PDA

Vis full versjon : four link!



microplex
11/08/10, 22:55
veit ikke om dette skal ligge under understells delen, men synes det heller mere over til avangsert enn normalt

men kan noen som har greie på four link forklare hva det er godt for og hvordan man evt monterer det.

vil helst bare ha svar på dette fra noen som veit det. ikke sånn kanksje greier

volvobrage
13/08/10, 17:55
veit ikke om dette skal ligge under understells delen, men synes det heller mere over til avangsert enn normalt

men kan noen som har greie på four link forklare hva det er godt for og hvordan man evt monterer det.

vil helst bare ha svar på dette fra noen som veit det. ikke sånn kanksje greier

3 - link skal visst vere litt bedre til mykje svinging og banekjøring seier alle, men virkar jo som 4 - link funkar til tusan for dei som har det?kjem nok til og gå for 4 - link eg og..

det er visst utrulig mykje lettare og bygge ein god 4 - link ein ein god 3 - link og, så det er jo positivt:)

microplex
14/08/10, 02:01
3 - link skal visst vere litt bedre til mykje svinging og banekjøring seier alle, men virkar jo som 4 - link funkar til tusan for dei som har det?kjem nok til og gå for 4 - link eg og..

det er visst utrulig mykje lettare og bygge ein god 4 - link ein ein god 3 - link og, så det er jo positivt:)

har hørt mye frem og tilbake så derfor jeg vil høre hvorfor ting er bedre enn det andre. og er det verdt pengene :p

volvobrage
14/08/10, 12:36
har hørt mye frem og tilbake så derfor jeg vil høre hvorfor ting er bedre enn det andre. og er det verdt pengene :p

er jo litt arbeid:)men trenger ikkje bli så dyrt...viss eg finner autocad teikningar til platene så skal eg skjære ut til meg sjølv på cnc plasmaen på jobben, og kan eventuelt lage sett til fleire her for ein fin pris:)men må som sagt finne teikningar før eg lovar noko meir

Joakim-G_R
14/08/10, 13:42
er jo litt arbeid:)men trenger ikkje bli så dyrt...viss eg finner autocad teikningar til platene så skal eg skjære ut til meg sjølv på cnc plasmaen på jobben, og kan eventuelt lage sett til fleire her for ein fin pris:)men må som sagt finne teikningar før eg lovar noko meir

Jatakk. :)

Skal høre med en kompis som har bygd 4link med volvo-aksel på RX7'en sin, om han har tegningene enda.

volvobrage
14/08/10, 13:50
Jatakk. :)

Skal høre med en kompis som har bygd 4link med volvo-aksel på RX7'en sin, om han har tegningene enda.

åj, det hadde vært flott!!:)

tenkte spørre lmr, men nokon sjangs for at han gir meg sine teikningar mon tro?

Joakim-G_R
14/08/10, 16:13
Tviler jeg på egentlig.. Kan jo hende du får kjøpe de men, du har ikke tilgang på AutoCAD da?

volvobrage
14/08/10, 17:33
Tviler jeg på egentlig.. Kan jo hende du får kjøpe de men, du har ikke tilgang på AutoCAD da?

jo det har eg forsåvidt:)men veit ikkje korleis dei skal sjå ut, med mål osv..så paint skisser kan og funke:P så lenge dei er gode, så kan eg teikne dei videre

Joakim-G_R
14/08/10, 17:39
Kan du ikke se på noen bilder, måle litt på akselen, og lage utifra det da? :)

Moseby Racing
15/08/10, 10:01
det som er fordelen med 4 link er at du kan justere/tilte akselen din fremmover eller bakover.ved og justere lengden på stagene kan du få bilen til og sette seg i ræva ved gass på drag!
også må du jo skære opp gulvet ditt og montere kasser til innfestning av stagene.og et annet pluss er jo at du får bort de orginale bærebruene og det dumme moment stag greiene med den trekant ramma i bakstillinga på 7 og 9 serien!:)

microplex
15/08/10, 10:23
det som er fordelen med 4 link er at du kan justere/tilte akselen din fremmover eller bakover.ved og justere lengden på stagene kan du få bilen til og sette seg i ræva ved gass på drag!
også må du jo skære opp gulvet ditt og montere kasser til innfestning av stagene.og et annet pluss er jo at du får bort de orginale bærebruene og det dumme moment stag greiene med den trekant ramma i bakstillinga på 7 og 9 serien!:)

takker alle sammen for gode svar :)


amazonbrage: si ifra hvis du kommer til en god løsning og skal lage flere sett ;)

