PDA

Vis full versjon : LMM, trykkside/sugeside, dumpventil, osv.



Joakim-G_R
09/08/10, 14:41
Hei!

Driver å planlegger en turbomotor. Skal kjøres med 558 dyser og planen var da 3" LMM på sugesiden. (før turbo)

Jeg har også planlagt 2.5" trykkrør.

Men så leser jeg noen har problemer med LMM på sugesiden og åpen dump, mens andre ikke merker noe til det.

Og jeg føler ikke at en LMM er "ment for" å monteres på trykksiden, men det er det enkleste MTP LMM kabler og slipper å forlenge disse.

Og da kommer "problemet" med 2.5" trykkrør og 3" LMM. Må da ha "trakter" på hver side av LMM.

Vil derfor få igang en diskusjon om litt diverse løsninger, helst da på problemet ang dumping av målt luft.

henrik940
09/08/10, 14:48
Jeg mener det er best å ha LMM på trykksiden og åpen dump. Ikke noe stress å skjøte kablene, og LMM'en tåler dette. Har ikke hatt noe problemer.

Joakim-G_R
09/08/10, 14:51
Jeg slipper jo evt å skjøte, da det er ledningsnett til en sugebil. :)

Har allerede kjøpt en slik HKS SSQV-dump, så hadde jo vært kjekt å fått brukt den..

gaupe
09/08/10, 15:53
Og jeg føler ikke at en LMM er "ment for" å monteres på trykksiden, men det er det enkleste MTP LMM kabler og slipper å forlenge disse.


Vil du snakke om følelsane dine? :rolleyes:

Kalsn
09/08/10, 16:23
Jeg har også planlagt 2.5" trykkrør.
Og da kommer "problemet" med 2.5" trykkrør og 3" LMM. Må da ha "trakter" på hver side av LMM.
ja og overganger fra 2.5->3" vil funke meget dårlig uansett. Hadde 2.5 forran min 3"lmm og det ble bare tull, nykket voldsomt på lave hastigheter. Byttet til 3" før og etter lmm, så ble turbulensen og nykkingen borte, samt mye mer stabil på tomgang. Men hvorfor ikke kjøre med 3" rør hele veien da?(evt bare etter intercooler?) eneste som vil kødde med flowen er ICn.

Joakim-G_R
09/08/10, 16:59
ja og overganger fra 2.5->3" vil funke meget dårlig uansett. Hadde 2.5 forran min 3"lmm og det ble bare tull, nykket voldsomt på lave hastigheter. Byttet til 3" før og etter lmm, så ble turbulensen og nykkingen borte, samt mye mer stabil på tomgang. Men hvorfor ikke kjøre med 3" rør hele veien da?(evt bare etter intercooler?) eneste som vil kødde med flowen er ICn.

Joda, det kunne jeg jo gjort (3" etter IC) men jeg syns ikke det er noe vits med så store rør på en såpass moderat trim som jeg skal utføre.2-250 hk er ca-målet.

Så det spørs vel om jeg ikke kommer til å kjøre med LMM før snurbo'n.


Vil du snakke om følelsane dine? :rolleyes:

Det tror jeg ikke vi har tid til her....

jeg SYNS ikke det virker riktig da, indre kjänslan vet du..

ChrML
09/08/10, 17:09
Ikke noe problem å kjøre LMM på trykkside. Det som kan være et problem er at lokket forsvinner hele tiden, det må limes godt med epoxy. Limet mitt har sprekt opp 2 ganger alt og jeg sausa inn med mye lim, men det er riktignok med 1.3 bar i ladetrykk. Tenkte kanskje å lime det en gang til og skru en form for brakett for å holde det nede eller noe lignende.

Trådene og resten av huset har ikke noe problem med dette. Er jo ingenting for lufta å ta tak i på trådene. Men sikkert ikke så heldig hvis turboen din lekker masse olje, men den tåler visst det og ifølge noen.

Men du må som sagt over her ha 3" rør hele veien etter intercooler. Ellers blir det tull med 3" LMM hvis du har 2.75 eller 2.5" et sted foran i nærheten. Og heller ingen svinger 20-25cm før LMM hvertfall når det er 3". Jeg hadde 90 grader sving ca 12cm før LMM og det ga store problemer, skikkelig nykking på lite gass. Et mye større problem å få dette bra med 3" LMM og 3" rør enn originaldim på LMM og rør fordi det er større areal som lufta må fordeles på. Er kun et problem ved lite gass når det strømmer veldig lite luft i rørene.

