PDA

Vis full versjon : høvling av topp+



tennpluggen
14/08/10, 23:22
hvor mye kan man høvle av en topp på en A motor? skal brukes 530 topp med orginal kam trur jeg...
eller tar jeg helt feil når jeg mener at jo mer komp jo mer turtalls villig?

men ett annet spm...
hvilken motor vil gå best med max høvla topp å portet. lettet svinghjul, grennrør å mulig dobble gassere. b21a eller b230a?

pogona
15/08/10, 03:00
har tatt 2.4 mm av min 531 topp. har hørt folk har tatt 3.2 og men usikker på om det er med eller uten lomming av stempel. greit å bruke kortere registerem på b230 motor om du tar av mer enn 2 mm. pedersen blant annet har denne til 99 kr :)

SWR
15/08/10, 10:42
Mer fløde, mer hk på mer varv... sånn roughly. Mer komp gir litt bedre utnyttelse av drivstoffet og litt mer hk over alt (HVIS du ikke må senke tenninga for å hindre bank)..

tennpluggen
16/08/10, 19:11
noen som har no formaninf hvor mye jeg kan ta av uten no problem?
noen som vet sirka pris på høvling?

Shaiko
16/08/10, 19:15
når jeg høvler volvo topper så tar jeg 2.8mm det går fint. men for og få det helt optimalt etterpå så må du ha et justerbart kammdrev. du kan ta av mere. men da må du til med en ford 2liter ohc regreim fra 205 motorene. men du må ikke plane så mye at du får komprisjonen over 14.2:1 da har du så høy komprisjon at du får tenningsbank.

SWR
16/08/10, 19:41
Alt over 11,-noe i kompforhold på en 530 med original kam banker nok ganske greit... 14.2:1 i komp med flate stempler innebærer vel rundt 1 cm planing og toppdekk tykt som grillfolie...

kermitt
16/08/10, 19:43
hva om man bruker K motorn? er det ikke muligheter for å plane litt mer der? den har jo skikkelig komp originalt og så.

tennpluggen
16/08/10, 19:45
kanskje prøve 2,5 mm da? lurer da å prøve å kjøre med 2 orginal gassere vet volvo ble levert med det org

SWR
16/08/10, 20:12
Mål volumet du har over stemplet med olje, vann, modell-leire, whatever. Så ved å legge sammen volumet i toppen, volumet av toppakningen og alt av ventillommer etc. for å få samlet volum du har. Så bruker du denne: (sylindervolum + samlet volum over stemplet) / samlet volum over stemplet = kompratio. Så regner du deg frem til hvor mye du må ta vekk av volumet i toppen for å få 11:1 i komp. Med en skamhvass kam kan du muligens bruke 12:1. Etter det er det E85 som fuel eller racesuppe til 55 spenn literen..

tennpluggen
16/08/10, 21:30
ehhhhh... det der var litt avansert eller er ikke spes god på å lese å forstå teks:o
men det du mener er at jeg i grunn bare fyller en sylinder med ett eller annet til det er fult så helle ut å regne ut hvor mye volum det er?
eks fylle gjennom plugg hullet å tappa ut etter på?

tennpluggen
16/08/10, 21:33
vil det bli mer fløde om man polerer innsugs kanalene?

ChrML
16/08/10, 21:43
vil det bli mer fløde om man polerer innsugs kanalene?
Muligens mer fløde, ja. Men det er ikke nødvendigvis bedre. Ru overflater i innsugskanaler gjør en god jobb i å fordampe og fordele bensinen bedre før det når forbrenningskammeret.