bruningen
15/08/10, 19:53
får kjøpt ferdig kit fra uniten med unibols,stag og fester til akselen.
kasser tror jeg kollevold har enda

volvobrage
16/08/10, 19:53
Kan du ikke se på noen bilder, måle litt på akselen, og lage utifra det da? :)

tja, burde jo vere litt nøyaktige detta kansje?:S veit ikkje heilt om eg tør gjere det, vertfall ikkje og selge det seinare:P

kermitt
16/08/10, 20:01
det som er fordelen med 4 link er at du kan justere/tilte akselen din fremmover eller bakover.ved og justere lengden på stagene kan du få bilen til og sette seg i ræva ved gass på drag!
også må du jo skære opp gulvet ditt og montere kasser til innfestning av stagene.og et annet pluss er jo at du får bort de orginale bærebruene og det dumme moment stag greiene med den trekant ramma i bakstillinga på 7 og 9 serien!:)

på 700/900 kan du egentlig bare hive hele stivakselen ned til noen opel folk også bygge om til mulitlink med justeringer i hodet og rævva så får du ett mye bedre understell enn du noen sinne får med aldri så mange linker. på 200 derimot er det ett godt alternativ. jeg skal ikke gjøre det til en stiv aksel VS multitråd, de har vi nok av. men det er det beste alternativet til den billigste pengen, det kommer man aldri unna.

Moseby Racing
16/08/10, 20:17
Får jo komplett 4 link sett hos myranes.com med alt du trenger til 5675kr og det er jo ikke så ille!og på de braketene du får med da er det laget ferdig fester til coilovera som dem selger også.:)

Joakim-G_R
16/08/10, 21:44
på 700/900 kan du egentlig bare hive hele stivakselen ned til noen opel folk også bygge om til mulitlink med justeringer i hodet og rævva så får du ett mye bedre understell enn du noen sinne får med aldri så mange linker. på 200 derimot er det ett godt alternativ. jeg skal ikke gjøre det til en stiv aksel VS multitråd, de har vi nok av. men det er det beste alternativet til den billigste pengen, det kommer man aldri unna.

Tror ikke multilink med justeringer i hue og ræva blir noe billigere enn 4link + wattlink på en stiv aksel. Det er vel null justeringsmuligheter orginalt på linken?

Joakim-G_R
16/08/10, 21:45
Får jo komplett 4 link sett hos myranes.com med alt du trenger til 5675kr og det er jo ikke så ille!og på de braketene du får med da er det laget ferdig fester til coilovera som dem selger også.:)

til 200-serien? Var ikke ille pris. Får du med kasser å sveise inn i gulvet også?

ArneR
17/08/10, 03:27
http://www.blocket.se/alvsborg/4_link_kit_Race_Volvo_26304861.htm?ca=16&w=1&last=1http://www.blocket.se/alvsborg/4_link_kit_Race_Volvo_26304861.htm?ca=16&w=1&last=1

http://213.132.112.100/images/82/8259650639.jpg

Joakim-G_R
17/08/10, 03:31
Søtt..

tyggern
17/08/10, 07:21
Kan si noen få ord om 4-link.
Den begernser vridningen av akslen i mye større grad en det som er orginalt.
Men dens største fordel er at du kan justere "angle of attac" etter behov.
Dvs vinklene på stagene i forhold til frem aksel i kjørehøyde. Men også vinklen på stagene i forhold til "vekt sentrum" i bilen vil påvirke dette.
Det holdes kurs og seminarer i chassis oppbyggning og for å få en fulstendig forståelse av hvordan det virker må en ha mye "teori og praksis".
Jeg har lest noen blader jeg fant på ebay om chassis teori for noen år tilbake og skjønte vel ikke alt. det er eksremt innviklet. og nå husker jeg ikke alt heller...
Ved å endre disse vinklene kan du få bilen til å reagere på flere måter.
f.eks stumt noe som er en fordel ved baneracing. dvs den verken setter seg eller går opp bak ved pådrag.
På lik måte kan du justere f.eks slik at bilen setter seg veldig mye bak og gjir meget godt grep rett frem men det går da ut over "styring" under pådrag.
du kan faktisk justere disse vinklene slik at bilen "reiser" seg bak når du går på gassen mye.

