PDA

Vis full versjon : Vinterdekk til V70R AWD 2006



gaupe
12/12/09, 12:53
Det er på tide å bytte ut vinterdekka på sonicen. Eg køyrer eg på ein dimensjon som ikkje det er spesielt godt utval i dekk på, 235/40x18, men kjem til å gå ned til 225/40x18.

Eg har til no køyrt på Continental Wintercontact TS810s, som er kontinentale høgfartsdekk, fantastiske dekk på bart føre, ein merkar knapt forskjell frå sommar til vinterdekk på desse. Men det er ikkje dekk som er beregna på Norge i det heile tatt, saman med at desse no nærmar seg utslitne, og har stått på bilen sidan den var ny.

På bilen til dama (Veronica), så står det dei nye Yokohama dekka, IG30, i 215/45x17, og dei virkar igrunnen ganske så bra. Men desse er ikkje tilgjengeleg i min dimensjon, då må eg køyre på dei eldre IG20-dekka, som forsovidt også var ok.

Så lurer på å legge på Continental Wintercontact 5, er det nokon som har erfaring med desse dekka på ein AWD-bil i slike dimensjonar?

locked
13/12/09, 14:04
Var stygg pris i den dimensjonen gitt...

a|ex
13/12/09, 19:19
Jeg kan ikke si meg annet enn absolutt strålende fornøyd med Nokian Hakkapellitta "R" i 225/40-18. Ikke gratis, men gode er de. Skal lete lenger etter bedre piggfrie dekk.

gaupe
14/12/09, 00:47
Jeg kan ikke si meg annet enn absolutt strålende fornøyd med Nokian Hakkapellitta "R" i 225/40-18. Ikke gratis, men gode er de. Skal lete lenger etter bedre piggfrie dekk.

Etter eg kjørte på Hakkapellitta i 98, på 760en har eg skydd desse dekka. Kva samanliknar du desse med? Får litt tyngre bil enn deg, blir ein del tyngra på nasa V70en i forhold til ein FWD s60, men det er vel Conti og Nokian som peikar seg ut.

gaupe
14/12/09, 00:48
Var stygg pris i den dimensjonen gitt...

Jupp, ein må bite tennene saman, å spare pengar på dekk, iallefall vinterdekk, det gjer eg ikkje.

a|ex
14/12/09, 00:55
Etter eg kjørte på Hakkapellitta i 98, på 760en har eg skydd desse dekka. Kva samanliknar du desse med? Får litt tyngre bil enn deg, blir ein del tyngra på nasa V70en i forhold til ein FWD s60, men det er vel Conti og Nokian som peikar seg ut.

Eneste sammenligningsgrunnlaget av betydning på piggfritt er Michelin X-Ice. Dem var merkbart dårligere på det meste synes jeg. Er inne i andre sesongen med hakka.

Nå er det forøvrig 12 år siden du kjørte hakkapellitta sist, så vi får nesten velge å tro at det har skjedd noe siden den gang ;)

Sett utifra tester har hakkepellitta utmerket seg i toppsjiktet de siste 4-5 årene.

Jeg kjører forøvrig Hakkepellitta R på både S60'en og en rwd BMW 118d, bare positivt å si om disse dekkene på begge biler.

gaupe
14/12/09, 01:02
Kanskje det er verdt å vurdere Nokian-dekka då... Eigentleg skulle eg ha kjøpt eit sett med kontinentale dekk igjen, kjem vel stort sett til å bruke opp dekka på E6en uansett, men så er det dei turane som skal over Strynefjellet, dei blir fort dyre med slike dekk.

a|ex
14/12/09, 01:14
Ja, det eneste du bør merke deg er at hakkapelitta R har fryktelig bløt gummi - det er noe av årsaken til at de er så gode på skikkelig vinterføre, men gjør dem desto dårligere på tørr asfalt.

Mener å ha lest et eller annet sted at dette dekket er blant de med aller bløtest gummiblanding. Av en eller annen grunn ser de imidlertid ikke ut til å slites nevneverdig fort. Det gikk 0,5 mm bak og 1 mm foran gjennom hele fjorårssesongen - med tidvis mye bykjøring og kraftig turbo-bil.

Jeg har imidlertid valgt å prioritere best mulige egenskaper på snø og is fremfor racing-dekk til asfalt på vinteren. Sikkerhet og grep kommer aller først på vanskelig føre...

40-profil hjelper heller ikke stort på pudding-følelsen på tørr asfalt. Man flyter litt bortover i forhold til skikkelige sommerdekk, men komforten er veldig god ved vanlig kjøring, og stabiliteten er heller ikke verst på motorveicruising i høyere hastigheter. På våt asfalt synes jeg derimot de er overraskende gode, men det er som sagt på snøføre at de virkelig kommer til sin rett.

a|ex
14/12/09, 01:19
Tips til forhandler:

Jeg fikk 4x nokian Hakkapelitta R til 9900,- ferdig avbalansert på bilen på Bilringen i Drammen høsten 08' - det var første året de var i handelen.

Det er nesten halv pris av veiledende hvis jeg ikke tar feil. Bilringen er nesten uslåelige på pris, og de KAN montering og avbalansering bedre enn noe annet verksted. Så er det også et rent dekk-og felg-verksted.

De får mine varmeste anbefalinger....

gaupe
14/12/09, 01:28
Tips til forhandler:

Jeg fikk 4x nokian Hakkapelitta R til 9900,- ferdig avbalansert på bilen på Bilringen i Drammen høsten 08' - det var første året de var i handelen.

