PDA

Vis full versjon : Multilink MK1 nivomat delete



Uberhenrik
11/08/10, 07:47
Hei

Jeg har gått til innkjøp av en MK1 bakaksel men fikk ikke med nivomat dempere, derfor ser jeg etter andre løsninger.

Jeg har i dag stiv aksel med forsterkede fjærer. Skal prøve å bruke fjærene og demperene jeg har (må vel kappe fjæra litt øverst)

Demperene er jeg litt mer usikker på, har biltema gassdempere til stiv aksel.
Er det noen som har mål på orginale nivåmat dempere til MK1, hvor lange de er, hvor langt de fjærer?

Må vel også lage til noe på det nederste festet til demperen, er det noen som har forslag?

Fant noen bilder fra noen som har gjort noe lignende, men jeg har ikke nederste festet:

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/638.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/639.jpg

Mysemannen
11/08/10, 11:26
Jeg har prøvd dette selv uten hell, da med forsterka "camping" fjører til 245, etter tips fra THolandsli, hadde også KYB gassdempere. Erfaringen var at bilen gikk på gummiputene ved minste belasting og at camberen ble så brutal at det ikke bare ser tullete ut, men hjula blir slitt fort på innsiden.

Ang. det nederste feste sveisa THolandsli på muttrer på bunn og skrudde fast, kan se mer i tråden hans.

Hadde vurdert coilovers eller ny/brukte nivomater :p
Lykke til

general-aasen
11/08/10, 11:47
på min 88mod 760 sedan, så brukte eg nye gassdempere, og forsterkede varebil fjærer, om det ikkje var vanlige forskede til stv "9 serien" kappet vekk konen på toppen selfølgelig...fikk ein kurant senk på den bilen i sofall...men ettersom du har STV, så kan den sikkert bli noe mere sigen bak da..

vet ikkje om eg har bilde i farten, men kan se litt, om det er av interesse?

PVT
11/08/10, 11:50
hvorfor har det seg slik at bilen blir så mye mer sigen bak hvis du bruket et oppsett som funker på stiv aksel og holder bilen oppe. dvs samme type fjærer og støtdempere som er lettere modifisert til å passe multilink.

general-aasen
11/08/10, 11:55
hvorfor har det seg slik at bilen blir så mye mer sigen bak hvis du bruket et oppsett som funker på stiv aksel og holder bilen oppe. dvs samme type fjærer og støtdempere som er lettere modifisert til å passe multilink.

mener det er lengre fjærer på multilinken kontra stivaksel..har prøvd mange varianter av bakfjærer, og var bare forsterka stv bakfjører som fungerte som senkefjær etter min meining..hehe

Uberhenrik
11/08/10, 11:56
Takk for svar:)

Jeg har forsterka fjærer fra biltema til 740 sedan.

Hvordan tror dere dette hadde vært å bruke sammen med Bilstein B46-1662 eller "sport" som Pedersens kaller de for. 1495,- pr stk.
Evt fra BCB:


STØTDEMPER SPORT G&M 700/900 BAK PRIS STK Nok 890,00

PASSER:
740-84-92 ALLE
760-82-87 SEDAN ALLE
760-84-92 STV ALLE
940-90-98 ALLE
960-90-94 STV ALLE
PÅ BILER DET SITTER ORG MONTERT AUTOMATISK NIVÅMAT MÅ OGSÅ FJÆRER BYTTES.


Hvor får jeg tak i coilovers, og hvor mye koster dette?

Spurte bilia om pris på nye nivomater, kosta 3615,- pr.stk så det er ikke så veldig aktuellt.

Hvis noen har brukte nivomater i grei stand til en grei penge så kan det være aktuellt, bare å skrike ut:P

Jeg er egentlig ikke intressert i så veldig mye senk bak, bare et litt stivt oppsett bak i omtrent orginal høyde.
Men vil heller at det er litt for stivt en at den henger på putene

-Henrik

Uberhenrik
11/08/10, 12:04
Hva med å bruke den forsterka fjæra jeg har med noen spacere av noe slag for å få den opp litt?

da sammen med bilstein eller "sport g&m" demper.

-Henrik

THolandsli
11/08/10, 12:14
hvorfor har det seg slik at bilen blir så mye mer sigen bak hvis du bruket et oppsett som funker på stiv aksel og holder bilen oppe. dvs samme type fjærer og støtdempere som er lettere modifisert til å passe multilink.

Grunnen er kraft x arm. Må se på bærearmene som ei utveksling.

PVT
11/08/10, 12:17
var det jeg tenkte meg ja. så egentlig hadde det beste vært å skaffa seg noen spesial lagde fjærer som er sterkere slik at man kan bruke et hva skal jeg si ''normalt'' oppsett. eller coilovers

Uberhenrik
11/08/10, 12:24
Her er det en som har gjort noe av det samme:

http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/Nivomat%20Conversion1.html

Han bruker altså de bilstein demperene jeg nevnte over her.
også bruker han "ipd overload springs" til 240 stv.

general-aasen
11/08/10, 12:45
her er min, med det oppsette som ment tiligere..

