PDA

Vis full versjon : Valg av trykkrør.



Joakim-G_R
09/08/10, 19:40
Tenkte å kjøre 2.5" trykkrør, da jeg syns det ser så teit ut med gigastore trykkrør på normalt trimmede motorer.

Noen som kan fortelle litt for/imot ang størrelser på trykkrør?

Kan tenke meg at det er mer plass å fylle med 3", så det tar "lenger tid", får mer lagg?

Mitt effektmål er mellom 200 og 300 hk, derfor jeg tror 2.5" er nok.

ChrML
09/08/10, 19:46
Må huske at en motor som står å yter 250-300 hk suger til seg MYE luft. 2.5" eller noe rundt det har Volvo lagt originalt til 135 hk :p. En del svensker mener man får bedre respons med 3" og. Fordi den økte flowen man får kompanserer for det økte volumet som må "fylles opp" med trykk.

Mange svensker øker til og med til 4" fordi de mener det gir enda bedre respons. Men nå skal jo svenskene ha alt så svært og :D.

Morgis
09/08/10, 19:59
tror 3" er ideellt når man nermer seg 300hest.
øker man mer enn det, så er det som du sier, en ballong som skal fylles før det blir overtrykk.

ChrML
09/08/10, 20:03
Må fortsatt huske at motoren suger til seg mye luft og lufta har stor hastighet. Så det blir på en måte litt feil å si at "det må fylles opp" og. Lufta har så stor hastighet at det er først når turboen mater mer luft enn det motoren suger til seg at det blir overtrykk. Og det overtrykket hoper seg opp først i enden av røret, dvs ved spjeld/innsug pga all lufta som strømmer i stor hastighet frem dit.

Det er ikke turboen som lager overtrykket der og så må det "fylle" seg fremover.

Derfor er det logisk at større trykkrør, frem til en viss øvre grense, gir økt respons fordi det blir ikke så mye motstand for lufta å strømme frem. Dermed kan alt skje raskere.

Joakim-G_R
09/08/10, 20:15
Æsj.. Da må jeg kjøpe ny cooler da.. :p

turb00le
10/08/10, 05:02
Hvis du gjør røra ordentlig, ikke masse krappe bend, skarpe kanter osv så er 2,5tom nok.
Det står en utregning ett sted på tpc forumet som tilsier at ett 2,5 toms rør flower nok til typ 600hk teoretisk.

ChrML
10/08/10, 05:24
Hvis du gjør røra ordentlig, ikke masse krappe bend, skarpe kanter osv så er 2,5tom nok.
Det står en utregning ett sted på tpc forumet som tilsier at ett 2,5 toms rør flower nok til typ 600hk teoretisk.
Ikke dermed sagt at man ikke merker forskjell med 300hk og gå opp til 3". Men helt sikkert mulig å dra hester ut av 2.5" og.

Står litt om det her (noe jeg fant i farta):
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47648

gaupe
10/08/10, 08:18
Må huske at en motor som står å yter 250-300 hk suger til seg MYE luft. 2.5" eller noe rundt det har Volvo lagt originalt til 135 hk :p.

135 hk, dvs B230FK, er jo berre ein motor som Volvo i eit augneblink av total fantasiløyse, kom opp med. Hadde dei gjort jobben skikkeleg, så hadde dei jo levert noko med meir kompresjon enn den. Anyway, så er den motoren i utgangspunktet 165 hk.

Volvo kom først med 3" på trykkrør på 99 modellane av x70, då var største effekta på 250 hk, men på ein bil med litt meir kronglete system.

ChrML
10/08/10, 14:47
135 hk, dvs B230FK, er jo berre ein motor som Volvo i eit augneblink av total fantasiløyse, kom opp med. Hadde dei gjort jobben skikkeleg, så hadde dei jo levert noko med meir kompresjon enn den. Anyway, så er den motoren i utgangspunktet 165 hk.

Sant. 135 hk versjonen var bare en billig måte å selge mer biler på bare ved å bytte wastegate aktuatoren. For å få bilene en del billigere i land som Norge som krever syke avgifter per HK bilen yter.

Hadde de lagt mer jobb i det kunne de fint kjørt høyere kompresjon på LT-en siden den kun lader 0.3 bar.

Men kan skjønne at de ikke turte å kjøre på med høyere kompresjon på FT-en. Er jo mange land med ekstremt dårlig bensinoktan og land med varmt klima. Og det skal jo fungere der og uten å gå med tenningsbank hele tiden. Hvertfall når de selger Turbo+ med 0.9 bar ladetrykk og lignende.

mr hansen
10/08/10, 21:25
Og montere 3" trykk rør på en bil som ska ha mellom 250-300 hk er berre idioti,tar lenger tid og få turbotrykket fram til spjeldet.Blir mer volum og fylle opp.holder lenge med 2-2.25", er ikkje mer en 2" på v70 R min med 300+.Men vist du ska montere en gigantisk turbo som flower mer senere,så kan det svare seg og øke arealet en bit siden da da turboen spyr ut mer luft og trenger da litt større plass for og få fart på lufta.Kommer og ann på kor varm lufta di er og,desto varmere luft desto større plass trenger den.
Har heller ikkje mer en 2x 2" på rs4 min,og hver turbo leverer 250 hk.
Så eg tror du klarer deg med 2" invendig.

