PDA

Vis full versjon : 16v turbomotor med MS blokkmontert fordeler



TeamBørnOut
10/01/10, 17:56
skal bygge opp en B230 16v turbomotor. den skal kjøres med MS sprut (først hvertfall).
planen er hvertfall å ha en coil til hver plugg. mister mye kraft i fordeleren! Men hva anbefaller MS guriene her inne å bruke til å trigge dette?

Og har dere forslag til 4 coiler? jeg har coiler fra M50B25 og B6254 ? eller er de for svake når det kommer til litt trykk? målet er 300-350.

Ser noen kjører med de små svarte tørr coilene fra biltema også. så 4 slike hadde kanskje gått? Er heeeelt blank på datasprut så all hjelp / tips mottas med stort takk :D

microplex
10/01/10, 21:39
skal bygge opp en B230 16v turbomotor. den skal kjøres med MS sprut (først hvertfall).
planen er hvertfall å ha en coil til hver plugg. mister mye kraft i fordeleren! Men hva anbefaller MS guriene her inne å bruke til å trigge dette?

Og har dere forslag til 4 coiler? jeg har coiler fra M50B25 og B6254 ? eller er de for svake når det kommer til litt trykk? målet er 300-350.

Ser noen kjører med de små svarte tørr coilene fra biltema også. så 4 slike hadde kanskje gått? Er heeeelt blank på datasprut så all hjelp / tips mottas med stort takk :D

Evt er jo en MSD coil da, da en gir til ca 600 hk.

TeamBørnOut
10/01/10, 21:41
hørt så mye om at strømmen flyr veggimellom i rotorhuset. (opplever det en skjelden gang på v8n til fattern også). derfor jeg er blitt glad i singelcoiler. men man får jo coiler med fler utganger. kanskje slik du tenker på?

Shaiko
10/01/10, 21:42
Jeg bruker ls1 coil. meget fornøyd.

microplex
10/01/10, 21:44
hørt så mye om at strømmen flyr veggimellom i rotorhuset. (opplever det en skjelden gang på v8n til fattern også). derfor jeg er blitt glad i singelcoiler. men man får jo coiler med fler utganger. kanskje slik du tenker på?

det jeg tenkte på ja ;)

TeamBørnOut
10/01/10, 21:47
4 slike kan da ikke være så dyrt? en kammerat har mulig noen slike liggende også. vet han byttet ut sine hvertfall

Shaiko
10/01/10, 21:53
4 slike kan da ikke være så dyrt? en kammerat har mulig noen slike liggende også. vet han byttet ut sine hvertfall

Det er lav dollar nå vettu. løp og kjøp. jeg ga 650,- pr stk sist dollarn var lav.

Joakim-G_R
10/01/10, 22:04
4 slike kan da ikke være så dyrt? en kammerat har mulig noen slike liggende også. vet han byttet ut sine hvertfall

Spleise på ei pakke?

TeamBørnOut
10/01/10, 22:08
Du er forsent ute :P kammerat skulle ha til sin 4er også. men lurer på å bestille dyser sammtidig! + at jeg må vente en måned før jeg får råd til delene! gått med MYE penger på ting allerede... og enda har jeg ikke begynt skikkelig på bilen haha

ChrML
10/01/10, 22:39
Hvis jeg husker riktig så trigger MS to og to tennplugger av gangen to ganger per runde. "Wasted spark" som de kaller de. Da må dette kobles sånn at sylinder 1 og 4 tenner likt og 2 og 3 tenner likt, en gang under slutten av komprimeringa, en gang på slutten av eksosfasen.

TeamBørnOut
10/01/10, 22:45
Hvis jeg husker riktig så trigger MS to og to tennplugger av gangen to ganger per runde. "Wasted spark" som de kaller de. Da må dette kobles sånn at sylinder 1 og 4 tenner likt og 2 og 3 tenner likt, en gang under slutten av komprimeringa, en gang på slutten av eksosfasen.
jepp, stemmer med hva jeg har fått med meg også!



For meg er det verdt et par timer prating med foreldra om de er litt opp i åra og hu er enarving. :D

HAHA :D

Shaiko
10/01/10, 22:45
Hvis jeg husker riktig så trigger MS to og to tennplugger av gangen to ganger per runde. "Wasted spark" som de kaller de. Da må dette kobles sånn at sylinder 1 og 4 tenner likt og 2 og 3 tenner likt, en gang under slutten av komprimeringa, en gang på slutten av eksosfasen.

ms II v3 støtter EDIS og Spark EXTRA. så og få singel tenning går fint, men sånn som det er satt opp orginalt så er det gruppe innsprøytning og tenning.

