PDA

Vis full versjon : ECUforskjell på 2.5 10v og 2.5 20v



mrstfu
09/08/10, 03:13
har kanskje fått tilgang på en delebil, en 94mod GLT med OBD1 systemet, altså diagnoseboksen i motorrom rett bak høyre lykt. Dette er 20ventileren, med 170hester, vil det by på store problemer å sette ECU på denne i en 10v/144hk? Det jeg tenker på er om ECU styrer ventiltider, eller om dette kun er mekanisk? Og hva er det ECU egentlig gjør? Vil den eventuelle økte effekten skade noe i det hele tatt?

Og for morroskyld, har blitt fortalt at blokka på en 2.0liter 850 og en 2.5liter 850 er helt lik, at volumet kun endres ved bytte av råder, så disse blir kortere på en 2.5liter enn på en 2.0 liter. For morro skyld, finnes det kortere råder til disse motorene enn de som sitter i 2.5literen? Hvordan vil dette evt påvirke motor i forhold til dreiemoment og hestekrefter? Clutch? Girkasse?

Lurer mest på dette av nysgjerrighet, og beklager mange spørsmål på en gang, svar på det dere kan.

mrstfu
09/08/10, 15:06
ingen? må bestemme meg snart for om jeg vil ha bilen eller ikke.

kirkis
09/08/10, 16:22
ECU ene fra 10 ventileren og 20ventileren går ikke om hverandre. Det er Siemens på 10 ventileren og Bosch på 20 ventileren.
ECU en styrer blandingsforhold, tennpunkt etc. Så hjernen bestemmer egentlig det meste.
Var ikke mye svar dette, men var da litt.

mrstfu
10/08/10, 05:11
svarte egentlig på det jeg ville vite, hjernen var det viktigste. takker, kirkis.

Tore
11/08/10, 07:32
Og for morroskyld, har blitt fortalt at blokka på en 2.0liter 850 og en 2.5liter 850 er helt lik, at volumet kun endres ved bytte av råder, så disse blir kortere på en 2.5liter enn på en 2.0 liter. For morro skyld, finnes det kortere råder til disse motorene enn de som sitter i 2.5literen? Hvordan vil dette evt påvirke motor i forhold til dreiemoment og hestekrefter? Clutch? Girkasse?


Hørtes ikke logisk ut.

Svaret på det du spør om må være nei: sylindervolumet endres jo ikke med kun å sette inn kortere råder.

Man kan få større sylindervolum ved å øke slaglengden (bytte veiva og så sette inn kortere råder slik at ikke stemplene slår i toppen.)

Setter du kun inn kortere råder vil ikke stempelet gå helt opp dit den skal og du vil følgelig senke kompresjonen. Men volumøkning får du ikke slik jeg forstår det.

Robert H.
11/08/10, 09:44
Hørtes ikke logisk ut.

Svaret på det du spør om må være nei: sylindervolumet endres jo ikke med kun å sette inn kortere råder.

Man kan få større sylindervolum ved å øke slaglengden (bytte veiva og så sette inn kortere råder slik at ikke stemplene slår i toppen.)

Setter du kun inn kortere råder vil ikke stempelet gå helt opp dit den skal og du vil følgelig senke kompresjonen. Men volumøkning får du ikke slik jeg forstår det.

Slaglengden blir jo den samme, så det er riktig det Tore!
Det du KAN gjøre, er å ta veiven og rådene fra 2,5 literen og sette inn i 2 literen.
Da får du en motor på 2,3 liter.
Om det passer er en annen sak......

mrstfu
11/08/10, 14:39
sånn det er ja! greit. er ikke motorteknisk jeg briljerer på, så takker for svar. lært noe idag og.