Åndalsnes motorsport lager masse varianter av 4-link kit. koster vel fra rund 3000,- for komplett kit.
Fra veldig avanserte til enklere varianter.
De selgser også løse deler kasser, stag, unibals, kasseter til aksel osv.

http://www.mamut.net/adlandsvikmotorsport/grp1950.jpg

http://www.mamut.net/adlandsvikmotorsport/grp2010.jpg

http://www.mamut.net/adlandsvikmotorsport/shop/

Men det finnes nok billigere kitt i statene som "bruningen" sier.
bare søke litt på ebay osv...
Blir jo uansett "hjemme mekking" for å få det til å passe.
Men det lønner seg og undersøke litt med vinkler på stag osv før en går i gang å fester kasser.

btw det forige bilde/post der så mer ut som drag bil oppsett... var voldsomt høyt....

Dette bilder er fra en drag bil i oppbygningsfasen. og leste om det i en annen bakaksel tråd.... mye er riktig gjort her. litt fel vinkel på akslen i forhold til girkasse og mellom aksel...
http://w3.svia.se/osc/4-l%e4nk.jpg

tyggern
17/08/10, 07:30
Fant en grei "skisse" her på det jeg skrev noen få ord om over..

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1067.jpg

Joakim-G_R
17/08/10, 13:36
Artig, litt mer enn bare å "skru fast" det her. :)

Har sett flere linker med rette stag, det er da helt feil oppsett det da?

kermitt
17/08/10, 14:49
Tror ikke multilink med justeringer i hue og ræva blir noe billigere enn 4link + wattlink på en stiv aksel. Det er vel null justeringsmuligheter orginalt på linken?

er mye justeringer på multi linken originalt, men de begrenser seg litt. det er jo ikke meningen at de skal brukes slik som de fleste her inne bruker dem når de bygger om til multi link. koster ikke mye for en multilink 1500-2000kr. og resten gjør du selv med biltema stæsj for 1200kr og litt know how.

volvobrage
28/08/10, 19:02
ingen som skal koste på seg 4 link fra lmr då og lage teikningar til meg?:P

Joakim-G_R
28/08/10, 22:22
Blir litt gira på 4link wattlink og stående fjærbein, ja.. Hmm.. Men, de fra Myranes, hvordan skal man liksom tre de inn på akselen? Festet til calipern osv er jo i veien?

Wrasko
28/08/10, 22:41
Blir litt gira på 4link wattlink og stående fjærbein, ja.. Hmm.. Men, de fra Myranes, hvordan skal man liksom tre de inn på akselen? Festet til calipern osv er jo i veien?

Stikk bortom Rudskogen 1 oktober da.. Så får du vel sett hvordan de ser ut, samt få det forklart..

"
MYRANES BIL & OLJA skal ha stand i depoet der man kan ta,kjenne og føle på produktene
her blir det da mulig og bestille div custom deler til volvo av høy kvalitet og finish!=) "

microplex
28/08/10, 22:53
Stikk bortom Rudskogen 1 oktober da.. Så får du vel sett hvordan de ser ut, samt få det forklart..

"
MYRANES BIL & OLJA skal ha stand i depoet der man kan ta,kjenne og føle på produktene
her blir det da mulig og bestille div custom deler til volvo av høy kvalitet og finish!=) "

da skal jeg innom ja

Joakim-G_R
29/08/10, 01:41
Ja, kanskje det, om ikke det er fullt opp med bleieskift :( hehe. Får håpe det går bra da. :)

Moseby Racing
29/08/10, 10:04
4 linken fra myranes kan du jo i værste fall skjære i to der den skal ligge rundt akselen og sveise dem sammen igjen når du har satt det på akselen.er jo lov og bruke fantasien!:pmen vist du spørr stefan på myranes så får du nok svar..:)

volvobrage
29/08/10, 12:17
er ikkje 4 linken fra myranes ment for dragracing?eller er det sånn som ein kan bruke til alt?

Joakim-G_R
29/08/10, 12:26
4 linken fra myranes kan du jo i værste fall skjære i to der den skal ligge rundt akselen og sveise dem sammen igjen når du har satt det på akselen.er jo lov og bruke fantasien!:pmen vist du spørr stefan på myranes så får du nok svar..:)

Ja det vet jeg jo, og det er jo sånn de fleste settene jeg har sett blir gjort på. :)
Men liksom, "holder det bra nok" :p

Moseby Racing
29/08/10, 14:57
trur nok det holder!bare og få sveisa det ordentlig det da.Dette er jo justerbart så kan nok brukes på banebiler også. bare og justere stagene som du vill ha dem til ditt bruk!:)

samuel
09/09/10, 08:49
fin ilustrasjon om bygging av 4link

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/624.jpg

samuel
09/09/10, 08:49
men dette er vel meir bygd for drag tenker eg..

gaupe
09/09/10, 08:50
fin ilustrasjon om bygging av 4link

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/624.jpg

Ser for meg at denne vert veldig "vaglete", når ein har fjører (og demperar) såpass langt inne.

samuel
09/09/10, 08:52
kor er den mest ideelle plassen for dempere og fjøre da? lengst mulig ut kanskje..

gaupe
09/09/10, 08:54
kor er den mest ideelle plassen for dempere og fjøre da?

