PDA

Vis full versjon : Blinklys og varme i setene funker ikke??



jbolaisen
13/08/10, 23:33
Heisann! :) Blinklysene mine og setevarmen sluttet å funke etter prøve bytting av relè i en annen bil.. Men har prøvd med nye relèr og div, men de funker ikke.. Sjekket alle sikringer.. Har dere noe tips? Var foresten relè J og K jeg prøvebyttet!


Håper på svar! :)

Volvo_960_1995
13/08/10, 23:40
Heisann! :) Blinklysene mine og setevarmen sluttet å funke etter prøve bytting av relè i en annen bil.. Men har prøvd med nye relèr og div, men de funker ikke.. Sjekket alle sikringer.. Har dere noe tips? Var foresten relè J og K jeg prøvebyttet!


Håper på svar! :)

Gidd å skriv hvilken bil der er da, og ikke minst årsmodell...

Takk.

boman
14/08/10, 00:54
Hvis det er 940 (og 740 tipper jeg) det er snakk om:
Dobbelt sjekk sikring nr 9. Det er til blinklys og styrestrøm til releet som bryter bla. setevarmere.
Hvis den er hel er det dårlig kontakt i relé-sokkelen eller defekt relé.

jbolaisen
14/08/10, 11:03
Gidd å skriv hvilken bil der er da, og ikke minst årsmodell...

Takk.

Oiii, glemte det! Er en Volvo 940 95 modell :)

jbolaisen
14/08/10, 11:05
Hvis det er 940 (og 740 tipper jeg) det er snakk om:
Dobbelt sjekk sikring nr 9. Det er til blinklys og styrestrøm til releet som bryter bla. setevarmere.
Hvis den er hel er det dårlig kontakt i relé-sokkelen eller defekt relé.

Har prøvd å bytte ut de fleste relène.. Men det som ble så rart, var at det funket ikke på noen av bilene etterpå? Ikke på den andre bilen jeg testet relène på??

Så på sikring nr 9, det står at den er til elektriske vindu, noe som jeg ikke har? Men den ryker hele tiden, så fort tenningen er på, ryker den.. Hva kan feilen være?

boman
14/08/10, 11:18
Mener å huske det er sikring nr 9 ihvertfall som også er til blinklys og styrestrøm til releet som skrur av setevarmerene når tenninga er av osv.
Hvor mange ampere er sikringen på?

jbolaisen
14/08/10, 11:19
Mener å huske det er sikring nr 9 ihvertfall som også er til blinklys og styrestrøm til releet som skrur av setevarmerene når tenninga er av osv.
Hvor mange ampere er sikringen på?

Okei.. Den er på 30 amp, så den er ganske stor da! Rart at den ryker å ryker..

boman
14/08/10, 11:23
Hm, da er det ikke sikkert det er den, mener å huske den er 10 eller 15 den sikringen jeg tenker på..
Dobbelt sjekk at alle er hele.
Og sjekk i kursfortegnelsen hvem som er til headlight flashers og til overload relay heat seat eller noe.

jbolaisen
14/08/10, 11:28
Hm, da er det ikke sikkert det er den, mener å huske den er 10 eller 15 den sikringen jeg tenker på..
Dobbelt sjekk at alle er hele.
Og sjekk i kursfortegnelsen hvem som er til headlight flashers og til overload relay heat seat eller noe.

Skal sjekke over sikringene nøye etterpå!! :)

jbolaisen
14/08/10, 12:58
Alle sikringene var i orden, men målte litt og fant ut at jeg hadde ikke spenning over de sekringene som hadde med blinklys og setevarmere.. Men alle de andre sikringene hadde jeg spenning over.. La også merke til at det sto i en 30 amp sikring i sikring nr 8 (blinklys), istede for 15.. Så det kan ha skjedd noe her.. Har dere tips? Kan kabelen under sikringsbrettet ha "brent opp" ? Er det mye arbeid med å løsne sikringsbrettet og se over kablene?

boman
14/08/10, 13:07
Ja da kan kabelen ha brent.
Nei, ikke mye jobb, for å gjøre det lettere ta ut hylla med sig.tenneren og så er det 2 klips/tapper som holder sikrings/relebrettet i holderen som du dytter til siden. så drar du hele greia litt mot deg og opp, kablene har vært lange nok i mine biler til å da dra hele greia langt ut (når du har fått det ut av sporet i bakkant) og snu det så du ser undersiden.

Målte du med tenninga på? Sikringene har jo 2 "måle-hull", det ene er det spenning på når sikringen har gått, det andre er det bare spenning på når sikringen er hel. Målte du på riktig side, evt begge "måle-hullene"?

Det hender det er vanskelig å se om en sikring er gått, ta den ut og pip/ohm den for å være helt sikker.

jbolaisen
14/08/10, 13:24
Ja da kan kabelen ha brent.
Nei, ikke mye jobb, for å gjøre det lettere ta ut hylla med sig.tenneren og så er det 2 klips/tapper som holder sikrings/relebrettet i holderen som du dytter til siden. så drar du hele greia litt mot deg og opp, kablene har vært lange nok i mine biler til å da dra hele greia langt ut (når du har fått det ut av sporet i bakkant) og snu det så du ser undersiden.

Målte du med tenninga på? Sikringene har jo 2 "måle-hull", det ene er det spenning på når sikringen har gått, det andre er det bare spenning på når sikringen er hel. Målte du på riktig side, evt begge "måle-hullene"?

