PDA

Vis full versjon : Vurderer kjøp av S/V70, erfaringer med disse?



960T6
09/08/10, 12:25
Som trådtittel sier er jeg nå på utkikk etter en S eller V70 som bil "nummer to" i hjemmet. Jeg tar meg ikke råd til det nyeste og beste til en slik bil, så da er det første generasjons S/V 70 jeg kikker etter, 1997 modell og nyere. Jeg har vurdert både diesel og bensin, 2.0 l med 126 hk syns jeg kanskje virker litt tamt, uten og egentlig ha prøvd den

Hvordan er kvaliteten på diesel-motorene, er ikke det en volkswagen motor på de første modellene? er teknologien på disse litt gammeldags, så drivstofforbruket kanskje ikke er så forskjellig fra bensin? Bilen vil det bli en del småkjøring og korte turer med så da er det kanskje ikke så mye som skiller..

Og ellers lurer jeg på om noen vet eller har erfaringer med hva som er vanlige feil på disse bilene. Alle svar mottas med stooor takk

GMV
09/08/10, 12:47
Diesel vet jeg ikke noe om, men du bør unnvike 2.0 126Hk, den er meget lat. Minimum bør være 2,5 10V, eller allerhelst 20V eller noe med turbo.
Du kan søke her på forumet, har vært oppe flere ganger.

960T6
09/08/10, 17:12
ok, takk :D skal gjøre et søk jeg

The Sven
09/08/10, 17:42
Sjekk om det lekker fra simring på veiv mot girkasse, en del jobb å bytte (og dermed også klutsj og utløserlager). Uling fra lager på servo/ac kompressor etc kan også fort koste noen kr, oljeforbruk er ikke helt uvanlig men bør ikke være tilfelle på en godt vedlikeholdt motor, sjekk derfor om den puster mye fra veivhuset (skyldes ofte tett veivhusventilasjon og leder ofte til lekkasje i simringer).

Dette gjelder bensinmotorene.

Dieselmotorene er nok også bra om de får servicene sine, men de går ikke superbillig og uforholdsmessig høy pris på disse samt noe større serviceutgifter gjør at det skal nok kjøres en del mil før du har spart inn det du betaler ekstra for dieselutgaven.

THolandsli
09/08/10, 18:03
Mye fornuftige tips fra Sven Ola.
Disse bilene ruster lite, men ta en titt i forkant på skjermbuer bak samt under bakruta og rundt baklukehåndtaket på V70.
Et og annet hjullager fram pleier å ryke, har ikke følelsen av at de sliter over snittet på andre hjulopphengsdeler.
Bryterpanel for el.vinduer som sitter i førerdøra er en gjenganger. Kontaktsettene er underdimensjonert og om man blander det med litt snø eller regn som faller nedi så går panelet fort i stykker.
ABS-modulene er også en gjenganger. Der bruker det å ryke noen loddinger, men dette kan ofte utbedres om man har sånn halveis peiling på lodding. Om ikke så får man ny for en nogen lunde fornuftig pris.

Alt i alt meget gode biler som begynner å komme ned på et fint prisnivå. Sikker, komfortabel og lettskrudd og ikke minst god deletilgang.

Jeg har hatt min S70 i 4år og 100000km nå. Og forruten vanlige servicedeler har jeg ikke måtte byttet mer enn 2 hjullager, 1 bærebro, bremseskiver fram, bremseklosser hele veien rundt. (I tillegg har jeg bytta fra 2.0 10V til 2.5t motor, men det var ikke pga havari)

Nilsebu
09/08/10, 19:29
Linker alltid til denne: http://www.tv2underholdning.no/broom/volvo/v70/1997-2000/

Står en del fornuftig.

Som sagt er 126 hk litt lat. Skulle du se på en med 126 hk med automatgir som har noen km på baken så ville jeg sjekket automatgiren litt ekstra. For hvordan den girer osv osv (vil bli litt mer kickdown osv på de motorene).