Vil jo tru at det må vere lengst mogleg ute, i rett vinkel på akslingen. Den over, er kanskje beregna på best mogleg vandring, for off-road bruk.

samuel
09/09/10, 08:56
er vel kanskje drag den er meint for. muligens for å få plass til dei breie dekka.

volvobrage
09/09/10, 08:58
trur nok det holder!bare og få sveisa det ordentlig det da.Dette er jo justerbart så kan nok brukes på banebiler også. bare og justere stagene som du vill ha dem til ditt bruk!:)

lmr sitt 4 links kit er jo omtrent lik pris, men er vel med litt meir tilbehør der:)og det han selger er jo lage for race/gate..

trur det blir og bestille ett slikt sett seinare når økonomien tillatar det også kan eg lage teikningar då og produsere fleire sett:)

volvobrage
12/09/10, 11:40
kan eg bli saksøkt av lmr om eg brenn ut deler og selger her på vccn?:S

cossykiller
12/09/10, 20:04
er forskjell på og tjene seg styrtrik på dette, og ta litt, men om du endrer litt i designet vil jeg ikke tro det har så mye og si, kan jo høre med lmr hva de sier også ?

Wrasko
12/09/10, 20:07
er forskjell på og tjene seg styrtrik på dette, og ta litt, men om du endrer litt i designet vil jeg ikke tro det har så mye og si, kan jo høre med lmr hva de sier også ?

"Hei, hva sier du til om jeg kopierer delene dine og selger videre"..

Tror ikke det gitt.. Er nok bare å "ta inspirasjon" fra det, og ikke kreve samme summer

volvobrage
12/09/10, 20:55
"Hei, hva sier du til om jeg kopierer delene dine og selger videre"..

Tror ikke det gitt.. Er nok bare å "ta inspirasjon" fra det, og ikke kreve samme summer

samme summar blir det ikkje..men planen var vel egentleg og kjøpe ett sett sjølv og kopiere:S men kan vel forandre nokon millimeter eller to på teikningane:P kjem jo ikkje til og masse produsere heller, lager til dei på forumet som var interisert:)

Joakim-G_R
12/09/10, 22:17
Da er jeg interesert, iallefall. :)

Dan Bay-Johansen
13/09/10, 15:03
Me tooo :p

cossykiller
13/09/10, 21:24
"Hei, hva sier du til om jeg kopierer delene dine og selger videre"..

Tror ikke det gitt.. Er nok bare å "ta inspirasjon" fra det, og ikke kreve samme summer

spørs jo om de har copyright på dette, eller hva faen det heter?

samuel
13/09/10, 21:29
er jo mange som leverer deler til 4-link. trur ikkje det skadar å kopiere. hulla og dei flatene som skal sveiset på ramma må nok vere det samme. men kan jo endre på formen på radiusene og vinklene. trur ikkje det vil vere noko problem..

du vil jo uansett selge de svart rundt om, er ikje lov de heller :p

Joakim-G_R
14/09/10, 09:49
kaller man det hobbyvirksomhet, kan man tjene inntil 10 store mener jeg, uten å måtte betale skatt. :)

cossykiller
14/09/10, 09:57
per del, eller i året? så om det er hobbyen din og selge bildeler, så kan du ikke selge en motor for mer enn 10000?

gaupe
14/09/10, 10:05
per del, eller i året? så om det er hobbyen din og selge bildeler, så kan du ikke selge en motor for mer enn 10000?

Det er privathandel, så det går greitt. Du kan vel kjøpe og selje 6 bilar i året også.

Wrasko
14/09/10, 10:13
Er faktisk 20 store.. Ikke 10.. Som man kan tjene på hobby

Joakim-G_R
14/09/10, 10:46
Å importere deler, produsere, og slike ting, og å selge nye ting, går det under. Ikke selge en motor fra en delebil, men om man driver bilslakt (altså henter biler, slakter og selger deler) så kan det nok hende det blir et problem etterhvert. :)

Wrasko: Ja, kan godt være det er så mye. Det husker jeg ikke, for å være helt ærlig. :)

lasse940
14/09/10, 17:28
Du kan tjene flere hundretusen i året så lenge ikke likningskontoret mener du får økonomiske fodeler av det.
Du må opplyse om inntekt og utgifter på din hobby til likningskontoret så avgjør de om det kan karaktriseres som hobby eller næring!!!
opplysninger om inntekt og utgift på hobby sender du med selvangivelsen som eget vedlegg.

