Vis full versjon : EDS: 1994 Volvo 940 Polar - familievogn
Blir nok ikke i kveld, da vi drar på hytta etter jobb, men tusen takk for tilbudet!:)
Har fått tips om å se etter lekkasjer på slanger og pakninger, så blir vel til at jeg forsøker det en eller annen gang i helga hvis tiden strekker til.
startgass rundt ting er det ikke det de bruker til slukt? :)
må si fra om du trenger å låne tomgangsmotorn da sånn for å ta et feilsøk der bare isåfall over helga. ligger nå hjemme den hos meg så bare å rope ut!
Har ikke målt, men kan allikevel se at etter å ha kjørt noen mil har bensinforbruket økt betraktelig. :(:(
Hadde også satset på nokian vist du kjører på snøunderlag stort sett hele vinteren!
Men vist det er sånn Vestlandstilstander der du bor også så med lite snø på veien gjennom vinteren så burde du gjærne vurde michelin sine X-ice piggfri eller Continental vintercontact 3 eller hva dem nå heter. Er selv veldi fornøyd me 2 sistnevte på det vinterføre vi har her da:)
Da ble det til slutt valgt Nokian, og etter å ha kjørt et par måneder på de må jeg si meg ganske fornøyd. Tok seg mesterlig opp de siste bakkene til hytta i helga. (Kjettingene fikk hvile seg:p). Merker at de tar godt ved oppbremsing i unnabakke også!
5700,- ferdig omlagt på Vianor.
Etter en del kuldeperiode ble det behov for et nytt batteri bilen.
Valget falt på Sønnak Powerline, som jeg har prøvd med hell tidligere (andre biler).
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/609.jpg
Pris ca 1800,- hos Sønnak
Edit: Fant ut i dag at dette batteriet koster 1590,- på Bilradiospesialisten.
som sagt: jeg er ikke noe flink på sånt, men tenkte høyt. om den er defekt så får man jo høyere co og piss og muligens den kunne påvirke lamda som står i kat'en og tuller med den så den ikke helt vet hvordan den skal justere\signalisere bensin\luft forholdet til hjernen.
om du ikke har testa tomgangsregulator så har jeg en eller to liggende du kan få låne for å teste! :) skal på lade i kveld sikkert. er den jeg skal montere på FK motoren min når den er ferdig satt sammen så du kunne jo ev testa noen dager med den om du vil?
Fant ikke noen åpenbare lekkasjer, så jeg lurer på om tilbudet om lån av tomgangsregulator gjelder fremdeles?
japp. trenger den ikke selv på minst 14 dager enda. skal fra fosen og hjem i kveld nå å så på lade så kan ta den med dit i kveld nå. send meg ei mld på 41409403 så får vi avtalt lånet vettu :)
japp. trenger den ikke selv på minst 14 dager enda. skal fra fosen og hjem i kveld nå å så på lade så kan ta den med dit i kveld nå. send meg ei mld på 41409403 så får vi avtalt lånet vettu :)
Kan du ikke bare ta den med på jobben din i morra, så stikker jeg innom?
det kan jeg gjøre vettu! :)
Hjalp dessverre ikke å bytte tomgangsregulator, MEN syntes jeg hørt en vislelyd som ikke nødvendigvis hørte til den originale motorlyden. Etter nok en runde med resultatløs leting etter luftlekkasjer måtte jeg prøve noe annet: Fant fram et stetoskop sykepleierkona mi har liggende; og vips: Falskluft så det holder fra innsuget (pakningen inn mot blokka. Dette kan vel være en årsak til problemet? Ihvertfall må jeg skifte pakning før jeg prøver med noe annet.
Noen som vet om jeg trenger noe annet enn en pakning?
EDS
TeamBørnOut
30/01/11, 15:16
Sett har det noe og si :) lmm måler lufta som om motoren skulle brukt dette
pakning og that's it :) skifta jo på FKn min nå. bare å skru av 8 skruer og hekt av alle ting så det går å få av innsuget så du får av pakningen og sette på ny. smekk det på plass og skru til :)
Da er pakningen skifta, og motoren maler igjen som en katt. :):)
Kobla fra batteriet en times tid også, så slukka varsellampa i dashboardet også.
Kodja skal ha takk for lånet for tomgangsregulatoren likevel. :)
VO 1378879 Packning 221,16 - 15% 187,99
TeamBørnOut
03/02/11, 07:41
Nestegang så behøver du ikke nappe batteripolen. du bare napper ut sikring nr1 når du kjører (og setter den kjapt tilbake :))
ingen problem EDS. greit å få feilsøkt litt uten at man må koste på så mye underveis. hjelper godt i lengden det.