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/644.jpg

Uberhenrik
11/08/10, 12:48
her er min, med det oppsette som ment tiligere..

http://i111.photobucket.com/albums/n144/mike264/760/DSC00911.jpg

Ok, hvordan gassdempere brukte du?

Hvor fikk du tak i fjærene og hvor mye kosta de?

-Henrik

general-aasen
11/08/10, 13:28
Ok, hvordan gassdempere brukte du?

Hvor fikk du tak i fjærene og hvor mye kosta de?

-Henrik

hmm..er lenge siden nå, men bestilte alt via der eg jobbet før, så ble noe rabatter..men vart vell bestilt på bema eller noe tror eg..

lurer litt på om det er sacks dempere om eg ikkje tar feil...var i grunnen bare midlertidlig ettersom noe bedre skulle komme på etter kvart..

Christian
11/08/10, 13:30
http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=23328939&sid=xz0331281529839380y

Uberhenrik
11/08/10, 16:59
http://www.finn.no/finn/torget/butikk/annonse?finnkode=23328939&sid=xz0331281529839380y

Hmm, de så nice ut. Sitter å vurderer om jeg skal hente de.

Christian
11/08/10, 17:00
Like greit å bare kline til. :D

Refinement!
12/08/10, 00:53
Prøvde selv oppskriften fra Volvoforum.no med senkefjærer med bortkappet kon, endte med at bilen lå på gjennomslagsgummien. Pga festet på nivådemperne var ødelagt dreide jeg et eget feste med pom-foringer til 940-dempere, men det viste seg at det må være en viss bevegelse i foringen, mao ble pom altfor stivt

Kjører nå med IPD sin løsning med Bilstein HD og deres fjær kappet 2,5 vinding for å matche 40mm senk foran. Fjæringen er komfortabel som om det skulle være originalt.

Har nå ca 1 grad negativ camber bak, og da er det ikke mer å justere på med den originale bolten. Kortere/justerbart camberstag må til ved mer senk for å opprettholde en noelunde "normal" camber

Mr. RAH
12/08/10, 04:23
Her kan du se hvordan jeg har gjort det på min 760 med MK1 aksel, er noen bilder ned i tråden hvordan jeg fikset fjærer og dempere.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=265

Brukte bilstein for ''multilink'' som ble tilpasset for og passe og hypercoil 11'' og 325lbs fjærer(kunne nok vært 350lbs), det lille jeg har kjørt med bilen etterpå så virker det som ett ok oppsett, har ikke hatt folk i baksetet enda så vet ikke hvordan det blir, har litt subbing bak i plastinnerskjermene så de ryker til da bilen kunn blir brukt til sommerkjøring. Eneste jeg ser som må forbedres litt er foringen i bunn av demperen, denne ble litt slapp når jeg presset ut hylsen som var orginalt, så her var jeg tenkt og få dreid noe nye foringer.


Har brukt orginale 960 senkefjærer foran og da ble den ca 50mm lavere enn orginalt så det var jo kjempe greier.

ChrML
12/08/10, 05:22
Prøvde selv oppskriften fra Volvoforum.no med senkefjærer med bortkappet kon, endte med at bilen lå på gjennomslagsgummien. Pga festet på nivådemperne var ødelagt dreide jeg et eget feste med pom-foringer til 940-dempere, men det viste seg at det må være en viss bevegelse i foringen, mao ble pom altfor stivt
Er det sideveis vridning foringene må takle? Mistenker nemlig at samme problem kan oppstå med de røde Superflexene jeg dreier til for nedre støtdemperfestet mitt på MK2.

Uberhenrik
12/08/10, 11:07
Like greit å bare kline til. :D

De var utsolgt og fikk ikke inn før om 3 uker.

Jeg skulle gjærne ha fått inn MK1 i løpet av helga siden stive akslen jeg bruker nå har latterlig mye negativ camber, så nesten umulig å kjøre på vått føre.

Uberhenrik
12/08/10, 11:08
BCB sier at de har en spesial fjær som gjør at man kan bruke vanlige dempere, men de holder på å flytte lokalet sitt, så de er ikke å få tak i.

Vet noen hvor jeg kan få tak i slike fjærer før helga?

-Henrik

Uberhenrik
12/08/10, 11:17
Her kan du se hvordan jeg har gjort det på min 760 med MK1 aksel, er noen bilder ned i tråden hvordan jeg fikset fjærer og dempere.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=265

Brukte bilstein for ''multilink'' som ble tilpasset for og passe og hypercoil 11'' og 325lbs fjærer(kunne nok vært 350lbs), det lille jeg har kjørt med bilen etterpå så virker det som ett ok oppsett, har ikke hatt folk i baksetet enda så vet ikke hvordan det blir, har litt subbing bak i plastinnerskjermene så de ryker til da bilen kunn blir brukt til sommerkjøring. Eneste jeg ser som må forbedres litt er foringen i bunn av demperen, denne ble litt slapp når jeg presset ut hylsen som var orginalt, så her var jeg tenkt og få dreid noe nye foringer.