ChrML
10/08/10, 21:32
Og montere 3" trykk rør på en bil som ska ha mellom 250-300 hk er berre idioti,tar lenger tid og få turbotrykket fram til spjeldet.Blir mer volum og fylle opp.holder lenge med 2-2.25", er ikkje mer en 2" på v70 R min med 300+.Men vist du ska montere en gigantisk turbo som flower mer senere,så kan det svare seg og øke arealet en bit siden da da turboen spyr ut mer luft og trenger da litt større plass for og få fart på lufta.Kommer og ann på kor varm lufta di er og,desto varmere luft desto større plass trenger den.
Har heller ikkje mer en 2x 2" på rs4 min,og hver turbo leverer 250 hk.
Så eg tror du klarer deg med 2" invendig.
Det meste er feil.

Joakim-G_R
10/08/10, 21:35
Hvis du gjør røra ordentlig, ikke masse krappe bend, skarpe kanter osv så er 2,5tom nok.
Det står en utregning ett sted på tpc forumet som tilsier at ett 2,5 toms rør flower nok til typ 600hk teoretisk.

Om det teoretisk flower til 600 HK, regner jeg med det holder med 2.5" til mine ca 250 hk.. :)

Joakim-G_R
10/08/10, 21:36
Tok du heroin før du skrev dette innlegget? Det meste er feil.

Var det passende å beskylde folk for da? Har vel vært oppe til diskusjon slike uttalelser tidligere her på forumet..

ChrML
10/08/10, 21:37
Var det passende å beskylde folk for da? Har vel vært oppe til diskusjon slike uttalelser tidligere her på forumet..
Ok, redigert.

Hvertfall:
- Luft går ikke raskere når den får bedre plass. Det er motsatt.
- Blir litt feil å si at det må "fylles opp" med trykk. Flow er mer relevant når det er snakk om trykkrør.

Joakim-G_R
10/08/10, 21:40
Ok, redigert.

Hvertfall:
- Luft går ikke raskere når den får bedre plass. Det er motsatt.
- Blir litt feil å si at det må "fylles opp" med trykk. Flow er mer relevant når det er snakk om trykkrør.

Nå snakker du jo egentlig litt mot deg selv da, flow og hastighet på luft er i min forståelse (som ofte har vært feil..) det samme?

Klart til et visst punkt, så flower det bedre. men 4" trykkrør blir vel overkill.

mr hansen
10/08/10, 21:48
Ka var det som var feil seie du?snakker du av erfaring eller er det berre synsing?Mine erfaringer med mine turbo bygg , seie det at med en effekt på 250 hk så trenge du ikkje mer en 2-2.25".Prøvde og 2.5" på samme bilen,og da ble det mer turbolag.
Og til trådstarter. 2.5" flower mer en nok til din effekt ja:)
Det meste er feil.

ChrML
10/08/10, 21:55
Nå snakker du jo egentlig litt mot deg selv da, flow og hastighet på luft er i min forståelse (som ofte har vært feil..) det samme?
Nei, ikke helt. Flow er kubikk/min, altså volum med luft som flyter i rørene. Hastighet er farta på lufta i meter/sekund. Vannet flyter sakte i store elver, men er ikke dermed sagt at det ikke flower mye vann der ;).

Større rør gir større kapasitet og mindre motstand for lufta. Motstand i rørene bremser turboen som skal presse luft inn i dette. Lufta i innsugsrørene flower så raskt det blir mindre relevant å snakke om trykkøkning og volum enn det er å snakke om flow. For det er flowen som skaper trykket og mindre rør gir mer motstand for flowen. Volumet av innsugsrørene blir liksom ikke nok til at oppfylligstiden blir noe vesentlig.

Motoren er 2.3 liter. På lavt turtall, si 1500 rpm har vi ikke 100% fyllingsgrad, men noe mindre som fylles med luft (ved WOT). Dette skjer over 12 ganger i sekundet. Altså motoren suger til seg MYE luft per sekund, og dette er på lavt turtall. Trykkrørene rommer vel ca et par liter med intercooler, kanskje mindre og. 1 meter 3" trykkrør rommer 0.5 liter. 1 meter 2.5" trykkrør rommer 0.3 liter luft, altså 2 dl forskjell per meter mellom 2.5" og 3" i volum. Dette er mikroskopiske tall i forhold til de enorme mengdene per sekund luft motoren suger til seg. Og med tanke på hvor mye luft motoren suger til seg og hvor store stor motstand mindre rør gir når man kommer litt opp i registeret når den enorme mengden luft strømmer igjennom, så tjener man både effekt og respons på større trykkrør.

Ikke så lett å forklare, men det er hvertfall sånn jeg og en del svensker ser det for oss :). Og det viser seg å stemme i praksis.


Edit: Hvilken turbo skal trådstarter kjøre forresten? Det er også ganske relevant.

