PDA

Vis full versjon : 740Tic fusker og sviver dårlig.



69volvo142
13/08/10, 15:11
Er en B230et det er snakk om, har byttet begge bensin pumpene, bensinstrykksregulator, coil, plugger, pluggleninger, rotor, fordeler lokk og prøvde med annen hjerne. men er har bare blitt verre. dør av når jeg speeder og fusker noe grusomt fra 1100 omdreininger og oppover. ryker veldig grått og pluggene er sota svarte. noen som har peilig på feilen kan være. mistenker kanskje sluttsteget til dysene for å være gåent? i og med at det virker som den får altfor lite bensin .

Volvo360tic
13/08/10, 15:12
får den heller ikke AAAALT formye når pluggene er sota å den ryyker?

visløff
14/08/10, 13:05
har nøyaktig samme problem og håper på noen løsninger her:eek:

69volvo142
14/08/10, 16:08
jo hadde ute alle pluggene å tok komp test i dag. veldig bra komp i alle syl. men så at pluggene var rimelige våte. så den for nok for mye ja. kan det være tenninga. har målt senorene som sitter på svinghjulet. de skal virke, viste motstand. noen som har noe ide ??

PVT
14/08/10, 17:46
hadde Et før og da opplevde jeg det du nevner her kom fryktelig mye røyk og den fuska fært . da fikk jeg beskjed om å sjekke bensin relet det store hvite på venstre side i sikkrings plata. der var det korrodert og sprekk i nesten alle loddingene. lodda relet på nytt og da var det fiks verdt et førsøk.

http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/ImagesProcedures/relay3.gif

visløff
14/08/10, 17:52
på min som er en ombygd 240 ser relet helt fint ut, men kan virke som det er en lekasje i innsuget som resulterer i usabilt bensintrykk, den returnerer hvertfall MYE bensin. pumpene på bilen var til b230e motor der dysene hadde arbeids trykk på 4,5-5bar. fylte hvertfall en 0,5l flaske på 30sek kanskje mindre og, og dette var på tomgang. men kan hende at det er pumpene, noe som kan være lurt er og kanskje få testet bensintrykket.

PVT
14/08/10, 17:55
kan se ''fint'' ut vanskelig å se sprekker i loddingene. en verksted kar sa at det var vanling at disse releene gikk at skauen. nå skal ikke jeg si noe for sikkert men om det relet styrer noe mer en bare bensin pumpene så har man en case.

PVT
14/08/10, 18:06
ser det sån ut?

http://www.youtube.com/watch?v=tCq328gmE9g

visløff
14/08/10, 18:12
ja, det er filmen min, den går veldig ujavt på tomgang og kan være vansklig og starte. må stille på fordeleren for og få den til og starte for og så stille tenninga for at den skal gå lavere på tomgang. når du klemmer gassen i golvet så kommer den opp på 3-3500rpm der stopper den litt og hoster og skyter sort røyk så når den kommer over der så høres den mye bedre ut. men vis du gir litt gradevis gass i starten til du kommer opp på 3-3500rpm og gir så full gass så går den fint opp på hvertfall 6000rpm og turboen lader.

PVT
14/08/10, 18:27
hvilke dyser har du nå?

Uberhenrik
14/08/10, 18:30
på min som er en ombygd 240 ser relet helt fint ut, men kan virke som det er en lekasje i innsuget som resulterer i usabilt bensintrykk, den returnerer hvertfall MYE bensin. pumpene på bilen var til b230e motor der dysene hadde arbeids trykk på 4,5-5bar. fylte hvertfall en 0,5l flaske på 30sek kanskje mindre og, og dette var på tomgang. men kan hende at det er pumpene, noe som kan være lurt er og kanskje få testet bensintrykket.

Det går ikke ann å se om releet er fint, noenganger kan det være mikrosprekker som kun kan sees med mikroskop.

Biler med innsprut returnerer mest bensin til tanken ved tomgang, dette er normalt.

Sjekk delenr på bensin trykks regulatoren og google det for å finne ut trykket.Trykket ditt høres feil ut.

4,5-5 bar trykk hørtes mye ut, er ikke helt sikker på b230e motoren men.

Jeg har kun hørt om BTR til orginale volvo 740er som er på 2,5 eller 3 bar.


Du kan lese litt her om hva som kan være problemet:

http://www.vcoa.org/700-900-faq/EngineFuelinjection.html#TestingorRepairingBadFuel InjectionRelay

http://www.vcoa.org/700-900-faq/EnginePerformanceSymptoms.html#RichRunningProblems GeneralDiagnosticNotes

http://www.vcoa.org/700-900-faq/FuelSystem.html#Fuel_Pressure_Regulator

visløff
14/08/10, 21:18
har orginale et dyser, de er vel grønne viss jeg ikke husker helt feil. har flere rele, så kan jo prøve og bytte.

PVT
15/08/10, 01:56
wonder skrev:
> Den kan ikke holdes i live ved hjelp av gassen, den dør ut
> uansett hva man gjør.
>
> Termotidsføler?

mye som tyder på slutt-trinnet må byttes, er den som gir signalet til dysene for å åpne med rett styrke
du kan jo prøve å ta ut pluggene, å få noen til å kjøre motoren på starteren mens du ser etter om det kommer ut noe bensin av plugghullene

under på innsuget sitter det også ei dyse som er kopla til fuelrail men den går utenom sluttrinnet
det er kaldstartsdysa. og rett i nærheten der sitter det en føler inn i toppen med ledning på
der er termotidskontakten...(altså temp sensor) den styrer også signalet for pulsvidden til dysene
er den defekt. kan bilen være treg å starte når kald eller stopper når blir varm

fant fra et annet forum. samme symptomer som det du har.

visløff
15/08/10, 10:49
har prøvd og bytte sluttrinn, dysemotstander, tempføler, lmm, og ic fra en 740 tic som funker helt perfekt.

PVT
15/08/10, 11:27
prøvd å bytte over tennings hjernen den som sitter bak batteriet?

visløff
15/08/10, 16:25
ja, har bytt ecu`en også.

Uberhenrik
15/08/10, 16:35
jo hadde ute alle pluggene å tok komp test i dag. veldig bra komp i alle syl. men så at pluggene var rimelige våte. så den for nok for mye ja. kan det være tenninga. har målt senorene som sitter på svinghjulet. de skal virke, viste motstand. noen som har noe ide ??

Svinghjulssensoren er en induktiv og kan derfor ikke måles om er bra eller ikke.
Du kan sjekke om det er brudd eller ikke, men ikke om den er bra eller dårlig.

69volvo142
15/08/10, 17:57
Svinghjulssensoren er en induktiv og kan derfor ikke måles om er bra eller ikke.
Du kan sjekke om det er brudd eller ikke, men ikke om den er bra eller dårlig.

ja stemmer det, er det noen måte jeg kan finne ut om de er ødelagte på ? noen som vet åssen jeg kan finne ut om Sluttsteget(slutttrinnet)til dysene er ødelagt ?