruser motor blåser det kraftig fra veivhus slangen. og under bilen ligger det en oljedamm på ca 20x20 cm diameter...
mistenker at jeg har hatt litt for mye olje på motor, kan det være at den har kvittet seg med den overflødige olja eller er det noe galt et sted eller helt normalt med sånne mengder??

Normalt så sitter dett jo en boks oppå åndinga denne har labyrint dvs. noen spalter på kryss å tverrs som gjør at olja treffer disse istedenfor å gå opp og mesteparten renner tilbake.

edit: skall man sette på filter kan det lønne seg å montere dette oppå boksen der slangen ellers sitter. Ellers så kan man risikere å måtte rense/bytte filter relativt ofte.

Kalsn
15/08/10, 22:14
har akkurat samme problem som deg. Har kjørt med veivventen i friluft i 1 måned, null olje har kommet ut. Før plutselig så sprutet det ut 2 dl. og akkurat slik som du beskriver, at det blåser ut fra slangen også. Blåser det like mye ut fra topplokket viss du åpner det?

kermitt
15/08/10, 22:15
du kjører ikke på olje fra FK? :p

lasse940
16/08/10, 17:38
Normalt så sitter dett jo en boks oppå åndinga denne har labyrint dvs. noen spalter på kryss å tverrs som gjør at olja treffer disse istedenfor å gå opp og mesteparten renner tilbake.

edit: skall man sette på filter kan det lønne seg å montere dette oppå boksen der slangen ellers sitter. Ellers så kan man risikere å måtte rense/bytte filter relativt ofte.
Boksen sitter der ennå men slangen stopper rett over innsuget..
Kermitt kjører nå olje fra biltema da jeg hadde en voldsom lekkasje fra div steder i motor så derfor måtte jeg innom et sted på veien å kjøpe billig olje. Brukte da 3 liter olje på 15 mil ;). lekkasjen er fikset nå så blir vell å kjøpe inne annen olje, kan dårlig olje ha noe å si altså??
men lønner seg vell helst å anskaffe en olje catchtank med ventilering i toppen???
har ikke lyst på den olja og gasser fra veivhus inn i insugsrør og inn i turbo som originalt.

lasse940
16/08/10, 17:50
har akkurat samme problem som deg. Har kjørt med veivventen i friluft i 1 måned, null olje har kommet ut. Før plutselig så sprutet det ut 2 dl. og akkurat slik som du beskriver, at det blåser ut fra slangen også. Blåser det like mye ut fra topplokket viss du åpner det?
åpnet ikke oljepåfyllings lokket og skjekket!
skal det ikke normalt blåse litt opp derfra når man åpner den?

depress
16/08/10, 17:54
(dårlig olje) fins vel bokstaveligtalt ikke etter det jeg har hørt om man bruker vanlig vett å skifter olje mellom 5-8.000km. er ikke akkurat sånn at det finns forskjellig olje brønner utti havet der me forskjellige eier statoil olje. biltema olje. castrol olje. valvoline osv osv. allt kommer fra samme plass. selvfølgelig er det jo NOE forskjell. da man kan kjøre "litt" lenger på de dyre oljene. kanskje 2-3.000km mer.

lasse940
16/08/10, 18:07
(dårlig olje) fins vel bokstaveligtalt ikke etter det jeg har hørt om man bruker vanlig vett å skifter olje mellom 5-8.000km. er ikke akkurat sånn at det finns forskjellig olje brønner utti havet der me forskjellige eier statoil olje. biltema olje. castrol olje. valvoline osv osv. allt kommer fra samme plass. selvfølgelig er det jo NOE forskjell. da man kan kjøre "litt" lenger på de dyre oljene. kanskje 2-3.000km mer.
Da pumer den nok ikke opp ferdig 5w40 olje som det er bare å helle på bilen heller da, de pumer jo opp råolje som går gjennom forskjellige prosseser så det må så fall være gjennom prossesen fra råolje til motorolje de billigste skiller seg fra de dyre??!!

ChrML
16/08/10, 18:08
(dårlig olje) fins vel bokstaveligtalt ikke etter det jeg har hørt om man bruker vanlig vett å skifter olje mellom 5-8.000km. er ikke akkurat sånn at det finns forskjellig olje brønner utti havet der me forskjellige eier statoil olje. biltema olje. castrol olje. valvoline osv osv. allt kommer fra samme plass. selvfølgelig er det jo NOE forskjell. da man kan kjøre "litt" lenger på de dyre oljene. kanskje 2-3.000km mer.
Du har nok misforstått litt :). De fleste oljer vi bruker i dag er syntetiske og består av mye rart. Det er også et hav av forskjellige tilsetninger som brukes i oljene fra fabrikkene som kan være med på å skille en god olje fra en dårlig olje.

En god olje skal komme raskt frem å smøre når bilen kaldstartes. Smøre godt både som kald og varm. Den skal ta opp forurensing i systemet for å rense. Og den skal tåle høye temperaturer. Sikkert noe mer og. Det er en del forskjellige krav som kan fylles her og oljen merkes deretter.