Bør heller ikke stå altfor nærme gasspjeldet. Jeg har ca 30cm rett rør før LMM og dumpen før intercooleren sånn at den ikke skal forstyrre LMM-en. Merker faktisk at bilen får en del bedre respons av å ha den på trykksiden. Før kunne man nesten klare å kvele bilen ved å pulse gassen fort når den sto før turbo. Nå går nesten ikke det lenger. Før kunne man ikke "hoppe" bortover i 4. gir ved å gi full gass og ikke gass omhverandre hele tiden raskt, da bare "lagga og poffa" det, men nå går det fint å "hoppe" :p. Så LMM-en reagerer mye raskere på endringer i luftstrømmen når den står så nærme innsuget og dermed økt respons. Fint på systemer som dette som ikke har TPS (Throttle-Position-Sensor) og må vente på målinger fra LMM før det rekker å reagere.

Så hvis det gjøres skikkelig så vil jeg si LMM på trykkside der best. Er jo veldig greit sånn som du har det hvis du har elnett fra sugemotor. Slipper å skjøte noe som helst.

Kalsn
09/08/10, 18:05
Så det spørs vel om jeg ikke kommer til å kjøre med LMM før snurbo'n.

ja viss du skal ha lmm før turbo må du altså forlenge kabelen, altså noe du ikke ville ?:p
jeg har selv bare brukt et tykt lag med tech7 på lmm'en, ser ut til å holde.(1.6 bar ca) Brukte sicaflex før, men da spratt bare lokket opp, tech'en blir mye hardere, men funker vell best med epoxy el annet sterkt lim.
btw, du har ikke fått testet det der filteret ditt ChrML?

ChrML
09/08/10, 18:10
ja viss du skal ha lmm før turbo må du altså forlenge kabelen, altså noe du ikke ville ?:p
jeg har selv bare brukt et tykt lag med tech7 på lmm'en, ser ut til å holde.(1.6 bar ca) Brukte sicaflex før, men da spratt bare lokket opp, tech'en blir mye hardere, men funker vell best med epoxy el annet sterkt lim.
btw, du har ikke fått testet det der filteret ditt ChrML?
Jo, testet litt, men fikk ikke festet det ordentlig (kun sveis på fremsiden mot innsuget), så det endte opp som en ball inni LMM-en :p. Men har flere filter, så blir å teste når jeg gidder. Men må få bytta chip og pussa ned noen kanter inni rørene først og teste om det blir bra. For kammen sto nemlig 1 tann feil før når jeg hadde problemet ;) (selv om jeg merket den ble rar kun etter LMM-en ble flyttet).

Joakim-G_R
09/08/10, 19:12
ja viss du skal ha lmm før turbo må du altså forlenge kabelen, altså noe du ikke ville ?:p
jeg har selv bare brukt et tykt lag med tech7 på lmm'en, ser ut til å holde.(1.6 bar ca) Brukte sicaflex før, men da spratt bare lokket opp, tech'en blir mye hardere, men funker vell best med epoxy el annet sterkt lim.
btw, du har ikke fått testet det der filteret ditt ChrML?

Nei asså, må jeg flytte så må jeg flytte, ikkenoe problem å forlenge kablene. :)

Christian
09/08/10, 19:13
Kan man ikke bare slå en strips rundt lmm? Eller en slangeklemme?

ChrML
09/08/10, 19:15
Kan man ikke bare slå en strips rundt lmm? Eller en slangeklemme?
Trur man må til med en brakett. Kan være vanskelig å få strips eller slangeklemme til å klemme godt nok på lokket oppå. Kan bli litt vanskelig å få til å se tålig profft ut.

henrik940
09/08/10, 19:31
Trur man må til med en brakett. Kan være vanskelig å få strips eller slangeklemme til å klemme godt nok på lokket oppå. Kan bli litt vanskelig å få til å se tålig profft ut.

Kan du ikke ta to plater, den ene over lokket, og den andre under på motsatt siden, også 4 bolter, en i hvert hjørne?