Christian
10/08/10, 22:02
Kina-ish t3/t4. :)

Modalen
10/08/10, 22:28
Og montere 3" trykk rør på en bil som ska ha mellom 250-300 hk er berre idioti,tar lenger tid og få turbotrykket fram til spjeldet.Blir mer volum og fylle opp.holder lenge med 2-2.25", er ikkje mer en 2" på v70 R min med 300+.Men vist du ska montere en gigantisk turbo som flower mer senere,så kan det svare seg og øke arealet en bit siden da da turboen spyr ut mer luft og trenger da litt større plass for og få fart på lufta.Kommer og ann på kor varm lufta di er og,desto varmere luft desto større plass trenger den.
Har heller ikkje mer en 2x 2" på rs4 min,og hver turbo leverer 250 hk.
Så eg tror du klarer deg med 2" invendig.

Forsiktig med å bruke så sterke ord som "idioti".

En standard b230 suger i seg ca 2800 liter luft i minuttet på 2500 o/min, uten ladetrykk.

På 5000 o/min og 1,5~ bar ladd blåser det 10620 liter i minuttet gjennom rørgatene.

Gitt så stort massefløde, og så lite volum intercooler og trykkrør utgjør til sammenligning; hvor i h****** får du det fra at en økning fra 2" til 3" i rørdiameter kommer til å gi merkbar forskjell i form av lag?

Det har heller blitt bevist det stikk motsatte.
Større rør senker gasshastigheten, slik at lufta lettere greier svingene mellom turbo og manifold.
Større rør senker også friksjonen.

At sugerør-trykkrør både teoretisk og praktisk _HOLDER_ til 600hk STEMMER, men det blir ikke uten merkbare tap i respons og trykktap over rørgatene.

Det er mye som _HOLDER_ (bank i bordet) til så-så mye effekt. Det betyr ikke at det er rett.

asdf
10/08/10, 22:32
blir det ikke litt teit med 4" trykkrør, 2,5" spjeld og innsug fra attenhundre og brødmangel?

Det handler jo litt om hvor seriøst man skal bygge. Skal man bare ha 250-300hk for å leke seg så er det jo bare å ta en sliten f-motor og ladde på det man orker. I andre enden av skalaen har man swr, jens osv som gjerne kan finne fram rakettforskerformler for å optimalisere ting og tang.

Skal man begynne å snakke om hva som er optimalt så tror jeg nok rødblokka og 8v toppene også bør forsvinne ut av bildet ;)

ChrML
10/08/10, 22:33
Forsiktig med å bruke så sterke ord som "idioti".

En standard b230 suger i seg ca 2800 liter luft i minuttet på 2500 o/min, uten ladetrykk.

På 5000 o/min og 1,5~ bar ladd blåser det 10620 liter i minuttet gjennom rørgatene.

Gitt så stort massefløde, og så lite volum intercooler og trykkrør utgjør til sammenligning; hvor i h****** får du det fra at en økning fra 2" til 3" i rørdiameter kommer til å gi merkbar forskjell i form av lag?

Det har heller blitt bevist det stikk motsatte.
Større rør senker gasshastigheten, slik at lufta lettere greier svingene mellom turbo og manifold.
Større rør senker også friksjonen.

At sugerør-trykkrør både teoretisk og praktisk _HOLDER_ til 600hk STEMMER, men det blir ikke uten merkbare tap i respons og trykktap over rørgatene.

Det er mye som _HOLDER_ (bank i bordet) til så-så mye effekt. Det betyr ikke at det er rett.
Nettopp! :) Det jeg også prøvde å få frem. Bare en myte at større trykkrør gir mer lag.

Blir som med eksos. Vet om folk som kjører 6-700 hk på 2" eksosanlegg og. Det er mulig og det holder til det. Holder som i at det går an, men at et større eksosanlegg ville utgjordt en enorm forskjell i positiv retning.

Christian
10/08/10, 22:34
For å gi trådstarter et svar han kan bruke; 2.5" er ganske passende på ditt effektmål!

Modalen
10/08/10, 22:46
blir det ikke litt teit med 4" trykkrør, 2,5" spjeld og innsug fra attenhundre og brødmangel?

Det handler jo litt om hvor seriøst man skal bygge. Skal man bare ha 250-300hk for å leke seg så er det jo bare å ta en sliten f-motor og ladde på det man orker. I andre enden av skalaen har man swr, jens osv som gjerne kan finne fram rakettforskerformler for å optimalisere ting og tang.

Skal man begynne å snakke om hva som er optimalt så tror jeg nok rødblokka og 8v toppene også bør forsvinne ut av bildet ;)

Jeg hadde lagt meg på minimum 2,5", men sikkert 3" til nevnt formål.
Gevinstene gjelder, selv om innsug og 2,5" spjeldhus beholdes.

Det du prøver å si er at; siden vi trimmer gamle traktormotorer så frafaller bruk av selv de enkleste metoder for å øke effekt, respons og kjørbarhet?