Joakim-G_R
14/09/10, 20:02
Alt som går i pluss er vel inntekt for ligningskontoret, er det ikke? :p

lasse940
14/09/10, 20:22
Ja he he he mulig det men da er det bare å ta vare på alle utgifter man har sånn generelt i det daglige som bensinfylling osv.
Er sånn enmanns foretag gjør det, veit om flere som skriver av såpass at de så og si er null skatteytere, men fordet sitter med 4-5 hundre tusen i året ;)

volvo242
21/09/10, 14:12
et lite tips til dere som vil bygge om til orntlig 4-link og wattlink! hvis dere skal ha sklit på bilen så er det ikke lov å endre på festepunktene i karroseriet! med andre ord så kan man ikke bygge om festepunkt på dempere og bærearmer.. :(

Joakim-G_R
21/09/10, 14:17
Hva gjør de med ordentlige rallyvogner da? :)

volvobrage
21/09/10, 16:29
no har eg litt deler på vei i poste:D

TeamBørnOut
21/09/10, 16:40
Husk at man skal bruke hue litt når man sveiser dette også :)

Joakim-G_R
21/09/10, 16:57
no har eg litt deler på vei i poste:D

Snart oppsett klart til meg og da. Sweet. :)

volvobrage
21/09/10, 17:42
Snart oppsett klart til meg og da. Sweet. :)

jepp, satsar på det:)

samuel
21/09/10, 22:42
det blir bra de.. kor mykje skal du skal ha for pr sett?:)

volvobrage
22/09/10, 12:08
det blir bra de.. kor mykje skal du skal ha for pr sett?:)

har ikkje peiling:)spørs litt kva delar eg ender opp med til slutt og..det eg har bestilt no kostar 2000 på lmr, men eg skal lage fester til coilovers på akslingen og også kan eg gjerne skaffe rør og til 4 linken om folk ønskar det..

får sjå korleis kvaliteten blir på delene og:)

samuel
22/09/10, 13:08
ja, sant de. men du lagar de vel med kvalitet veit eg. selle vel ikkje drit! :p
du kan vel skaffe uniballs også, billi:)

volvobrage
22/09/10, 13:55
ja, sant de. men du lagar de vel med kvalitet veit eg. selle vel ikkje drit! :p
du kan vel skaffe uniballs også, billi:)

det gjer eg ikkje:)men får sjå kor fint kuttet blir med plasmane, har slitt litt med det før..lmr skjærer jo med laser:)

samuel
22/09/10, 21:51
ja, men har jo vert bra kutt med plasmaen.. en runde med båndsliping så blir d bra:D

Dan Bay-Johansen
24/09/10, 13:47
Har man en fin og stabil plasma med riktige dyser osv så kan kuttet bli veldig bra det, men har selv erfaring med at det kan være vanskelig til tider - jo tynnere plater jo verre er det å få det fint (har selv kjørt cnc brennebord i 3 år) :D

Må bare legge til når vi snakker om brenning, husker jeg ble like imponert hver gang jeg brant plater fra 50mm og oppover (med autogenbrenner) hvor fint kuttet ble - har brent 200mm plater, glatt som ei barnerumpe i snittet :D

samuel
24/09/10, 15:58
ja, på den vi har på jobben er det vel finest kutt på 30 - 40mm plater, brage? :)

Joakim-G_R
24/09/10, 21:38
når man prater om plater på 200mm, da har det gått fra plate til KLOSS, for LENGE siden. :p

kermitt
24/09/10, 21:45
er ikke akkurat karrosseri plater nei, men i tungindustrien er det faktisk veldig vanlig. jeg står f.eks i 10 dager å sveiser på en eneste skjøt på ett rør!

du har ikke hatt muligheter til å svi ut noen brakketter til en hilux om jeg har skaffet tegninger?