Så blir helt feil å si at olje er olje. Men det er bedre å fylle billig olje og skifte hver 5-8000 km enn å fylle dyr olje og nesten aldri skifte, det er klart.

kermitt
16/08/10, 18:12
du har misforstått hva olje er depress. det finnes dårlig olje og den finner du på felleskjøpet, biltema, statoil ol. olje framstilles syntetisk eller går igjennom endel prosseser for å skille ut de rette delene for å få de ønskede resultatene og egenskapene. kjøper du billig olje har disse gammeldag teknologi og smører, kjøler og tetter dårlig. de skummer og damper også mye. bruker selv olje fra FK på bruksbilen, fordi det er billig og funker. men det funker bare så vidt. damper som en kjele ut veivhusventilasjon, kakkler i ventilløfterne og skummer så fort jeg tukter turtall i ei forbikjøring.

glad denne bilen blir pent kjørt! er trossalt avhengig av dritten.

det er bedre å kjøre på dårlig olje og bytte på 2-3000km. men det er enda bedre å bare kjøre på skikkelig olje og overholde skift intervallene.

lasse940
16/08/10, 18:18
Så dere mener om jeg skifter til en bedre olje som f.eks ???(tips).
så vill ikke bilen spytte så mye olje ut veivhus ventilasjonen?
begynnte ikke spytte før jeg hadde tuktet litt turtall og fått opp tempen på motor!

ChrML
16/08/10, 18:20
Syns det hørtes rart ut at den skal spytte olje ut der... Aldri opplevd det på min de 2 månedene jeg har kjørt med et lite filter der.

lasse940
16/08/10, 18:26
Da har ikke jeg filter der akuratt nå heller da(blir kjøpt inn i morgen). Skulle bare teste litt om jeg fikk noe turbotrykk på lavt gir på gårdsplassen med den nye turbon ;). Jeg tror også olje nivået var litt vell høyt så derfor det kom litt ekstra mye der akkuratt da??

Shaiko
16/08/10, 19:25
gjennomslag :D

lasse940
16/08/10, 19:54
og det betyr??

Lillengen
16/08/10, 20:24
at kompresjonen forsvinner forbi stempelringene dine pga at cylinderveggene/stempelringene dine er slitte,

lasse940
16/08/10, 20:34
ah... Kjiperen om det er det da, får skjekke med kompresjons måler da...

Shaiko
16/08/10, 22:09
det må du skjekke med sylinder lekkasje måler med driftsvarm motor

Kalsn
16/08/10, 22:52
har foresten tatt av toppen min idag, fant olje i heile innsuget, og null olje i turboen/eksos. Har ikke undersøkt toppen, men mistenker at stempelringer på sylinder 4 er gåen, da det finns riper i den, vet ikke om det er "skadelig" dype men.. må få noen som har skikkelig peiling til å se på det.

ChrML
17/08/10, 05:21
Det jeg har lært er at riper i sylinderveggene er "for dype" når de kan kjennes med neglen.

Kalsn
17/08/10, 07:02
Det jeg har lært er at riper i sylinderveggene er "for dype" når de kan kjennes med neglen.
ja okei, kan stempelringene vær skyld i ripene/all olja som er kommet ut da?

Næssen
19/08/10, 01:18
Hadde samme probleme på AT motoren min, spruta olje ut av veivusventilasjonen, og peilepinnen spratt ut hele tiden, pga gjennomslage, var pga slitte stempelringer..

SWR
19/08/10, 18:50
ja okei, kan stempelringene vær skyld i ripene/all olja som er kommet ut da? Jepp. Trykket slår forbi og ned i bunn, og med så store mengder luft drar det med seg masse olje på vei ut av utluftinga..

Folkvord
19/08/10, 19:37
vett du hva kompresjonen skal ver på?

SWR
19/08/10, 19:54
vett du hva kompresjonen skal ver på?

Kompen varierer med kammen etc den... så bare alle sylindrene er mer eller mindre like og ikke en skiller seg ut med mer enn 2kg/cm (2 bar, ca) fra de andre så er det oftest bra.. :)

Shaiko
19/08/10, 21:20
MEEEN! selv med slitte ringer/dårlige sylindre så kan du fortsatt få "gode" komprisonstall.

For og måle lekkasje må du ha en sylinder lekasje test.

SWR
19/08/10, 23:18
MEEEN! selv med slitte ringer/dårlige sylindre så kan du fortsatt få "gode" komprisonstall.
Er man i tvil, kjører man en test som den er, og en ny test med litt olje tømt ned i sylindrene. Er sistnevnte markant bedre er ringene dårlige.. og er ringene elendige så ser man forskjellen på de to testene.

men, sylinderlekk sier jo også mye om det er ventiler - og hvilke - eller sylinderproblemer.. :)

Folkvord
20/08/10, 00:04
det er en standar orginal b5204t5 men har hørt det er folk som har oppe i 12-13 på orginale, mens min variere mellom 7,5 og 8,5 men den har vert slik i et år ca å bruker verken olje eller vann elle noko slikt alt funker perfect:D

Shaiko
20/08/10, 08:38
målte du komprisjon mens du hadde full gass da ?

Folkvord
20/08/10, 15:44
jepp, men det var ved kald motor da, er det forskjell på varm og kald motor?

Shaiko
20/08/10, 16:16
Stor forskjell sylindrene er langt ifra tette på kald motor. For og få reel verdi så må motoren være driftsvarm

kermitt
20/08/10, 16:17
den skal jo selfølgelig være varm, det er da alle klaringer er rett.