PDA

Vis full versjon : bytte fjører forran enklest mulig



-Shark-
10/08/10, 22:36
Ved bytte av fjører forran, hva gjør dere da?
For å få det til enklest mulig.

Ser at bremseslangene må jo egentlig skrus av om man skal ha ut hele fjærbeinet. Men noen som bare har kappet av festene til bremseslangene før?

Et annet alternativ er vel å skru av bærekula, slik at man kan senke hele fjørbeinet og bytte alt på bilen?

Christian
10/08/10, 22:38
Pleier bare å løsne di tre skruene i toppen jeg, og ta det ut av hjulhuset mens alt i bånn fortsatt står på..

Noen ganger må man skru av stabstaget, andre ikke.. :)

kapli
10/08/10, 22:40
Pleier bare å løsne di tre skruene i toppen jeg, og ta det ut av hjulhuset mens alt i bånn fortsatt står på..

Noen ganger må man skru av stabstaget, andre ikke.. :)

Samme her. Kan være lurt å skru laus den braketten som sitter ved bremserøre / slangene innerst der. Så får du dratt slangene lenger ut.

-Shark-
10/08/10, 22:40
Pleier bare å løsne di tre skruene i toppen jeg, og ta det ut av hjulhuset mens alt i bånn fortsatt står på..

Noen ganger må man skru av stabstaget, andre ikke.. :)

Ja, var noe slikt jeg tenkte på. Og da er det nok plass til en fjørklemme og få av fjæra?

LAT, så gjør jo ikke mer enn nødvendig.

Christian
10/08/10, 22:42
Har alltid gjort det sånn jeg hvertfall..

-Shark-
10/08/10, 22:44
Har alltid gjort det sånn jeg hvertfall..

på 240?

Takk for det isåfall. Da blir vel det den enkleste måten. Få bruksvogna nærmere bakken forran føler jeg!

Joakim-G_R
11/08/10, 00:45
om du skal kappe ( ? ) er det jo bare å skru ned festene til topplagringa, dra det så langt ned som mulig, på med fjørklemmer, og kappe fjøra, løsne fjørklemmene og montere de 3 boltene igjen. Piece of bløtkake.

Teebob
11/08/10, 10:38
Eller bare kappe fjæren med spenn pä, må bare kappe av slik at det er 1,5mm gods igjen, så gi den en kakk med hammeren, slik at den knekker.. Hobby som faen, men desidert den kjappeste måten.. Har gjordt det på etpar biler.. Ikke kapp for mye, slik at den knekker med vinkelkutterbladet i mellom, da får du deg en smell i fingrene..

PekaillVolvo
11/08/10, 19:38
Om man løsner skruene oppe i motorrommet - hvordan får man da det hele så langt ned at man får tatt ut støtdemperen? Jekker man opp bilen eller noe slik....?

Wrasko
11/08/10, 20:05
Om man løsner skruene oppe i motorrommet - hvordan får man da det hele så langt ned at man får tatt ut støtdemperen? Jekker man opp bilen eller noe slik....?

Selvsagt.. Ellers er jo alt i helspenn..

Robert
11/08/10, 20:13
Ikke løsne de tre skruene på toppen. Du løsner kun den store i midten, mens bilen står på hjula. så jekker du opp bilen. løsner stabstag og den braketten som holder bremserøra og slangene. så drar du ned tårnet og får toppen av demperen og fjæra under skjermkanten, du må kanskje bruke fjærklemmer hvis du har orginale fjærer. men har du alerede senkefjærer på så er det bare å legge bort klemmene. Lett og kjapp måte!

PekaillVolvo
11/08/10, 21:42
Ikke løsne de tre skruene på toppen. Du løsner kun den store i midten, mens bilen står på hjula. så jekker du opp bilen. løsner stabstag og den braketten som holder bremserøra og slangene. så drar du ned tårnet og får toppen av demperen og fjæra under skjermkanten, du må kanskje bruke fjærklemmer hvis du har orginale fjærer. men har du alerede senkefjærer på så er det bare å legge bort klemmene. Lett og kjapp måte!

Den store i midten... javel... Jekke opp bilen... Hvor mye antydningsvis? Med den vanlige biljekken sånn passe høyt?