Dan Bay-Johansen
25/09/10, 12:30
når man prater om plater på 200mm, da har det gått fra plate til KLOSS, for LENGE siden. :p

Sant nok, begynner å bli rimelig voksent - for ikke å snakke om vekt, ca 1600kg\m2 :p

volvobrage
26/09/10, 16:10
Har man en fin og stabil plasma med riktige dyser osv så kan kuttet bli veldig bra det, men har selv erfaring med at det kan være vanskelig til tider - jo tynnere plater jo verre er det å få det fint (har selv kjørt cnc brennebord i 3 år) :D

Må bare legge til når vi snakker om brenning, husker jeg ble like imponert hver gang jeg brant plater fra 50mm og oppover (med autogenbrenner) hvor fint kuttet ble - har brent 200mm plater, glatt som ei barnerumpe i snittet :D

ja blir ikkje fult så fint på tynne plater..men som samuel seier, 30 - 40mm plater då er det strøøkent kutt:)

men litt sliping så blir det fint på tynne plater og, og det går rimeleg kjappt:)

Njål Nilssen
26/09/10, 20:32
ja blir ikkje fult så fint på tynne plater..men som samuel seier, 30 - 40mm plater då er det strøøkent kutt:)

men litt sliping så blir det fint på tynne plater og, og det går rimeleg kjappt:)

Kan vel ikke brenneskjære hulla til linkene iaffal... de må borres og så brotsjes hvis det ikke skal bli slitasje og ovale hull ;)

samuel
27/09/10, 00:01
Kan vel ikke brenneskjære hulla til linkene iaffal... de må borres og så brotsjes hvis det ikke skal bli slitasje og ovale hull ;)

nei, blir nok ikje fine nok kutt til de.
men må uansett ha teikning, eller orginal-delen som i dette tilfelle, for å vete kor hulla skal vere under boring

tar ikje så lang tid det heller. punkte dei saman elle bruke tvinge å borre gjennom flere på samme tid;)

volvobrage
27/09/10, 11:35
Kan vel ikke brenneskjære hulla til linkene iaffal... de må borres og så brotsjes hvis det ikke skal bli slitasje og ovale hull ;)

eg var tenkt og borre..for ein bolt er jo aldri nøyaktig på mål, så viss eg borrar med f.eks 19,9 og setter i ein m20 bolt så burde vel det blir bra?

har ein uniball framfor meg her og den slarkar jo litt inne på bolten den og..alt blir jo skrudd isaman til slutt

lmr skjærer jo kun med laser, og dt blir jo aldri heilt på håret det heller?

Njål Nilssen
27/09/10, 15:48
eg var tenkt og borre..for ein bolt er jo aldri nøyaktig på mål, så viss eg borrar med f.eks 19,9 og setter i ein m20 bolt så burde vel det blir bra?

har ein uniball framfor meg her og den slarkar jo litt inne på bolten den og..alt blir jo skrudd isaman til slutt

lmr skjærer jo kun med laser, og dt blir jo aldri heilt på håret det heller?

laser er vel nøyaktig på 0,05mm tror jeg...

Jeg ville i alle fall ha brotsjet og brukt slipte skjærbolter. Vanlige bolter tåler det nok, men med tanke på slitasje etc...

kermitt
27/09/10, 15:51
hva med å sette inn ei foring i alu i alle hullene? da vil bolten spise av aluen i stede for boltene og brakkettene.

Njål Nilssen
27/09/10, 15:55
hva med å sette inn ei foring i alu i alle hullene? da vil bolten spise av aluen i stede for boltene og brakkettene.

Hjelper lite om du ikke har en bolt med riktig klemlengde, som vanlige handelsbolter oftest ikke har...

volvobrage
27/09/10, 16:54
laser er vel nøyaktig på 0,05mm tror jeg...

Jeg ville i alle fall ha brotsjet og brukt slipte skjærbolter. Vanlige bolter tåler det nok, men med tanke på slitasje etc...

då blir det gjerne brotsjing:)er vel og borre med 0,3 - 0,4mm(?) under målet då også brotsje..

kva er slipte skjæreboltar?

Njål Nilssen
27/09/10, 17:04
då blir det gjerne brotsjing:)er vel og borre med 0,3 - 0,4mm(?) under målet då også brotsje..

kva er slipte skjæreboltar?

Vanligst er å borre 0,3mm underdim ja ;)

Slipte skjærbolter er "presisjons" bolter som er laget for skjærkrefter. Disse skal ikke strammes så veldig hardt, da de ikke trenger det siden de ikke skal ta opp strekkrefter... Dette er en ren skjærbolt...
http://www.engnetglobal.com/images/enhanced/productdetail/VIM002_aircraft_fasteners.gif

du trenger nok ikke en så rendyrket bolt, men en vanlig skjærbolt går fint...