Tok en runde på pæreskift innvendig i går. Var tre pærer som var defekt: Hanskerom, under bryterne til stolvarme og nede i armstödrommet.
Her sto det originale pærer fra før som var av blågrønn farge.
Nå fikk jeg utlevert blanke pærer hos Volvoforhandleren, de fantes ikke i blågrønn mer.:confused:
Prøvde hos den andre Volvoforhandleren her i byen, men samme svar der.
Noen her inne som har noe greie på dette? Jeg har skiftet noen pærer før, men da har jeg fått de blågrønne. :(
Her er ihvertfall de haarde fakta:
VO 30710781 Lamphållare 70,71 - 15% 60,10 (Hanskerommet)
VO 3545170 Glödlampa 43,63 - 15% 37,09 (Under stolvarmebrytere)
VO 3545170 Glödlampa 43,63 - 15% 37,09 (I armstödrommet)
Må ta å bytte litt pærer bak knapper og klimaanlegg jeg også snart, men problemet er at de bare får ca 6V :confused: men hvis det er sånne små pærer, så har biltema blåe hvis det er av interesse :)
har selv kjøpt en del pærer av volvo til interiør belysningen, synes det er penere med de blågrønne, nå blir symbolene gule med de pærene uten "farge" på. si i fra om du finner noen som selger de blågrønne! :)
JørnM_940
04/02/11, 01:23
Må ta å bytte litt pærer bak knapper og klimaanlegg jeg også snart, men problemet er at de bare får ca 6V :confused: men hvis det er sånne små pærer, så har biltema blåe hvis det er av interesse :)
Lysdimmeren står sikkert ikke på topp?
Lysdimmeren står sikkert ikke på topp?
Joda, funker den. Men bare på instsumentpanelet :confused:
Var trivelig å endelig treffe mannen med den fine polar vogna:)
Var trivelig å endelig treffe mannen med den fine polar vogna:)
Trivelig ja, håper jeg har litt mer tid neste gang.:)
Ny investering i dag:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1911.jpg
Har "slitt ut" en slik og trengte en ny.
Fakta:
VO 9442981 Fjärrkontroll 738,71 - 15% 627,90
EDS
utrolig flott vogn :) tror jeg er forelsket :P
hvordan blir det med programmering og slikt med ny fjernkontroll?
hvordan blir det med programmering og slikt med ny fjernkontroll?
Står litt om det her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1971.jpg
Funket bra! :)
greit med fjernstyrt sentrallås ja ;) kan det være denne jeg observerte i elgeseter området idag? ca mellom 11-11.30 tiden
greit med fjernstyrt sentrallås ja ;) kan det være denne jeg observerte i elgeseter området idag? ca mellom 11-11.30 tiden
Var nok en "look-alike". både jeg og min "kjære" sto hjemme. ;)
Her er mitt neste lille delprosjekt:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2460.jpg
For en stund tilbake orka ikke høyre viskermotor mer. Ble tydelig svakere lys når jeg kjørte i mørke salte veier.
Heldigvis fikk jeg kjøpt en pent brukt en av Boman (350,- + frakt).
Ny kosta den ca 2500,- og så mye til en "usynlig" del er hardt å forsvare, synes jeg:o
EDS
Den skjønner jeg. er jo mange som fjerner de, så da burde det være lett å få tak på :) men steike, det var dyrt for en ny
skulle ha fådd mine lykteviskere gratis :P
`Dette er vell gulltråd!?:)
Skjedd noe nytt med bilen da eds? :)
ble forresten veldig inspirert av innstegslys under dørene!
AleksanderK
10/07/11, 11:00
Stemmer for gullprosjekt jeg! Mer strøken 945 skal man lete lenge etter!
Hva er siste nytt her da?
R-israelsen
10/07/11, 16:41
Gjerne gullprosjekt for min del også :))
Skal du fortsatt ha setet eds? ligger og tar plass enda.. : )
Lite liv her mister ;) skjedd noe nytt?
Jan-Einar Jenssen
17/03/12, 03:57
her var det lenge siden det har skjedd noe :p vil se mere av strøkent arbeide! :D
Har du bilen enda?
Jada, travel kar sjø.
Har både bilen og solskjermene ;-)
EDS
Jada, travel kar sjø.
