PDA

Vis full versjon : Godkjenne Amazon med B230



Nybakken
11/08/10, 11:38
Heisann

Er det noen som helst mulighet for å få en Amazon godkjent med B230?

Christian
11/08/10, 11:53
Volvo sier:


Kode YV1 Bl - Motoreffekt:
Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo Amazon og Amazon Combi er 100 HK DIN (15,5 kpm) uten at
det er nødvendig med endringer i chassiset. Monteres det skivebremser foran og vacuumforsterker kan
det benyttes effekter opp til150 HK DIN (20 kpm).

THolandsli
11/08/10, 12:00
Gikk veldig smertefritt da jeg godkjente det for ca 7år siden ihvertfall.

Thomas S
11/08/10, 19:37
venn av meg har nettopp fått sin amazon godkjent med b230

Nybakken
11/08/10, 21:04
Tøft, da blir det nok B230 i min kommende Amazon gitt :D

Sjemek
01/02/11, 18:20
passer en b230 rett i eller ? :P

TeamBørnOut
01/02/11, 19:45
b20 oljepumpe eller modifisert original. litt fiksa motorfester og b20 bunnpanne

alecxz
08/02/11, 00:25
b20 oljepumpe eller modifisert original. litt fiksa motorfester og b20 bunnpanne

Skal du ha b20 oljepumpe+bunnpanne regner jeg med du skal rettstille den og da bør du ha en rettstilt girkasse og, eller ett clutchhus fra b20 med m45 ;p men hvis det bare er en vanlig a/e/f motor som skal inn, skal man ikke trenge og rettstille den. Men ellers skal det ikke være noe problem så lenge det ikke er en turbo der ;p

amazonen
21/02/11, 18:17
Jeg er ny her på forumet, men prøver meg på et innlegg, mye er kopiert fra et innlegg jeg hadde på et annet norskt volvoforum, der var det vist ikke særlig mye aktivitet..

Jeg tror ikke du får amazonen godkjent med ft, for mye dreimoment i forhold til volvos egen veiledning. Det jeg ville gjort er og begynne med en f motor og få den skrivd inn i vognkortet, så er det jo bare og skru av turboen ved fremtidige besiktninger og en ikke allt for kunnskapsrik besiktningsmann:D

Den aller enkleste metoden og montere en B23/B230 er og rettstille den. Bruk bunnpanne og oljepumpe fra B20. Du kan bruke orginal gearkasse, men denne er kansje ikke den mest holdbare med turbo.. Motorfester brukte jeg orginale amazon feste på traversen og gummi, og bygde nye fester på motoren. Jeg har beholdt orginalgearkassa (Langspak is the shit!!)
og det ble veldig trangt mellom motor og radiator, men det går fint med tospors reimhjul på veivakselen og den "korte" vannpumpa fra 360 med B200 motor.

Problemet med rettstilt motor er om du skal ha en nyere gearkasse, da må du ha sprengkåpa fra 240 med B20 og M45, Sjelden fugl. Sto i 76mod. 240DL trur e. Eventuelt kan du få sveiset om en vanlig B23/230 sprengkåpe eller montere kassa "skråstilt" med litt ekstra olje i.
Om du skråstiller motor blir det jo lettere med gearkasse, men du må enten kappe i tunellen eller traversen får å få det heile på plass.
Rettstilt motor gir litt bedre plass til turbo, orginal turbo og grenrør fra 940 får plass, men innsuget får ikke plass. jeg blindet orginalhullet til spjeldet og fikk sveist et rør og monterte spjeldet oppå innsuget. (utrulig god plass mellom motor og panser i en amazon) Da slapp jeg også og bygge om til gasswire.
Allt i allt er det altså to ting som må spesiallages; Motorfester og nytt innsug/modifisert orginalinnsug.

Tanken må jo også bygges om for innsprutning. Jeg valgte og montere en sugende primerpumpe + trykkpumpe på den orginale bensinledningen og skrudde inn en slangenippel for returen så høyt oppe på tanken som det går under gulvet.


Jeg har ikke godkjent bilen med denne motoren enda, og er veldig i tvil om det går greit og vise den med en B230fx motor med vanlig grenrør fra en sugemotor, registerreimskåpe fra f motor med "riktig" motorbetegnelse;) og uorginal (Haltech) innsprutning, og kalle den for en modifisert f motor?
Eller blir jeg nødt til og bytte til en orginal B230f med tillhørende innsprutning?
Blir veldig glad om noen med erfaring med dette kommer med gode råd..:)