PDA

Vis full versjon : Turbo, bensinpumpe.. 400hest rødblokk

wunder-hansi
10/08/10, 15:05
Heisann..

Skal bygge på 244n i vinter, skal bygge det vanlige som, smidd innmat i blokk, overdim stempel osv.

så var det turboen.. har sett litt på en Garrett T04B nå..
Noen som har kjennskap til den? håpet er å få rundt ca 400hk..

Hvordan wastegate passer best til dette? Intern eller ekstern?

åsså lurte jeg på bensin pumpe (Innvendig tank og utv) og Dyser?
hvilke før jeg bruke til dette? har ikke peiling når det gjelder dyser osv:P

hilsen hans M

JonasS
10/08/10, 16:15
Hvis du blar litt frem og tilbake her så finner du svar på det meste..
Holset hx 35 er fin. Men det er andre som kan myye mer turbo her inne enn meg.
Til det skal du vel ha extern wastegate.
Nye bensinpumper er godt å ha.
Til 400hk ville jeg vurdert datasprut, da lh 2.4 ikke henger noe serlig med etter 350-400hk..
Skal du ha 400hk med lh 2.4 troor jeg du må legge mye pent arb. i toppen.

wunder-hansi
10/08/10, 16:20
Hvis du blar litt frem og tilbake her så finner du svar på det meste..
Holset hx 35 er fin. Men det er andre som kan myye mer turbo her inne enn meg.
Til det skal du vel ha extern wastegate.
Nye bensinpumper er godt å ha.
Til 400hk ville jeg vurdert datasprut, da lh 2.4 ikke henger noe serlig med etter 350-400hk..
Skal du ha 400hk med lh 2.4 troor jeg du må legge mye pent arb. i toppen.

okey;D men har plan om å få ut det meste som kan fåes ut av lh2,4 nettet først.. data sprut koster en del, så det blir vel vurdert til senere.. koster nok for motor innmat, gorkasse og understell osv åsså:P

emilhetty
10/08/10, 20:19
Det koster mer å få ut 400hk med lh 2.4 enn med datasprut!

Om du ikke maper lh 2.4 selv, så må det settes bort til noen som kan det. Og det vil ta mye lengre tid å mape enn et nymoderne datasprut.

På et nymoderne datasprut så kan man kjøre fordelerløstenning, og full sekvensiell dysestyring. Noe som gjør det mye enklere å hente hester.

JonasS
10/08/10, 20:22
Amen!

skistav
10/08/10, 20:33
du burde gå får datasprut.. enklest og best..

Garrett T04B . e ein god turbo.. har ein kamerat som kjører den på ein datsun bluebird med 2,4l. kjapp spoolup. funker på den bilen værtfall. så har vurdert og kjøpe at den turbo'n (da med internwg) siden han skal ha bb garret.

Morgis
10/08/10, 20:58
Forbedret emnetittel !

wunder-hansi
11/08/10, 17:28
okey;D takk for svar.. men hvor er det best å kjøpe datasprut? å hva er best å kjøpe? har så å si ikke peiling på datasprut greiene..
mye må man regne med å betale?

JonasS
11/08/10, 18:07
du kan vel sette av en 40000 til alt du trenger tenker jeg.. kanskje mer?

VolvoR-Sport
11/08/10, 18:27
enkleste ang datasprut for deg er jo å handle av firmaet nærmest deg å kjøpe det sprutet de selger, da har du jo support hvis noe skulle skje, samt at de har peiling på det de selger så det går fortere å montere, justere osv :)

emilhetty
11/08/10, 19:55
du kan vel sette av en 40000 til alt du trenger tenker jeg.. kanskje mer?
40000 er ikke stort når vi snakker om å bygge holdbar 400hk motor med smidd innmat!
Tenkte at det ikke var så dyrt når jeg starta å bygge motor, men om jeg regner kjapt over så har det passert 90000 bare på ting jeg husker.
Det kom på over 15000 bare for boring, planing av blokk, balansering og polering av veivparti og noe mer småtteri på motorn min.

Jeg har Nira I3+ sprut som jeg skal kjøre med på motorn min, men blir nesten det samme om du kjører Nira eller Autronic sm4 som mange bruker.

wunder-hansi
11/08/10, 21:01
40000 er ikke stort når vi snakker om å bygge holdbar 400hk motor med smidd innmat!
Tenkte at det ikke var så dyrt når jeg starta å bygge motor, men om jeg regner kjapt over så har det passert 90000 bare på ting jeg husker.
Det kom på over 15000 bare for boring, planing av blokk, balansering og polering av veivparti og noe mer småtteri på motorn min.