Har både bilen og solskjermene ;-)
EDS
Ok:-) hehe, har ikke 940 lengre, har v70n nå. Så de kan noen andre kjøpe av deg :-)
Hei igjen! :)
Nå er det godt en god stund siden sist, og jeg tenkte det var på tide med en liten oppdatering. Sånn generelt kan jeg først si at bilen fikk seg en nedtur i fjor. Det startet med at jeg fikk meg en liten bulk i overkant på hjulbuen bak. Senere var det noen i husstanden som glemte å låse bilen en kveld, og da var det selvfølgelig noen som hadde vært på pletten i løpet av natta :( . Resultatet ble at Kenwood-enheten (DNX 7200) forsvant og midtarmlene ble ødelagt. I tillegg så hadde vedkommende tømt hanskerommet, slik at både instruksjonsbok og vognkort var borte. To fine lommelykter forsvant også. En Led Lenser P14 og en hjemmelaget xenonlykt på 2500 lumen.
Dette satte motivasjonen min kraftig tilbake, og jeg brukte derfor ikke så mye ledig tid på bilen. (Fikk ordnet nytt tak, skiftet noen vinduer og malt huset i stedet for da ;-) )
Noe teknisk vedlikehold har dog fått utført, men det kommer jeg tilbake til.....
2012 startet med at jeg fikk sjekket hvorfor bilen trengte påfyll av kjølevæske av og til. En kjenning som er bilmekaniker var klokkeklar på at det kom fra pakningen bak vannpumpa. Derfor dro jeg på Kverneland og kjøpte meg pakning og tetningsringer.
Dette trodde jeg at det skulle være en smal sak og fikse selv, men den gang ei......
Når jeg skulle skru ting sammen igjen, så klarte jeg selvfølgelig det flotte kunstykket og skru den ene bolten tvers av. Den som er en del av motorblokka...
Tok en telefon til Nardo Bil og bestilte time der for å få fikset bolten.
Deler til "egeninnsatsen":
VO 418411 Tätningsring 33,10 - 15% 28,14
VO 1336255 Tätningsring 35,35 - 15% 30,05
VO 1378491 Pacning 60,94 - 15% 51,80
SUM 109,99
Pleier ofte å vere ganske sprø og sitte godt dei skruene som sitter i motorblokka, det som kan være lurt til neste gang er å dusje skruene med rustløysar ei lita stund før du skal skru dei ut :)
Pleier ofte å vere ganske sprø og sitte godt dei skruene som sitter i motorblokka, det som kan være lurt til neste gang er å dusje skruene med rustløysar ei lita stund før du skal skru dei ut :)
Den knakk på vei inn :p
EDS
Den knakk på vei inn :p
EDS
Enda kjipere :p
Leverte bilen inn på Nardo Bil i februar 2012, og jeg ga beskjed om at jeg ville ha en pris på hva det ville koste å få fikset den knekte bolten.
Registerdekselet og varmepumpa var demontert, slik at jeg skulle få slippe unna tiden de brukte på å fjerne dette. I tillegg ba jeg om å få trykktestet kjølesystemet på bilen
De skulle ringe meg på jobb, når de hadde prisen klar.
Kl 14:10 ringte kundemottakeren til meg på jobb og fortalte at dette var en tretimers jobb, og at de skulle ha 5000,- for jobben, alt inkludert. Jeg syntes det var litt mye, men det måtte gjøres, så jeg sa OK kjør på...
Kl 15:50 ringte en annen kundemottaker og sa at bilen var ferdig, og at prisen ble 5500,-. Det var rart sa jeg, for nå tok det jo kortere tid en tre timer, og så ble det dyrere???
Jeg sa at avtalen var at jeg skulle betale 5000,- for en tretimers jobb, og så må jeg betale 500,- mer for en jobb på 1 time og 40 minutter?
Han mente at 5500,- var den riktige prisen, for når han leste fakturaen så ble det jo riktig med den tiden. I tillegg så kom jo kjølevæske og ny vannpumpe.
- Ny vannpumpe?, sa jeg. Det har jeg ikke bedt om!
- Vi har skiftet den ja, sa kundemottakeren.
- Da får dere demontere den igjen, sa jeg for den vil jeg ikke betale for, det var ikke noe galt med den gamle...
Vi ble til slutt enige om at han skulle få kundemottakeren jeg hadde snakket med først til å ringe meg dagen etter.
Han ringte, og mente at vannpumpa kom jo i tillegg til de 5000,- vi hadde snakket om.
- Ikke tale om, jeg har aldri bedt om noen ny vannpumpe.
- Nei du gjorde kanskje ikke det, svarte han.
- Og jobben tok jo bare 1 time og 40 minutter sa jeg.....
Han skulle se hva han fikk til, og ringe meg tilbake....
Litt senere ringte han og sa at de hadde justert ned prisen til 4183,-
Det syntes jeg var en grei deal, nå har jeg jo ny vanpumpe også :)
EDS
De harde fakta:
Skiftet vannpumpe
Kundeklage: Skrudd en bolt fast blokka ved skifte av pakning til vannpumpe.