Har brukt orginale 960 senkefjærer foran og da ble den ca 50mm lavere enn orginalt så det var jo kjempe greier.

Ser bra ut dette, har du mål på fjæra?

Kollevold har litt forskjellig her:
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=kollevold&subgid=699&gid=691

Trenger å vite Diameter, Lengde på fjær for å få det til å bli som orginal høyde og styrke (du nevnte 325-350 lbs)

gaupe
12/08/10, 11:23
Er ikkje det råd å måle ut på ei orginal fjør, så måle nivomaten, så finn ein høgde og fjørstyrke, sannsynlegvis kompensere litt, for ein smule materialtrøttheit. Då kan ein beregne seg fram til ei hardare fjør om ein ønskar å senke litt. Alternativt så regnar ein seg fram til kva ein må ha dimensjonar, men ser ikkje for meg at det er like enkelt.

Uberhenrik
12/08/10, 11:30
Fikk en kompis til å måle fjærene jeg har til mk1 med nivomat, den var 39cm lang 12,5 diameter (innvendig) 13,5 (utvendig)

Trenger nå å vite hvordan styrke som kan være lurt og hvor jeg kan få tak i før helga:P

De orginale fjærene til mk1 synker vel sammen en del når man slipper ned bilen med nivomat.
Jeg tenker på forsterka dieselfjærer bak til volvo 245 fra biltema, de var 30cm lange.
Blir bilen for lav med de?

Tror muligens de fjærene kan passe.

spørsmålet blir da igjen hvordan dempere som skal brukes

gaupe
12/08/10, 11:32
Fikk en kompis til å måle fjærene jeg har til mk1 med nivomat, den var 39cm lang 12,5 diameter (innvendig) 13,5 (utvendig)

Trenger nå å vite hvordan styrke som kan være lurt og hvor jeg kan få tak i før helga:P

De orginale fjærene til mk1 synker vel sammen en del når man slipper ned bilen med nivomat.
Jeg tenker på forsterka dieselfjærer bak til volvo 245 fra biltema, de var 30cm lange.
Blir bilen for lav med de?

Tror muligens de fjærene kan passe.

spørsmålet blir da igjen hvordan dempere som skal brukes

Tenkte på å måle fjørspennet, det er fjørspenn på nivomaten også, det må også reknast med i fjørspennet du skal i den nye fjøra.

Og skal du måle på sjølve fjøra, så er tråddiameter, og materialet vesentleg.

Uberhenrik
12/08/10, 11:34
Her kan du se hvordan jeg har gjort det på min 760 med MK1 aksel, er noen bilder ned i tråden hvordan jeg fikset fjærer og dempere.

http://forum.vccn.no/showthread.php?t=265

Brukte bilstein for ''multilink'' som ble tilpasset for og passe og hypercoil 11'' og 325lbs fjærer(kunne nok vært 350lbs), det lille jeg har kjørt med bilen etterpå så virker det som ett ok oppsett, har ikke hatt folk i baksetet enda så vet ikke hvordan det blir, har litt subbing bak i plastinnerskjermene så de ryker til da bilen kunn blir brukt til sommerkjøring. Eneste jeg ser som må forbedres litt er foringen i bunn av demperen, denne ble litt slapp når jeg presset ut hylsen som var orginalt, så her var jeg tenkt og få dreid noe nye foringer.


Har brukt orginale 960 senkefjærer foran og da ble den ca 50mm lavere enn orginalt så det var jo kjempe greier.


11 in = 27.94 centimeters
Din bil fikk jo grei høyde, 30cm forsterka fjærer fra biltema kan funke, bare de er stive nok.

Så ganske solide ut de fjærene du fikk tak i, vet ikke styrken på biltema sine.

Mr. RAH
12/08/10, 13:31
Ser bra ut dette, har du mål på fjæra?

Kollevold har litt forskjellig her:
http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=kollevold&subgid=699&gid=691

Trenger å vite Diameter, Lengde på fjær for å få det til å bli som orginal høyde og styrke (du nevnte 325-350 lbs)

Ja viss jeg ikke husker feil er målene som følger: H:27cm D:12,5cm 17,2mm tråd.

Mr. RAH
12/08/10, 13:35
11 in = 27.94 centimeters
Din bil fikk jo grei høyde, 30cm forsterka fjærer fra biltema kan funke, bare de er stive nok.

Så ganske solide ut de fjærene du fikk tak i, vet ikke styrken på biltema sine.