Det hender det er vanskelig å se om en sikring er gått, ta den ut og pip/ohm den for å være helt sikker.

Hmm, det la jeg faktisk ikke merke til! Målte bare på hver side jeg! Men skal se litt bedre etterpå.. Takker for svar så langt! :)

boman
14/08/10, 14:14
Hvis du målte på hver side av hver sikring så er det bra.
Spenning på begge sider = hel sikring.

jbolaisen
15/08/10, 14:44
Hvis du målte på hver side av hver sikring så er det bra.
Spenning på begge sider = hel sikring.

Jeg målte i dag, og fant ut at alt som hadde med setevarmer/blinklys ikke hadde noe spenning.. Var faktisk veldig mange sikringer som jeg ikke fikk målt noe spenning på! Var oppe med sikringsbrettet og sjekket og fant ingen brent kabler/noen form for ukontakt! Hvilket relè er til blinklyset og setevarmen? :)

boman
15/08/10, 15:29
Hadde du tenningen på? Funker forresten nødblinken din?

jbolaisen
15/08/10, 17:06
Hadde du tenningen på? Funker forresten nødblinken din?

Hadde tenningen på ja! Jepp, nødblinken funker..

boman
15/08/10, 18:20
Hm, snodig.
Ta ut sikringene og mål ned i kontakta bare for å være 100% sikker.

Jeg har titta litt i elskjema her nå (94mod, men skal være ganske likt på din) og ser at kurs 9 går til blinklys og styrestrøm til releet. Kurs 23 er til setevarmerene, men jeg er nesten sikker på at feilen din ligger i kurs 9.

Hvis releet er ødelagt skal fortsatt blinklysene dine funke, men selvfølgelig vil de ikke funke når sikringen har gått.

Prøv å ta ut releet og se om sikringen går da også (kan være du er heldig at det er kortslutting i styrestrømmen bare).

Det aktuelle releet er rele J:
http://forum.vccn.no/

jbolaisen
15/08/10, 21:36
Hm, snodig.
Ta ut sikringene og mål ned i kontakta bare for å være 100% sikker.

Jeg har titta litt i elskjema her nå (94mod, men skal være ganske likt på din) og ser at kurs 9 går til blinklys og styrestrøm til releet. Kurs 23 er til setevarmerene, men jeg er nesten sikker på at feilen din ligger i kurs 9.

Hvis releet er ødelagt skal fortsatt blinklysene dine funke, men selvfølgelig vil de ikke funke når sikringen har gått.

Prøv å ta ut releet og se om sikringen går da også (kan være du er heldig at det er kortslutting i styrestrømmen bare).

Det aktuelle releet er rele J:
http://forum.vccn.no/

Var ute og testet! Plukket ut relè J, og da gikk ikke sikring nr. 9!! :) Da funket blinklysene!! :D Så da er det en kortsluttning i setvarmerne? Takker for veldig gode svar! :)

boman
15/08/10, 22:04
Nei, hadde feilen ligget i setevarmerne hadde sikring 23 gått (Det er bare styrestrømmen, altså det som skrur releet av eller på som er fra kurs 9).
Prøv å sett i et annet rele som du vet funker.
Du kan feks sette rele K på plassen til J (mener å huske at det er helt like releer).

Hvis sikringen går selv med et fungerende relé så må nesten feilen ligge i relésokkelen på en eller annen måte.

jbolaisen
15/08/10, 22:22
Nei, hadde feilen ligget i setevarmerne hadde sikring 23 gått (Det er bare styrestrømmen, altså det som skrur releet av eller på som er fra kurs 9).
Prøv å sett i et annet rele som du vet funker.
Du kan feks sette rele K på plassen til J (mener å huske at det er helt like releer).

Hvis sikringen går selv med et fungerende relé så må nesten feilen ligge i relésokkelen på en eller annen måte.

Hmm, lånte et J relè til en kompis av meg, og det var ingen forskjell! Men vet ikke om det relèt funket fra før da! Prøvde å bytte relè K med J, og da luktet det svidd av J relèt, så det funker ikke lenger.. Så derfor jeg har kompissen min sitt.. Så tror ikke de 2 relène passer overens..

boman
15/08/10, 22:40
Satte du J releet i K? Eller K releet i J?

men snodig, mente de fleste av releene der gikk om hverandre, men da tok jeg vist feil, så beklager.

jbolaisen
16/08/10, 15:48
Satte du J releet i K? Eller K releet i J?

men snodig, mente de fleste av releene der gikk om hverandre, men da tok jeg vist feil, så beklager.

Prøvde J releet i K jeg, og da gikk releet til H! Men prøvde K releet i J nå, og det funket!! :D Så da funker både blinklys og setevarmere!! :D


Takk for veldig gode svar! :)

boman
16/08/10, 17:10
Gikk releet til H? Sto det et rele i H? Snodig, trodde det bare var på japan biler .. :S


Okei.. Den er på 30 amp, så den er ganske stor da! Rart at den ryker å ryker..
Jeg håper du satte i en 15 amp og ikke 30 nå ? :)

jbolaisen
16/08/10, 18:44
Gikk releet til H? Sto det et rele i H? Snodig, trodde det bare var på japan biler .. :S


Jeg håper du satte i en 15 amp og ikke 30 nå ? :)

Ja, satte rele J i K sin plass, og da luktet det svidd! Ja, satte i riktig sikring nå ja! :) Hehe! :)