ChrML
09/08/10, 19:33
Kan du ikke ta to plater, den ene over lokket, og den andre under på motsatt siden, også 4 bolter, en i hvert hjørne?
Jo, har tenkt på det. Skal gå det. Men er bare det å få det til å se greit ut nok ut :p. En stor eksosklemme hadde sikkert også gjordt jobben. Type 3.5" eller 4" :p.

henrik940
09/08/10, 19:36
Noen annen form for brakket som ser grei ut kan ikke jeg tenkte meg fram til hvertfall.

Joakim-G_R
09/08/10, 19:38
Noen annen form for brakket som ser grei ut kan ikke jeg tenkte meg fram til hvertfall.

Tvinge.. :p

Fjellvang
12/08/10, 05:57
Mener å ha lest at det burde benyttes en spesiell type ledning til å forlenge LMM ledningene.. Hva var det di het? Mener det var du ChrML som foreslo noen?

henrik940
12/08/10, 06:06
Mener å ha lest at det burde benyttes en spesiell type ledning til å forlenge LMM ledningene.. Hva var det di het? Mener det var du ChrML som foreslo noen?

Ølflex

Joakim-G_R
12/08/10, 09:03
Skjermet kabel bare, er ikke noe spesielt med Ölflex annet enn at du kan få skjerm rundt ledningene, altså skjerm i ytterkappa. Men finnes Ölflex uten det også.

Så fortell gjerne. hvorfor Ölflex burde benyttes. Og det er vel lite skjerm orginalt.

ArneR
12/08/10, 13:02
Er ikke noe skjerm originalt nei, riktig det.. Jeg tok bare noen vanlige ledninger og skjøtet inn på den forrige bilen, og jeg merket ikke noe feil ihvertfall.. :)

ChrML
12/08/10, 16:50
Skjermet kabel bare, er ikke noe spesielt med Ölflex annet enn at du kan få skjerm rundt ledningene, altså skjerm i ytterkappa. Men finnes Ölflex uten det også.

Så fortell gjerne. hvorfor Ölflex burde benyttes. Og det er vel lite skjerm orginalt.
LMM signalet er relativt sensitivt og motorstyringen er avhengig av det for å få en jevn og fin gange. Hvis LMM ledningene havner vedsidenav for eksempel ledning til forvarminga til bredbåndslambdaen vil det være katastrofalt for signalkvaliteten.

Derfor brukes Ølfleks, eller hvem som helst annen skjermet kabel som man jorder skjermen til... Selvfølgelig kan man drite i det og det kan fungere fint eller fungere greit nok, men ser ikke poenget med å drite i det. Blir som å legge uskjermet Cat 5 kabel til internettet blandt masse sterkstrømkabler. Kan gå bra, eller internettet kan hoppe ut inniblandt. Noen aksepterer at internettet hopper ut inniblandt, andre er mer nøye og hater sånt.

turb00le
12/08/10, 17:36
Jeg skjøta med vanlig kabel (fort og gæli) når jeg flytta LMM fra trykksiden til sugesiden.

Driver dere å jorder skjermen ordentlig også? Ellers så har det jo ikke så veldig mye for seg med skjerm. Største fordelen med ölflex er at den tåler olje litt bedre enn vanlig kabel.

Fjellvang
12/08/10, 17:54
Hvor kjøpes ölflex?

Agrostar
12/08/10, 18:09
Hvor kjøpes ölflex?

Kan få til innkjøpspris av meg :p

ChrML
12/08/10, 18:37
Jeg skjøta med vanlig kabel (fort og gæli) når jeg flytta LMM fra trykksiden til sugesiden.

Driver dere å jorder skjermen ordentlig også? Ellers så har det jo ikke så veldig mye for seg med skjerm. Største fordelen med ölflex er at den tåler olje litt bedre enn vanlig kabel.
Yup, også jordet skjermen ordentlig i den ene enden, ellers har den lite for seg, ja. Normalt skal ikke skjermede kabler jordes i begge ender fordi skjermen kan begynne å føre strøm (potensialforskjeller). På en bil ville sannsynligvis ikke det vært et problem.