Høyden er ok den, dette er med 80liter bensin + litt i bagasjen.

Det vet jeg ikke hva styrken på biltema fjærene er, er vel billigere der ivertfall disse var ganske dyre da jeg bestilte disse uten og bruke jetcarrier tror det var ca 240dollar med frakt + noen kr i toll selvsagt, ser bare de brukte disse på noen biler i USA

Uberhenrik
12/08/10, 14:12
Høyden er ok den, dette er med 80liter bensin + litt i bagasjen.

Det vet jeg ikke hva styrken på biltema fjærene er, er vel billigere der ivertfall disse var ganske dyre da jeg bestilte disse uten og bruke jetcarrier tror det var ca 240dollar med frakt + noen kr i toll selvsagt, ser bare de brukte disse på noen biler i USA

Drar å henter bilstein b46-1662 dempere nå, og bruker de sammen med forsterka 240 fjærer. ser ingen grunn til at det ikke skal bli bra.

-henrik

Mr. RAH
12/08/10, 14:27
Drar å henter bilstein b46-1662 dempere nå, og bruker de sammen med forsterka 240 fjærer. ser ingen grunn til at det ikke skal bli bra.

-henrik

Ja tror nok det blir bra, hadde vært fint med noen bilder når du er ferdig så det går ann og få sett høyde osv.

Uberhenrik
12/08/10, 15:38
Ja tror nok det blir bra, hadde vært fint med noen bilder når du er ferdig så det går ann og få sett høyde osv.

Skal ta bilder ja, kansje jeg får til å ta noen underveis i ombyggingen også:)

ChrML
12/08/10, 16:55
Hvis man har fjørspennet på en fjør som fungerer bra på stiv aksel så er det en relativt smal sak å regne ut hvilket fjørspenn man skal ha på multilinken. Bare å måle litt avstander på hvor senter av fjøra ligger i forhold til bærearmer og regne ut utvekslingen der. Og gange det opp med fjørspennet stiv aksel har for å se hvor mye sterkere fjøra må være.

Lengden på fjøra må såklart også stemme for at høyden skal stemme.

THolandsli
12/08/10, 16:59
Jeg har forsterka 245 fjører og gassdempere på min 960. Grei høyde helt til man får last i bilen. Da siger den fort ned på gjennomslagsgummien. Blir veldig bløt bak når man kjører og. Virker som det må betydelig strammere fjører til. Har spekulert litt på framfjører fra 140 serie, de ser ganske stive ut.

Uberhenrik
12/08/10, 18:16
Jeg har forsterka 245 fjører og gassdempere på min 960. Grei høyde helt til man får last i bilen. Da siger den fort ned på gjennomslagsgummien. Blir veldig bløt bak når man kjører og. Virker som det må betydelig strammere fjører til. Har spekulert litt på framfjører fra 140 serie, de ser ganske stive ut.

takk for forslaget, tror jeg skal dra til biltema i morra og spørre etter en 245 fjær og spørre om jeg får gå på lageret og ta en titt hva de har og sammenligne litt.

Refinement!
13/08/10, 00:21
Er det sideveis vridning foringene må takle? Mistenker nemlig at samme problem kan oppstå med de røde Superflexene jeg dreier til for nedre støtdemperfestet mitt på MK2.

Ved full utfjæring sitter demper relativt rett opp og ned, men ved innfjæring følger demper endringen i camber slik at foring både oppe og nede må kompensere for dette. Dvs at foringen må være av det myke slaget. Pomen jeg brukte er veldig hard og tillater ingen vridning.

Refinement!
13/08/10, 00:26
Ang stive fjærer har Biltema forsterkede til Ford Scorpio, 300mm lange, 16.5mm tråddiameter og 133mm diameter

Mr. RAH
13/08/10, 04:52
Ang stive fjærer har Biltema forsterkede til Ford Scorpio, 300mm lange, 16.5mm tråddiameter og 133mm diameter

De er jo nesten i den dimmen jeg har på fjærene 2-3cm høyere og litt tynnere tråd, hmm, hvilken årsmodell er de til da? noe delenummer? er litt feil farge på de jeg har tror ikke BT blir så happy for de jeg har blå/lilla er ikke akkurat standar farge....

ChrML
13/08/10, 05:42
Ved full utfjæring sitter demper relativt rett opp og ned, men ved innfjæring følger demper endringen i camber slik at foring både oppe og nede må kompensere for dette. Dvs at foringen må være av det myke slaget. Pomen jeg brukte er veldig hard og tillater ingen vridning.
Hmm, det kan bli et problem med patenten min og. Vet du om Superflex hardhet 95 tillater nok vridning?