Jeg har Nira I3+ sprut som jeg skal kjøre med på motorn min, men blir nesten det samme om du kjører Nira eller Autronic sm4 som mange bruker.

okey;D planing, borring, osv for jeg for en grei sum..

vet at det kommer på mer en 40.000, skal ha understell osv som holder til litt..

men sånn nå i begynnelsen hadde jeg tenkt å kjøre med orginal spruten..
men når jeg tenker over det så er det kankje like greit å montere datasprut med engang..

men hvor mye hester kan man hente ut av lh2,4 nettet da??
Kan man hente ut nok til å få bilen til å gå ''bra'' på bane f.eks?
vil ha en bil som røsker når du gir gass ihvertfall i 2gir osv..

har en chip (Bensin) som er ifra deg åsså emil, mye holder den til?

wunder-hansi
11/08/10, 21:14
men ser at det ligger sånne haltech boxer ute for salg..
for man kjøpt med ledningsnett til en den motoren man skal ha det til? eller bruker man orginale kontaktene?

Leste dette på ES TUNING:

Nira i3+ "sprut", som kan tilpasses original innsprøytning og ledningsnett på en bil, ved å koble sammen bilens orginale motorstyring med den nye. På denne måten beholder man "originalt utseende" i motorrom, og har muligheten til å gå tilbake til orginalt ved senere anledning. Ved de fleste innstallasjoner (ca95%) blir original ecu tatt bort, da er Nira i3+ overlegen da den har fått påskrevet alle ledninger hvor de skal kobles.

Kan noen forklare meg hvordan det fungerer?
Og i så fall åssen boks/sprut jeg trenger til 244n.

VolvoR-Sport
11/08/10, 21:18
Nira fungerer jo greit :) kan jo bruke org ledningsnett da, givere fungerer vell også.
http://www.niramotorsport.com/index.php?thepage=home&lang=swe

wunder-hansi
11/08/10, 21:28
Nira fungerer jo greit :) kan jo bruke org ledningsnett da, givere fungerer vell også.
http://www.niramotorsport.com/index.php?thepage=home&lang=swe

okey;D
men lodder man i sammens det nettet som føger med sammens med dem som går ut av styreboksene på bilen da eller?

wunder-hansi
11/08/10, 21:29
http://www.blocket.se/stockholm/Megasquirt_I_V3__Megasquirt_II_V3__mm_21630506.htm ?ca=4&w=3

Titta på det der.. fungerer det?

wunder-hansi
16/08/10, 14:30
hva må byttes ut av innmat i blokk for å få mest mulig hk ut av lh2,4 nettet da?
Lønner det seg å bytte ut alt i smidd.. lurer på langslagsveiv da jeg har en på hånden..

en kompis som snakker om volvo marine settet, er det brukanes?

turb00le
16/08/10, 15:56
marine innmaten er jo lik med unntak av veiva. Rådene og stemplene er av samme type som i de andre motorene... Om den marineveiva er verdt prisen vet jeg ikke?

SWR
16/08/10, 19:51
Første T04B'en er designa i midten av 70-tallet mener jeg, så det har skjedd endel på designfronten siden det... :) Men funker ok til de som ikke på død, liv og tom lommebok skal være kongene på haugen... :)

wunder-hansi
19/08/10, 21:55
Første T04B'en er designa i midten av 70-tallet mener jeg, så det har skjedd endel på designfronten siden det... :) Men funker ok til de som ikke på død, liv og tom lommebok skal være kongene på haugen... :)

okey så du vil si det er en god turbo til en bra pris?
vis jeg kjører støredyser, 3'' lmm, t04b turboen, smidd innmat, plana topp og spesial chiper.. mye hk kan man hente ut av det a?

skal bare ha en morsom bil nå i førsteomgang som kan kjøres på trackday osv.
vil jo ha litt gamp så man for lagt den nogen lunde lett ut osv:P

men må begynne helt ifra begynnelsen.. absolut alt må byttes ut.. så skal legge en del i understell, så derfor ikke datasprut osv nå i vinter..

Wrasko
19/08/10, 22:00
Effekt med turboen spørs jo kraftig på kompressorhus selvsagt.. Fant noen grafer som viste at du kan få tett opp mot 400hk på en 2.3 liter. Men det er med 63a/r

SWR
19/08/10, 23:42
okey så du vil si det er en god turbo til en bra pris?

Gammel og rimelig, men flere har fått greit med hk ut av de... men spørs jo om du har en V1/V2, H3 eller S3.. sistnevnte klarer ikke 400 hk uten å overvarve ut av planeten..