Utenom så har jeg prøvd 850 med 2,5 20V motor (står lik i s/v70) Og dette er gode motorer. Bra bunndrag og det holder seg jevnt utover registeret.

2,0 LT med 163 hest har jeg prøvd på en s70. Turtallsmaskin så den får ikke skikkelig drag før rundt 3000, men relativt kvikke motorer (hvertfall med chip)

2,0 LT med 180 hest. Denne har jeg selv på en V70 med automatgir. Bilen er chippet og litt annet småsnacks og det er en GOD motor :) Drar greit nok på lavt turtall og nermest eksploderer når jeg når fullt ladetrykk. Denne motoren er til å anbefale.

De originale volvomotorene er det også lite feil med. Men som de fleste vet så kan disse bilene bruke litt bensin, men som de sier: Det er ikke snakk om liter per mil, men kjøreglede per mil :)

Så kan vi ta for oss VAG dieselen.

Som sagt lengre oppe. Det er HOLDBARE motorer, men det er viktig at service intervallene er fulgt, for det kan være dyre motorer å skru på. De jeg kjenner som har hatt dieselen er veldig fornøyde med den :)

The Sven
09/08/10, 21:33
Er ikke så vanlig den 2,5 20V i S/V70, antakelig for at den ble uforholdsmessig dyr pga avgift basert på slagvolum i forhold til 2,0T med tilnærmet samme effekt. Er vel stort sett importbiler de som har 2,5 20V originalt.

locked
09/08/10, 21:55
Har hatt V70 99modell i akkurat 3 år. Kjøpte ved 180 000km og kjørte såvidt over 100 000km med den. Svært god bil, ovverasket STORT med kjørefølelse på vinterføre!!!

Jeg hadde 2.0 163hk, den var chippet til 225når jeg kjøpte den, jeg bytta turboen til en litt større (16T) og fikk på 3" eksos med 3" sportskat. Går fælt til å vere så liten motor.

Bytta olje på automaten, den fungerer enda optimalt med ny eier og 300 000km på baken.

Det jeg gjorde var å bytte forstilling komplett (ALT), kupevifte, en eksosventil (motorhavari)

Ellers gikk det stort sett i service og vedlikehold (mye bremseklosser/skiver på turbo og automat...)

Min gikk nesten hver eneste km eller totrinnsprinsippet. 1. Gass AV, 2. Gass PÅ. Dro hengere på 3tonn i bratte bakker fortsatt med full gass. Ufattelig hvor mye den bilen tålte av juling.

Nilsebu
09/08/10, 23:03
Har hatt V70 99modell i akkurat 3 år. Kjøpte ved 180 000km og kjørte såvidt over 100 000km med den. Svært god bil, ovverasket STORT med kjørefølelse på vinterføre!!!

Jeg hadde 2.0 163hk, den var chippet til 225når jeg kjøpte den, jeg bytta turboen til en litt større (16T) og fikk på 3" eksos med 3" sportskat. Går fælt til å vere så liten motor.

Bytta olje på automaten, den fungerer enda optimalt med ny eier og 300 000km på baken.

Det jeg gjorde var å bytte forstilling komplett (ALT), kupevifte, en eksosventil (motorhavari)

Ellers gikk det stort sett i service og vedlikehold (mye bremseklosser/skiver på turbo og automat...)

Min gikk nesten hver eneste km eller totrinnsprinsippet. 1. Gass AV, 2. Gass PÅ. Dro hengere på 3tonn i bratte bakker fortsatt med full gass. Ufattelig hvor mye den bilen tålte av juling.

Rart at lyktepusserene ikke skvettet noe sånn så du behandlet den bilen :P

960T6
11/08/10, 21:23
Takker for alle gode svar, dette var virkelig til hjelp :D

locked
11/08/10, 21:25
Rart at lyktepusserene ikke skvettet noe sånn så du behandlet den bilen :P
Det glemte jeg å nevne. Såklart virket ikke de hele tiden!