Uberhenrik
13/08/10, 06:26
Ang stive fjærer har Biltema forsterkede til Ford Scorpio, 300mm lange, 16.5mm tråddiameter og 133mm diameter

Flott, skal spørre om disse:)

Uberhenrik
13/08/10, 06:27
De er jo nesten i den dimmen jeg har på fjærene 2-3cm høyere og litt tynnere tråd, hmm, hvilken årsmodell er de til da? noe delenummer? er litt feil farge på de jeg har tror ikke BT blir så happy for de jeg har blå/lilla er ikke akkurat standar farge....

Tectyl er din venn...

:)

Mr. RAH
13/08/10, 07:03
Tectyl er din venn...

:)

Ja var noe i den duren jeg var tenkt og gjøre det...

Må ut med demperene igjen alikevel pga jeg skal få laget nye foringer i bunn da det som er nå ble litt slarkete og plast skjermene bak skal ut da jeg har subbet hull i disse, må vel modifisere kantene bak så de passer til SuperDTM'ene.

Håper arbeidslysten kommer i til høsten slik at jeg kan fortsette på bilen.

Uberhenrik
13/08/10, 08:45
Ja var noe i den duren jeg var tenkt og gjøre det...

Må ut med demperene igjen alikevel pga jeg skal få laget nye foringer i bunn da det som er nå ble litt slarkete og plast skjermene bak skal ut da jeg har subbet hull i disse, må vel modifisere kantene bak så de passer til SuperDTM'ene.

Håper arbeidslysten kommer i til høsten slik at jeg kan fortsette på bilen.

Arbeids lyst eller ikke, jeg må få bygget om til MK1 i helgen:P

Tør ikke kjøre fortere en 70 på motorveien når det regner med oppsettet jeg har nå, ligger jeg i 80 må jeg heletiden være på vakt for at jeg ikke skal ligge sidelengs:p

Blir litt slitsomt da, for å ikke snakke om vinteren i fjor.

Multilink og spærre blir digg på vinterføre i år tror jeg:)

Mr. RAH
13/08/10, 13:30
Arbeids lyst eller ikke, jeg må få bygget om til MK1 i helgen:P

Tør ikke kjøre fortere en 70 på motorveien når det regner med oppsettet jeg har nå, ligger jeg i 80 må jeg heletiden være på vakt for at jeg ikke skal ligge sidelengs:p

Blir litt slitsomt da, for å ikke snakke om vinteren i fjor.

Multilink og spærre blir digg på vinterføre i år tror jeg:)

Ja er jo litt dritt viss man ikke kan holde farten, + at man må passe på bilen hele veien er ganske slitsomt

Prøvde min med det oppsettet som jeg kjører og det fungerer ganske bra det, kjørte på godt svingete vei og den ligger godt på veien synst jeg da. Mye bedre nå enn med de slappe nivå demperene og knekt bakfjær

Refinement!
13/08/10, 16:35
Hmm, det kan bli et problem med patenten min og. Vet du om Superflex hardhet 95 tillater nok vridning?

Det vet jeg desverre ikke, men det er verdt et forsøk. Tar uansett ikke lang tid å dreie foringen.

Ang Biltema Scorpio-fjærer, delenr 67-329

Uberhenrik
13/08/10, 18:13
Bilstein demper + noe fjærer som egentlig er til merchedes:P

340mm lange, 13,6mm diameter ca 16mm tråd

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/IMAGE_0891.jpg

ChrML
13/08/10, 19:30
Det vet jeg desverre ikke, men det er verdt et forsøk. Tar uansett ikke lang tid å dreie foringen.

Ang Biltema Scorpio-fjærer, delenr 67-329
Tar litt tid å dreie foringen når man ikke har tilgang på dreimaskin selv. Fikk noen til å gjøre det i går (de sa materialet var et helvete å dreie :p). Men såklart er de så ubrukelig at de klarte å dreie begge foringene 7mm for smal selv om de fikk en ordentlig arbeidstegning printet ut fra PC-en.

Et profft firma som har gjordt dette og som jeg betalte 400 kr for, så skal stikke bortom en tur på Mandag og vise de og se hva som skjer. Det skal ikke være mulig å være så klønete etter en så god arbeidstegning. De klarte å bruke opp nesten hele stanga med Superflex på de to foringene og, så nå skylder de meg ny. Koster jo 5-600 kr en sånn stang i den størrelsen.

Alternativet er å lage en 4mm ytterhylse som presses inn i demperen, men da blir det enda mindre foring gods som kan vri seg til den vinkelen.

PVT
13/08/10, 19:57
sinden skralla går i høy gir legger jeg ut noen bilder etter forespørsel
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/748.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/749.jpg

ivrig tilskuer?
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/750.jpg

Uberhenrik
14/08/10, 02:16
Ut med gammel aksel:

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/IMAGE_096.jpg

Sliter litt med å få inn 80 liter tanken, noen som har tips?

