PDA

Vis full versjon : elspeedo, hvordan på NAV, 1030



Wrasko
09/08/10, 19:56
Hei. Jeg lurte litt på hvordan man kan få elspeedo på nav eller lignende, som jeg har lest at teambørnout har snakket om, og som visstnok Euro1 har vist til noen før..

Noen med bilder av dette?


edit: Fant ett bilde av en annen løsning her.. Er bare å kjøre debatt om måtene
http://i261.photobucket.com/albums/ii73/trconn/IMG_1023-Copy-1.jpg

Joakim-G_R
10/08/10, 15:56
Navet forran..

Lign. dette (dårlig paint-bilde)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/566.jpg

asdf
10/08/10, 22:35
kan man ikke bare bruke nav fra bil med abs da? Mulig man trenger speedo fra abs-bil også isåfall?

Christian
10/08/10, 22:37
kan man ikke bare bruke nav fra bil med abs da? Mulig man trenger speedo fra abs-bil også isåfall?

Skulle akkurat til å skrive det. :D
ABS biler har 48t speedoring, 48t speedo, og ja, 48t abs ringer.

740'en jeg nylig har putta r6 i, skal få et abs fjørbein foran som skal være speedometer til motorstyringa.

Joakim-G_R
11/08/10, 00:30
Passer ABS-nav rett på vanlig fjærbein da? på 200-serien, da det er det Wrasko har.

Christian
11/08/10, 00:30
Nei.
Eller, navet passer, men det er ikke feste til sensor der.. Mulig det går å lage brakett?

Joakim-G_R
11/08/10, 00:33
Selvfølgelig går det å lage brakett. :)

Men må vel ha speedo til 48 tenner da, jeg har ikke 48 tenner på min. Men blir vel mest sannsynlig ikke orginal speedo på vogna mi.

Joakim-G_R
11/08/10, 00:35
... men hva er egentlig plunderet? Bakaxel.se har jo speedoring som passer til truetrack. Så det går jo å ha det der uansett.

A.Finstad
11/08/10, 04:21
kremt kremt det står 1030 ikke 1031

Wrasko
11/08/10, 04:43
kremt kremt det står 1030 ikke 1031

Joakim er klar over dette, siden jeg har snakket med han om problemstillingen på msn. (hvis han da ikke var litt uoppmerksom i ett øyeblikk)..

Det jeg tror han mente er at hvis det finnes speedoring som man får kjøpt løst, så er det alltids en mulighet til å lage.. Uansett hva man skal få til med speedo på 1030, og uten å ha på girkassa må jo bli custom...

gaupe
11/08/10, 08:46
Skulle akkurat til å skrive det. :D
ABS biler har 48t speedoring, 48t speedo, og ja, 48t abs ringer.

740'en jeg nylig har putta r6 i, skal få et abs fjørbein foran som skal være speedometer til motorstyringa.

ABS-navet framme på 240 (i det minste på 92) har 96 tenner, men det har vel kanskje dei andre volvoane også?

Christian
11/08/10, 10:00
ABS-navet framme på 240 (i det minste på 92) har 96 tenner, men det har vel kanskje dei andre volvoane også?

Hmm, det er ikke meg bekjent.. Jeg bare regnet med at abs'en opererte innenfor en viss verdi, og derfor måtte ha samme verdier foran som bak?

Den har kanskje kompansert for deti hjernen..
Må sjekkes..

gaupe
11/08/10, 10:08
Hmm, det er ikke meg bekjent.. Jeg bare regnet med at abs'en opererte innenfor en viss verdi, og derfor måtte ha samme verdier foran som bak?

Den har kanskje kompansert for deti hjernen..
Må sjekkes..

Funderte litt på dette, korfor det er 96 tenner framme og 48 tenner bak. Er akkurat lik giverring på 240en min, som det var på 760 90en, fann igjen eit nav frå den. Signalet er nok konvertert ja, det er jo forsovidt berre å følge signalet, trur det blir splitta i tre frå bakakslingen, til abs, speedometer og motorstyring.

Joakim-G_R
11/08/10, 10:31
Joakim er klar over dette, siden jeg har snakket med han om problemstillingen på msn. (hvis han da ikke var litt uoppmerksom i ett øyeblikk)..

Det jeg tror han mente er at hvis det finnes speedoring som man får kjøpt løst, så er det alltids en mulighet til å lage.. Uansett hva man skal få til med speedo på 1030, og uten å ha på girkassa må jo bli custom...

Det er vel samme baklokk på både 1030 og 1031? Da er det jo bare å bruke ring fra bakaxel.se, 1031 lokk med giver, og gi gass? Ring til truetrack asså, om det er locker som skal inn ville jeg prøvd 1031 klump, med 1030 kronhjul.

Wrasko
11/08/10, 11:49
gaupe: Går det ikke da å slipe ned annenhver tann?

Joakim: Er nok locker som skal inn hos meg ja. Og dette går uten shimsing?


Vil finne en bra og billig måte skjø ;)

gaupe
11/08/10, 11:54
gaupe: Går det ikke da å slipe ned annenhver tann?

Kan hende det, men spørs om du får stabilt utslag på ABS-sensoren då, reknar med at det var ein grunn til at det var gjort slik. Kan ha samanheng korleis det blir sjåande ut med bremsestøv og rust etterkvart, og det gir ikkje nok flanke å trigge på.

Joakim-G_R
11/08/10, 21:52
gaupe: Går det ikke da å slipe ned annenhver tann?

Joakim: Er nok locker som skal inn hos meg ja. Og dette går uten shimsing?


Vil finne en bra og billig måte skjø ;)

Locker monterer du bare rett inn i diffen, plukker ut solhjul og monterer denne inni diffhuset, inni klokka, om du forstår. :p
Shimsing må til om du flytter mellom diffklump fra en aksel til en annen. iallefall kontrollmåling.

Wrasko
11/08/10, 22:12
Locker monterer du bare rett inn i diffen, plukker ut solhjul og monterer denne inni diffhuset, inni klokka, om du forstår. :p
Shimsing må til om du flytter mellom diffklump fra en aksel til en annen. iallefall kontrollmåling.

Ang hvordan man monterer locker vet jeg, bare tenkte på det med diffklump, og det bekreftet du jo der. At det ikke er plug and play..