Shaiko
16/08/10, 21:55
jeg bygde en rallycross motor for en kammerat av meg. der hadde jeg flate stempler, balansert bunn, riktignok 2.8liter men med 13.8:1 i komprisjon.

en veldig kvass og spiss kam. portet og glassblåste innsugs kanaler og portet og polerte eksos kanaler, samt større ventiler selvfølgelig. denne kjører vi riktignok med datasprut og e85. men den har 340 hk på hjulene denne motoren og den har fungert 1,5 år hittil uten noen problemer.

tennpluggen
16/08/10, 22:01
hørtes vass ut den motoren ja:P
er egentlig bare en motor jeg skal sette i bilen en stund før jeg prøver meg på turbo igjen:P
men ser jo at amazon 123 sport kom med 2 gassere å p1800 gjorde det.
biler det no effekt ut av det eller bare mer unødvendig tull?
har en topp leggende skal prøv eå legg ut bilder av i morgen ser ut som om noen har jobbet litt med porting på den. men har lete på kamen for å finne ut åssen kam det er men står bare no tall.. trudde det sku stått a eller t eller no sånn?

Shaiko
16/08/10, 22:07
Klart at effekten og registeret øker. men da må du ikke glemme at det som øker mest er drivstoff utgiftene =P

tennpluggen
16/08/10, 22:21
hm er jo værdt å prøve:P klarer den mekaniske pumpa på blokka å levere nok til begge gasserene?
men innsug te no sånt er vell lettest å lage selv enn å lette opp brukt?

tennpluggen
16/08/10, 22:21
men noen som har no info ang det jeg lurte på med kamen?

ArneR
17/08/10, 03:33
Det står bak på kammen, på flata mot torpedoveggen. Må nok ut med kammen for å finne ut hvilken kam det er snakk om.

SWR
17/08/10, 09:58
ehhhhh... det der var litt avansert eller er ikke spes god på å lese å forstå teks:o
men det du mener er at jeg i grunn bare fyller en sylinder med ett eller annet til det er fult så helle ut å regne ut hvor mye volum det er?
eks fylle gjennom plugg hullet å tappa ut etter på?

Nei, du fyller alt volum som finnes over stempelringene med stemplet på topp, dvs ventillommer, forbrenningskammer, volumet av den millimeteren med toppakning, etc. med et eller annet for å finne ut volumet disse utgjør, når du så legger sammen dette har du det man kaller kompresjonsvolum. :)

Så regner du ut volumet i en sylinder. (0,7854 x borring i cm x borring i cm x slag i cm) er formelen, enkel nok til å regne ut på mobilen..

Så tar du sylindervolumet og plusser på kompresjonsvolumet. Summen av det deler du på kompresjonsvolumet. Tallet du da får er komp-ratioen din. Litt enkel ungdomsskolematte da så finner du ut hvor stort kompresjonsvolumet må være for å få riktig komp.

Seff, du kan bare plane den 3 mm og rasere den med detonasjoner fordi du ikke aner hvor mye komp du har, men det er bedre å regne litt og vite... mener nå jeg. :)

SWR
17/08/10, 10:01
jeg bygde en rallycross motor for en kammerat av meg. der hadde jeg flate stempler, balansert bunn, riktignok 2.8liter men med 13.8:1 i komprisjon.

en veldig kvass og spiss kam. portet og glassblåste innsugs kanaler og portet og polerte eksos kanaler, samt større ventiler selvfølgelig. denne kjører vi riktignok med datasprut og e85. men den har 340 hk på hjulene denne motoren og den har fungert 1,5 år hittil uten noen problemer.

På E85 er ikke 13.8 noe problem... folk har jo kjørt tennplugg-konverterte dieselmotorer på det, dvs 19:1 og sånn.. :) Og med laaaang kam så synker jo sylindertrykket også, så det blir enda enklere...

tennpluggen
17/08/10, 19:27
aha ja er vel lurt å regne det ut:P
men bør jeg bytte til de tykke rådene?
blir jo ikke nok hester te å bøye de tynne med letta svinghjul å porta å høvla topp å gren rør å mulig 2 orginal gassere?

tennpluggen
17/08/10, 20:07
hva trur dere om denna kammen?
http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b230-fs280?category_id=102

SWR
17/08/10, 20:25
Bøye råder skal man ha litt greit sylindertrykk til..

tennpluggen
19/08/10, 11:00
ska mulig kjøpe dobble 40 mm gassere men de er trykk tettet for turbo bruk. går det å bruke de på sugemotor for det eler må jeg gjøre om no?