SWR
19/08/10, 23:46
Effekt med turboen spørs jo kraftig på kompressorhus selvsagt.. Fant noen grafer som viste at du kan få tett opp mot 400hk på en 2.3 liter. Men det er med 63a/r Hvorfor skulle man trenge en så liten A/R for det? Et lass baktrykk gir ikke akkurat masse hk.. :)

En 1.9 har lett 400whp med .63, spørs på trimmen på turbinen også.. og en større motor burde like et .82-hus uten problemer.. :)

Wrasko
19/08/10, 23:51
Hvorfor skulle man trenge en så liten A/R for det? Et lass baktrykk gir ikke akkurat masse hk.. :)

En 1.9 har lett 400whp med .63, spørs på trimmen på turbinen også.. og en større motor burde like et .82-hus uten problemer.. :)

Jeg har ikke peiling på kompressorhus, jeg sa hva bare hva jeg fant ved ett kjapt søk

wunder-hansi
20/08/10, 09:58
okey;) har lurt på denne ifra turbokongen... http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=22748178

SWR
20/08/10, 11:59
Litt vanskelig å si hvilken type 04B det der er.. den jeg fant som er nærmest en GT3071R-kompressor er en T04B-V2.. men å si at den er sammenlignbar med en GT er å ta noe hardt i..

Ekren
20/08/10, 17:47
blir vell helt mongo tomgang med lh 2,4 når man tar ut 350-400hk? ;)

kompiss med en 245 med 300hk kit tok bort tomgangsregulatoren, ble helt fin da.

mcnugget
20/08/10, 18:31
t04b er samme turbo som eg skal ha i 940en etterkvart... kjøpte av turbokongen, heilt sjef service og kjapp levering.. ;) men eg tar sikte på 300 hjulhk med den turboen, orginalt nett osv.. veit ikkje om du kanskje burde ha nåke grommare til 400+ :s har du prosjekt tråd no da?

var forresten meg du prata litt volvo med på bildekommentarane til Jørgen kvammen ;)
Mvh Joakim

ChrML
20/08/10, 23:07
LH 2.4 er en gammel ECU som ikke har så veldig mange celler å lage et godt map ut av som nyere sprut. Det er jo teoretisk ingen begrensning på hvor mange hester du kan dra ut av det. Men det er klart at dersom man begynner med 4" luftmassemålere og 1500cc dyser så går det hardt utover oppløsningen til måleverdiene og åpningstidene på dysene.

Hvert steg utgjør plutselig store utslag og man får ikke så stor kontroll som man ville hatt med et nyere sprut. Merkes nok best på tomgang og fin kjøring når det nesten ikke måles luft igjennom LMM-en.

wunder-hansi
21/08/10, 13:24
okey;) vurderte sprut og stor turbo før..
men nå tenkte jeg 300hk++ hadde vært kjekt.. :)

siden alt må begynnes helt på skratsj så koster det litt:P hehe..

men hva må nå til for å få en kjekk leke bil med lh2.4 nettet da?
har prøvd 19t osv.. blir vel den t04b turboen på meg i såfall;)

mcnugget
21/08/10, 15:49
eg trur t04b er en grei turbo til 2.4nettet, blir sikkert rikelig med moro det :D

wunder-hansi
25/08/10, 14:26
eg trur t04b er en grei turbo til 2.4nettet, blir sikkert rikelig med moro det :D

okey;D det er bra.. men stempel og råder? mye holder dem til? i en org fk/ft.

session
25/08/10, 14:30
veit om en som kjører noe over 400hk på orginal bunndel, men han har en kraftig bearbeidet topp, kjører også på 2.4nettet, custominnsug og grenrør, og stor turbo, får godt med lagg ;)

kjører sjøl med orginal bunndel på bruksbilen min etter jeg så åssen det funka på han sin, bare og holde seg godt unna tenningsbank og ha kontroll på div temp'er og afr

wunder-hansi
25/08/10, 14:41
veit om en som kjører noe over 400hk på orginal bunndel, men han har en kraftig bearbeidet topp, kjører også på 2.4nettet, custominnsug og grenrør, og stor turbo, får godt med lagg ;)

kjører sjøl med orginal bunndel på bruksbilen min etter jeg så åssen det funka på han sin, bare og holde seg godt unna tenningsbank og ha kontroll på div temp'er og afr

okey;D tenkte å kjøre støre dyser, plane topp, T04b turbo, osv.. littgrøvre en orginalt nå i førsteomgang.. siden det må byttes masse understels deler osv osv:P koster.. hehe

mcnugget
25/08/10, 16:02
Hadde sjuke motorplana eg og før eg begynte med alt anna... ;) fann ut at det er dyrt med bil prosjekt.. :p men er ikkje så dyrt med h-profil råder da, så visst du monterer det, så kan jo du ta en overhaling og inspeksjon på bunndelen i samme slengen, sikkert ikkje dumt det :) er vel rådene som har det verst så lenge blandinga er fin.. :)