Men igjen. på en 4èr så er det ikke nødvendig. er når vi snakker om motorer med flere sylindre

Tveite Performance
11/01/10, 10:55
eg skal kjøre edis 4 på min. også 36-1 trigger ;)

KST90
13/01/10, 11:11
eg skal kjøre edis 4 på min. også 36-1 trigger ;)

Jeg skal også dette :)

Modalen
14/01/10, 13:34
Kult om dere dokumenterer MS-oppsettene deres etterhvert.
Kan anbefale deg å lese alt som er av relevant info på http://megamanual.com/.
Masse lesing og en god forståelse for systemet betyr mindre hårriving under implementeringsfasen :D

http://www.msefi.com/ - er vel å anse som det offisielle supportforumet.

Har selv MS-II v3 som jeg loddet sammen selv. Bruker 60-2 triggerhjul og fordelertenning, med Bosch sitt tenningssluttsteg som sitter på LH2.4 bilene.

TeamBørnOut
14/01/10, 16:26
Alt jeg finner ut av info / mapper blir hvertfall lagt ut så folk kan bruke det som hjelp senere :)

ArneR
14/01/10, 17:37
Det er bra, det er vel en stund til jeg gir opp LH2.4, men vil gjerne være forberedt når jeg en gang trer inn i datasprutets verden.. :D

Modalen
14/01/10, 17:42
Det er bra, det er vel en stund til jeg gir opp LH2.4, men vil gjerne være forberedt når jeg en gang trer inn i datasprutets verden.. :D

Jeg har laget egne chipper til LH2.4, ordnet og styra, men så fort jeg begynte med megasquirt var jeg frelst. Så utrolig mye greiere når ting trimmes/modifiseres.
MS er jo ikke akkurat dyrt heller.
Hvis du plutselig må handle ledningsnett, hjerner og chip for å bygge om til LH2.4, så er du godt på vei til et MS-oppsett, f.eks. :)

ArneR
14/01/10, 18:00
Det er jeg klar over, men jeg er heldig på det viset, begge 240'ene jeg har nå har originalt LH2.4.. :D

Men om jeg en gang skal bygge i en gamlere bil, er det stor sannsynlighet for at det blir MS..

Fighter
14/01/10, 18:22
Jeg har laget egne chipper til LH2.4, ordnet og styra, men så fort jeg begynte med megasquirt var jeg frelst. Så utrolig mye greiere når ting trimmes/modifiseres.
MS er jo ikke akkurat dyrt heller.
Hvis du plutselig må handle ledningsnett, hjerner og chip for å bygge om til LH2.4, så er du godt på vei til et MS-oppsett, f.eks. :)

Hva må jeg ha for å lage egne chipper? Lurt ei stund på dette:)

Modalen
14/01/10, 19:04
Hva må jeg ha for å lage egne chipper? Lurt ei stund på dette:)
Du kommer langt med en EPROM programmerer og en ok forståelse for hvordan datamaskiner virker på lavnivå.

Uansett ikke noe poeng å kaste bort tid på dette. Kjøp heller noe programmerbart hvis strikken skal tynes. Bedre, lettere og mer lærerikt. Du står også mer fritt til å gjøre endringer på motoren.

olavxxx
19/01/10, 16:25
Det går fint å kjøre med 960 coiler, men da må man bruke tenningsmodulene også.
Ev. kan man jo ta coiler fra en annen motor, t.d. s80t6 (aktive).

MS II med msnsextra kan kjøre sekvensiellt.
Spørsmålet er om man ikke bare skal kjøre det på WS, mtp. at de lærde krangler om hva som egentlig er best. Dvs. fordelen med sekvensiell, er jo at man har noe bedre kontroll på tomgang, m.m., men man klarer aldri å fintune det nok, til å merke nevneverdig forskjell under belastning.

Det er i alle fall det de lærde krangler om :-)
Det enkleste er å sette opp med WS (da trenger man bare en svinghjulsgiver).

Det jeg ser som et "dilemma" for å bruke COP coiler på en b230, er at pluggene står jo ut på siden av toppen. Det vil muligens se helt sært ut, he he. En ting som er vanlig å bruke, er t.d. Edis fra Ford, ev. andre løsninger (div Hyundailøsninger, bla.a.).

Om man kjører t.d. 960 COP + 960 powerstages (tenningsmoduler), kan man kjøre logical level output til spark. Husk sikring på coil/tenningsmoduler :-) Kjører man her feil (inverted vs non inverted) , kan sikringen redde coilene. Man bør også vite ca. hvilken dwell coilene takler.

