PDA

Vis full versjon : bytte aksel enklest mulig



kompi
12/08/10, 21:01
er det noen som vet en måte å bytte aksel på uten å demontere hele bakstillinga?
tenkte det kanskje gikk an å bare skru løs akselen fra bærebruene å momentstaga. sånn at bærebruer,fjærer å dempere står igjen

Ekren
12/08/10, 21:07
lettere og rive ned alt.

kompi
12/08/10, 21:07
kk, takker for svar

VolvoR-Sport
12/08/10, 21:18
fort gjort å løsne støtdempere så akslingen detter ned på bakken, skru av bremseslanger, moment og panhard stag så løfte ut også :)

christoffera
12/08/10, 23:05
Byttet just bakaksling selv, og fant ut av at det letteste var å løste akselen og stagene som hang i det, samt panhard staget, og slanger ol som henger i akselen som "VolvoR-Sport" sier... så ta av akslinga.

Det er mye lettere å være flere når man skal ta av akslinga på denne måten, da det må "lirkes" ut... Løft opp så skyv til siden, så ned med den ene enden av akselen og... ja det sier seg selv!

Det er ikke no vitts å ta av støtdemper eller fjærer

KE40155
14/08/10, 15:00
det jeg gjorde med mein var å ta av boltene til bremsecaliperene å så henge dem opp slik at dem ikke kom borti noe. så satte jeg på hjulene. så tok jeg av mellomakselen, så tok jeg ut bolter til nedreopphengsarmene og fremre bolter til momentstaga, så tok jeg å skrudde av støtdemper mutterne øverst. så kunne jeg bare trille bakakselen ut under bilen å trille den andre inn å sette over å montere igjen alt. måtte bare heise opp bilen slik at hjulene ikke subber i karosseriet. ca høyde ca 75cm. tok meg ca 1 time å bytte aksel.

kompi
14/08/10, 16:00
ikke værre nei, trur jeg skal gjøre det samme som deg KE40155, hvis det ikke tok lenger tid
takk for svar

Joakim-G_R
14/08/10, 16:34
Uff.. bytte bakaksel alene i en garasje på gulvet er kjedelig.. sist måtte jeg legge hele akselen på brystet, ake meg under bilen (uten hora), løfte opp på bruene, skru fast.. det gikk, men er mye lettere når man er 2..

kompi
14/08/10, 16:43
tenker det er bedere når man er to ja. ikke faen om jeg tar den på brystet. prøvde bare å løfte på den å den var a tong

KE40155
14/08/10, 17:18
ikke værre nei, trur jeg skal gjøre det samme som deg KE40155, hvis det ikke tok lenger tid
takk for svar

tok ca en time å få den ut. uten hjelp og uten spesielle hjelpe verktøy.

hogst
16/08/10, 07:48
er en grei jobb.. få med deg ein anna tulling ifra hjartdal så klarer dere det fint.. hehe