Terje1
14/08/10, 12:08
Har du de rette festene til tanken? de må også byttes mener jeg.

sveiser du fast brakettene eller hvordan løser du det?



ang fjærer så mener jeg det var senkefjærer foran til volvo 140 jeg brukte på multilinken..sammen med bilstein dempere.

fjærene måtte såklart "justeres"

Uberhenrik
14/08/10, 15:17
Har du de rette festene til tanken? de må også byttes mener jeg.

sveiser du fast brakettene eller hvordan løser du det?



ang fjærer så mener jeg det var senkefjærer foran til volvo 140 jeg brukte på multilinken..sammen med bilstein dempere.

fjærene måtte såklart "justeres"

Har fått på plass tanken endelig:)

brakkettene har jeg skruehull til, så bolton:)

Kompis holder på å "justere" fjærene jeg fant:P var litt breie fjærer så må slipes på sidene nede og gjøre skålene i toppen litt breiere også.

Uberhenrik
14/08/10, 17:45
Fått inn multilinken:)

Mangler å ordne 3" eksos, sette på fjærben, fjær + støtdemper.

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/medium/IMAGE_100.jpg

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/medium/IMAGE_099.jpg


Fjær+fjærben, lettere "justert"

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/medium/IMAGE_098.jpg

TurboHansen
14/08/10, 21:10
Faan, hadde ikke trudd du skulle klare det i helga as :p fikk du ikke bruk for di braketta du fikk med?

Uberhenrik
15/08/10, 01:03
Faan, hadde ikke trudd du skulle klare det i helga as :p fikk du ikke bruk for di braketta du fikk med?

Hehe:) har hjelp av en kompis

Nå er 3" eksos på plass også, med lambda og eksostemp sveiset inn.

Mangler bare å montere fjærben i morgen og modifisere nederste feste til støtdemperene, feste håndbrekk, og bremseslanger. pluss litt småting

Har brukt allt som følger med, og litt til:P

Uberhenrik
15/08/10, 13:00
Mangler nå å sette på fjærben og legge om bremseslanger.
Høyresiden er klar til å settes på, feste til demper er sveiset og fjær er "justert" ferdig:)
Kommer mer bilder etterhvert

ChrML
15/08/10, 21:17
Dette blir nok bra :). Tanken kan være litt trang å få på, ja. Tipset da er å sjekke bensinrøra som ligger over, de er ofte litt i veien og må bøyes litt på.

Blir spent å se hvordan høyden blir da :).

TurboHansen
15/08/10, 21:21
Nå kan jeg angre på jeg solgte deg den akselen, fant nemlig ut at jeg har alle skruehullene og det til multilink på 740n :o Så er egentlig bolt on det :p Faan.

ChrML
15/08/10, 21:22
Nå kan jeg angre på jeg solgte deg den akselen, fant nemlig ut at jeg har alle skruehullene og det til multilink på 740n :o Så er egentlig bolt on det :p Faan.
Kjøp deg en MK2 aksel :D

TurboHansen
15/08/10, 21:28
Kjøp deg en MK2 aksel :D

Ja, hehe :p 760n skal få det ;)

PVT
15/08/10, 22:46
Ferdig! tada bilder kommer senere.

Uberhenrik
16/08/10, 07:46
Slik ble demperene modifisert:

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/medium/IMAGE_102.jpg

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/medium/IMAGE_104.jpg

Fjær og demper montert:

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/medium/IMAGE_105.jpg

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/medium/IMAGE_107.jpg

Uberhenrik
16/08/10, 07:49
Dette blir nok bra :). Tanken kan være litt trang å få på, ja. Tipset da er å sjekke bensinrøra som ligger over, de er ofte litt i veien og må bøyes litt på.

Blir spent å se hvordan høyden blir da :).

Ble nok litt høyt:P

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/medium/IMAGE_109.jpg

http://www.bilforumet.no/galleriet/data/653/medium/IMAGE_108.jpg

Uberhenrik
16/08/10, 08:15
Bilen ble 1000 ganger bedre å kjøre, minst.

Når vi tok ut den gamle stive akslen, så vi at den hadde blitt skeiv, vet ikke hvordan det er mulig men hadde visst fått til å bøye den.
Dette resulterte i masse negativ camber og spiste opp alle dekka mine, samt gjorde at jeg snurra på motorveien i 110 i vinter fordi det kom litt snø på høyresiden.

Nå kommer jeg meg mye fortere igjennom svinger, bilen krenger nesten ikke i forhold til før.

Lurer på hvor fort jeg kan kjøre i svinger med dekk som ikke er utslitt:)

TurboHansen
16/08/10, 08:24
Lag deg en prosjekttråd :D

Uberhenrik
16/08/10, 08:56
Lag deg en prosjekttråd :D

Hehe, sikkert ikke dumt:)

Uberhenrik
16/08/10, 09:29
Giveren i bakakselen var feil i forhold til speedo jeg har.

I følge speedo lå jeg i 210 på vei til jobb i dag:P

Hvordan kan jeg fikse dette?