Det er nesten halv pris av veiledende hvis jeg ikke tar feil. Bilringen er nesten uslåelige på pris, og de KAN montering og avbalansering bedre enn noe annet verksted. Så er det også et rent dekk-og felg-verksted.

De får mine varmeste anbefalinger....


Omtrent same pris som det kjem på frå interdekk ser eg, der skal dei ha kr 2266 per dekk.

Veronica
15/12/09, 01:17
Jupp, ein må bite tennene saman, å spare pengar på dekk, iallefall vinterdekk, det gjer eg ikkje.

FLOTT:D
For det får du ikke lov til nemmelig...gode dekk er ei billig livsforsikring;)

locked
20/12/09, 01:09
Jupp, ein må bite tennene saman, å spare pengar på dekk, iallefall vinterdekk, det gjer eg ikkje.
Ja, vi har vel alle kjørt på billigste sort med rykende ferskt førerkort. Men heldigvis lærer de fleste av oss fort. Men salget av billigdekk bekymrer meg stort da nesten annenhver bil kjører rundt på dårlige dekk som attpåtil er slitt. Fali det!


FLOTT:D
For det får du ikke lov til nemmelig...gode dekk er ei billig livsforsikring;)Ikkje berre ei billig livsforsikring, både bilbergning og bonustap/egenandel ved skade overstiger laaangt det du sparer på å kjøpe dårlige dekk. Det er innmari dyrt å kresje. Og jo dyrere forsikring du har jo verrre blir det.

Per Turbo
20/12/09, 03:42
Jeg har også gode erfaringer med Nokian. Har kun kjørt piggdekkene deres, og både Hakka 4 og 5 syns jeg er helt rå vinterdekk. Sitter utrolig godt..

Fikk nå heldigvis tak i 4st Hakka 5 dekk i 17" til kr. 6000SEK, og de koster ca 8000NOK.

Men det er verdt det! :)

I år har Michelin kommet høyt opp, sammen med Nokian og Conti, så uansett får du gode dekk. Men det er nok større forskjeller på med og uten pigg ja.

gaupe
21/12/09, 16:38
Fekk ikkje bytta dekk før turen til Ørsta i helga, kom nedover i går kveld, og eg har aldri hatt det så jævligt etter veg før :( Her blir det bytte umidellbart. Er eg heldig, så er det berre dekka, men det kan vere ein eller anna foring som trengs å byttast også, framende og bakende hadde forskjellig vilje konstant på glatt underlag. Frå Bjorli til Stange, var det omtrent som noko røska i bilen...

Per Turbo
21/12/09, 17:05
Du får rope ut om jeg skal hjelpe deg med å ordne dekk.. :) For det hørtes ikke ut som du var helt tilfreds med bilen/dekkene på vei over nei!

gaupe
21/12/09, 17:07
Du får rope ut om jeg skal hjelpe deg med å ordne dekk.. :) For det hørtes ikke ut som du var helt tilfreds med bilen/dekkene på vei over nei!

Jepp, fiks Per, om eg får dei på i morgon allereide, så er det ein bonus. Mitt veggrep er meir å rekne som ei tragedie i dag.

Per Turbo
21/12/09, 17:38
Nokian Hakkapeliitta R i 225/40R18 92 R XL
eller
Continental ContiVinterContact 5 i 225/40R18 92TL XL

er vel de som er aktuelle om du ikke skal ha Autobahn vinterdekk da hehe

Continental ContiWinterContact TS810Sport i 225/40R18 92V TL XL er kanskje noe?

gaupe
22/12/09, 10:27
Nokian Hakkapeliitta R i 225/40R18 92 R XL
eller
Continental ContiVinterContact 5 i 225/40R18 92TL XL

er vel de som er aktuelle om du ikke skal ha Autobahn vinterdekk da hehe

Continental ContiWinterContact TS810Sport i 225/40R18 92V TL XL er kanskje noe?

TS810s er det eg køyrer på i dag, reknar med at TS830 erstattar desse, veldig bra dekk før vinteren kjem, ein merkar ikkje at ein har lagt om til vinterdekk, men norske vinter og desse dekka er ikkje noko god løysing.

Trur nok det får bli Conti på meg, Q-merka Nokian dekk, er eg redd for blir brukt opp alt for fort etter motorveg.

Petter
24/12/09, 11:56
Blir Hakka på bilen min når den kommer. Har brukt Mitchelin alle år tidligere og vil prøve Hakka for en gangs skyld. Men er litt bekymret for hvordan de er på tørt føre

MOPAR Performane.
25/12/09, 22:35
Er prat på billigsalg på dekk her ser jeg ;) hehe

Conti å Nokian er jo to veldig gode dekkprodusenter, har kjørt conti piggfritt i noen år og det er kjempe dekk, piggfritt såklart;)
Men nokian har gode piggdekk, kjører det på firmabilene våre å dem er borti alle kriker å kroker samt løs snø kjøring, men etter vanelig norsk vinterveg så holder jeg en knapp på contiviking.

gaupe
07/01/10, 15:51
Det endte på Continental Wintercontact 5 i 225/40x18. Foreløbig så virkar det ikkje som dei er så ulike dei gamle conti dekka eg hadde på, sjølvsagt med litt forskjellig grep :)

Men uansett, så trengs det nok ein firhjulskontroll også.