Kundekl. konst. Brret ut skrue. Frisket opp gjenger og montert ny vannpumpe.
Montert sammen alt som var demont. Testet - OK 1 3011,25 3011,25
Vattenpumpsats (VO 271975) 1 684,55 -15 % 581,86
Kylarvätska (VO 9437650) 2 73,73 -15 % 125,34
Kylarvätska (VO 9437651) 1 224,18 -15 % 190,55
Sum 3909,00
Trykkprøving av kjølesystem
- OK 1 273,75
Totalsum 4183,00
Der hadde du hell i uhell kan man si :)
Ligger an til å byttet ut eksosanlegget snart.
Noen som vet dimensjonene på originalanlegget, og på de to utgavene Ferrita selger?
Erlend Dystland
07/09/13, 22:08
Ja? Hvordan ligger det an her da? :)
FÃ¥tt gjort noe mer med bilen?
Må ihvertfall ta av meg hatten å si at dette er en av de bedre trådene på VCCN :D
Har lest gjennom heile tråden no, mykje bra arbeid som har blitt gjort her :)
Takk til Øygard som gjorde meg oppmerksom på denne tråden! Men kan fort bli dyrt hvis jeg nærmer
meg en Volvo forhandler, fikk lyst på endel av orginaldelene som er kjøpt inn til denne bilen!
Ein del av tinga kan du vel få kjøpt brukt og, so blir det litt billigare :)
Denne skal nå selges. Noen som har forslag til pris?
Mvh EDS
Det er jo to år sidan sist oppdatering her, so me veit jo ikkje korleis bilen er no, so det er ikkje so lett å sei
Har du noen nye bilder av den da? Og hvor langt har den gått nå?
Meget pen bil ihvertfall :)
Gått 140000 nå. Litt mere slitt nå ja. kenwood hovedenhet er ikke installert, men følger med.
EDS
Selges kr 49500,-
http://www.finn.no/finn/car/used/object?editAd=true&finnkode=64587638
Selges kr 49500,-
http://www.finn.no/finn/car/used/object?editAd=true&finnkode=64587638Denne ble ikke solgt, men lånt bort.
Den er nå tilbake i garasjen, dog i en litt verre forfatning.
Min nyoppkjørte sønn tar nå over prosjektet. :-)
Mvh EDS
Sent fra min E6553 via Tapatalk
Håpa han og tar godt vare på bilen sånn som du har gjort :)
Jeg ble skilt for en stund siden, og først prøvde vi å selge bilen.
Når det ikke gikk til den prisen jeg ville ha, ble bilen lånt bort til noen kjente som bar i beita for kjøretøy.
Når min eldste nå fylte atten fikk vi bilen tilbake, dog ikke i samme stand som for to år siden.
Den hadde i mai 2017 gått 165000 km, og tilstanden var ikke helt bra.
Støtfanger bak var påkjørt.
Bremsene foran var nedslitt.
Begge dørtrekkene foran var ødelagt, og taktrekket likeså.
Park/ blink høyre side foran var også knust.
I tillegg virket ikke baklys på venstre side.
Rart når man låner bort bilen sin til noen - så gir dem totalt f... i bilen de låner ? Håper du får en slags tilbakebetaling eller noe i den duren ?
Rart når man låner bort bilen sin til noen - så gir dem totalt f... i bilen de låner ? Håper du får en slags tilbakebetaling eller noe i den duren ?Får litt ja.
http://s430.photobucket.com/user/erikds/media/Volvo%20940/940.jpg.html?sort=3&o=0
Her er sønnen og min yngste datter i full gang med rengjøring etter bilens tilbakekomst.
Mvh EDS
6549
Sønnen var klar på at bilen skulle ordnes opp i topp stand igjen. Og jeg liker at han finner på annet enn å sitte foran pcn.
Etter rengjøring innvendig og utvendig, ble det ble gått til innkjøp av olje og oljefilter til oljeskift, samt bremsesko og skiver foran.
EDS
du får få han til å lage en egen prosjekt tråd om bilen :)
Prosjektet lever videre
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3253&gal=gallery&type=full
Får ikke lastet opp bilde..... ������
Ordnet nå. Brukte bildefunksjonen til forumet.
Håpa du får det til, likar detta prosjektet. Brukar du photobucket?
Det har vore litt tull med photobucket, anbefaler å prøva nåke ant, f eks imgur
Det har vore litt tull med photobucket, anbefaler å prøva nåke ant, f eks imgur
Eller forumets egen bildefunksjon. :)
Hei igjen.
Nå skal det byttes eksosanlegg. Noen som har tips på hvordan man (enkelt) går opp fra det originale 2-tom, til 2,5-tommer?
Mvh EDS
hvordan går det med denne? :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.