Skjermet kabel skal vanligvis jordes via en bøyle over kabelen og ikke "pigtail", men det har heller ikke så mye å si på dette bruksområdet. Inni samme strømpe som Ølfleksen er skjøtet inn på originalnettet så lagde jeg bare en pigtail med skjermen og presset på en kabelsko. Som jeg la ledning til jordingspunktet i forskjermen.



Hvor kjøpes ölflex?
Alle elektrikere har somregel dette. Er du heldig har de også rester liggende du kan kjøpe billig. Du får nok ikke nok Ølfleks gratis siden det er en rimelig dyr kabel selv om det er avkapp/rester dessverre. Er fort vekk 4-5 meter man trenger når kabelen skal legges rundt og opp på torpedoveggen, ned igjen og til LMM-en på andre siden.

Joakim-G_R
12/08/10, 22:55
LMM signalet er relativt sensitivt og motorstyringen er avhengig av det for å få en jevn og fin gange. Hvis LMM ledningene havner vedsidenav for eksempel ledning til forvarminga til bredbåndslambdaen vil det være katastrofalt for signalkvaliteten.

Derfor brukes Ølfleks, eller hvem som helst annen skjermet kabel som man jorder skjermen til... Selvfølgelig kan man drite i det og det kan fungere fint eller fungere greit nok, men ser ikke poenget med å drite i det. Blir som å legge uskjermet Cat 5 kabel til internettet blandt masse sterkstrømkabler. Kan gå bra, eller internettet kan hoppe ut inniblandt. Noen aksepterer at internettet hopper ut inniblandt, andre er mer nøye og hater sånt.

har du sett hvordan det ligger på orginalbiler? Tviler på at det er såpass sensitivt som du sier, er ganske mange støykilder, spesielt ved turbobiler . Der ligger den jo omtrent sammen med lambda-kablene. Og tenk deg batteriet, dynamoen, osv.

Ang cat5, så går det på overføringshastigheten. Hastigheten synker ikke bare pga manglende skjerming, men brudd på revolveringen.

Er ikke bare du som er elektriker.. :)

Christian
12/08/10, 23:32
Kan også legge til at dere med sugebiler orginalt faktisk skal korte inn ledningene, da den går fra hjernen og over til andre siden av bilen. Er ikke vits å legge den derfra og tilbake igjen, blir noen unødvendige meter, da..

Joakim-G_R
12/08/10, 23:35
Jupp. Får se hva jeg finner på, om jeg kjører trykkside eller ikke. Tror jeg skal dra de til sugesiden, iogmed at jeg må ha 3" lmm.

ChrML
13/08/10, 05:26
Kan også legge til at dere med sugebiler orginalt faktisk skal korte inn ledningene, da den går fra hjernen og over til andre siden av bilen. Er ikke vits å legge den derfra og tilbake igjen, blir noen unødvendige meter, da..
Blir ikke så pent når man skal drive å splitte opp elnett pølsene bakover for å få dratt ut LMM ledningene og legge de over på andre siden... Med mindre man er nøye, men det er unødvendig mye jobb. Vi la opp fra der LMM er på sugemotorer og la Ølfleks til sugesiden. Fungerte like strøkent.



Jupp. Får se hva jeg finner på, om jeg kjører trykkside eller ikke. Tror jeg skal dra de til sugesiden, iogmed at jeg må ha 3" lmm.
Jeg kjøpte meg akkurat chip til 3" LMM og store dyser som jeg monterte i går. Det fungerer ekstremt mye bedre enn en chip beregnet på original LMM og dyser. Da ble den mye mindre sensitiv på LMM signalet og, så nå er all nykking ved småkjøring borte :). Og LMM står på trykksiden. Akkurat nå så står den faktisk uten originalgitteret som skal rette opp litt av lufta og med en stor kant rett før LMM og den går fortsatt helt jevnt.

henrik940
13/08/10, 05:35
Originale gitteret har vel ikke noen annen hensikt enn å fange eventuelle ting som kunne forsvinne inn luftfilteret.

ChrML
13/08/10, 05:39
Originale gitteret har vel ikke noen annen hensikt enn å fange eventuelle ting som kunne forsvinne inn luftfilteret.
Har en liten luftrettefunksjon og.

Joakim-G_R
13/08/10, 08:20
Originale gitteret har vel ikke noen annen hensikt enn å fange eventuelle ting som kunne forsvinne inn luftfilteret.