Dette blir litt som:
"Det er ikke noe poeng i å bruke større trykkrør, vi kan heller skru opp trykket for å kompensere."
"Det gjør ingenting å ha 7,5:1 i komp, vi kan bare skru opp trykket for å kompensere."
"Det spiller ingen rolle å tune lengder og areal i innsug/eksos, vi kan heller skru opp trykket for å kompensere."

For mange slike i et motorbygg(og det er det alt for ofte), så blir det brått snakk om et større antall hester som går til spille. Ikke minst kjørbarhet.

ChrML
10/08/10, 22:49
Og ikke minst holdbarhet. En motor med et godt tunet oppsett som yter en effekt har det mye bedre enn med en som bare trykket er skrudd opp til man har ønsket effekt.

Forresten, et lite spørsmål relevant til tråden. Hvor godt fløder original intercooler kontra andre bredere alu coolere? Sett det har blitt påpekt før at det ikke er stor forskjell på kina-coolere og dyre coolere, men hvordan stiller original?

Modalen
10/08/10, 22:53
Nå snakker du jo egentlig litt mot deg selv da, flow og hastighet på luft er i min forståelse (som ofte har vært feil..) det samme?


Flow/fløde er mengden luft per tidsenhet.
Hastighet derimot kommer av fløde og tversnittet gassen/væsken går igjennom.

mr hansen
10/08/10, 23:03
Er på et vitenskapelig nivå dette skjønner eg,kor eg har det fra?.Jo det ska eg fortelle deg,det er i fra egne erfaringer.Vist du vet bedre enn meg kossen bilen ble etter eg byttet til større diameter på røra,så er du jaggu meg god.
Tråstarter spurte om 2.5" holdt til effekten,og det gjør det og vel så det.
så koffor ska han da montere 3"? Det har de på biler fra 500-600 hk og oppover
Forsiktig med å bruke så sterke ord som "idioti".

En standard b230 suger i seg ca 2800 liter luft i minuttet på 2500 o/min, uten ladetrykk.

På 5000 o/min og 1,5~ bar ladd blåser det 10620 liter i minuttet gjennom rørgatene.

Gitt så stort massefløde, og så lite volum intercooler og trykkrør utgjør til sammenligning; hvor i h****** får du det fra at en økning fra 2" til 3" i rørdiameter kommer til å gi merkbar forskjell i form av lag?

Det har heller blitt bevist det stikk motsatte.
Større rør senker gasshastigheten, slik at lufta lettere greier svingene mellom turbo og manifold.
Større rør senker også friksjonen.

At sugerør-trykkrør både teoretisk og praktisk _HOLDER_ til 600hk STEMMER, men det blir ikke uten merkbare tap i respons og trykktap over rørgatene.

Det er mye som _HOLDER_ (bank i bordet) til så-så mye effekt. Det betyr ikke at det er rett.

ChrML
10/08/10, 23:05
Er på et vitenskapelig nivå dette skjønner eg,kor eg har det fra?.Jo det ska eg fortelle deg,det er i fra egne erfaringer.Vist du vet bedre enn meg kossen bilen ble etter eg byttet til større diameter på røra,så er du jaggu meg god.
Tråstarter spurte om 2.5" holdt til effekten,og det gjør det og vel så det.
så koffor ska han da montere 3"? Det har de på biler fra 500-600 hk og oppover
Det er allerede forklart videre opp i tråden. Og, nei, det er ikke på et vitenskapelig nivå, det er basic fysikk ;).

Jeg har også gått fra 2.375" til 3". Jeg kan fortelle at bilen ble ikke tregere i spool. Høres mer ut som placebo etter hva du forventet. Blir det samme som når folk påstår at bilen gikk mye bedre etter de satt på et powerfilter fra Biltema midt i motorrommet kontra originalfilteret (med mindre originalfilteret er tett såklart ;)).

Joakim-G_R
10/08/10, 23:10
Ja, du vet hva de sier. Du blir ikke klok av å henge med idioter, evt, du blir ikke bedre til å spille golf om du spiller mot nybegynnere.

Godt man lærer noe her også. Ikke bare prater piss.

Men henger ikke helt på greip, 0.5 liter luft sa du ChrML, i 1 meter 3" rør, min førskoleutregning sier 18 liter (men der har jeg nok surra, så det er vel mer i størrelse 1.8 liter) ? (Var kanskje bare et eksempel du kom med?)

(Regnet ut 3.14x7.6x7.6x100= 18136.64
Da ender vi på med 2.5": 3.14x6.3x6.35x100= 12661.265, dvs 1.26 liter luft?)

Men er vi på at jeg bør skaffe meg 3" cooler istedenfor 2.5" da`?

ChrML
10/08/10, 23:17
Tenkte faktisk på den utregningen i sta og fikk det ikke helt til å stemme det jeg hadde gjordt, Joakim. Flytt komma en plass til høyre så stemmer det, jeg hadde regnet ut per desimeter istedet for hver meter. Altså 1 meter 76mm rør rommer 4.54 liter. Og 1 meter 62mm rør rommer 3 liter. Altså totalt hele veien hvis du har lagt ca 1.5m rør tilsammen så øker volumet ca 2 liter. Fortsatt en veldig liten andel av hva motoren suger til seg hvert sekund ;).