Jeg har VDO intrumenter, fins det VDO instrument til den giveren jeg har?

VDO giveren har ca 40 hull. Den giveren som sitter i min bakaksel har vel ca 80.

Noen som har hatt dette problemet som har noen tips?

ChrML
16/08/10, 15:18
Giveren i bakakselen var feil i forhold til speedo jeg har.

I følge speedo lå jeg i 210 på vei til jobb i dag:P

Hvordan kan jeg fikse dette?

Jeg har VDO intrumenter, fins det VDO instrument til den giveren jeg har?

VDO giveren har ca 40 hull. Den giveren som sitter i min bakaksel har vel ca 80.

Noen som har hatt dette problemet som har noen tips?
Giveren er nok ikke feil. Men diffen har nok 48 eller 96 speedotenner pga 760-en den kom fra hadde ABS, mens speedoen din har 12 tenner. Ta av lokket på klokka og skjær vekk "ruter" fra speedoringen med dremelen så du får 12 igjen. Hvis jeg ikke tenker helt feil så skal det bli riktig om du skjærer vekk 3 stk og lar den 4 stå igjen hele veien rundt.

kenar
16/08/10, 17:56
slik var min å jeg skifta bare giver på baklokket;)

TurboHansen
16/08/10, 18:55
slik var min å jeg skifta bare giver på baklokket;)

Har ikke noe med saken å gjøre så lenge han skal ha 12tenner, og det sitter 48tenners på akselen.

kenar
16/08/10, 19:20
Har ikke noe med saken å gjøre så lenge han skal ha 12tenner, og det sitter 48tenners på akselen.

ahh, stemmer det;)

Uberhenrik
17/08/10, 08:03
Mye stress å åpne bak der?

ChrML
17/08/10, 14:49
Mye stress å åpne bak der?
Nja, det er litt jobb på MK2 hvertfall. Par timer montering/demontering for å ta ned klokka for å få av lokket.

Iversen
17/08/10, 19:15
Det finnes en omformer som gjør om fra 48tenners signal til 12 tenner. Alle 740 med abs har slik. Dette er original utstyr.

Uberhenrik
18/08/10, 08:19
Det finnes en omformer som gjør om fra 48tenners signal til 12 tenner. Alle 740 med abs har slik. Dette er original utstyr.

Dette høres bra ut, noen som har bilde av hvordan den ser ut og hvor den kan finnes?

Evt delenr?

gaupe
18/08/10, 08:41
Det finnes en omformer som gjør om fra 48tenners signal til 12 tenner. Alle 740 med abs har slik. Dette er original utstyr.

Det må vel vere 96 til 12? 48 tenners dukka ikkje opp før tidlegast 91, og då var det lite 740.

Iversen
18/08/10, 12:34
Det må vel vere 96 til 12? 48 tenners dukka ikkje opp før tidlegast 91, og då var det lite 740.

Det er mulig det. Kan hende jeg husker feil.

Uberhenrik
20/08/10, 07:19
Ingen som vet hvor jeg finner en slik omformer?

turb00le
20/08/10, 16:07
er det ikke ei sjappe som heter speedometerservice eller noe? Tror de har noe sånt.
BTW: er det noe skille/system på hvilke biler som har alle hulla til multilink originalt?

Uberhenrik
21/08/10, 09:51
er det ikke ei sjappe som heter speedometerservice eller noe? Tror de har noe sånt.
BTW: er det noe skille/system på hvilke biler som har alle hulla til multilink originalt?

Kan høre der ja.

Jeg vet ikke om noe system som sier hvilke biler som har eller ikke har hullene til multilink, bare sjekka at jeg hadde før jeg bygget om

ChrML
21/08/10, 10:53
er det ikke ei sjappe som heter speedometerservice eller noe? Tror de har noe sånt.
BTW: er det noe skille/system på hvilke biler som har alle hulla til multilink originalt?
Det "systemet" jeg har hørt er at eldre 940 gjerne har alle hullene. Dvs 1991-1993 og sånn. Og en del 740 etter multilink kom. Men det er ikke alle som har eller så vet ikke hva systemet er.

turb00le
21/08/10, 11:31
Skal sjekke på min, det er 92mod. Regna i går så orka ikke.

TurboHansen
21/08/10, 14:22
Skal sjekke på min, det er 92mod. Regna i går så orka ikke.

Du har dem sikkert, jeg har det på min 90mod :)

Uberhenrik
24/08/10, 06:16
Fikk svar fra Speedometer service. De mener den omformeren de har ikke klarer å justere til mitt speedo.

Uberhenrik
25/08/10, 10:39
Hvordan speedometer må jeg skaffe?
Delenr?

Jeg har VDO instrumenter, har VDO laget instrumentet jeg trenger?
Passer det evt rett over?

Fighter
02/09/10, 21:10
Skjedd noe mer? :) Liker bilen din.

