PDA

Vis full versjon : Elektrisk soltak, HJELP!



mrstfu
13/08/10, 01:21
Kjøpte et komplett elektrisk soltak av Morgis her for litt sida, og klarer ikke få det til å fungere.

Begynte å feilsøke etter at jeg hadde koblet alt til bryter, og ingenting fungerte.

Har jallakoblet motoren direkte, for å se om den fungerer, og det gjør den uten problemer. Gjort det samme med styringsenheten, i støpselet til denne er det 4 kontakter, svart, hvit, grønn og blå. Antar at svart er minus, som på alt annet på 850, og koblet svart provisorisk til jord. Satte spenning på de andre kontaktene i tur og orden, men jeg får ingen reaksjon fra motor.

Dette får meg til å tro at styringsenheten (svart boks på ca 10x10cm) er skutt. Fikk i samme slengen høre at styringsboksen muligens skal ha en signalspenning på 2v, en "tennspenning" for å kalle det det, på lik linje med stereo. Skal starte når du vrir om nøkkelen.


Noen som kan bekrefte noe av dette? Eller gi meg noen tips? Et koblingsskjema, evt erfaringer fra folk som har gjort dette før, hadde vært satt STOR pris på. har tukla med driten i flere måneder nå.

Er en sånn styringsenhet lett å få tak i andre steder enn på Volvo? Dyrt?

hgnubel
13/08/10, 05:53
Kanskje irr på kontaktene e.l.? Slet litt med det da jeg monterte et brukt sett el.vinduer bak. Koble til multimeter og mål spenningen på kontaktene til motoren når du trykker på knappen, se om det er noen reaksjon i det hele tatt?

Det jeg så hos meg var stabilt 0 når motoren ikke skulle gå, og vilt flakkende 0-6V når den skulle gå. Løste det med mye wd40 og røsking i kontaktene...

mrstfu
13/08/10, 06:44
hmm, skal prøve. men skal mye til, kontaktene ser fine ut, og har som sagt prøvd lenge, uten reaksjon. men er verdt et forsøk, vil jo få montert driten. begynner å bli lei av å snurre på håndtaket.

fant styringsenheter på ebay, til rundt 40 dollar. grei pris for dette? hvis noen har en til overs, er jeg veldig keen på å slippe frakttid og slikt.

Morgis
13/08/10, 07:14
styringsenheten skal fungere fint den. Er faktisk den gamle som stod i 850a mi den.
Jeg flyttet over den som stod i delebilen til min da den har sånn auto funksjon.

Du har montert styreenheten på takluken?. Den har et tannhjul som skal telle omdreininger på overføringsvaieren til takluken om du studerer :)

mrstfu
13/08/10, 07:35
Du har montert styreenheten på takluken?. Den har et tannhjul som skal telle omdreininger på overføringsvaieren til takluken om du studerer :)

så den vil ikke gi strøm til motor før den teller omdreininger?

hvis dette er sant, morgis, kan det hende jeg kjører ned til kristiansand og kysser deg, elektrikere har ikke godt av manuell takluke.

Per Turbo
13/08/10, 08:06
hvis dette er sant, morgis, kan det hende jeg kjører ned til kristiansand og kysser deg

Dokumenter gjerne med bilde, for det må vi se! :D

mrstfu
13/08/10, 08:25
holder det med photoshop? sender du meg et bilde av deg selv, morgis?

Per Turbo har elektriker-fetisj, tydeligvis. Og jeg er jo serviceinnstilt for faen.

Morgis
13/08/10, 09:36
Dokumenter gjerne med bilde, for det må vi se! :D

Da er jeg desverre ikke til stede ;)

ola normann
13/08/10, 09:39
Jeg har koblingsskjema, send en pm med mail adresse hvis du skal ha den.

Morgis
13/08/10, 09:49
det meste av koblinsskjemaer ligger allerede her
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14