Areal = ( D / 2 ) ^2 * PI
Volum = Areal * Lengde

Modalen
10/08/10, 23:24
Er på et vitenskapelig nivå dette skjønner eg,kor eg har det fra?.Jo det ska eg fortelle deg,det er i fra egne erfaringer.Vist du vet bedre enn meg kossen bilen ble etter eg byttet til større diameter på røra,så er du jaggu meg god.
Tråstarter spurte om 2.5" holdt til effekten,og det gjør det og vel så det.
så koffor ska han da montere 3"? Det har de på biler fra 500-600 hk og oppover

Jeg trekker herved inn årene. Jeg kan umulig konkurrere med et slikt høyt nivå av kunnskap og praktisk erfaring.

F*** heller. Glem hva Garrett, verdens ledende ingeniører som jobber med forbrenningsmotorer og verdens ledende motorbyggere gjør, hvor praksis og teori går hånd i hånd.

Utdyp gjerne. Jeg er i det lærelystne hjørnet i kveld. :)

Joakim-G_R
10/08/10, 23:27
Tenkte faktisk på den utregningen i sta og fikk det ikke helt til å stemme det jeg hadde gjordt, Joakim. Flytt komma en plass til høyre så stemmer det, jeg hadde regnet ut per desimeter istedet for hver meter. Altså 1 meter 76mm rør rommer 4.54 liter. Og 1 meter 62mm rør rommer 3 liter. Altså totalt hele veien hvis du har lagt ca 1.5m rør tilsammen så øker volumet ca 2 liter. Fortsatt en veldig liten andel av hva motoren suger til seg hvert sekund ;).

Areal = ( D / 2 ) ^2 * PI
Volum = Areal * Lengde



Ja, om motoren suger til seg 2800 liter i minuttet, på 1500 rpm, så er 2 liter ganske lite. Men det er kanskje nok til at man kan merke det tar mindre tid før "nok luft" kommer inn?

Edit:

Det vil jo da si, at på 1 omdreining, så går det 1.87 liter luft.
Med 4.54 liter på 1 meter rør, på 1 minutt må det byttes ut rett over 616 ganger.
Lufta bør da ha en hastighet på rett under 23 km/timen.

Stemmer det?

SWR
11/08/10, 01:37
Optimal hastighet i en rørgate med steady state flow er ca 250 fps. Dvs 76m/sek.. 280km/t det. 225hk = ca 8750L/min..eller 146L/sek.

Joakim-G_R
11/08/10, 01:43
Tror jeg sov den dagen på skolen når vi hadde matte. Eller så er det fordi klokka er kvart på 3..?

Men det vil si at hvilken størrelse på trykkrør er da "nok" for 225 hk? 2.5, eller 3"?

SWR
11/08/10, 01:47
Tråstarter spurte om 2.5" holdt til effekten,og det gjør det og vel så det.
så koffor ska han da montere 3"? Det har de på biler fra 500-600 hk og oppover 2.5" rørgater = ca 400 hk. 3"= 650 omtrent. 4", rundt tusenlappen. Seff, man kan få ut mer, sett 1000hk med 3" rør, men lagger det da er det fordi lufta bruker tid på flytte store nok mengder pga veggfriksjon, ikke fordi volumet tar lang tid å fylle. 1000hk = 40m³/min eller så.

Er ikke trykket som gir effekt uansett. Trykket er bare et resultat av en motstand mot det som gir effekt, nemlig massefløde..

Hvis du fikk merkbart mer lag med en økning på en halvliter i rørvolum hadde du en lekkasje. Eller en Garrett T12-turbo. Eller begge deler.. :)

SWR
11/08/10, 01:53
Men det vil si at hvilken størrelse på trykkrør er da "nok" for 225 hk? 2.5, eller 3"?

Unge Modalen har tatt regnestykket og det er 1.95" rør til de 225 ponniene.. dvs 2" holder helt ok. Men hvor lenge holder 225 hk for DEG..? ;)

Joakim-G_R
11/08/10, 02:04
Jeg satser på mellom 200 og 250 hk, kanskje snike seg oppover mot 300. Men ikke mer, da dette er en bil både frua og jeg skal frakte ungen vår i. Og når jeg da kjøper meg den S90'en som jeg sikler etter, så kan det nok hende jeg kan bytte til 3" trykkrør for å øke litt effekt... Hehe.

Men om 2" holder helt OK, så er vel 2.5" "litt over", og da må vel det være bra?

Så slipper jeg i tillegg å handle ny cooler og.. :p

SWR
11/08/10, 02:26
Jeg satser på mellom 200 og 250 hk, kanskje snike seg oppover mot 300. Men ikke mer, da dette er en bil både frua og jeg skal frakte ungen vår i. Og når jeg da kjøper meg den S90'en som jeg sikler etter, så kan det nok hende jeg kan bytte til 3" trykkrør for å øke litt effekt... Hehe.

Men om 2" holder helt OK, så er vel 2.5" "litt over", og da må vel det være bra?