TeamBørnOut
19/01/10, 16:36
Ja, hørte man måtte bruke tennings modulene også. Sikter nok på WS og Ls1 coiler (mindre å koble opp = mindre som kan gå galt :) ). Tomgang etc er jeg ikke nøye på. den kan puttre å harke så mye den vil :P skal ikke være så mye under 3000rpm hadde jeg tenkt. bruker 16v toppen, derfor jeg først tenkte på 960 coilene. men de er nok ikke langenok når jeg tenker meg om..

emilhetty
20/01/10, 00:39
Hva må jeg ha for å lage egne chipper? Lurt ei stund på dette:)
Om du ikke har planer om å begynne å tune opp Lh 2.4 framover så er det ikke verdt å kjøpe seg EPROM programmer, da det er dyrere enn å kjøpe en chip av feks meg.

Om du har planer om det så kan du kjøpe deg en EPROM emulator, så slipper du å brenne ut ny chip hver gang du gjør en endring.

Tenkte med engang at jeg skulle fortsette å bruke Lh 2.4, men har slått fra meg den tanken nå.
For å få fintuna lh 2.4 skikkelig til å hente ut noe spesielt med effekt, så kommer det til å bli uttalige mange timer på rulla for å få det bra.
Med den time prisen dem tar der da, så er det fort oppi den prisen det koster å kjøpe seg et skikkelig nymotens sprut med online mapping. Som gjør at du har mappa motorn ferdig på sikkert under en time på rulla.
Lh 2.4 er ellgammel og avleggs sprut med veldig få justeringmuligheter, så det begrenser seg ganske tidlig. Har kun 16x16 bensinmap.

Kodja
20/01/10, 00:44
koster mye for megaskvetten da? sånn for å styre en komplett original B234F motor? og hva trengs av duppedingser?
spørr bare sånn inni her jeg nå, så beklager om det blir offtopic! :)

Modalen
20/01/10, 03:28
om du ikke engang vet hva av "duppedingser" du trenger så kan du vel slå fra deg ms med engang og kjøpe noe allmanns vare som haltech eller noe.

i den forstand at det er langt flere dummi "guider" bilder av et slikt kjempe populert merke, som enkelte mener.

Det du finner av guider av ms er stortsett hva folk har lagd som aux

Det er vel å være litt hard.
Kravet for å montere og justere inn megasquirt selv er at du er villig til å lese endel og sette deg inn i emnet. Dette er ikke gjort på en dag eller tre, hvis du er helt blank. Står mest på vilja... :)

6000 Norske er et realistisk budsjett på megasquirt, med vanlig fordelertenning.

A.Finstad
22/01/10, 03:16
Det er godt vi har en positiv innstilling og vil hjelpe andre med spørsmål på forumet, for det er jo tross alt det forumet er til!

alt må læres en gang uansett!

det jeg ville gjort er å kjøpt meg MS og bare sett på det å jeg regner med det følger med noen form for instruksjoner så da er det bare å lese seg fram til hvordan man skal gjøre det.

ChrML
22/01/10, 06:39
Det er veldig god dokumentasjon på Megasquirt på dems egne sider. Bare å ta seg noen timer og sette seg inn i det så er det veldig enkelt!

Kodja
22/01/10, 08:48
Det er veldig god dokumentasjon på Megasquirt på dems egne sider. Bare å ta seg noen timer og sette seg inn i det så er det veldig enkelt!

http://www.megasquirt.com
hehe det var vell ikke Megasquirt.com i alle fall :p hehe
www.megasquirt.net
var det heller ikke :p hehe

men megasquirt.info av alle ting lå den på...

ChrML
22/01/10, 18:01
http://www.megasquirt.com
hehe det var vell ikke Megasquirt.com i alle fall :p hehe
www.megasquirt.net
var det heller ikke :p hehe

men megasquirt.info av alle ting lå den på...
Google is your friend ;). Da kommer sia på første hit istedet for å prøve domener, hehe.

Kodja
23/01/10, 02:29
Google is your friend ;). Da kommer sia på første hit istedet for å prøve domener, hehe.

det var jo heller litt moro å komme inn på feil sider da ;)
har sendt mail og fått svar fra 4 firma som MS har sammarbeid med. det mest positive og hjelpsomme svaret kom fra K&P Performance. de skulle sjekke ut hva som trengtes og de hadde vært borti b234f motoren fra før av. de var dog litt usikker på om det var stiftløs fordeler eller ikke tror jeg det sto i mailen...

Kodja
23/01/10, 02:34
eg skal kjøre edis 4 på min. også 36-1 trigger ;)

kostnad på slikt? :) og hvor kjøpes det billigst?! :)