Njæ, må være å fange opp biter fra selve luftfilteret da, er ganske store hull i forhold til luftfilteret da.. Er nok mest for å roe ned luftstrømmene..


Jeg kjøpte meg akkurat chip til 3" LMM og store dyser som jeg monterte i går. Det fungerer ekstremt mye bedre enn en chip beregnet på original LMM og dyser. Da ble den mye mindre sensitiv på LMM signalet og, så nå er all nykking ved småkjøring borte :). Og LMM står på trykksiden. Akkurat nå så står den faktisk uten originalgitteret som skal rette opp litt av lufta og med en stor kant rett før LMM og den går fortsatt helt jevnt.

Ja, fikk chippene i går? Bestilt jeg og, og de skulle vært sendt tidligere i uka, så får se uti neste uke kanskje de dukker opp..

"problemet" med min bil er jo at jeg har 2.5" trykkrør og intercooler (eller har iallefall kjøpt cooler med 2.5" rør) så da må jeg jo evt ha 90grader bend med 2.5-3" overgang forran innsuget, og klemme LMM inn der.

Om jeg ikke selger coolern og kjøper en med 3" inn/ut, slik at jeg slipper så mye overganger og sånt jall.

Kalsn
13/08/10, 11:11
det gitteret har en stor rettefunksjon også, går myye jevnere med det enn uten :)
hvor kjøpte dere chippene deres?

gasgasboy
14/09/10, 16:07
Når jeg skjøter på kablene fra orginal/turbo siden, hvordan hylser/kabelsko bruker dere da?
Hvor mange tommer er orginal trykkrøret fra luftfiteret og inn på turboen ?
Skal jeg jorde Ølfleks kabelen noe sted, eller er det bare å kjøte på og dra den bortover torpedo veggen også kjøte på koblingen igjen ?

Setter stor pris på svar :)

ChrML
14/09/10, 16:32
Når jeg skjøter på kablene fra orginal/turbo siden, hvordan hylser/kabelsko bruker dere da?
Hvor mange tommer er orginal trykkrøret fra luftfiteret og inn på turboen ?
Skal jeg jorde Ølfleks kabelen noe sted, eller er det bare å kjøte på og dra den bortover torpedo veggen også kjøte på koblingen igjen ?

Setter stor pris på svar :)
Jeg brukte vanlige press skjøtehylser fra jobben (Elektriker). Dvs en bra type. Jordet øfleksen i den ene enden. Hadde så strømper rundt koblingene igjen.

gasgasboy
14/09/10, 16:52
Jeg skjønner !
Hvor jorda du den henn ? Hvilken side jorda du på ? :)

ChrML
14/09/10, 16:57
Det er igrunn det samme. Jorda på siden den originale kontakta var mener jeg. Koblet jord til punktet i skjermen.

gasgasboy
14/09/10, 17:45
Da er jeg med ! Da ordner det seg vel, selvom jeg ikke er veldig god i elektronikk ..
Kan noen svare meg på noe, de siliconslangene fra kimmit, er måla på dem innvendig diameter, eller er det utenifra ? :)

Takker for svar ! :)

joko5
08/11/12, 21:48
Skal begynne å bygge nye 3" trykkrør nå. Har derfor et spørsmål. Lmm bør jo ha minst 15 cm med rett strekk framfor den. Men hvordan er det om dumpen står feks 10 cm før? Skal vel ikke ha noe å si siden den kun er i aktivitet når gassen slippes?

EspenB1994
08/11/12, 22:08
Jeg har dump rett på sida av turbo. Satte i en dump med fløyte på samme slange som org dump. Rekner med dette funker greit? Har hvertfall funka til nå. ingenting tull

joko5
08/11/12, 22:12
Men dumpen bør jo være på innsugssiden slik jeg har forstått det, og helst så nærmt innsuget som mulig. Og derfor lurer jeg på om dumpen forstyrrer lmm om den står feks 10 cm før.

joko5
10/11/12, 22:48
Men dumpen bør jo være på innsugssiden slik jeg har forstått det, og helst så nærmt innsuget som mulig. Og derfor lurer jeg på om dumpen forstyrrer lmm om den står feks 10 cm før.

skulle gjerne visst dette!