Uberhenrik
03/09/10, 08:08
Skjedd noe mer? :) Liker bilen din.

Takk:)

Det som har skjedd mer er at en eksosklemme rett etter downpipen har løsna, så nå høres bilen helt værst ut:P

Jeg har gått til innkjøp av en innvendig fjærklemme, så jobben med å få bilen lavere bak blir litt lettere:)

Når jeg har fått bilen ned til normal høyde må jeg skaffe nye dekk og ta 4 huljs kontroll.

Har snart eu kontroll, så har litt å fikse på.

Må finne ut av speedometer også, fant ut at 760 88 mod som jeg fikk bakaksel fra har Yakazi instrument, jeg har VDO. Så jeg tenker jeg skaffer meg Yakazi instrumentet jeg trenger også modde det inn i VDO instrumentpanelet mitt:P

Må også få håndbrekk til å funke.

Har også oppdaget at bakakselen svetter litt mer en jeg liker, er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med det.

Refinement!
03/09/10, 17:44
Tilbake til topic...

Ser at Pedersens nå selger Bilstein Sport dempere til mk1. Kombinert med f eks forsterkede 245 eller Scorpio-fjærer bra Biltema bør dette funke bra

Uberhenrik
04/09/10, 09:00
Tilbake til topic...

Ser at Pedersens nå selger Bilstein Sport dempere til mk1. Kombinert med f eks forsterkede 245 eller Scorpio-fjærer bra Biltema bør dette funke bra

Er disse demperene jeg har.
Brukte noen merce fjærer, var litt styr. bcb har spessial fjær som er laget for å kvitte seg med nivomat, bedre passform på den.

Refinement!
04/09/10, 19:00
Er disse demperene jeg har.
Brukte noen merce fjærer, var litt styr. bcb har spessial fjær som er laget for å kvitte seg med nivomat, bedre passform på den.

Leveres disse med "pinnen" nederst eller må denne flyttes over fra originaldemper?

PVT
05/09/10, 13:25
vi lagde dem selv med noen bolter og sveiset på to muttere på hver side

Uberhenrik
29/09/10, 12:27
Har nå fått speedometer til å vise riktig.

Jeg valgte å gå til innkjøp av en UNIVERSAL SPEEDOMETER SIGNAL INTERFACE - SGI-5 fra ebay (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DAKOTA-DIGITAL-SPEEDOMETER-ADAPTER-CALIBRATOR-SGI-5-NEW-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3a5eb9eaf8QQitemZ25069 7345784QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries).

Koblet den til bak dashbordet, og speedo viste 100% nøyaktig i følge gps.

Slapp å bytte speedometer eller modifisere speedoring.

Anbefales til de som har lignende problemer eller skal bytte til uorginalt speedo.

Uberhenrik
29/09/10, 12:30
Har også fått tettet eksos og bilen har fått fin høyde bak.
Nye dekk er på og tatt 4 hjulskontroll.

Fighter
18/01/11, 18:40
Disse delt-bakaksel volvobyggene gjør så jeg vurderer å handle volvo igjen hehe. Kunne du ikke lagt ut en prosjekttråd. Interessant lesning:)

TurboHansen
18/01/11, 18:54
Disse delt-bakaksel volvobyggene gjør så jeg vurderer å handle volvo igjen hehe. Kunne du ikke lagt ut en prosjekttråd. Interessant lesning:)

Ikkenoe som er bedre enn bakhjulsdreven volvo med multilink vettu ;) Jeg MÅ ha det på 740n min til våren :D

PVT
18/01/11, 22:49
kjør stil kjør stiv :cool: hehe

trhaugs
18/01/11, 22:58
multilink på740 stv???? eventuelt hvor får man best pris???

Fighter
18/01/11, 22:59
kjør stil kjør stiv :cool: hehe

Nei :P

TeamBørnOut
19/01/11, 07:19
Fra E34 til volvo? Kost heller på deg litt fine ting til den ;)
Du har jo bra forstilling og bak stilling..

Fighter
19/01/11, 16:34
Fra E34 til volvo? Kost heller på deg litt fine ting til den ;)
Du har jo bra forstilling og bak stilling..

Selger ikke den for alt i verden:P Men vurderer å ha den inn på et verksted eller noe og ribbe den og bygge den opp igjen klin strøken:) Da trenger jeg bil å kjøre imens, ikke sant :D

TeamBørnOut
19/01/11, 16:59
Liker stilen ;)

Uberhenrik
25/01/11, 21:51
Disse delt-bakaksel volvobyggene gjør så jeg vurderer å handle volvo igjen hehe. Kunne du ikke lagt ut en prosjekttråd. Interessant lesning:)

Har tenkt på å lage en prosjekt tråd, men aldri fått rota meg til det:P
Følg med på prosjekt forumet, dukker vel opp noe der snart:)