wunder-hansi
25/08/10, 20:53
Hadde sjuke motorplana eg og før eg begynte med alt anna... ;) fann ut at det er dyrt med bil prosjekt.. :p men er ikkje så dyrt med h-profil råder da, så visst du monterer det, så kan jo du ta en overhaling og inspeksjon på bunndelen i samme slengen, sikkert ikkje dumt det :) er vel rådene som har det verst så lenge blandinga er fin.. :)

ja;D hadde STORE planer for bilen.. haha.. men blir drivverk og understell først.. ja blir vel noen h-profil råder.. har garasjen ifra norvember.. så det skal bli morro å begynne:D gleder meg som en unge:P hahaha

mcnugget
26/08/10, 07:30
ja;D hadde STORE planer for bilen.. haha.. men blir drivverk og understell først.. ja blir vel noen h-profil råder.. har garasjen ifra norvember.. så det skal bli morro å begynne:D gleder meg som en unge:P hahaha

Bare å ha bilen lenge, så kan en ta det etterkvart :D men du har samme tankegang som meg akkurat der, understell først ;) Ja, bare å glede seg, fin hobby detta ;)

SWR
26/08/10, 07:44
Bare å ha bilen lenge, så kan en ta det etterkvart :D men du har samme tankegang som meg akkurat der, understell først ;) Ja, bare å glede seg, fin hobby detta ;) Fin hobby, men like vanedannende som heroin og i verste fall er den dyrere.. :D

gaupe
26/08/10, 08:18
Fin hobby, men like vanedannende som heroin og i verste fall er den dyrere.. :D

Heroin veit eg ikkje, men trur til tider at kokain hadde vore mykje billigare enn å drive med bil...

SWR
26/08/10, 08:22
Heroin veit eg ikkje, men trur til tider at kokain hadde vore mykje billigare enn å drive med bil... ..og fremdeles er det ikke lett å leve av sånt, så lurer litt på hvor alle pengene går hen...

gaupe
26/08/10, 08:24
..og fremdeles er det ikke lett å leve av sånt, så lurer litt på hvor alle pengene går hen...

Avgifter, ebay og summit? Hadde dei pengane eg har brukt på bil, gått til Norske næringsdrivande, så hadde eg nesten klart å halde opp ei stilling i året.... Men i staden skal Jens ha dei, og han vil aller helst at du skal jobbe for han.

Thomas242
26/08/10, 08:28
sjekk inne på www.turbotrimming.no . Bra priser på turbo og alt annet du trenger til bygge ditt. handlet eksos og div derifra.

SWR
26/08/10, 09:02
Avgifter, ebay og summit? Hadde dei pengane eg har brukt på bil, gått til Norske næringsdrivande, så hadde eg nesten klart å halde opp ei stilling i året.... Men i staden skal Jens ha dei, og han vil aller helst at du skal jobbe for han.

Deler kan man nesten ikke tjene penger på lenger, siden alle og enhver kan handle ting selv på nett, og om man har tatt det inn tror folk at prisen er akkurat den norske motsatsen til dollarsummen de ser på sida. Frakt, MVA og tiden det går med til å finne og bestille delene har de ikke hørt om.. :p ... bare spesialdeler som må lages på mål som det går å tjene litt på, og selv da virker det som 250,- i timen er forventet arbeidspris... slipe en ventil skal liksom koste 10 kr, 14-16 timer porting av en topp skal koste 4000,- etc... (jeg har karbid-freser til porting som samlet har en pris på over 15 lapper, og de BLIR slitt...må kunne tjene så jeg kan få til nye + ost på brødskiva, vel..?)

Eller når folk venter at en fullt bygget 16V-topp skal koste MAX 10000 kr, med "versting-spec" alt og alt arbeid innlemmet.. når bare kammene til sånne ekstremgreier ofte ryker på 8000,- alene. Dream on.. "Versting-spec" 16V topper med alt inni i beste materialer og utført til høyeste standard etc. kan man forvente en pris på 50 000+.. Bare se på 8V-EVO-toppene..

Men nå er jeg syyykt OT, så klapper igjen. :)

wunder-hansi
26/08/10, 14:19
sant det.. blir kjapt dyrt:P spes når man har en del andre ting å betale på å:P en v70 som skal nedbetales før å få kjøpt hus snart osv.. men men morro er det:)

Men en ting til jeg lurer på? hva kjører folk med av dyser, hari kke peil påhvor store dyser jeg trenger osv:P