Jeg har nok helt normale vanlige fjærer... Kan det være lurt å skifte dem når man skifter dempere? Eller er det slikt som holder rimelig brukbart lenge? Kjørt 85 000 km på 2 år og 4 måneder blant annet som avisbud på til dels dårlige grusveier... Kan det da være et alternativ med noe Biltema-framfjær eller noe slik?

Men denne beskrivelsen - er det samme sak som er nevnt lenger oppe i tråden? Denne virker mer omfattende enn den jeg leste lenger opp... Spør fordi jeg må skifte på begge biler nå og må finne den enkleste måten... :)

Robert
11/08/10, 21:58
Den store i midten... javel... Jekke opp bilen... Hvor mye antydningsvis? Med den vanlige biljekken sånn passe høyt?

Jeg har nok helt normale vanlige fjærer... Kan det være lurt å skifte dem når man skifter dempere? Eller er det slikt som holder rimelig brukbart lenge? Kjørt 85 000 km på 2 år og 4 måneder blant annet som avisbud på til dels dårlige grusveier... Kan det da være et alternativ med noe Biltema-framfjær eller noe slik?

Men denne beskrivelsen - er det samme sak som er nevnt lenger oppe i tråden? Denne virker mer omfattende enn den jeg leste lenger opp... Spør fordi jeg må skifte på begge biler nå og må finne den enkleste måten... :)

Når du løsner denne muttern på toppen også jekker bilen opp til hjula står fritt i lufta, så står ikke fjærene i spenn lenger, Ergo du trenger ikke stå å tulle med de fjærklemmene.. så da blir dette den raskeste måten!
Men siden du har orginale fjærer så velg en annen måte. Denne er kun en fordel hvis du har kortere fjærer fra før ;)

Fjærer holder i maaange år. Du kan kjøre med samme fjærene til de knekker sammen.

-Shark-
11/08/10, 22:09
Jeg skal bytte fra orginale fjærer til lesjøfors fjærer. Det som er irriterende er at Bremserørene ikke kunne vært separert fra fjærbeinet slikt som på nesten alle biler.

Kristian s
12/08/10, 00:47
Hvis brakettene, bremserøra og slangene har sitti en stund kan du regne med å ikke få det løs uten å kappe det av.

ChrML
12/08/10, 05:30
Fjærer holder i maaange år. Du kan kjøre med samme fjærene til de knekker sammen.
Fjærer blir litt dårligere hele tiden. Når fjæra knekker har det vært på tide å bytte dem i veldig mange år. Hvis man er litt nøye på det da såklart... Har lite å si når de uansett er kappet i biter.

Robert
12/08/10, 11:02
Fjærer blir litt dårligere hele tiden. Når fjæra knekker har det vært på tide å bytte dem i veldig mange år. Hvis man er litt nøye på det da såklart... Har lite å si når de uansett er kappet i biter.

Fjæras oppgave er å holde bilen i den rette høyden. Så lenge den greier det, er det ingen grunn til å skifte.

-Shark-
12/08/10, 11:44
Fjæras oppgave er å holde bilen i den rette høyden. Så lenge den greier det, er det ingen grunn til å skifte.

du mener det er oppgaven til fjæra? Hovedoppgaven ligger vel mer i navnet FJÆR.

Robert
12/08/10, 14:43
du mener det er oppgaven til fjæra? Hovedoppgaven ligger vel mer i navnet FJÆR.

Ja det er oppgaven til fjæra. Skrev jeg ENESTE oppgaven? :rolleyes:

ChrML
12/08/10, 16:57
Fjæras oppgave er å holde bilen i den rette høyden. Så lenge den greier det, er det ingen grunn til å skifte.
En del av fjæras jobb er også å jobbe sammen med demperen for å gi optimalt marktrykk i mange forskjellige situasjoner. Men det er kanskje ikke så viktig sålenge bilen blir lav? En grunn til at Biltilsynet er hissig på det med fjører.

Robert
12/08/10, 18:12
En del av fjæras jobb er også å jobbe sammen med demperen for å gi optimalt marktrykk i mange forskjellige situasjoner. Men det er kanskje ikke så viktig sålenge bilen blir lav? En grunn til at Biltilsynet er hissig på det med fjører.

