PDA

Vis full versjon : Oljesøl i hele motorrom



Kalsn
11/08/10, 23:39
var ute i ste, plutselig begynte det å lukte olje i hele biln, gikk ut å så at hele høyresiden(turbosiden) var dekt med olje, tenkte først oljetur/retur, men alt "tørt" og satt fin på. Men mistenker at veivhusventen er synderen, er det normallt at den kan spy ut noen cl/dl med olje sånn plutselig? har veivventen liggende over luftfilteret, bare løst og ikke tilkoblet, altså i friluft. Kan også nevne at plugg nr 4 var litt sort, ikke våt men sort, mens resten hadde fin farge.

gull pilen
12/08/10, 08:58
kan og være olje lokket ditt..
når tatningen og fjørene som holder lokket nedtil blir gammelt tetter det ikke ordentlig lengre..
mener lokket koster 300kr nytt hos volvo å da varer det 20år til:D

Kalsn
12/08/10, 09:23
kan og være olje lokket ditt..
når tatningen og fjørene som holder lokket nedtil blir gammelt tetter det ikke ordentlig lengre..
mener lokket koster 300kr nytt hos volvo å da varer det 20år til:D
ja hadde jo håpet at det kunne være noe så enkelt. Men syns det damper vell mye ut av veivhusvent slangen til at det kunne være det?

gull pilen
12/08/10, 10:17
put den inn i slangen fra luftfilteret å se om det gir seg da...

Kalsn
12/08/10, 10:36
har dårlig tru for at det skal blåse såppas ut av slangen, mtp at det nesten ikke blåste ut av den før. vil ikke det blåse ut fra veivhusventen vil det blir for mye trykk nede i motoren? muligheter for at kompresjonen heller forsvinner ned i motoren? syns også at motoren høres litt anderledes enn før, akkurat som jeg har frieksos uten at jeg egentli har det..

940pearl
12/08/10, 10:43
Kordan ser kjølevanne ut?

Kalsn
12/08/10, 10:50
Kordan ser kjølevanne ut?
det ser egentli greit ut, ser ingen tegn til olje. Når jeg skal starte motoren og turner den, høres den ok, men akkurat i det dn turner siste gangen høres den ikke ut slik dn gjorde før, akkurat som den sliter litt.
Motoren er btw gått 272 000 nå, og antagelivis er alt inni i motoren ikke rørt siden den rullet ut fra fabrikk..

PVT
12/08/10, 11:08
jeg ville tatt ut veivhus boksen som sitter under insuget og rensa den. er nokk mye gammal olje og dritt neddi der er lurt å vedlikeholde veivhus ventilasjonen når man tar oljeskift osv. kan skape problemer og folk flest glemmer helt å vedlikeholde dette. hvis den går tett så pleier olja å finne nye veier ut av blokka. som feks pakknings ringene rundt veiva. eller topplokket i ditt tilfelle.

gull pilen
12/08/10, 11:11
om det blåser greit ut av slangen fra boksen så er det ikke der problemet hans ligger...
da har jeg mer troen på slitte stempel ringer som slepper litt trykk gjennom den veien....

Kalsn
12/08/10, 11:15
jeg ville tatt ut veivhus boksen som sitter under insuget og rensa den. er nokk mye gammal olje og dritt neddi der er lurt å vedlikeholde veivhus ventilasjonen når man tar oljeskift osv. kan skape problemer og folk flest glemmer helt å vedlikeholde dette. hvis den går tett så pleier olja å finne nye veier ut av blokka. som feks pakknings ringene rundt veiva. eller topplokket i ditt tilfelle.
ja kan se ut som at olje har kommet ut av topplokket, men da ville vell ikke veivhusslange blåst så mye som den gjør nå? blåser vell mye syns jeg når den står på tomgang. :confused:

Kalsn
12/08/10, 11:16
om det blåser greit ut av slangen fra boksen så er det ikke der problemet hans ligger...
da har jeg mer troen på slitte stempel ringer som slepper litt trykk gjennom den veien....
nei er akkurat det jeg trur også, har anelse om det kan være stempel nr 4 som kuker, der var som nevt tidligere pluggen sort, mens ellers var fargen rett på resten!

gull pilen
12/08/10, 11:32
kan godt være motoren din er klar for en liten overhaling rett og slett...

Kalsn
12/08/10, 11:35
kan godt være motoren din er klar for en liten overhaling rett og slett...
kom på en sak til, er ikke mange dagene siden jeg byttet reg.reim, er ikke mulig at den har rapet over noen tenner og står heilt feil nå?

trykktestet
12/08/10, 11:54
Du har nok sikkert svidd ett stempel eller tatt noen ringer..

Kjør til bunnpannen eksploderer og kjøp ny motor :D

Kalsn
12/08/10, 12:23
Du har nok sikkert svidd ett stempel eller tatt noen ringer..

Kjør til bunnpannen eksploderer og kjøp ny motor :D
ja mistenker stempelringene, og nei har ingen planer om å knatre absolutt hele motoren. Nå har man kanskje ei lita unnskylding på å spandere på seg noe sterker innmat. Hvordan er det å bruke en motor med dårlige stempelringer, noe farlig i seg selv? tenker selvfølgelig ikke på turtallskutt 24/7, men rolig bruk inntil evt lottogivinst kommer?

