PDA

Vis full versjon : Romling/dunking forann



Sunflyer
10/08/10, 13:13
Jeg monterte i fjor et par nye bremseskiver fra Mekonomen + bremseklosser fra biltema :eek:

Nå sånn ca et år etterpå rumler/dunker det forann når jeg bremser, den drar ikke spesielt til noen av sidene heller. Hva kan dette være ?

Nilsebu
10/08/10, 19:39
Sjekket at kaliperene står fast? En kamerat hadde det problemt på bilen sin (opel :/ ) Det var bakbremsene da.. men er verdt å sjekke.

kermitt
10/08/10, 20:48
du er tom for bremsebelegg, garantert.

V70T5
11/08/10, 00:01
Ikke sikkert dette gjelder for deg, men en kompis kjøpte bremseklosser på biltema... 6 mnd etterpå fikk han veldige ulyder i bremsene.. Da viste det seg at halve bremseklossen hadde ramlet av.. altså, belegget.. isteden for å bli slitt vekk hadde det løsnet fra klossen å ramlet av..

Ikke noe vondt ment om biltema.. for all del, handler mye der å mye er bra! Men akkuratt bremsedeler.. skiver å klosser.. det har eg hørt mye negativt om..

Morgis
11/08/10, 00:03
Biltema bremseklosser kjøper man om det er en helgebil, maks.
Støver, hyler og faller fra hverandre er det du får av valuta på kjøpet.

Sunflyer
11/08/10, 01:25
Takker. Skal av med hjula og sjekke i morra. Oppdaterer her etterpå!

Sunflyer
11/08/10, 16:57
Hele navet er jo løst. Tenker det er akslingen på den sida, siden gummimansjeten bak er sprukket og en masse olje har rent nedover hele. Men det også være foringer eller hjullager ikke sant ?

Morgis
11/08/10, 17:06
høres ut som om mansjetten har røket, tatt inn grus og gugg inn i drivknuten, knust drivknuten. det har skapt vibrasjoner som har ødelagt hjullageret/navet ditt....

Olje har rent nedover sier du? er bare fett som skal være inni drivknuten.
Oljelekkasje fra motor kanskje? Motorolje spiser gummi, som feks mansjetter.

Sunflyer
12/08/10, 20:31
Er nok "oljen"/fettet fra drivknuten. Kommer liksom derfra. Ikke noe kommer andre steder fra.
Hvilke deler bytter jeg da egentlig ? Tenkte jeg kunne se om det var noe bra på høggern :D Er ihverfall biler der som har gått mindre enn min så det må vel kunne være greit ?

960T6
15/08/10, 21:07
om fettet blir varmet opp nok går den over i væskeform, dvs oljelignende.

GMV
16/08/10, 11:57
Hjullager er ikke noe man kjøper brukt. Koster ikke all verden for ett nytt. Byttet på min i forrigårs. Betalte 813,- inklusive frakt for ett fra Auto og Trailerparts AS (finn.no). Kjøper du brukt så er det en viss fare for å ende opp med å bytte etter kort tid.

Morgis
16/08/10, 12:00
hjullagre er slitedeler. slik som foringer.
dette kjøper man nytt når man skifter :)

Sunflyer
23/08/10, 16:17
jeg tenker på drivknuten, men kan det være noe galt med hjullageret når jeg hører ulyden kun når jeg bremser ? Bortsett fra at klossene er fra biltema så ser ellers alt greit ut

ola normann
23/08/10, 19:31
Tror jeg ville ha kjøpt ny drivknute hvis jeg først skulle bytte. Men du skrev tidligere "hele navet er løst". Kan du utdype det, hva er løst?

Sunflyer
23/08/10, 20:06
høres kanskje litt verre ut, men når jeg tar tak i bremseskiva med henda og rykker i den så er den litt løs, en slags slark i den.

ola normann
23/08/10, 21:29
Ok, bremseskiven sitter hovedsaklig fast med hjulboltene (klemt mellom felg og nav). Men skiven skal egentilig sitte med en spesialskrue (gjenger på ene siden og en lang pinne på den andre som går inn i felgen) men det hender at de blir fjernet hvis det ikke er hull i felgen.

Men ang. ulyder når du bremser, så ville jeg virkelig tro at det er ett eller annet med bremsene. Har du sjekket alle bremsene? Kan det være abs'en som slår inn?

Sunflyer
24/08/10, 07:02
Jeg tar av bremsesiva og rykker på samme måten i navet og det er fortsatt slark der. Om det er ABS'n som slår inn vet jeg ikke, hvordan får jeg sjekka det ?