Renger med det var meg du retta den nedlatende komentaren til.
Jeg ønsker og holde meg for god for tragiske krangler på ett forum.
Men så det er sagt, er ikke det min holdning, og iom at du ikke har sett mine bilbygg, synes jeg det var upassende å få slengt dette i trynet av deg. :)

ChrML
12/08/10, 18:46
Renger med det var meg du retta den nedlatende komentaren til.
Jeg ønsker og holde meg for god for tragiske krangler på ett forum.
Men så det er sagt, er ikke det min holdning, og iom at du ikke har sett mine bilbygg, synes jeg det var upassende å få slengt dette i trynet av deg. :)
Det var ikke ment som en nedlatende kommentar til deg (beklager hvis du oppfattet det slik). Men det er altfor mange som er så seriøse at de tar en fjær, kapper av et par runder og bruker det. Og samtidig tror bilen ligger bra på veien og er god å kjøre. ;)

Da vet nok du en del bedre enn det :). Jeg har ikke sett dine bygg dessverre.

Robert
12/08/10, 19:19
Det var ikke ment som en nedlatende kommentar til deg (beklager hvis du oppfattet det slik). Men det er altfor mange som er så seriøse at de tar en fjær, kapper av et par runder og bruker det. Og samtidig tror bilen ligger bra på veien og er god å kjøre. ;)

Da vet nok du en del bedre enn det :). Jeg har ikke sett dine bygg dessverre.

Jeg bare oppfatta det slik ettersom du quota mitt innlegg da du skrev det.
No hard feeling's.

Tror det er mest penger det står på når folk kapper. Har noen bekjente som kjører 240 med kappa fjærer, som får dagpenger fra nav.

ArneR
12/08/10, 23:01
Jeg har nå hatt dagpenger fra nav en periode, men likevel spanderte jeg på bilen bilstein club sport og lesjøfors fjærer. :p Tror det handler om prioritering..

Joakim-G_R
12/08/10, 23:07
Jeg har nå hatt dagpenger fra nav en periode, men likevel spanderte jeg på bilen bilstein club sport og lesjøfors fjærer. :p Tror det handler om prioritering..

Har kjørt CS og Lesjö jeg også, og jeg har hatt "greit med penger" (iallefall ifølge andre) og ikke NAV-sponset prosjekt. Men jeg har også justert senkesettet, ser ingen fare med det med Bilstein CS. Blir stramt og forspenn, og jeg var fornøyd med hvordan den beit på veien.

Alle fjærer du får er jo jalla, frem til du får "custom-laget" noen.

SimenRawr
25/08/10, 04:04
Bedre å sprette ut av veien pga. kapp enn å take pga. original høyde vel? :P

Turbo_K
28/08/10, 14:52
Det er så lett å trigge meg når diskusjonen går inn på kapping av fjærer... Skal prøve å unngå en lang utredning her nå, men jeg har holdt på med 240 i 17 år!

Hvis dere tror at det er så livsfarlig å kappe fjærer, og at man drar av med en gang man kutter vekk en overflødig ring eller 2, hvorfor ligger det ikke da strødd med gamle 240'er, 740'er osv. på taket i alle grøfter i Sverige?

I Sverige er det jo LOV til å kappe fjærene, og det er jo faktisk der de fleste Volvoene også er laget! Mystisk...

Det er jo selvsagt forskjell på kapping av fjærer, og KAPPING av fjærer, det er forskjell på litt "justering" og å kjøre rundt med demperen i bånn, og to løse ringer som ligger og skrangler!

Alt med måte er det noe som heter.

Det er selvsagt viktig at det er SPENN i fjæra når demperen står på topp!

Og at det har med "økonomi" å gjøre er BS, jeg har KW Coilovers til S80'en min, det settet kosta 15000, men til 240 finnes det ikke godkjente coiloversett. Hva må du da gjøre om du skal ha en lav 240? (jeg anser ikke Lesjøfors som lavt). Selvfølgelig går det an å kjøpe coilovers fra sellholm, kaplhenke osv, men det er akkurat like lite godkjent som å kappe vekk en ring eller to...

Dan Bay-Johansen
28/08/10, 16:37
Det er så lett å trigge meg når diskusjonen går inn på kapping av fjærer... Skal prøve å unngå en lang utredning her nå, men jeg har holdt på med 240 i 17 år!

