PDA

Vis full versjon : Hvordan skifte parklys?



PekaillVolvo
08/08/10, 19:06
Nei, jeg snakker ikke om pære... tror jeg...

Mitt venstre parklys på min 93-modell har tatt kvelden. Det var for en tid slik at det var antydninger til å virke når jeg satte i/rørte litt på pæra, men nå er det helt dødt uansett hva jeg gjør...

Hvordan får man for eksempel løs hele blink-/parklys-saken? Det må jo være selve pæreholderen eller en ledning som må ha gått av... Jeg ser det er en liten tapp som ligger på venstre "skjermside", men hvor sitter det egentlig fast? Jeg ser ingen skruer eller fester sånn umiddelbart... Jeg er redd for å brekke og bryte for mye... Tips? Bilder?

Har dessverre ikke noen prøvelampe som gjør at jeg kan sjekke hvor problemet ligger, om det kommer strøm fram, men blinklyset fungerer som det skal...

OlavS.
08/08/10, 19:46
den er "skuva" på plass i hovedlyktholderen, og sitter ved hjelp av mothaker i plast. da jeg tok av mine, så demonterte jeg hele hovedlykta, siden det er gammel og sprø plast.
har hatt samme problemet selv, da var det "kontaktfjæra" i pæreholderen som ikke var helt bra. skrik ut, så kan jeg komme bortover å se på det:P har 4 parklys liggende:P

PekaillVolvo
08/08/10, 20:00
Skriiiik...

Jeg fikk "røska" den av... fant en gammel ødelagt sak borti en haug med deler... Der så jeg at den hovedsaklig var tredd rett innpå... men da jeg dro den av, spratt det av en låsesplint... Og det betyr altså at for å sikre at den sitter på, må jeg av med hovedlykta... men det er jo ikke vits ennå siden den ikke virker...

Så om du har en som virker, så... stikk gjerne nedover nå... Jeg holder på med bilene nå...

OlavS.
08/08/10, 20:31
ok. kan ta meg ein tur jeg serru:P
hvilken side skulle du ha?

PekaillVolvo
08/08/10, 22:13
Venstre...

PekaillVolvo
14/08/10, 10:21
Har funnet en gammel blink- og parkinnsats, noe som betyr både kjørelys og parklys i pæreholderen... Men den virket ikke helt slik den skulle... Kan man bruke en dobbeltpære og koble den slik at det virker bare på 21W-delen av pæra? Og i så fall hvilken av ledningene må flyttes/omkobles? I bilens ledningnett står bare to innganger - mens det på bytteinnsatsen er tre... om man forstår hva jeg sier...