Moslet
12/08/10, 12:44
hadde akkuratt samme problem på min for ikke lenge siden, oljespruten sto opp av veivhusvent boksen å det røyk konstant der, da var det noen stempelringer som hadde tatt kvelden... ;)

gull pilen
12/08/10, 13:08
tror ikke det er noe farlig å kjøre med...
men du kommer til å bruke en masse tennplugger på det...

940pearl
12/08/10, 13:34
Jasså det er derfor pluggene mine må byttes etter hvær kjøretur:D

gull pilen
12/08/10, 13:45
hehe hvordan har du fått det til??

Kalsn
12/08/10, 13:48
så er ikke farlig for verken sylinderforinger eller lignende?

gull pilen
12/08/10, 14:12
nei bare litt ekstra smøring på innsiden og rust beskjyttelse utvendig på motoren...:D

Kalsn
12/08/10, 15:13
okei men daså!
er det forresten stor jobb å bytte stempelringene? vet at det er mye som må demonteres og monteres, trenger vell ikke noe spesialverktøy eller?

ChrML
12/08/10, 19:04
okei men daså!
er det forresten stor jobb å bytte stempelringene? vet at det er mye som må demonteres og monteres, trenger vell ikke noe spesialverktøy eller?
Trenger kun momentnøkkel. Og stempelringtang for å gjøre jobben en del lettere. Som jeg kan komme på nå hvertfall. Og vanlig 12-kanta pipe i 12mm (eller var det 11mm eller 10mm?). Til lageroverfallene.

Kalsn
12/08/10, 22:54
fikk en mekaniker til å se på bilen i dag, han mente at det var ventiltetningene som kunne være røket. Har selv også litt tro på det, for ellers viss stempelringene var ødelagt så ville vell sylinder og stempel fylles opp med olje viss stempelringene ikke klarte å "sleike" ned olja? noe som vil resultere i mye røyk når suppa antennes?

kermitt
12/08/10, 23:37
det vil ryke bra om stempelringene er ødelagt ja. men det vil det og gjøre om det er ventiltettninge om du du f.eks bremser hardt på motor ned en bakke og gir på kraftig i bunnen.

Kalsn
12/08/10, 23:50
det vil ryke bra om stempelringene er ødelagt ja. men det vil det og gjøre om det er ventiltettninge om du du f.eks bremser hardt på motor ned en bakke og gir på kraftig i bunnen.
ja hadde akkurat de symptomene med nedbremsingen før i dag, ble litt røyk bak meg da!
men vis jeg tar av topplokket, vil jeg klare å se tetningene? mener på at man akkurat skal klare å se dem?

kermitt
13/08/10, 00:12
om du tar av toppdekselet, tar ut kammen, tar av koppene over ventilene og fjerner ventilfjørene og låsene på dem så ser du dem ganske godt ja.

boman
13/08/10, 02:08
kan og være olje lokket ditt..
når tatningen og fjørene som holder lokket nedtil blir gammelt tetter det ikke ordentlig lengre..
mener lokket koster 300kr nytt hos volvo å da varer det 20år til:D

Er det lokket på toppdekselet vi snakker om? Får kjøpt bare gummipakning til det for et par kroner også (hos Volvo), så er unødvendig å bytte hele lokket.

Kalsn
13/08/10, 11:00
Er det lokket på toppdekselet vi snakker om? Får kjøpt bare gummipakning til det for et par kroner også (hos Volvo), så er unødvendig å bytte hele lokket.
ja er påfyllingslokket det var snakk om, men er ny gummipakning der fra før av, kostet ca 15 kr på volvo. :)

gull pilen
13/08/10, 16:00
nei bytt hele lokket!!
'er ventilasjon på det og som blir tett etter 15års bruk.....
derfor duger det ikke med bar å bytte tetningen alltid!

boman
13/08/10, 20:28
nei bytt hele lokket!!
'er ventilasjon på det og som blir tett etter 15års bruk.....
derfor duger det ikke med bar å bytte tetningen alltid!

Rengjorde du flatene pakningen skal tette imot også? Gamle bilen min slutta å svette olje derifra når jeg rengjorde lokket og ny pakning.

gasgasboy
14/08/10, 21:28
Jeg vil også tro at det er tetningene dine, i og med at det spruter olje .. Hadde stempelringene gått, så hadde den vel bare avgitt en god del med blårøyk i og med at den ville brukt olje .. Men det jeg syntes er rart er at det høres ut som den går tyngere ? Om stempelringene hadde gått ville den ikke av den grunn gått noe tyngere ?

Kalsn
15/08/10, 16:34
ja nei gudene vet hva som er feil egentli:P Blir nok å ringe til sverige i morgen å høre på ny motor, så kan jeg plukke den andre i molekyler og se hva som er galt med den, og få den i gang igjen og forbedre den med nye stempler, råder osv.
Hører at motor "sliter" når jeg turner motoren og skal til å starte den, akkurat som den sliter på stempel/sylinder 4, høres ok ut helt til den kommer til nr 4..