Hvis dere tror at det er så livsfarlig å kappe fjærer, og at man drar av med en gang man kutter vekk en overflødig ring eller 2, hvorfor ligger det ikke da strødd med gamle 240'er, 740'er osv. på taket i alle grøfter i Sverige?

I Sverige er det jo LOV til å kappe fjærene, og det er jo faktisk der de fleste Volvoene også er laget! Mystisk...

Det er jo selvsagt forskjell på kapping av fjærer, og KAPPING av fjærer, det er forskjell på litt "justering" og å kjøre rundt med demperen i bånn, og to løse ringer som ligger og skrangler!

Alt med måte er det noe som heter.

Det er selvsagt viktig at det er SPENN i fjæra når demperen står på topp!

Og at det har med "økonomi" å gjøre er BS, jeg har KW Coilovers til S80'en min, det settet kosta 15000, men til 240 finnes det ikke godkjente coiloversett. Hva må du da gjøre om du skal ha en lav 240? (jeg anser ikke Lesjøfors som lavt). Selvfølgelig går det an å kjøpe coilovers fra sellholm, kaplhenke osv, men det er akkurat like lite godkjent som å kappe vekk en ring eller to...

Can i get an aaameen :D

Joakim-G_R
28/08/10, 17:47
Amen. :)

Har kjørt orginalt understell på 245'en nå fra jeg kjøpte den, og det er synd å si det, men den ligger ikke så dårlig på veien at jeg føler jeg skal take med den, som nevnt over her. :p

Klart det føles litt overkill ut når man presser grenser, så det skal bli godt å få på Bilstein'a og få den litt lavere.

Men ja, som TurboK sier, så er det alt med måte.
Er ikke alle som har odalssenka Volvo, der 2 stk spleiser på 1 senkesett..

Minge
28/08/10, 20:06
Liker den regelen til sverige. Så lenge fjøra sitter i skålenesine er det greit:)

TurboNoob
24/09/10, 18:46
Holder på å skifte fjærer og dempere på min GLT nå.
Måtte dra demperen opp mellom hullet i tårnet får å få skiten fra hverandre. Så kunne jeg få ut fjæra.
Tror denne bilen har hatt feil fjærer på, fordi den har vært vesentlig høyere enn vanlige GL'er. 69 cm fra bakken og til skjermkanten foran.
http://i458.photobucket.com/albums/qq305/TurboNoob/2010-09-24171608.jpg

Ser ut som bra dempere hvertfall, de oransje. Står 353 0082 T på dem.
http://i458.photobucket.com/albums/qq305/TurboNoob/2010-09-24192125.jpg
De sorte er Sachs Advantage.

-Shark-
24/09/10, 20:02
Hehe.. ta noen flere bilder da:)

Joakim-G_R
24/09/10, 20:54
Det der ser mistenkelig likt som Volvo R-sport dempere. :)

142. 72
24/09/10, 21:03
Er ikke alle som har odalssenka Volvo, der 2 stk spleiser på 1 senkesett..[/QUOTE]

hehe..nå håper jeg det er nord odal du tenker på:)

Joakim-G_R
24/09/10, 21:05
Er ikke alle som har odalssenka Volvo, der 2 stk spleiser på 1 senkesett..

hehe..nå håper jeg det er nord odal du tenker på:)[/QUOTE]

Det er mulig det er noroda'rn, har fått med meg at det er "litt" kriging nord vs sør der.. :p

142. 72
24/09/10, 21:16
Det er mulig det er noroda'rn, har fått med meg at det er "litt" kriging nord vs sør der.. :p[/QUOTE]

hehe..ja det har det vært i en manns alder trur jeg;) jeg tror det er en del 240 der som mangler fjører borti der:eek:

TurboNoob
24/09/10, 21:29
Fått skiftet begge sider foran nå. Tok sin tid gitt....4 timer. Bare 10-11 år siden jeg gjorde det sist på en 240.
Litt forskjell på originale og Lesjøfors....:-)
http://i458.photobucket.com/albums/qq305/TurboNoob/2010-09-24192140.jpg
Slik ble det når jeg fikk den ned på hjula igjen.
http://i458.photobucket.com/albums/qq305/TurboNoob/2010-09-24221225.jpg

Tar bak i morgen, det går hvertfall raskere bak.