Så slipper jeg i tillegg å handle ny cooler og.. :p Det funker helt fint det da..

Fredric Aasbø kjører 3" rørgate (og diffusor-downpipe) i den norske supraen sin, og i den amerikanske som de ikke rakk bygge 3" i hele, men brukte 2.5" frem til IC'en og 3" inn til plenum og normal - 3" steppet til 3.5" under bilen - downpipe så var ifølge Fredric den amerikanske bilen KLART seigere å få igang enn den norske, selv med ekstra moddet turbo der borte (ble spesialmoddet på COMP mens de ventet).. bare 515whp, 1.25 bar, E85, std 3-liter 2JZ.. Alt annet på bilene er helt likt, så det er en rimelig god "back-to-back"-test.. :)

mr hansen
11/08/10, 07:30
nå er du på det drittsekk nivået, har på ingen måte utnevnt meg sjøl som en expert.forholder meg kun til praksis og erfaringer eg har gjort.er ikkje opphengt i en masse teori og formler for og bygge seg noen rör.ka vil du fram til her egentlig, at han forsatt må ha 3"?.lurer voldsomt på ka size du hadde valgt til en effekt på 400 , 4-5" eller hehe?.siden du har lest mye forstår eg,ka annbefaler du til v70 R?
Jeg trekker herved inn årene. Jeg kan umulig konkurrere med et slikt høyt nivå av kunnskap og praktisk erfaring.


F*** heller. Glem hva Garrett, verdens ledende ingeniører som jobber med forbrenningsmotorer og verdens ledende motorbyggere gjør, hvor praksis og teori går hånd i hånd.

Utdyp gjerne. Jeg er i det lærelystne hjørnet i kveld. :)

session
11/08/10, 11:40
over til en annen ting når det gjelder trykkrør og slikt, og sette en dumpventil før ic skal jo ikke ha noe annet og si enn å ha den nermest mulig innsug, for det blir jo ikke vacum i rørgata, vacummet kommer jo etter gasspjeldet, så ic'n vil jo aldri bli tømmt for luft, den vil bare være atmosferisk trykk altså (0bar) det samme vil jo skje hvis du har en stor nok dump etter ic som klarer og sleppe ut alt uten at noe går tilbake igjennom turbo'n. Jeg har nå prøvd og sette dump på begge sider både med og uten lmm på trykksidenog eneste forskjellen jeg fikk var en liten merkbar bensinbesparelse når jeg hadde lmm på trykk siden da den ikke pøser på med bensin for lufta som blir dumpet. Var snnakk om 2 liter på en full tank (prøvde og kjøre mest mulig likt)

Kalsn
11/08/10, 12:28
over til en annen ting når det gjelder trykkrør og slikt, og sette en dumpventil før ic skal jo ikke ha noe annet og si enn å ha den nermest mulig innsug, for det blir jo ikke vacum i rørgata, vacummet kommer jo etter gasspjeldet, så ic'n vil jo aldri bli tømmt for luft, den vil bare være atmosferisk trykk altså (0bar) det samme vil jo skje hvis du har en stor nok dump etter ic som klarer og sleppe ut alt uten at noe går tilbake igjennom turbo'n. Jeg har nå prøvd og sette dump på begge sider både med og uten lmm på trykksidenog eneste forskjellen jeg fikk var en liten merkbar bensinbesparelse når jeg hadde lmm på trykk siden da den ikke pøser på med bensin for lufta som blir dumpet. Var snnakk om 2 liter på en full tank (prøvde og kjøre mest mulig likt)
merket selv veldig forskjell på å ha dumpen før ic, trenger mer tid på å bygge opp trykk fra 2 -> 3 gir, mens når dumpen sto på andre siden var trykket der med engang jeg botnet gassen etter giring. nå har jeg riktig nok større turbo, men vet ikke om det spiller noen rolle

ChrML
11/08/10, 14:57
nå er du på det drittsekk nivået, har på ingen måte utnevnt meg sjøl som en expert.forholder meg kun til praksis og erfaringer eg har gjort.er ikkje opphengt i en masse teori og formler for og bygge seg noen rör.ka vil du fram til her egentlig, at han forsatt må ha 3"?.lurer voldsomt på ka size du hadde valgt til en effekt på 400 , 4-5" eller hehe?.siden du har lest mye forstår eg,ka annbefaler du til v70 R?
Kanskje vi elektrikere skal begynne med det samme? :p Slutte å henge oss opp i alle mulige formler og teorier bare for å legge opp noen ledninger rundt på et bygg. Tror det hadde blitt veldig bra elektriske anlegg fremover da.

