PDA

Vis full versjon : Olje i kjølevæsken, hva er galt?



Morty
08/08/10, 09:27
Oppdaget at ekspansjonstanken for kjølevæske var stappfull, og fant fort ut at det er kommet olje i kjølevæsken. Peilet olje på motoren, men det er ikke kommet vann i oljen.
Hva kan være galt?

MrX
08/08/10, 09:28
Gåen toppakning. :)

henrik940
08/08/10, 09:28
Mest sannsynlig er det vel toppakningen din som har ryki.

ChrML
08/08/10, 09:34
Er vanligvis høyere oljetrykk enn kjølevæsketrykk. Så olja har lettere for å gå til kjølevæska enn omvendt.

Tore
08/08/10, 09:42
Er vanligvis høyere oljetrykk enn kjølevæsketrykk. Så olja har lettere for å gå til kjølevæska enn omvendt.

På en skikkelig varm motor med tett kjølesystem trodde jeg jammen det var motsatt? Når kjølevæsken varmes opp mot kokepunktet er det ganske bra med trykk der...?

ChrML
08/08/10, 09:47
På en skikkelig varm motor med tett kjølesystem trodde jeg jammen det var motsatt? Når kjølevæsken varmes opp mot kokepunktet er det ganske bra med trykk der...?
Kjølesystemet er ikke tett. Det sitter avlastningsventil som slipper ut ved ca 0.75 / 1.5 bar litt avhengig av bil/motor. På min sitter den i korken på ekspansjonstanken. Bare 0.75 bar overtrykk øker kokepunktet til en del over 100 grader.

Tore
08/08/10, 09:48
Kjølesystemet er ikke tett. Det sitter avlastningsventil som slipper ut ved ca 1.5 bar litt avhengig av bil/motor. På min sitter den i korken på ekspansjonstanken. Bare 0.5 bar overtrykk øker kokepunktet til en del over 100 grader.

Ja, sant, takk for påminnelsen :-)

Morgis
08/08/10, 09:53
har du turbo, er det stor sannsynlighet for at det er oljekjøleren i radiatoren din som er lekk.
Har opplevd det samme selv.

v70dude
08/08/10, 12:33
Jeg har samme problem, men jeg har turbo... så kan det hende jeg slippet å bytte toppakning?

Åssen sjekker man det med oljekjøleren?

Morgis
08/08/10, 13:50
ta den med til et verksted som kan trykkteste den.
Husk at dem må trykkteste både vannkjøldelen og oljekjøldelen.
Dem fant ikke lekkasje på min radiator da dem først trykktestet vannkjøleren.
Men oljekjøleren fant dem lekkasje inn til vannkjøleren etterpå.. snodig nok :)

Tore
08/08/10, 13:51
Jeg har samme problem, men jeg har turbo... så kan det hende jeg slippet å bytte toppakning?

Åssen sjekker man det med oljekjøleren?

Trykktester du den så ser du jo fort om den er tett. Tett ut og sett trykk inn. Blir trykket borte samtidig som du får trykk i vanndelen så er det vel ingen tvil...

v70dude
08/08/10, 18:45
Noen som vet hvor mye dette ca koster?

Tore
08/08/10, 18:50
Noen som vet hvor mye dette ca koster?

Ny radiator? BCB tar eksempelvis 2112,- for en radiator til 1997-98 turbobil med manuelt gir:

http://www.bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1571&Category2ID=1705&List=1&Level=2&ProductID=20007

Morgis
08/08/10, 18:52
trykktest koster et par hundre kroner.. en halvtimes jobb for et verksted.
Tror jeg betalte 400kroner

v70dude
08/08/10, 18:53
Tenkte på trykktest på verksted jeg :P hehe

v70dude
08/08/10, 18:54
Men hva er mest sannsynelig som har gått fyken?

Toppakning eller den oljekjøleren? jeg aner ikke sist toppakningen
var byttet på denne bilen!

Å har aldri skrudd ut eller satt inn toppakning får :/

Morgis
08/08/10, 19:17
er jo en enkel jobb å sjekke radiatoren da. kjedelig å utføre en omfattende toppakningsskifte om det er bare radiatoren som er synderen. hehe

Tore
08/08/10, 20:03
Men hva er mest sannsynelig som har gått fyken?

Toppakning eller den oljekjøleren? jeg aner ikke sist toppakningen
var byttet på denne bilen!

Å har aldri skrudd ut eller satt inn toppakning får :/

Generellt sett så er ikke toppakning noe man pleier bytte på en bil, den kan ryke ja, men det er ikke slik at disse "pleier" ryke ved en gitt kjørelengde. Min erfaring er iallefall at det er mer vanlig at en radiator ryker.