Joakim-G_R
24/09/10, 21:34
Det er de lengste fjørene jeg har sett, tror jeg.. :p

GeTReibeAktienGesellschaf
25/09/10, 00:07
Ser ut til å være mere enn de ca. 13cm forskjell det skall være i ubelasta lengde.

Kanskje det ligger noe i at enkelte fjører strekker seg i lengde pga material trethet samtidig som evnen til å holde seg oppe ved belastning avtar???

-Shark-
25/09/10, 14:03
Demonterte du hele fjærbeinet?
Eller bare fikk du skrudd av de tre 13mm mutteren på fjærtårnet og vippet den ned og ut, for så å skru av fjæra?

Den fjæra var Lang!

TurboNoob
25/09/10, 16:13
Jeg måtte bruke fjærklemmer på fjærene, så ta av 24mm mutteren i toppen. Så skrudde jeg av topplageret, og tok ut dette. Så skrudde jeg løs demperen og dro den opp gjennom hullet i dempertårnet. Så kunne jeg ta ut fjæra. Hadde ikke sjans til å å få vippet den ut under skjermkanten.
Gjorde det på 1980 244DL min for 10-11 år siden, og da gikk det greit å vippe den ned og ut under skjermkanten.

ChrML
26/09/10, 00:45
Er det ikke mye lettere å ta av hele fjørbeinet for å jobbe med det? Eller er det mer jobb på 240 enn på 940?

GeTReibeAktienGesellschaf
26/09/10, 01:02
Er det ikke mye lettere å ta av hele fjørbeinet for å jobbe med det? Eller er det mer jobb på 240 enn på 940?

Jeg synes i hvertfall det.
Men har også tidliger valgt å vippe ut pga at jeg ikke fikk løss bremse slangene som sitter i brakett i beinet.

Helt til jeg fant ut at det var bare å vri litt på de klipsa som sitter imellom slange og rør så løsner de alltid uten å skade hverken rør eller slange.
SKulle nesten tro at det var derfor de er montert der.:D

Dagge91
27/09/10, 21:06
fin guid:D http://volvo2.homestead.com/240struts.html denne jeg brukte;)

-Shark-
27/09/10, 21:37
Er det ikke mye lettere å ta av hele fjørbeinet for å jobbe med det? Eller er det mer jobb på 240 enn på 940?

Hadde det bare vært likt, og like enkelt så:)

Jeg synes i hvertfall det.
Men har også tidliger valgt å vippe ut pga at jeg ikke fikk løss bremse slangene som sitter i brakett i beinet.

Helt til jeg fant ut at det var bare å vri litt på de klipsa som sitter imellom slange og rør så løsner de alltid uten å skade hverken rør eller slange.
SKulle nesten tro at det var derfor de er montert der.:D

Vippe de av? Mener du å dra dem fra fjærbeinet?

Et alternativ er vel bare å kappe disse festene og sveise dem på igjen, istedet for å ta av bremseslanger

GeTReibeAktienGesellschaf
27/09/10, 22:32
Hadde det bare vært likt, og like enkelt så:)


Vippe de av? Mener du å dra dem fra fjærbeinet?

Et alternativ er vel bare å kappe disse festene og sveise dem på igjen, istedet for å ta av bremseslanger

Nei vippe ut toppen av fjørbeinet.

Mye enklere å skru av bremse slangene istedenfor å kappe og sveise festet. HAr gjort det på over 20år gamle 240 uten problemer og når slangene er så gammle er det alikevel på tide å skifte dem.

Det er klart man må jo lufte bremser etterpå også, men da får man skifta ut litt bremsevæske også.
Bare passe på å ikke tappe tom bremsesylindern også en av de vanskelige tingene med 240 er å få lufta denne.
Takk og pris for at det er to lufte nippler på selve sylinderen på enkelte biler.

Når det er sagt så tok det 2stk 240`er og 10år før jeg skjønte at selv de mest ihjel rusta rør og slanger lot seg ganske enkelt demontere uten å skade noe. Og har prøvd å bytta ut bremsesylndere fordi jeg har trodd de har vært ødelagt men bare fulle av luft.