Modalen har mye mer peiling og erfaring enn "ting han har hørt på nettet".



over til en annen ting når det gjelder trykkrør og slikt, og sette en dumpventil før ic skal jo ikke ha noe annet og si enn å ha den nermest mulig innsug, for det blir jo ikke vacum i rørgata, vacummet kommer jo etter gasspjeldet, så ic'n vil jo aldri bli tømmt for luft, den vil bare være atmosferisk trykk altså (0bar) det samme vil jo skje hvis du har en stor nok dump etter ic som klarer og sleppe ut alt uten at noe går tilbake igjennom turbo'n. Jeg har nå prøvd og sette dump på begge sider både med og uten lmm på trykksidenog eneste forskjellen jeg fikk var en liten merkbar bensinbesparelse når jeg hadde lmm på trykk siden da den ikke pøser på med bensin for lufta som blir dumpet. Var snnakk om 2 liter på en full tank (prøvde og kjøre mest mulig likt)
IC-en blir aldri "tom" for luft, nei. Men vi kan betrakte atmosfæretrykk i intercooleren/trykkrørene som at systemet er "tømt" i dette tilfellet.



merket selv veldig forskjell på å ha dumpen før ic, trenger mer tid på å bygge opp trykk fra 2 -> 3 gir, mens når dumpen sto på andre siden var trykket der med engang jeg botnet gassen etter giring. nå har jeg riktig nok større turbo, men vet ikke om det spiller noen rolle
Stor turbo har alt å si. Da alle små forbedringer på spool øker kjørbarheten betraktelig. Med en liten turbo så kan man fort ikke merke noe forskjell selv om man kjører uten dump fordi trykket kommer med en gang uansett :p.

Var det samme dump og samme fjær i dumpen begge steder når du prøvde? Det er viktig at fjæra er stillt riktig og.

session
11/08/10, 15:22
Den er "tømt" ja, men bare leser om di som trur di får så lagg av stor ic.
Det eneste må jo bli det bitte lille sekundet når lufta blir komprimert, og du skal ha en hælsikkes stor turbo ska du få en alucooler til og gi etter (med mindre du kjører orginal ic da, den blir jo som en ballong, da kan vi kanskje begyne og snakke litt lagg).

Etter jeg bytta til større turbo så har jeg ikke fullt ladetrykk før 3000rpm og merker ikke noe spesielt lagg (har rigtignok en kam som gir mere bunn og mellom register da jeg sjelden drar over 5000rpm). Men skal jeg holde meg litt til topic her så kjører jeg med 3" rørgate med minst mulig silicon slanger.

Kalsn
11/08/10, 15:28
Stor turbo har alt å si. Da alle små forbedringer på spool øker kjørbarheten betraktelig. Med en liten turbo så kan man fort ikke merke noe forskjell selv om man kjører uten dump fordi trykket kommer med en gang uansett :p.

Var det samme dump og samme fjær i dumpen begge steder når du prøvde? Det er viktig at fjæra er stillt riktig og.
ja samme dump, fjør og like mange shims i. Merket også meir forskjell når jeg blenda dumpen helt, men det har nok en sammenheng med at dumpen ikke er helt 100% tett bl.a:P

session
11/08/10, 15:35
Prøv og kjør med en dump på hver side av ic ;)

Kalsn
11/08/10, 15:39
Prøv og kjør med en dump på hver side av ic ;)
nei er kun mulig å kjør med dump før ic, ellers ødelegger bare "hullet" i veggen på trykkrøre flowen før lmm, og skaper turbulens og nykking. Slapp unna nykking og ujevn gange med en gang når jeg flyttet dump over til andre siden og brukte 3"rør før lmm :)

Mr. Crepsley
18/08/10, 16:32
Men, dere sier det er "nok" med 2,5" rør for litt husmortrim.
Jeg hadde tenkt å ta den "vanlige" trimmen på min, dvs. større turbo, -558 dyser, chip, 3" lmm osv. Hvordan blir det da med 2,5" trykkrør med overgang til 3" før og etter LMM? Blir det ikke turbulens da?

LMM skal på trykksiden i mitt tilfelle.

ChrML
18/08/10, 16:38
Kan ikke ha 2.5" -> 3" overgang rett før LMM-en, nei. Går hvis du har den ca 20 cm unna. Men da kan du like greit droppe det og kjøre 3" helt fra intercooleren og til innsuget.

Joakim-G_R
18/08/10, 16:57
Best å kjøre 3" fra turboen da isåfall, ellers ser det veldig lappeteppe ut tilslutt :p

Mr. Crepsley
18/08/10, 17:20
IC har 2,5" inn/ut, bør jeg bytte den og da heller?

ChrML
18/08/10, 18:34
Best å kjøre 3" fra turboen da isåfall, ellers ser det veldig lappeteppe ut tilslutt :p
Yep, men mange har 2.375" / 2.5" IC. Og da ser det nesten mer lappete ut med den lille biten fra turbo til IC i 3" sånn som jeg har nå.

SWR
18/08/10, 19:21
Eller bare bytte innløp på IC'en man har.. noen 80mm OD alurør (eller et bend fra Torshov som man deler) og en form for sveis og kappeutstyr så kommer man langt på en time.. :)

Mr. Crepsley
18/08/10, 19:23
Er det egentlig vits mtp at utløp på turboen er 2"?

ChrML
18/08/10, 19:27
Er det egentlig vits mtp at utløp på turboen er 2"?
Utløpet på turboen er aldri noe særlig stort. Utløpet på turboen min er 2.5" og den holder til 450 hk. Men får fortsatt alle fordelene med 3" hele veien.