Dan Bay-Johansen
27/09/10, 17:20
Vanligst er å borre 0,3mm underdim ja ;)

Slipte skjærbolter er "presisjons" bolter som er laget for skjærkrefter. Disse skal ikke strammes så veldig hardt, da de ikke trenger det siden de ikke skal ta opp strekkrefter... Dette er en ren skjærbolt...
http://www.engnetglobal.com/images/enhanced/productdetail/VIM002_aircraft_fasteners.gif

Enkelt forklart er det vel bolter som nærmere et gitt mål enn en vanlig standard bolt. En M20 bolt ER 20mm (evt 19,9xmm) og ikke 19,7mm, sånn som jeg forstår det... Man oppnår da mindre "slark" og finere bevegelser i leddet, kontra en standard bolt som må strammes til man ser mannen med jåen for å få en "god" nok sammenføyning (kjenner jeg mangler rette ordene i denne forklaringen, men regner med folk skjønner å jeg mener).

Stemmer ikke det sånn ca flyfaen ?

EDIT: Fjernet bildelink.

Njål Nilssen
27/09/10, 17:37
Enkelt forklart er det vel bolter som nærmere et gitt mål enn en vanlig standard bolt. En M20 bolt ER 20mm (evt 19,9xmm) og ikke 19,7mm, sånn som jeg forstår det... Man oppnår da mindre "slark" og finere bevegelser i leddet, kontra en standard bolt som må strammes til man ser mannen med jåen for å få en "god" nok sammenføyning (kjenner jeg mangler rette ordene i denne forklaringen, men regner med folk skjønner å jeg mener).

Stemmer ikke det sånn ca flyfaen ?

Jo... altså den er laget for å tåle krefter på TVERS bedre enn krefter på langs... De fleste andre bolter er laget for å tåle krefter på langs..

Når vi først er i farta kan jeg jo nevne en flytype bolt som er laget for skjærkrefter. Denne er ikke så dyr og brukes mye :) eneste dog er at det går i tommer... men dette bør ikke være noe problem for amazonbrage som skrur amazon :D

Bolten jeg snakker om heter NAS1109-24.

Denne NAS benevningen er ganske enkel å tyde:

NAS1109-24: "NAS" er standarden, og "11" er skjærbolt med kort gjengeparti.

NAS1109-24: "09" er klemdiameteren i 1/16", altså denne bolten er 9/16" eller 14,288mm

NAS1109-24: "24" er klemlengden, altså den delen av bolten man bruker, og gjengepartiet er ikke tellt med. Dette går også i 1/16" tommer, så denne bolten har en klemlengde på 1 1/2" eller 36,750mm.

Fordelen med disse boltene er at de er god kvalitet på, og siden mye av uniballs er i tommer så passer det jo bra på den måten også ;)

volvobrage
29/09/10, 14:16
Vanligst er å borre 0,3mm underdim ja ;)

Slipte skjærbolter er "presisjons" bolter som er laget for skjærkrefter. Disse skal ikke strammes så veldig hardt, da de ikke trenger det siden de ikke skal ta opp strekkrefter... Dette er en ren skjærbolt...
http://www.engnetglobal.com/images/enhanced/productdetail/VIM002_aircraft_fasteners.gif

du trenger nok ikke en så rendyrket bolt, men en vanlig skjærbolt går fint...

kor får ein kjøpt slike boltar?link til nettside?:)

eg har metriske uniballs så må ha metriske skruar;)

volvobrage
05/11/10, 08:09
kor tjukke røyr brukar folk til 4 linken sin?

eg hadde tenkt og bruke rør med 33mm utvendig dimensjon og 3mm gods, kordan høyres det ut?

Njål Nilssen
05/11/10, 20:49
kor tjukke røyr brukar folk til 4 linken sin?

eg hadde tenkt og bruke rør med 33mm utvendig dimensjon og 3mm gods, kordan høyres det ut? Hørtes tungt ut! Bedre med større dim, og 1,6mm gods, også sveise på "koner" som ender i noe som 20mm med 3,5mm gods ;) Brukes overalt ommentrent hvor det skal overføres mye aksial kraft, uten å veie for mye. Brukes bla.a. mye i fly på "pushrods" til roroverføringer etc.

volvobrage
06/11/10, 16:59
Hørtes tungt ut! Bedre med større dim, og 1,6mm gods, også sveise på "koner" som ender i noe som 20mm med 3,5mm gods ;) Brukes overalt ommentrent hvor det skal overføres mye aksial kraft, uten å veie for mye. Brukes bla.a. mye i fly på "pushrods" til roroverføringer etc.