ChrML
08/08/10, 20:07
Generellt sett så er ikke toppakning noe man pleier bytte på en bil, den kan ryke ja, men det er ikke slik at disse "pleier" ryke ved en gitt kjørelengde. Min erfaring er iallefall at det er mer vanlig at en radiator ryker.
Stemmer det. Men om bilen begynner å bli 10-15 år gammel så er det ikke uvanlig at toppakningen ryker. Kjølevann er rimelig aggressivt og på bilen min hadde den spist seg igjennom mye av pakningen på mange steder. Til slutt sto vannspruten ut på siden av motoren mellom topp og blokk.

v70dude
08/08/10, 21:43
hmm.. får ta den trykktesten så får se hva som faktisk har ryki :/

Teebob
09/08/10, 09:39
Har du etterfylt kjøleveske? Blander du longlifeglykol, med vanlig glykol så kan de reagere med hverandre, og da får du en gugge som kan minne om olje i ekspansjonstanken... Det skjedde med ene 940en min.. Flush kjølesystemet godt med vann, og hell på ny kjøleveske.. Jeg trodde og at det var topppakningen som var gåen...

v70dude
09/08/10, 13:02
Jeg har ikke blandet no, har bare kjøpt ferdigblandet på bensintasjonen, å flyt på med litt vann! Men åssen kan man finne ut om det er toppakningen eller ikke?

For det er litt olje i vannet, å sånn gult guggopplegg

v70dude
09/08/10, 14:04
Flushe kjølesystemet? Åssen gjør man det? bare heller drit mye vann oppi den tanken å starter bilen ? :P

Morgis
09/08/10, 14:16
er nok ikke vits. er nok snakk om olje her, så enten toppakning eller radiator.
Jeg ville begynt med radiatoren.

v70dude
09/08/10, 14:33
Ok, å det eneste måten å sjekke det på er å ta en trykktest? eller det er noe jeg kan se etter selv? Men kan radiatoren føre til at det blir olje
i vanntanken?

Morgis
09/08/10, 14:35
ja, for radiatoren kjøler både olje og vann (hvis du har turbobil !).
Så om det blir sprekk mellom oljekanal og vannkanal vil det høye oljetrykket presse seg inn i kjølevannet, og opp i ekspansjonstanken.

v70dude
09/08/10, 14:40
Ok =) takk for gode svar Morgis =)

v70dude
09/08/10, 14:45
Åssen kan jeg sjekke at det er dette? utenom å gå på verksdet?

Robert H.
09/08/10, 15:27
Åssen kan jeg sjekke at det er dette? utenom å gå på verksdet?
Det har Tore svart på tidligere i tråden her.
Dersom du er usikker, så gå på verkstedet å få det gjort.
En ting jeg lurer på, er at du skriver at du fyller frostvæske, minker det i ekspansjonstanken??

v70dude
09/08/10, 15:46
Nei det minker ikke, var bare en sånn gummi slange som røyk for en stund siden, så jeg måtte bytte den å da forsvant alt forstveske så måtte bare etterfylle

Tore
09/08/10, 16:42
Flushe kjølesystemet? Åssen gjør man det? bare heller drit mye vann oppi den tanken å starter bilen ? :P

De gangene jeg har gjort det har jeg tatt av slangen i bunn av radiatoren og så spylt vann inn øverst, så andre veien med hjelp av hageslangen. Deretter har jeg gjort det samme med motoren. Så har jeg satt tilbake slangene, fylt kjølesystemet med reint vann, kjørt bilen varm, byttet vann i systemet og kjørt varm osv. Deretter har jeg målt hvor mye vann jeg har tappet av, ffor så å beregnet hvor mye vann som er igjen i motoren, helt på tilsvarende med konsentrert kjølevæske, så har jeg toppet opp kjølesystemet med 50/50 blandet kjølevæske.

Start gjene med en gugge for rens av kjølesystemet...

OlavS.
07/12/12, 23:04
vekker denne til liv igjen jeg. har det samme problemet med en bil jeg har. får olje i kjølevæska. has skifta toppakning en gang selv, og en på verksted, ny turbo, og utkobla oljekjøler. det kommer likevell olje i kjølevannet. er jævla lite motivert på sprekk i toppen, selv om det minner litt om det? noen innspill?

850GLTsilver
10/12/12, 22:51
Er nok bare å beklage, men toppen din har nok sprekki ja.
Det vil si, det kan være selve blokka også. Er noen kanaler der bak oljeutskilleren som kan ha fått bank.

Uansett har du noe dyrt på gang ja.

Beklager så mye.

OlavS.
10/12/12, 23:41
vet dere om noen firma som driver med røntgenfotografering av topper da? eller trykktesting?
har akkurat overhalt denne toppen, med nyfreste ventilseter, og nye ventiler og egentlig alt som kan plukkes ut:P

850GLTsilver
10/12/12, 23:41
vet dere om noen firma som driver med røntgenfotografering av topper da? eller trykktesting?
har akkurat overhalt denne toppen, med nyfreste ventilseter, og nye ventiler og egentlig alt som kan plukkes ut:P

Cylmo i Trondheim, men mulig de har en avdeling i K-sund også?

OlavS.
11/12/12, 17:47
veit ikke. skal forhøre meg. hva bruker prisen å ligge på for slikt da?

850GLTsilver
11/12/12, 18:06
veit ikke. skal forhøre meg. hva bruker prisen å ligge på for slikt da?

Aner ikke. Bruk gjerne linken her inne og spør de direkte.

Vi har vel litt rabatter hos de også?