SWR
18/08/10, 19:40
Er det egentlig vits mtp at utløp på turboen er 2"? Innerst i huset når du ser gjennom "tuten" - trangeste delen - så har lufta 7-800km/t på full pupp. Tar man da hensyn til det fakta at den oppleste og vedtatte hastigheten - per Garrett - skal ligge under 300km/t for å ikke skape mer lag, så er det absolutt vits, ja.. :) Skulle en turbo vært optimal i form av dens evne til å "gjenvinne" trykket uten tempøkning - adiabatisk virkningsgrad - så ville tuten, som jo er en diffusor, ut fra turboen vært konisk - som den er - men rundt en meter lang. Minst. Men det er noe tungvindt å få ned i bilen.. :p

Så steppe opp i rørdim er absolutt å anbefale. :) Seff, 800cc Fiat med 5" trykkrør på en GT12 turbo er å ta i litt over evne..

Mr. Crepsley
18/08/10, 20:37
Okei, takk for utfyllende svar SWR :)

SWR
18/08/10, 22:12
Okei, takk for utfyllende svar SWR :)

Intet å takke for. Kommer sikkert noen om ti minutter og sier at jeg tar ravende feil.. :p "Your opinion may vary" som de sier..

Haugen
19/08/10, 16:13
Intet å takke for. Kommer sikkert noen om ti minutter og sier at jeg tar ravende feil.. :p "Your opinion may vary" som de sier..

ja skal si det vare mye forskjellig meninger gitt.. kjør på 2,5 du joakim holder helt sikkert mer enn nok:) så slepper du alle dissa fysikk, regnestykkene som er bortkasta for en 250 hesters motor i en bruks bil:)

SWR
19/08/10, 18:26
ja skal si det vare mye forskjellig meninger gitt.. kjør på 2,5 du joakim holder helt sikkert mer enn nok:) så slepper du alle dissa fysikk, regnestykkene som er bortkasta for en 250 hesters motor i en bruks bil:) 2.5" bremser ikke merkbart før 380+ hk, så der har du helt rett... :)

Mr. Crepsley
19/08/10, 18:32
Men ja, SWR, hvordan ville du gjort dette mtp 3" lmm?

SWR
19/08/10, 18:37
Hvis det er så at flere har hatt problemer med overganger før er det jo egentlig ikke noe å tenke på, bare å bruke 3" hele veien, og evt, bare ha en 2.5" -> 3" silikonovergang helt inne ved IC hvis du ikke kan/vil/orker bytte utgangen i IC'en.. :)

Mr. Crepsley
19/08/10, 18:39
Okei, var egentlig det jeg tenkte. Burde ikke bli noe merkbart effekttap uansett på en bruksræser?

Blir da 4 90'

1x 2" => 3"
3x 2,5" => 3"

SWR
19/08/10, 18:42
Siden du har 2.5" inn på IC'en og ikke skal ha ut en million gamp holder det fint med å steppe opp fra 2" på turbo til 2.5" rør derfra til IC og så steppe opp til 3" rett utafor IC'en på vei ut... :)

Mr. Crepsley
19/08/10, 18:47
Kan det ja, men da ser det ikke så veldig bra ut :P Penere når alt har samme dimensjon.. =)

ChrML
19/08/10, 21:28
Dette er nesten noe Joakim må avgjøre. Hva han syns blir finest/best av å SWR sin løsning eller 3" hele veien med 3" intercooler. Men det er hvertfall helt sikkert at når en 3" LMM skal inn et sted så må rørene være 3" et stykke før og uten svinger så lufta får rettet seg litt, ellers byr det på problemer i min erfaring.

Jeg ville kjørt 3" helt fra turboen gjennom en 3" intercooler og så til 3" LMM-en og inn på innsuget med en reduseringsbøy der. Men hvis en 2.5" intercooler skal brukes så kan det kanskje være like greit med en 2.5" -> 3" bøy ut av intercooleren og så LMM et stykke etter og 3" helt til innsuget. Men ser finere ut med 3" hele veien, ja, syns jeg, men ikke med 2.5" intercooler midt inni alt dette.

Mr. Crepsley
19/08/10, 21:34
Vil ikke engang vises at IC er 2,5" siden den er under frontplata på 242'en, du ser akkurat den 90 grader komme ut, før det blir til rør.

Joakim-G_R
19/08/10, 21:35
Greia er jo nå at jeg har en 3" cooler, men den er ca 18 cm for brei for snuta i bruksbilen.. Hadde det vært den blå, så hadde det ikke vært noe problem. Da hadde jeg tilpasset nok.

Så jeg har en cooler til salgs, om det er noen som vil ha. Ligger på "Til Salgs".

Går for 3" hele veien, og med 3" LMM, så prøver jeg på trykksiden først, og om den ryker får jeg forlenge kablene og kjøre den på sugesiden. :)

ChrML
19/08/10, 21:35
Vil ikke engang vises at IC er 2,5" siden den er under frontplata på 242'en, du ser akkurat den 90 grader komme ut, før det blir til rør.
Ah, oki. Da er det jo ingen som ser det :).