1,6mm gods høres litt tynt ut på svartstål syns eg?:S røyra blir cirka 600mm lange så er ikkje så det blir ikkje mykje vekt i dei sjølv om det er 3mm gods

ChrML
06/11/10, 17:04
Blir vel mye av det samme som brusboks-prinsippet når det kun er snakk om krefter på langs med røret. En hel colaboks kan du stå på, men en liten bulk i den så klapper den sammen. Så ikke noe problem å bruke lite gods regner jeg med.

Er ikke mye gods i stål/aluminums- røra som brukes til mellomaksler eller, men de tåler mye fordi de er runde og kreftene overføres langs med ytterdelen av røret. En liten bulk i røret og den tåler mye mindre og vil rives tvert av akkurat der bulken er (krøller seg sammen der). Der går man også opp i rørdimensjon uten å gå opp i gods dimensjon for at den skal tåle mer.

Joakim-G_R
06/11/10, 17:42
Akkurat med slike stag så er det jo ikke 100% "rett-på"-kraft, blir jo litt skråkrefter og, ved evt fjæring og gassing, kan jeg tenke meg. :)

Uten at jeg skal si noe på hvor tykt gods man skal bruke.

volvobrage
06/11/10, 18:42
Akkurat med slike stag så er det jo ikke 100% "rett-på"-kraft, blir jo litt skråkrefter og, ved evt fjæring og gassing, kan jeg tenke meg. :)

Uten at jeg skal si noe på hvor tykt gods man skal bruke.

akkurat det samme tenker eg!fjæring, gassing, sladding, osv så vil det jo bli sideveis krefter og..

men det er gode tankar du kjem med chrml, eg må sjekke litt meir opp:)

ChrML
06/11/10, 19:52
akkurat det samme tenker eg!fjæring, gassing, sladding, osv så vil det jo bli sideveis krefter og..

men det er gode tankar du kjem med chrml, eg må sjekke litt meir opp:)
Ja, sjekk det litt mer opp :). Jeg har ikke peiling hvilke veier disse belastes eller hva som er tykt nok.

Njål Nilssen
06/11/10, 20:53
Hvis det skal brukes uniball (kulestanghoder) i endene blir det praktisk talt ingen bøye eller vridekrefter (kun fra friksjonen i kulestanghodet)... da den flyter "fritt" og staga kun skal ta opp strekk/skyv krefter.

Njål Nilssen
06/11/10, 20:56
1,6mm gods høres litt tynt ut på svartstål syns eg?:S røyra blir cirka 600mm lange så er ikkje så det blir ikkje mykje vekt i dei sjølv om det er 3mm gods Vel vi har 2mm gods på aluminiums staga på rora, og der overføres ca. 5000N kraft over et spenn på 8m! og dette er både strekk og skyv.

gaupe
06/11/10, 21:42
Du skal bruke wattslink også? Korleis har du tenkt å gjere det med krengningshemmar?

volvobrage
06/11/10, 22:21
Hvis det skal brukes uniball (kulestanghoder) i endene blir det praktisk talt ingen bøye eller vridekrefter (kun fra friksjonen i kulestanghodet)... da den flyter "fritt" og staga kun skal ta opp strekk/skyv krefter.

kjem til og bli polyforingar mot karross for og unngå så mykje vibrasjonar..har du nokon tankar om kor store røyr og kor tjukkt gods du hadde gått for?

gaupe: det blir wattlink og mest sannsynleg knivkrengar bak

Njål Nilssen
07/11/10, 01:50
kjem til og bli polyforingar mot karross for og unngå så mykje vibrasjonar..har du nokon tankar om kor store røyr og kor tjukkt gods du hadde gått for?

gaupe: det blir wattlink og mest sannsynleg knivkrengar bak

Gå for 38mm OD med 2mm gods. Det veier ca. 0,5kg/m mindre enn 33mm med 3mm gods, og er dessuten sterkere ;)

volvobrage
07/11/10, 12:18
Gå for 38mm OD med 2mm gods. Det veier ca. 0,5kg/m mindre enn 33mm med 3mm gods, og er dessuten sterkere ;)

høres ikkje dumt ut det, spørs om ikkje det blir det til slutt!:)men kva betyr od?

cossykiller
07/11/10, 12:26
od = outer diameter, eller ytre dimensjonen på røret.
id = inner diameter

volvobrage
07/11/10, 12:40
od = outer diameter, eller ytre dimensjonen på røret.
id = inner diameter

åja, er vant med norsk eg så tenkte litt kort no:P