Espen Hveding Nordgård
24/08/10, 10:00
Det kan vel funke om du tar ut sikringen til ABS enheten og tar en kjøretur?
Test bremsene før du kjører fort, for å være på den sikre siden =P

Sunflyer
24/08/10, 11:46
Nå fikk jeg satt inn ett nytt endeledd, men jeg sliter med å få igjennom den skruen under navet til bærebrua. Noen som har vært borti det ?

ola normann
24/08/10, 11:53
Navet skal ikke være løst, så der er det nok noe galt.
Hvis du tar ut sikringen til abs'en så vil du sikkert få en feilkode som må slettes etterpå.
Kan også teste abs'en med sikring, kjør og brems hardt (feks. grusvei) så hører du om det er en ny lyd, abs'en gir en slags dunke/skrapelyd og du kjenner pedalen "vibererer".

Hva slags bil er det år/motor/gir?

Tore
24/08/10, 13:54
Nå fikk jeg satt inn ett nytt endeledd, men jeg sliter med å få igjennom den skruen under navet til bærebrua. Noen som har vært borti det ?

Du må få tappen ut fra bærekula helt inn i hub'en først. Byttet begge bærebroene på min for ett år siden; bør løsne sentermutteren på divakslingen slik at navet kan beveges litt ut og inn slik at tappen i bærebroen kommer helt på rett plass i hub'en før bolten går inn. Dvs; på førersiden fikk jeg ikke opp sentermutteren men det gikk lell, bare mye mer krangling...

Tore
24/08/10, 13:55
høres kanskje litt verre ut, men når jeg tar tak i bremseskiva med henda og rykker i den så er den litt løs, en slags slark i den.

Kan også være endeleddene eller bærebroen. Eller hjullageret. Må kjenne litt mer på hvor slarken kommer fra.

Sunflyer
24/08/10, 15:35
Det er tdi automat. Bytta begge endeledda og bærebroene i fjor

Sunflyer
24/08/10, 17:29
jeg har satt på en ny drivaksel nå, men bilen fungerer jo ikke mer når jeg setter den i drive eller revers. Den går ikke hverken frem eller bak og jeg fikk den ikke inni park igjen når jeg hadde tenninga på.

Har jeg ikke fått pressa driven godt nok inni kasse eller hva ?

Hjelp!!

ola normann
24/08/10, 19:39
Nå har jeg aldri hatt ute akslingene fra kassa, men høres jo ut som den/de ikke er helt inne??

Akslingene var helt like?

Sunflyer
24/08/10, 20:23
Ja, bortimot like, men det var en slags ring midt på den orginale akslingen, dette var det ikke på den nye.

Sunflyer
25/08/10, 12:00
nå virker det igjen :P

Tore
25/08/10, 13:03
Bra; hva måtte til for å løse problemet?

Sunflyer
25/08/10, 14:13
Jeg hadde ikke satt akslingen langt nok inni, måtte presse og vri litt før den gikk helt inn, men det er fortsatt rumling/dunking når jeg bremser

ola normann
25/08/10, 16:37
Du bør nok få lokaliser hvor den slarken er, som tore nevnte.

Merker du noen vibrasjoner når du bremser i pedal, ratt eller bil?
Hvordan er det i forskjellige hastigheter?
Hvordan er det ved lett bremsing kontra hard?
Har du fått testet abs'en?

Sunflyer
25/08/10, 17:45
slarken er borte den nå, men jeg kjente på bremseskivene idag og den på venstre side var glovarm og den på høyre var bare helt vanlig varm. Så det kan være kaliperen som ikke gjør jobben godt nok da som også gjør at det dunker ?

Er lite med vibrasjoner, kanskje litt i stor fart når jeg bremser, da kommer også en slags dunkelyd. Det kommer ikke i lav fart. Har ikke testa ABS'n enda

ola normann
25/08/10, 19:50
Da ville jeg tippe at venstre callipper går tregt/sitter fast, ta ut klosser og rengjør callipper, smør opp glideflater på calliper med kobberpasta eller lignende. Uten klosser skal callipper gli lett frem og tilbake.

Blir det ikke bra da, kan det hende at du må bytte bremseskive pga kast i skiven.

Robert H.
25/08/10, 21:54
Klossene skal også gå lett i holderen.
Min erfaring er at det ofte blir rust der som klossene skal gli frem og tilbake.
Dette er bare å pusse/skrape vekk, og smøre lett med kobbergrease.
Jeg hadde en dunkelyd i C70'n min for en måneds tid siden, men det kom bakfra.
Sjekket alle foringer men fant ingen slakk der.
Tok så av venstre bremseskive og fant at bremsebelegget på håndbremseskoen hadde løsnet.....
Leser at dette er et vanlig problem, kan kansje være noe å sjekke.

Sunflyer
26/08/10, 07:02
ja, det er dårlig bak hos meg også. Fikser det til helga